حمید نجف

چالش بزرگ دولت، عدم همراهی اعضا با مغز

حمید نجف یادداشتی را برای سلام نو ارسال کرده که در ادامه می‌خوانید:

جابجائی‌های گسترده مدیریتی در دولت قبلی به حدی بود، که در بعضی از مراکز به بدنه کار‌شناسی، کارمندی و حتی کارگری و سرایداری هم سرایت کرده بود. این کار غیر حرفه‌ای پاک‌ترین دولت تاریخ ایران هر چند از روی تسویه حسابهای شخصی و سیاسی انجام گرفت اما به تدریج باعث وارد شدن ضربات مهلکی به خود دولت شد.

دولت احمدی‌نژاد در دوره مدیریت کاری خود، با جابجایی گسترده بسیاری از مدیران و کار‌شناسان خبره، با افراد غیر حرفه‌ای، در حقیقت به نا‌کار آمدی دولت خود افزود. بسیاری ازمدیرا ن شایسته و با تجربه را به بهانه‌های واهی و تهمتهای ناروا یک شبه به زیر کشیدند و خانه نشین کردند، افرادی را که از نظر سیاسی در غالب هیچ جریان و حزبی نمی‌گنجیدند.

متاسفانه این حجم عظیم جابجائی‌ها، نا‌کار آمدی دولت را علی رقم بودجه هنگفت ناشی از درآمدهای نفتی به اوج خود رساند و باعث خلق آمار‌های وحشتناکی چون افزایش فساد، رانت و اختلاس در کشور گردید. بدنه مدیریتی دولت که مسئول اصلی اجرای سیاستهای کلان اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آن بود به دلیل سو مدیریت سهوا و یا عمدا کشور را در شرایط وخیمی قرار داد.

شرایطی که متاسفانه هنوز هم با گذشت حدود ۷ ماه از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید کم و بیش شاهد آن هستیم. هنوز هم بیش از ۸۰ درصد ارکان مدیریتی و کار‌شناسی لایه‌های اجرایی دولت در دستان منسوبین دولت احمدی‌نژاد قرار دارد.

افرادی که عمده آثار مخرب عملکرد دولت قبلی ناشی از سو مدیریت آنان است، افرادی که به گونه‌ای هنوز هم خود را وامدار دولت مهر ورز قبلی می‌دانند و با سر پیچی و کارشکنی‌های مستقیم و غیر مستقیم سعی در تخریب دولت روحانی دارند.

بعضی از این مدیران که خارج از نظام شایسته سالاری و ضابطه‌مند از طریق ارتباطات محفلی و دیگر روابط، یک شبه ره صد ساله را طی کرد ه‌اند، هیچگاه به دولتی که باعث رشد نا‌گهانی آنان شده پشت نخواهند کرد، هرچند در ظاهر مجیزه گوی مدیران دولت جدید باشند.

جا دارد که مدیران ارشد دولت آقای روحانی بر اساس شعار شفاف مردم در انتخابات، مبنی بر لزوم تغییرات اساسی، از لاک محافظه کاری و مماشات خارج شوند و سال جدید را با پالایش مدیریتی به سر انجام بر سانند.

وزرا و مدیران ارشد دولت تدبیر و امید باید بدانند که به هر حال ضعف ناشی ازعدم همراهی مدیران لایه‌های میانی می‌تواند در دراز مدت موجبات نا‌کارامدی دولت تدبیر و امید را نیز در پی آورد.

همچنانکه در جریان توزیع سبد کالا این تجربه عدم همراهی، کاملا نمایان و عریان شد. مدیران ارشد دولت روحانی باید بدانند که در صورت عدم همراهی بدنه اجرایی هیچ برنامه و طرحی به شکل کامل و صحیح به سر منزل نخواهد رسید.

آنان باید به این نکته کلیدی توجه کنند که بخش اعظمی از آمار‌های مربوط به افزایش فساد اداری و اقتصادی مربوط به فساد بدنه دولت است نه مقامات ارشد آن. جا دارد که این عزیزان با توجه به شرایط فعلی کشور و لزوم برنامه ریزی دقیق برای گذار از بحرانهای عدیده پیش رو، نسبت به بدنه اجرایی دولت هم عنایت ویژه‌ای داشته باشند. به هر حال صلاح ملک خویش خسروان دانند.

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۲

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۰

ناشناس

|

۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰

0

پاسخ

بزرگترین آفت مدیریتی کشور محافظه کاری است .

دوراندیش

۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰

این دولت به تدریج به بیماری دولت اصلاحات دچار خواهد شد .

تکبر غرور و خود بزرگ بینی و از همه مهمتر محافظه کاری و منفعت طلبی اینها زمینه ساز بازگشت اصولگرا ها را فراهم خواهد آورد .

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید