غلامعباس توسلی در گفتگو با سلام نو:

ممکن است مردم از این طرح دولت استقبال نکنند

اگر این طرح درست انجام نشود ممکن است واکنش‌های نامناسبی در پی داشته باشد و ممکن است درصد قابل ملاحظه‌ای از مردم از این درخواست استقبال نکنند.

سرویس سیاسی:
هدفمندی یارانه از جمله طرح‌هایی بود که اجرای اشتباه آن موجب مشکلات بسیاری در اقتصاد کشور شد و از جمله مهم‌ترین معضلات دولت اعتدال نیز در آغاز کار، چگونگی برخورد با این مساله بود. در همین راستا بود که دولت تلاش کرد تا بخشی از مردم به میل خودشان از دریافت یارانه انصراف دهند. کیفیت عملکرد دولت در این زمینه از جمله مسائلی است که مورد بحث بسیار در بین کارشناسان قرار گرفته است. در همین رابطه سلام نو گفتگویی با یکی از اساتید برجسته جامعه شناسی کشورمان انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

دکتر غلامعباس توسلی به سلام نو گفت: مردم اگر خیلی خوش بین باشند دولت را امتحان می‌کنند و اگر هم بدبین باشند، حرف دولت را باور نکرده و کاری را که فکر می‌کنند درست است انجام می‌دهند. در بحث یارانه‌ها مسئله‌ای که مطرح می‌شود آن است که می‌گویند یارانه‌ها را هدفمند خواهند کرد. در حالی که این هدفمند کردن به خوبی روشن نشده است. سوالی که پدید می‌آید آن است که آیا آنچه که برای دولت هدفمندی است برای مردم نیز هدفمندیست؟ در حقیقت باید تعریف شود که هدفمندی برای دولت چیست و هدفمندی برای ملت چه مفهومی دارد و این‌ها تا چه حد با هم منطبق هستند.

این استاد برجسته جامعه‌شناسی ادامه داد: آنچه مشخص شده آن است که قرار بود دولت آقای احمدی‌نژاد یارانه را در برابر افزایش قیمت انرژی پرداخت کند، اما مقدار مبلغی که به عنوان یارانه پرداخت می‌شد به هیچ عنوان هم وزن با افزایش قیمت حامل‌های انرژی نبود.

توسلی افزود: پیش از این دولت یارانه را به تمام مردم پرداخت می‌کرد و در این زمینه تبعیضی وجود نداشت، اما هم اکنون دولت می‌خواهد از یک مسئله عاطفی استفاده کند و مردم به میل خودشان از دریافت یارانه انصراف دهند که این موضوع بستگی به آن دارد که مردم تا چه حد روش‌های دولت را قبول دارند و نسبت به آن عمل می‌کنند.

ممکن است واکنش‌های نامناسبی در پی داشته باشد

وی به سلام نو گفت: دولت ده ملیون نفر را مشخص کرده است تا به آن‌ها یارانه پرداخت نکند. یک شک و تردیدی که هم اکنون پدید آمده است آن است که رابطه یارانه و افزایش قیمت‌ها یکی از مصادیق هدفمندی است یا نه و اگر هست باید مشخص شود که شرایط برای کسانی که به آن‌ها یارانه پرداخت نمی‌شود اما متحمل افزایش قیمت‌ها می‌شوند به چه نحو خواهد بود. در هر حال آن‌ها باید از حق خود برای دریافت یارانه بگذرند و افزایش قیمت انرژی را بپذیرند.

توسلی ادامه داد: اگر این طرح درست انجام نشود ممکن است واکنش‌های نامناسبی در پی داشته باشد و ممکن است درصد قابل ملاحظه‌ای از مردم از این درخواست استقبال نکنند. اما ظاهرا دولت می‌خواهد عده‌ای را از دریافت یارانه حذف کند که اگر این عده درست انتخاب نشوند در ‌‌نهایت موجبات ناررضایتی مردم پدید خواهد آمد.

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۱

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۰

ناشناس

|

۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶

0

پاسخ

متاسفانه آقای روحانی مشاوران خوبی ندارند.خیلی ازآنهاازوابسته به تجارهستند.طبیعی است که آنها تمایل به کاهش ارزش پول ملی برای ارزان ترشدن کالاهایشان ازیک طرف وسودبالاترناشی ازتبدیل دلار به ریال رادارند! اینکه زیرپای ما منابع نفت وگازباشدوباهزینه پائینی استخراج شودوسپس باقیمت جهانی مقایسه گردد.فقط برای متکلم الوحده های صداوسیمامقبول است.همین الان ارزش یارانه پرداختی باتوجه به تورم اسمی 40 درصدی حدودنصف هم ارزس ندارد.علاوه برآن مشکلات ناشی ازتحریمها ،ضعف شدیدمدیریتی وفسادگسترده اقتصادایران رابشدت تحت تاثیرقرارداده است.متاسفانه دولت نمی خواهدوشایدهم خودسانسوری می کندوعلت اصلی وضعیت موجودرااعلام نمی کند.نسخه های تیم اقتصادی دولت برای یک اقتصادبدون حاشیه های سیاسی هم پاسخگو نیست وای به حال اقتصادی که به شدت تحت تحریم های بین المللی است!!!درهرحال این آمارسازیها که مصرف بنزین بالاست واقعاًتهوع آورشده است .چراکسی سخن ازمصرف بالای تولیدات داخلی نمی کند؟چراکسی ازآمارکشته ها ومصدومین ومعلولین وهزینه های ناشی ازتولیدات بی کیفیت داخلی نمی کند؟چرا از پرت برق واب درمسیرانتقال که چندین برابرمتوسط جهانی است صحبتی نمی کنند؟چراازآمارپائین مصرف گوشت ولبنیات ومطالعه وتفریح سوال نمی شود.متاسفانه باروندی که این دولت درپیش گرفته است می توان پیش بنی کرداولین رئیس جمهوری خواهدبودکه دردوربعدی به احتمال زیادرای نخواهدآورد!!!

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید