۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 13884

یادداشت روز سلام نو/

اصلاح‌طلبان مغرور نشوند

به نظر می‌رسد که اصلاح طلبان لازم است تحرک جدی از خود نشان بدهند. تقویت دولت اعتدالگرای روحانی از جمله مهمترین امور است و ایجاد ساختارهای تشکیلاتی و حزبی واقعی نیز از ملزومات اساسی ادامه توفیق اصلاح‌طلبان است که باید حتما به این دو مساله توجه شود.

یادداشت روز: شاید بتوان بزرگترین آفت و آسیب در فعالیت سیاسی را «غرور» دانست. هرچند این آسیب در فضای فرهنگی و زندگی شخصی نیز مخرب است، اما در فضای سیاسی که هر اشتباهی می‌تواند هزینه دوچندان داشته باشد، غرور باعث ایجاد توهم، واقعیت‌گریزی و در نهایت شکست در تصمیم‌گیری‌ها خواهد شد.

جریان اصلاحات هرچند که به دلایلی نتوانست با کاندیداهای اصلی خود وارد انتخابات ریاست جمهوری شود، اما حتی با کاندیداهای رده بعدی خودش نیز موفق شد در مقابل اردوگاه پر امکانات اصولگرایان بایستد و با رای قابل قبول کاندیدای مورد نظر خود را بر راس قوه مجریه بنشاند و این مایه خوشحالی بسیاری شد.

فضای اجتماعی و رسانه‌ها نشان می‌داد که جریان اصلاحات تا چند ماه پس از 24 خرداد همچنان سرمست و خوشحال از پیروزی خودش است. این خوشحالی تا مدتی می‌تواند طبیعی باشد اما اگر بیش از حد ادامه پیدا کند، به مرور تغییر ماهیت داده به غرور کاذب تبدیل می‌شود. این همان غروری است که اگر پیدا شود نقش و کارکردی مانند وضعیت اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراهای دوم و ریاست جمهوری 84 و اصولگرایان در ریاست جمهوری 92 دچار آن شده بودند و باعث شکستشان شد.

اصلاح‌طلبان باید در نظر داشته باشند که یکی از عوامل موثر رای بالای آنها در انتخابات اخیر عملکرد ناامیدکننده احمدی‌نژاد بعنوان نماینده جریان اصولگرا در قوه مجریه بود و باعث شد بخشی از رای روحانی برای جلوگیری از به قدرت رسیدن مجدد اصولگرایان به صندوق ریخته شود. این بخش از رای که می‌توان آن را تا چند میلیون برآورد کرد، طبیعی است که در ادوار آتی انتخابات به واسطه دور شدن زمانی از دوره احمدی‌نژاد کاهش پیدا خواهد کرد و کارایی کمتری خواهد داشت.

بنابراین به نظر می‌رسد که اصلاح طلبان لازم است تحرک جدی از خود نشان بدهند. تقویت دولت اعتدالگرای روحانی از جمله مهمترین امور است و ایجاد ساختارهای تشکیلاتی و حزبی واقعی نیز از ملزومات اساسی ادامه توفیق اصلاح‌طلبان است که باید حتما به این دو مساله توجه شود.

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۱

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۰

ناشناس

|

۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱

0

3

پاسخ

واقعا مساله مهمیه. غرور قاتل اصلاح طلبا میتونه بشه. تشکیلات سازی هم که خدا بیامرزه. همه یادشون رفته

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید