حرف روز سلام نو/

وقایع زندان اوین و اهمیت شفاف‌سازی

هرچند که در این مورد خاص هنوز شایعات آنچنانی بالا نگرفته‌اند، اما لازم به نظر می‌رسد که مسئولان با شفاف‌سازی و ارائه یک گزارش اقناع کننده، زمینه این ابهامات را از بین ببرند.

حرف روز: مثل خیلی دیگر از خبرهایی از این جنس، این بار هم شبکه‌های اجتماعی بودند که در غیبت رسانه‌های رسمی، این خبر را منتقل کردند و به گوش کاربران پرتعدادشان رساندند.

خبرهای غیررسمی اولیه در فیسبوک اینطور روایت می‌کردند که برخی از مامورین با ورود به بند 350 زندان اوین که به عنوان یک بند سیاسی معروف است، با زندانیان درگیر شده و در این درگیری تعدادی از زندانیان هم دچار جراحت‌های بعضا جدی شده و کار بعضی از آنها هم به بیمارستان کشیده شده است.

پس از این اتفاق، اولین واکنش رسمی از سوی مسئولان تکذیب بود. وزارت اطلاعات هم اعلام کرد که در آینده بیانیه‌ای در این خصوص صادر خواهد کرد. اکنون هم از یک سو همچنان اخباری غیر رسمی در خصوص آسیب‌ها و جراحات وارده به زندانیان در این حادثه منتشر می‌شود و از سوی دیگر به نوعی سکوت در مسئولان دیده می‌شود.

اما فارغ از آنکه واقعیت ماجرا دقیقا چگونه بوده، نکته‌ای که در این میان اهمیت دارد، «شفاف‌سازی» است. بر اساس اصول تعریف شده در روانشناسی اجتماعی، هرگاه که یک موضوع از اهمیت بالا برخوردار باشد و همزمان شفاف‌سازی هم در مورد آن صورت نگیرد، زمینه‌ مناسبی را برای شایعات فراهم می‌کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید