یادداشت روز سلام نو

نظارت بر صدا وسیما یا نظارت بر دولت؟

عادت به حذف منتقدان و مخالفان در این طیف چنان همه‌گیر شده که حتی در شورای نظارت بر صداوسیما هم به روشنی آن را نشان می‌دهند. همین رویکرد بوده که بر خلاف توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر جذب حداکثری، باعث شد تا دوستان به منتقد و منتقدان به دشمن تبدیل شوند.

یادداشت روز: عملکرد صداوسیما در چند سال اخیر به گونه‌ای بوده که هر روز بر تعداد ناراضیان آن افزوده شده است. در آخرین نظر سنجی سلام نو که بر روی صفحه اول این سایت قرار گرفته بود، ۹۷ درصد از رای دهندگان از روند مدیریتی صدا و سیما  اعلام نارضایتی کرده بودند و تنها ۳ درصد رای دهندگان رضایت خود را از آن اعلام کردند.

طبق اصل ۱۷۵ قانون اساسی نهادی تشکیل می‌شود که بازوی نظارتی عملکرد رسانه ملی است. (این شورا از ۶ عضو متشکل از ۲ نفر به انتخاب رئیس‌جمهور، ۲ نفر به انتخاب رئیس قوهٔ قضائیه و ۲ نفر به انتخاب مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود.)

اما تاکنون این نهاد نظارتی به گونه‌ای عمل کرده که صرفا تایید رفتار مدیران صدا و سیما را دنبال کرده است. در عین حال صداوسیما نشان داده که طی مدت اخیر رویکرد اصلی‌اش انتقاد از دولت و مسئولین دولتی است. کار به جایی رسید که حسام الدین آشنا، از اعضای همین شورا نیز لب به انتقاد گشود و گفت: «گویی این شورای نظارت بر صدا و سیما نیست، بلکه شورایی از طرف صدا و سیما برای نظارت بر ریاست جمهوری است.»

هنوز اتفاقی که در آخرین گفتگوی زنده رییس جمهور در رسانه ملی رخ داد و موجب شد این برنامه زنده با ۲ ساعت تاخیر روی آتن برود را به یاد داریم؛ اتفاق نادری که تنها شاید در کشور ما بتواند رخ دهد. گویی رییس جمهور منتخب مردم در حد پیشنهاد دادن برای یک مجری نیز نمی‌تواند بر صدا و سیما نظارت کند. این در حالی است که او طبق قانون 2 نماینده در شورای نظارت بر صداوسیما دارد و باید بتواند از این طریق بر صداوسیما نظارت کند.

در شرایطی که رسانه ملی با مالیات ملت و بودجه‌های کلانی که از بیت‌المال تامین می‌شوند اداره می‌شود، باید خود را در برابر مردم پاسخگو بداند. اما گویی این سیستم رسانه‌ای هیچ انتقادی را بر نمی‌تابد. حتی پس از انتقاد حسام‌الدین آشنا، بیژن نوباوه دبیر این شورا خواستار برکناری آشنا از عضویت در این شورا شد. گفتنیست که نوباوه از نمایندگان جبهه پایداری در مجلس است.

گویا کسی نیست که به آقای نوباوه و دوستانش بگوید که شما در این شورا مسئول نظارت بر صداوسیما هستید و نه صرفا حمایت از آن. به نظر می‌رسد این افراد نمی‌دانند که به عنوان نماینده ملت در مجلس مامور شده‌اند تا در شوراهایی اینچنین، صدای ملت را نمایندگی کنند و نه آنکه صداوسیما را به سادگی گرفتار مواضع افراطی گروه‌های سیاسی خاص کنند. اما این افراد باید بدانند که اگر آنها هم وظایف نظارتی خود را انجام ندهند، اما مردم به خوبی بر عملکرد آنها نظارت می‌کنند.

اخبار مرتبط

با پول بیت‌المال می‌خواهند دولت را منفعل کنند

رسانه های مستقل یا وابسته؟

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۲

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۰

بیدار

|

۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱

0

5

پاسخ

اقای نوپاوه بزودی جواب شما را در انتخابات بعدی داده و از خجالت شما در خواهیم امد .زیرا که ما را از شما خیری نیست شر مرسان.

ناشناس

۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱

2

هنوز یادمان نرفته قبل از ریاست جمهوری دکتر روحانی صداو سیما توافقنامه سعد اباد را قرار داد ترکمنچای خواند اگر لطف الهی نبود بااین همه تخریبی که از سوی صدا وسیما انجام شد نباید دکتر روحانی ریس جمهور می شد

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید