۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲

0

پاسخ

چون متشرعان فتوای مراجع را سیاسی میدانند . ایا انها جشن همسر رئیس جمهور در کاخ را که مدعوین رقاصان و مانکن ها بودند را شنیدهاند و میدانند به هریک 5سکه داده شده است .ایا این ازبیت المال نیست . و7میلیارد تومان هزینه برای استخر وسونای کارکنان ریاست جمهوری از بیت المال نبود وایا 5میلیارد تومان پیام رئیس جمهور درعید از بیت المال نبود ؟ اقایان مراجع ایاحضرت زهر راضی به رقص لزگی 6دختران میباشد ؟

ایرانی

۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲

3

به این نکته توجه ندارید که در دوران "تحریم تنباکو" امور اجرایی و سیاسی در دست روحانیت نبود!! در نتیجه جایگاه مرجعیت و نسبت مردم با آن در آن دوره قابل مقایسه با زمان حاضر نیست!

ناشناس

۰۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳

1

دکتر شریعتی در کتاب تشیع علوی تشیع صفوی می گوید در دوران صفوی چون روحانیت کنار حکومت قرار گرفت لاجرم روحیه انتقادی مود نسبت به حکومت را از دست داد و در نتیجه مردم نیز اعتماد خودراا نسبت به روحانیت از دست دادند در این دوران که روحانیت خود حکومت است نتیجه همانی میشود که در مقاله آمده است

۰۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳

دکتر شریعتی در کتاب تشیع علوی تشیع صفوی می گوید در دوران صفوی چون روحانیت کنار حکومت قرار گرفت لاجرم روحیه انتقادی خود نسبت به حکومت را از دست داد و در نتیجه مردم نیز اعتماد خودرا نسبت به روحانیت از دست دادند در این دوران که روحانیت خود حکومت است نتیجه همانی میشود که در مقاله آمده است

۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳

مطمئن باشید تمام معتقدین و مقلدین و متشرعان انصراف داده اند .

چرا متشرعان پولدار به نظر مراجع درباره یارانه ها توجه نکردند

برای مردمی که یکی ازاصلی ترین مثال های تاریخی،توجه آن ها به نظارت سیاسی مراجع تقلیدشیعه،پیروی ازفتوای حرمت تنباکوی میرزای شیرازی است، موضوع نام نویسی هفتاد میلیونی برای یارانه ها، قابل تأمل خواهد بود.آیامتشرعان متمکن نباید به نظر مراجع در مورد یارانه ها توجه می کردند؟

تابناک نوشت: کاش متشرعان پولدار به نظر مراجع درباره یارانه ها توجه می
کردند!هرچند نام نویسی برای دریافت یارانه نقدی در فاز دوم اجرای قانون
هدفمندی پایان یافته، پرسش های فراوانی را باقی گذاشته است.

چرایی نام نویسی وسیع متقاضیان از جمله پرسش هایی است که اکنون با پاسخ های
متعددی روبه رو شده است. در حالی که عده ای بی اعتمادی به برنامه های
اقتصادی دولت را مهم ترین عامل این اتفاق می دانند، روزنامه کیهان، یکی از
مهم ترین رسانه های اصولگرایان، نقش رفتار سیاسی دولت را مهم تر می داند و
برخی مقامات دولتی نیز صدا و سیما را به تبلیغات با پیامدهای معکوس متهم
کرده اند.

پرسش مهم دیگر آنکه آیا متشرعان نباید به نظر مراجع درباره یارانه ها توجه می کردند؟

در
آستانه نام نویسی برای دریافت یارانه نقدی، چندین تن از مراجع عظام
تقلید بنا به مسئولیت اجتماعی و دینی خود از مقلدان خود خواستند در صورت
تمکن مالی از دریافت یارانه انصراف دهند و آن را جایز ندانستند.

آیت
الله نوری همدانی در پاسخ به استفتایی اظهار داشتند: «چون معیار و ملاک
صرف بیت المال در راه تأمین نیازمندی هاست، لذا کسانی که احتیاج ندارند
نباید بگیرند ».

آیت الله سبحانی، دیگر مرجع تقلید در این باره
اظهار داشت: فقرا و کسانی که درآمدشان کم است، مسلماً برای آن ها گرفتن
یارانه حلال است و اما کسانی که به مقدار شأن خود درآمد دارند، مسلماً
شرایط دریافت یارانه را ندارند و گرفتن یارانه برای این ها جایز نیست.

آیت
الله ناصر مکارم شیرازی ابراز امیدواری کردند، برادران و خواهران عزیز که
از یارانه بی نیاز هستند، اقدام به گرفتن یارانه نکنند و زندگی خود را با
اموال مشکوک آلوده نسازند و آیت الله حسین وحید خراسانی نیز در پاسخ به
استفتایی در باره دریافت یارانه توسط افراد غیر مستمند مرقوم داشت که
چنانچه دولت در دریافت یارانه شرط کرده باشد، شرعا جایز نیست.

آیت
عظام محمدعلی گرامی قمی، سید محمدجواد علوی بروجردی، لطف الله صافی
گلپایگانی، سید محمد علی علوی گرگانی، یدالله دوزدوزانی، عباس محفوظی و رضا
استادی از دیگر مراجعی بودند که در این مورد نظرات مشابهی ابراز داشتند.

این
فتاوا و نظریات علما و مراجع را باید در کنار واقعیت هایی روشن قرار داد.
تعداد افرادی که نیازمند یارانه نقدی نیستند، به روشنی بیشتر از آمار
انصرافی هاست. وزیر اقتصاد از شناسایی ده میلیون ثروتمندی خبر داده که
نیازمند یارانه نیستند و این نشان دهنده آن است که بخشی از مردم در این یک
موضوع خاص اقتصادی به نظر مراجع توجه نکرده اند.

نمی توان نیاز
قطعی بخشی از جمعیت کشور به کمک و حمایت دولت در قالب های گوناگون را انکار
کرد. این بخش نه تنها به یارانه نقدی نیاز دارند، بلکه دیگر شیوه های
حمایت اقتصادی و اجتماعی از آن ها اجتناب ناپذیر است.

اما حداقل
یک جمعیت چند میلیونی وجود دارد که در گروه جمعیتی قرار می گیرد که نیاز
چندانی به یارانه نقدی ندارند و بنا به نظر مراجع، یارانه گرفتن آن ها جایز
نبوده است. این بخش از جمعیت به دلیل قدرت بیشتر اقتصادی، نقش کارآمدتری
در اقتصاد و فرهنگ اقتصادی کشور نیز دارند.

مقایسه این واقعیت با
سوابقی تاریخی از رفتارهای اقتصادی شرعی مردم و نیز گذشت و ایثار آن ها در
مقاطعی متعدد، موضوعی قابل تأمل است.

در ماجرای تاریخی تحریم
تنباکو، تبعیت از فتوای مراجع حتی به اندرونی شاه وقت رسید و در سال های
جنگ نیز بخش بزرگی از جمعیت ایران حتی از نان و مال خود گذشتند تا به کشور
کمک کنند. پاسخ به چرایی چنین تغییری حتما به تغییر در نگاه مردم به نقش و
اهمیت شرع در رفتارهای اقتصادی مردم نیز کشیده خواهد شد.

ابعاد
مختلفی از نظام اقتصادی ایران در سال های اخیر با سنجه اسلامی بودن بررسی
شده است. در سال های اخیر، یک تحقیق در دانشگاه جورج واشنگتن امریکا که در
شماره 10 ژورنال معروف اقتصاد جهانی (Global Economy Journal) به چاپ
رسیده، به نتایج عجیبی دست یافته که بر پایه آن بسیاری از کشورهای اسلامی
(کشورهایی که واقعا اسلامی هستند) در حوزه اقتصاد، چندان هم مسلمان نیستند.

جدای از مسائل ساختاری مربوط به اسلامی بودن اقتصاد ایران، اسلامی
بودن رفتارهای بخش هایی از مردم ایران، موضوع مهم دیگری است که جای بررسی
زیادی دارد.

در حالی که متخصصان اقتصاد، کاهش بار هزینه های یارانه
نقدی را به صلاح اقتصاد کشور می دانند و مراجع تقلید نیز دریافت یارانه
نقدی توسط افراد متمکن را جایز ندانسته اند، نام نویسی نکردن متشرعان
متمکن به صواب نزدیک تر بود، اما با قدری بی توجهی روبه رو شد.

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۵

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۰

یا حق

|

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید