۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 1176

نوام چامسکی

کنترل رسانه‌ها

نوآم چامسکی از بزرگترین متفکران و روشنفکران حال و حاضر جهان است که در آمریکا مشغول نظریه پردازی و استاد بازنشسته دانشگاه MIT است و بر خلاف معمول،نقد های تند و تیزی هم به سیاست های میهن ابر قدرتش،آمریکا دارد.

کتاب حاضر که از کتب موثر ولی کم حجم اوست،در باب نقش مهم رسانه ها در تعیین و کنترل افکار «توده مردم» سخن می گوید،چامسکی در مقدمه می نویسد :

«نقش رسانه های گروهی در سیاست های معاصر ما را وامی دارد از خود بپرسیم،که مایلیم درون چه اجتماع و چه دنیای زندگی کنیم ؟ این موضوع را با دو برداشت متفاوت از دموکراسی می توان روشن کرد . . . در برداشت اول،چنین برمی آید که عموم مردم دارای امکانات و وسایل شرکت در مسیری با معنا از مدیریت امور سرنوشت ساز خود و همچنین دارای ابزارهایی از اطلاعات آزاد و بازداشته باشند.اگر به فرهنگ لغت رجوع کنیم،با معنایی در همین ردیف روبرو می شویم !

برداشتی دیگر از دموکراسی اینست که مردم جامعه از «باید» از دخالت در تعیین سرنوشت جامعه ی خود محروم باشند،و وسایل اطلاع رسانی و رسانه ها باید شدیدا تحت کنترل «نظام حاکم» بر جامعه قرار گیرد.شاید این تفسیر زیاد خوشایند نباشد ! ولی بهتر است قبول کنیم که این درک غالب حاکم بر جوامع است،که در واقع مدت هاست نه تنها در عمل،بلکه در تئوری نیز جایگاهی برای خود باز کرده است . . . »

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید