2

43

هر کسی اندیشه ای دارد اندیشه اش اگر نقادانه است بنشیند با ادبیات خوب مطزح کند به دولت کمک کند تا کارها پیش رود مقام معظم رهبری جواب به مصباح همین است

از دست سلفی ها (چه شیعه چه سنی) به خدا پناه می بریم

۱۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶

مصباح مغضوب امام خمینی بود

3

36

۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷

چه عجب بالاخره یکی واقعیت را گفت

داریتی؟ پژوهش گر دینی!!!!!!!!!!!! جلل الخالق !!!!!! جم کن بابا

۰۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷

محمدرضا

1

20

۲۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸

من هم نمیبینم...

تخریب آیت الله مصباح یا احمقانه است یا مغرضانه

۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷

دانشجو

49

۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱

باز مزخرف گویی یه نفر

فردا پس فردا مضصباح را با شمر مقایسه می کنند

دروغ که شاخ و دم نداره !!! برچسب بزنید راحت باشید!!!

خلافت چه ربطی به حکومت اسلامی داره!؟

کافیه کسی اندیشه امام رو مطالعه کنه تا به دروغ بودن ادعای شما و زاویه نداشتن آقای مصباح پی ببره...

۲۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲

ای بسا خرقه که موستوجب آتش باشد...

محمد

کار درستیه اگه این کارو بکنن یا مثلا با عمروعاص خیلی خوب میشه قیاسش کرد

۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲

۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸

بنده به عنوان یک ایرانی مسلمان به همه متفکران و علمای حوزه های علمیه به قول شما چه اصولگرا یا اصلاح صلب به دید احترام می نگرم وخواهش می کنم به توصیه قرآن توجه کنیم . محمدا رسول الله والذین ... .. در مقابل تفرقه افکنی دشمنان هوشیار بوده وبا هم متحد باشیم واز وتحمل خودرا بالا ببریم .

چرا پس فردا؟ من هم اینک می گویم او افکار شمر و خوارج را دارد و مردم را به کشتن صالحان تهییج می کند. چرا پس از مرگ امام ایشان به امام و راه او علاقه مند شده و حتی افکار ایشان را تفسیر می کند؟! چرا در مبارزات امام علیه طاغوت، مقابل امام خمینی ایستاده بود؟!

شما را به خدا چشم و گوش خود را باز کنید و بیندیشید و کورکورانه دسته ها و گروه ها را پیروی نکنید که حساب رسی خداوند جدی و دقیق است.

۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳

زنجانی

امام فرمود: « ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است.»

۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷

آیا امام هم تند رو هست چون ولایت فقیه را همان ولایت پیامبر میداند؟! لطفا جواب

یک حقیقت بارز که تا به حال کسی جرات گفت اون رو نکرده بود

۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳

یک هموطن

بعضی ها هستند که حتی یکبار هم به ملاقات علمای بزرگ نرفته اند اما خودشان را به آن ها منتسب می کنند.

۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷

33

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

ضمن تشکر از درج این مصاحبه ی جالب و خواندنی از جناب درایتی تشکر می کنم.به واقع که اندیشه های مبتنی بر خشم و خشونت و تندروی و افراط گرایی در دوران تاریخی گذشته منجر به پیدایش گروههایی بیرحم و خشن نظیر خوارج و دردوران معاصر باعث پیدایش گروههای خوارجی مدرن نظیر طالبان القاعده و النصره و داعش و گروههای خشن دیگر نظیر الشباب و بو کو حرام در سومالی و نیجریه شده است که این گروههای خشن و افراطی و سوپر تندرو ضربات سنگینی بر پیکر اسلام راستین زده اند و باعث شده اند که همه در جهان فکر کنند که اسلام یعنی اسلام طالبانی . واقعا مایه ی تاسف و دریغ است که در داخل کشور کسانی امثال آقای مصباح بر طبل خشم وخشونت و افراطی گری می کوبند و باعث فرار جوانان از اسلام این دین رحمت و اعتدال می شوند. امید وارم روحانیون دل آگاه و وارسته نظیر آقای درایتی در هر محفل و مجلسی بیشتر و بیشتر خطر افراط گرایی و خشونت را تبیین کنند . از آقای مصباح یزدی هم اتنظار می رود اندکی تامل پیشه کنند و در تفکرات خود تجدید نظر کنند.

خدا همه مارا عاقبت به خیر فرماید.

یا علی

۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷

5

باز هم تحریف ،بازهم دروغ ، باز هم سلام نو. واقعا آقای مصباح کجا همچین حرفی زد من حاضرم فایل صوتی مصباح بیارم بدم شما گوش کنید . در ضمن یه نظریه پرداز و فیلسوف رو باید یک نفر در حد خودش نقد کنه.

۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷

فیلسوف، نظریه پرداز؟!!!

سلمان فارسی

۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷

سلام!!!

داداش فایل صوتی را بگذار ما هم گوش کنیم.اینها هم گوش کنند تا روسیاهی بماند برای کسانی که تحریف کرده اند!

۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶

از کی آقای مصباح نظریه پرداز و فیلسوف شد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اینا همون انجمن حجتی هستن که امام (ره) منحل کرد و سعی کرد از نظام دور کنه ولی باز اومدن و دارن مثل قبل با اسم جبهه پایداری فعالیت می کنن دوست عزیز تاریخ مطالعه کن می فهمی

...

۰۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶

ای کاش می تونستم دیگر معانی نسبت تشریفاتی و اقناعی بودن جمهوریت به نظر امام را که واضح تر هم هست بیان کنم. مطمئنم که اگر سخنی تا به این حد از طرف دیگر گفته می شد باید همه از تمام حقوق خود استعفا داده و از سخن خود توبه می کردند.

۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷

23

یه فرق مهم بین این دو وجود داره و اون اینه که سلفی‌ها از امثال مصباح و جبهه موسوم به پایداری خیلی بهتر هستن!

مقدم

۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷

40

حاج اقا چقدر گرفتی که مصباح را بکوبی اگر با مصباح مشکل داری جبهع پایداری رو چرا هدف گرفتی

خودم

۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷

27

از نظر من دلیل جریان سازی آقای مصباح یزدی آن است که رانتهای دولتی زمان احمدی نژاد زیر دندون ایشون مزه کرده و حالا قصد داره با ایجاد یک جریان و قبضه کردن کشور توسط این جریان خودساخته به منافع بیشتری برسه. مردم باید هوشیار باشند که کاسبان دین را از معتقدین به دین جدا کنند.

۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱

lاشتباهی منفی دادم . کاملا موافقم

۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷

29

لطفا از این چرندیات اینجا نگذارید.همه ما دیگر شما را می شناسیم.می دانیم شما از کدام جریان هستید.از چه کسی خط می گیرید.همه اشتباه می گویند شما درست می گوئید.

حنایتان دیگر رنگی ندارد.مردم شما را شناخته اند.

در مورد گزارش قبلی شما تحت عنوان ولایت مداری به سبک مصباح همین بسنده می کنم که حضرت آقا در مورد مصباح چه فرمودند.بس سکوت کنید محترمانه گفتم.

۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳

تندرو جون! به تعداد منف های عرائض ت دقت کن!

رفیق

۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷

17

یعنی خداییش خوب گفتی دمت گرم سلام نو با این مصاحبه قوف العاده!!!!

۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷

24

از پژوهشگر دینی اصلاح طلبان جز این اظهارنظر انتظار نمی رود. جزیانی که خیانت و همدستی اش با دشمنان کشور عیان شده است.

اخیراً گری سیمور، مشاور پیشین باراک اوباما از پیام‌های محرمانه اصلاح‌طلبان به آمریکایی‌ها خبر داده و گفت: آنها بی‌سر و صدا به من گفتند که آمریکا باید در حوزه مسائل هسته‌ای نرمش داشته باشد تا اینکه دست حسن روحانی رئیس جمهور ایران تقویت شود و به پیروزی در عرصه سیاست خارجی دست پیدا کند و تحریم‌های اقتصادی ایران برداشته شود و او در موقعیتی قوی قرار داشته باشد تا بتواند تندروها را در انتخابات بزرگ پیش روی ایران یعنی انتخابات مجلس شکست بدهد و وقتی او در چنین موقعیتی قرار بگیرد می‌تواند ایران را به سمت سیاست‌های معتدل‌تر هم در عرصه داخلی و هم در عرصه سیاست خارجی هدایت کند.

احمد

۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷

به این کامنت ناشناس دقت کنید روحیه افراط و سلفی موج می زند

۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷

15

لعنت بر دروغگو

۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷

و البته سلفی گراهای سنی دارای شهامت و شجاعت هستتند . ولی سلفی گری مصباح از نوع ترس

۲۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳

خدا لعنتت کنه ناشناس به احتمال زیاد سلفی که داری از آب گل آلود ماهی میگیری چون اگه دیه جو غیرت داشته باشی بقول معروف کارد دستشو نمیبره

شاهین

۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷

6

متاسفم براتون، ای کاش فایل صوتی رو میذاشتید و قضاوت بر عهده ی مخاطبان میذاشتید. این کار شما بیشتر به سلفی ها نزدیک هست که خیلی سریع به همه برچسب میزیند و حقایق رو پنهان میکنید.

علی اصغر کوثری

۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷

حجت‌الاسلام درایتی در گفتگو با سلام نو:

تفاوتی بین اندیشه مصباح و سلفی‌ها نمی‌بینم

0

از لحاظ نوع عملکرد با عملکرد آن ها یکسان است. من نمی توانم تفاوت عملی بین این دو تفکر ببینم. تنها چیزی که وجود دارد آن است که آن سلفی گری، سلفی گری سنی است و این هم سلفی گری شیعی.

درایتی چند سالته؟!

سرویس سیاسی-محمد فتحی‌زاد: اخیرا آیت‌الله مصباح یزدی در یک سخنرانی سعی کرده تا با الگوگیری از شخصیت‌های دینی، مالک اشتر را به عنوان یک الگو در زیست اجتماعی و سیاسی به جوانان معرفی کند. اما وی در معرفی مالک او را یک جنگجوی خشنی تصویر کرده که کسی را در میدان زنده نمی‌گذاشت. وی در ادامه توضیح داده که مالک به وظیفه عمل می‌کرده و ما هم امروز باید به وظیفه‌مان عمل کنیم. ترویج روحیه خشن در بین جوانان فعال سیاسی و طرح این سخنان در حالی صورت می‌گیرند که تعارض کاملی با تحقق وحدت و همدلی ملی دارند. همچنین اخیرا این رهبر معنوی گروه افراطی موسوم به جبهه پایداری برخی از برداشت‌های اینچنینی خود را به امام(ره) نسبت داده است. در همین رابطه سلام نو گفتگویی با حجت‌الاسلام مصطفی درایتی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

این پژوهشگر دینی توضیح داد: ما مانع تفکر کسی نیستیم و هرکسی می تواند اندیشه خود را داشته باشد. اما نگاه اینچنینی به حکومت و دین با نگاهی که انقلاب را ایجاد کرد هیچ گونه سازگاری ای ندارد. انتقاد جدی که ما داریم آن است که چرا این تفکرات را به حضرت امام نسبت می دهند. در صورتی که اگر آقایان بگویند که این سخن من است و آن را به شخص دیگری نسبت ندهند، طرح سخنانشان تا جایی که اصول امنیت ملی اجازه دهد هیچ مشکلی ندارد.

۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷

مصطفی درایتی در ادامه به «پایگاه خبری تحلیلی سلام نو» گفت: طالبان نیز همین حرف ها را بیان می کند. در حقیقت این اندیشه به اهل تشیع اختصاص ندارد و اگر اندیشه سلفی ها را دنبال کنید می بینید که طرز نگاه آن ها همین طرز نگاه برخی آقایان در داخل کشور است.

تفکر سلفی‌ها هم همین است

این استاد حوزه گفت: سلیقه آقای مصباح از دین و نوع حکومت همان چیزی است که آن را طرح می کند و اسمش را هم حکومت اسلامی می گذارد که در واقع همان خلافت اسلامی است. بعضی سلفی‌ها هم این موضوع را طرح می کنند. اما نگاه رحمانی که امام نسبت به دین و حکومت داشت، هیچ سازگاری با تفکر آقای مصباح ندارد. لذا آقایان اینگونه می‌گویند که امام قبلا نام حکومت اسلامی را به کار می برده است و منظورش هم همین تفکرات ماست. در صورتی که شما باید با این حرف بخش گسترده‌ای از زندگی امام را نفی کنید. زیرا طرح حکومت اسلامی در آن زمان با توجه به ادبیاتی بود که وجود داشته است. اما وقتی به عرصه عمل ورود پیدا می‌کند، حاصلش می شود همان جمهوری اسلامی که امام بسیار بر آن تاکید داشت و حتی حاضر نبود که یک کلمه از آن کم و یا زیاد شود. در حقیقت این نگاه مرحوم امام بوده است و مردم از همین منظر به امام اقبال نشان داده اند.

ارتباطی با امام ندارد

گیل

حجت الاسلام مصطفی درایتی گفت: اگر بنا باشد که از حکومت اسلامی که همان خلافت اسلامی است و برخی از اهل سنت هم آن را طرح می کنند صحبت کنیم، باید بدانیم که این یک نوع نگاه و اندیشه است اما هیچ گونه ارتباطی به نگاهی که به واسطه آن انقلاب ایجاد شد و حضرت امام به آن توجه داشت ندارد.

وی ادامه داد: بسیاری از بزرگان با این نگاه آقایان مخالفند و نگاه اینچنینی به دین و حکومت داری را مطلوب نمی دانند. اما در هر صورت این مردم هستند که انتخاب می کنند که کدام نگاه مطلوبتر است.

۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷

این سلفی گری شیعی است

درایتی در پاسخ به سوالی مبنی بر آن که تفاوت اندیشه آقای مصباح به عنوان یک روحانی شیعه با سلفی‌ها چیست؟ گفت: خود آقای مصباح باید این فرق را مشخص کند. در حقیقت نگاه سلفی ها نسبت به دین یک نگاه خشونت آمیز است و این نگاه در عملکرد آن ها به وضوح دیده می شود. این نوع نگاهی هم که برخی از آقایان در داخل دارند شاید مبانی متعددی داشته باشد اما از لحاظ نوع عملکرد با عملکرد آن ها یکسان است. من نمی توانم تفاوت عملی بین این دو تفکر ببینم. تنها چیزی که وجود دارد آن است که آن سلفی گری، سلفی گری سنی است و این هم سلفی گری شیعی.

بردن آبروی افراد را واجب می دانند

ایشون اگه عربستانی بودند بی شک عنوان مفتی اعظم اونجا را تا حالا تصاحب کرده بودند!

عضو شورای مرکزی مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان استان خراسان رضوی افزود: سلفی گری نگاه خاصی به دین است و عملکردش هم مبتنی بر خشونت است. به این علت به آن ها تکفیری می گویند که کسانی را که با تفکر آن ها مخالفند، مرتد و خارج شده از دین می نامند.

درایتی در پایان به سلام نو گفت: روزنامه هایی که از این تفکر حمایت می کنند، خوش سابقه‌ترین افراد را هم به صدها تهمت و اتهام متهم می کنند. نکته جالبی هم که وجود دارد آن است که این آقایان این کار خود را واجب می دانند و بردن آبروی کسی که با اندیشه آن ها موافق نیست اولین قدم آن هاست.

نظرات بینندگان

۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷

انتشار یافته: ۴۸

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۹

افکار مصباح با آن سابقه قبل وبعداز انقلاب وکینه ای که ازامام خصوصا وانقلاب ویاران با وفای امام دارد به مراتب از سلفی ها خطر ناکتر است.

بیابی فر

|

۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷

۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶

اگر میخواهیم ایران همانند سوریه نشود باید جلوی افکار این تیپ آقایان گرفته شود

7

64

شیعه

پاسخ

۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸

واقعا همینطوره وهیچ شکی نیست که نظرات ایشان به سلفی ها نزدیکتر است تا به نظرات شیعیان واقعی

پاسخ ها

ترس از خدا وترس از ریختن آبروی مردم تنها چیزیه که این آقا نداره ، ایشون بیت المال رو درجهت القای اهداف ننگین سیاسیه خودش و همچنین منافع ثقیل مادی که بین خود و دوستانشون تقسیم میکنن به حدر میده واقعا شخصی که تحریف کننده عقاید واهداف والای اما (ره ) هستش باید بر مسند کرسیه والاترین موسسه و بنیاد نشر عقاید امام بشینن؟؟؟ حتما از سال آینده تو دوره های ولایت تدریس میکنن که ریختن خون برادر شیعه و آواره کردن ناموس شیعیان خواهان جمهوریت واجب بوده و عمل کنندگان به این فرضه الهی نزد پیامبر تدریس مباحث شرعی خواهند کرد!!!!!!

ناشناس

سیستانی

۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷

۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸

شیعه سلفی.

از قدیم گفتند اگرخواستی کسی رابشناسی اطرافیانش را بشناس اطرافیان آقای مصباح همانهایی هستند که به رئیس مجلس درمجلس ودر شهرقم توهین کردند وناسزا گفتند به هاشمی وخانواده حضرت امام توهین کردند به دفاتر مراجع درقم حمله کردند و....همچینین افرادی دربین مردم جایگاهی ندارند کشور را چند دسته کردند ترس وناامیدی درکشور رواج دادند ...

۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶

محی الدین

4

۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸

39

حرف راست .واسه همین هم امام از نزدیک شدن اینا به صپاه جلوگیری میکرد.

من 56ساله هستم نام هرکس چه خوب چه متوسط چه خدا ی ناکرده بدرادرحوزه علمیه شنیدیم امانمی دانم این اقاکجابود

۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶

۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹

37

ماهیت ژورنالیستی سایت خبری همین است که عنوانی را از لابلای سخنان یک نفر قیچی کند و بر اساس آن حمله کرده و هیاهو راه بیندازد و خوانندگان هم بدون مراجعه به متن اصلی باور کنند. واقعا در دولت راستگویان نیز دانستن اینگونه حق مردم است؟

12 فروردین 1358 وقتی مردم رفتند پای صندوق های رای از مردم سوال شده بود"جمهوری اسلامی آری --خیر"

پاسخ مثبت به این رفراندوم یقینا" جمهوری و دموکراسی خواسته اصلی مردم بود

اما پسوند اسلام که به انتهای جمهوری اضافه شده بود برداشت مردم همان چهره رحمانی از اسلام و سخنان امام قبل از پیروزی انقلاب بود.

۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱

اگر مردم حتی ذره ای شک می کردند منظور عده ایی از پسوند اسلام در انتهای جمهوری قرائت "طالبانی - سلفی "از اسلام است یقینا" 100 درصد جوای "نه" به رفراندوم می دادند

اگر آقای مصباح خیلی روی نظرات خودش اصرار دارد می تواند مجددا" از مردم سراسر کشور نظر خواهی کند.

خاک بر سر کسانی که از نجاست سلفی گری را در کنار تشیع نام می برند... خجالت بکشید هر کس که مخالف شما باشد را به همین راحتی نام گذاری می کنید و آنوقت اگر کسی برای شما نامگذاری کرد افراطی و سلفی اش می نامید....

۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶

۲۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید