مدیر صفحه فیسبوک «سربازان ایرانی را آزاد کنید»:

رهبران اهل سنت ایران موضع مناسبی گرفتند

اگر دولت می خواست از موضع قدرتمند و از موضع دولت رسمی وارد این قضیه شود باید برخوردهایی انجام می داد که محصولی جز درگیری لفظی و اتفاقاتی نظیر اعدام گروهبان کشته شده نداشت.

سرویس سیاسی: گروگانگیری 5 تن از مرزبانان ایرانی به دست گروه تروریستی جیش‌العدل از زوایای مختلفی قابل بررسی است. یکی از اتفاقات جالب توجه در این ماجرا، شکل‌گیری کمپین‌های مردمی در فضای مجازی برای آزادی این سربازان بود. صفحه فیسبوک «Free Iranian Soldiers» را می‌توان مهم‌ترین کمپین در فضای مجازی دانست. حال که این مساله به پایان رسیده، سلام نو گفتگویی انجام داده با مدیر این صفحه فیسبوکی که در ادامه می‌خوانید:

میلاد فدایی اصل در این رابطه گفت: از همان اوایل کارمان که این صفحه فیسبوکی را در حمایت از سربازان گروگان گرفته شده راه اندازی کردیم و مشغول بررسی اخبار مربوطه در این زمینه شدیم، آن چه که بسیار واضح بود و خودنمایی می کرد آن بود که بسیاری از رهبران اهل سنت نسبت به این مسئله واکنش نشان دادند. آنها از همان اول با موضع انتقادی با این حادثه برخورد کردند. در صورتی که شاید این موضع گیری برای بسیاری قابل تصور نبود و عده ای معتقد بودند که  رهبران اهل سنت می‌توانستند در این مسئله موضع سکوت را در پیش گیرند.

مدیر این کمپین مجازی به خبرنگار «پایگاه خبری تحلیلی سلام نو» گفت: به عنوان نمونه مولوی عبدالحمید از رهبران اهل سنت، از این گروگان‌گیری بسیار انتقاد کرد و در همه مصاحبه‌های خود این موضع انتقادی اش را مطرح می کرد که بسیار جالب و قابل تقدیر بود.

ظرفیت رهبران اهل سنت برای ایجاد زبان مشترک

فدایی اصل ادامه داد: به خاطر شرایط خاصی که آن منطقه از لحاظ مسائل امنیتی و قومی و مذهبی دارد، دولت نمی توانست از موضع بالا به این قضیه نگاه کند. زیرا اگر دولت برخورد نابجایی با این پدیده می کرد، دردسر بیشتری ایجاد می شد. در حقیقت اگر دولت می خواست از موضع قدرتمند و از موضع دولت رسمی وارد این قضیه شود باید برخوردهایی انجام می داد که محصولی جز درگیری لفظی و اتفاقاتی نظیر اعدام گروهبان کشته شده نداشت. به همین علت دولت به استفاده از ظرفیت های قومی گرایش پیدا کرد و سعی نمود تا از زبان رهبران اهل سنت وارد گفتگو شود. ضمن آن که دیدیم جیش العدل و گروه های تروریستی منطقه نیز خیلی مقاومت نکرده و نگفتند که ما این رهبران را قبول نداریم.

وی افزود: این موضوع نشان دهنده ظرفیت های بسیار خوبی است که برای پیشرفت منطقه وجود دارد. در حقیقت نکته ای که وجود دارد آن است که به واسطه رهبران اهل سنت می توان یک زبان مشترک میان دولت و گروه های مخالف و تندرو ایجاد کرد و خشونت ها را کاهش داد.

نباید اختلافات خود را وارد مسئله گروگانگیری می کردند

فدایی اصل در پاسخ به سوالی مبنی بر بازی رسانه ای اصولگرایان در این حادثه و انتقاد آن ها از دولت مبنی بر آن که  که چرا از ظرفیت رهبران اهل سنت در این ماجرا استفاده کردید؟ گفت: متاسفانه خبرنگاران برخی از رسانه ها نگاهی بسته و خطی نسبت به این مسئله داشتند درحقیقت این دست از خبرنگاران و رسانه هایشان اختلافات فکری ای را که با یکسری از رهبران اجتماعی اهل سنت دارند به همه مسائل تسری می دهند. این درحالیست که رسانه ها باید بی طرف باشند و به منافع جامعه توجه کنند.

این فعال رسانه‌ای ادامه داد: شاید بسیاری از گروه های محافظه کار در ایران با بسیاری از رهبران اجتماعی اهل سنت که به طور قانونی فعالیت می کنند اختلاف نظر داشته باشند، اما نباید این اختلافات را وارد مسائلی نظیر گروگان گیری سربازها می کردند. زیرا قربانی نهایی این اختلافات سربازان و خانواده های آن ها بودند.

وی در پایان گفت: متاسفانه بسیاری از رسانه ها نگاه ایدئولوژیک خود را در مسائل سیاسی و اجتماعی و ... وارد می کنند که از لحاظ حرفه ای قابل قبول نیست. در حقیقت اگر در قضیه مذکور دولت از ظرفیت رهبران اهل سنت استفاده نمی کرد، واقعا معلوم نبود که این سربازان آزاد خواهند شد یا نه. زیرا وقتی به رسانه های جیش العدل نگاه کرده و مطالب آن ها را می خوانید متوجه می شوید که ذره ای از انسانیت در افکار و عملکرد این گروه وجود ندارد.

اخبار مرتبط

استفاده از ظرفیت گفتگو در آزادی مرزبانان

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید