کوروش قادری

توجه به جایگاه دستیاری اقوام و مذاهب

کوروش قادری، فعال اصلاح‌طلب استان کردستان یادداشتی را برای سلام نو ارسال کرده که در ادامه می‌خوانید:

ما زنده از آنیم که آرام نگیریم ... موجیم که آسودگی ما عدم ماست

پر واضح است که یکی از بنیانهای دولت تدبیر و امید بر رفع تبعیض در تمامی حوزه‌های زبانی و قومی و نژادی و حتی فکری در چارچوبهای قانونی نظام استوار بوده و از‌‌ همان آغاز رئیس‌جمهور با تعیین دستیار ویژه کلید در قفلهای امید اقوام و مذاهب چرخاند تا آثار تبعیض در تمامی حوزه‌های مدیریتی و حقوق فرهنگی، زبانی و مذهبی از چهره کشور زدوده شود و با انتصاب فردی شایسته و آزمون دیده چون آقای علی یونسی که لازم است تلاشهای ایشان را در مدتی که از فعالیت کاری دولت گذشته ارج نهیم، این اقدام را جهت پیگیری مطالبات بحق اقوام و مذاهب وارد فاز اجرایی نمود.

البته در سایه حکومت اسلامی که یکی از اساسی‌ترین مبانی اقتدار و عزت بین المللی و جهانی آن وحدت است عزم و اراده‌ای جز این متصور نیست که رفع تبعیض و عدالت محوری یکی از ارزشهای ایجابی نظام اسلامی و قانون اساسی کشور است.

بدیهی است بعنوان یک انسان و مسلمان فارغ از‌نژاد، مذهب و قومیت وظیفه وجدانی و شرعی ماست که در مسیر تقویت و هدایت این تدبیر به سرمنزل مقصود قولا و فعلا امید را در دل مردم و اقلیت‌های قومی و مذهبی زنده نگه داریم. و نگذاریم افرادی که در زمانهای مختلف همیشه نیمه خالی لیوان را دیده‌اند دوباره در این مورد اظهار نظرهایی بی‌مورد کنند.

شایان توجه است که در طول سه دهه گذشته به دلایل مختلف از جمله در حاشیه جغرافیایی بودن اقوام و مذاهب و به تبع آن تحمل شرایط سخت مرزنشینی و جنگ هشت ساله تحمیلی و سایر مصائب و مشکلات دیگر، اقوام و مذاهب اقلیت خصوصا کرد‌ها و اهل سنت به مراتب بحرانهای مختلفی را تجربه کرده‌اند و معتقدند به اندازه لازم در زمینه عنایت به مشکلات و کاستی‌های این گروه از ملت ایران اقدامات لازم صورت نگرفته و یا شایسته توجه بیشتر است.

به عنوان مثال می‌توان نگاه جدی به اجرای اصول معطل مانده قانون اساسی را مد نظر داشت که در راستای همین سیاست دولت روحانیست و آقای یونسی بنوان بازیگر توانا در این رصه در حال نقش آفرینی است.

همه ما می‌دانیم که رأی مناطق اهل سنت و کرد‌ها نقش مهمی در پیروزی دکتر روحانی داشت و امید است که با تدبیر ویژه دولت و کابینه محترم با تاسیس نهاد معاونت اقوام و مذاهب یک سیستم رسمی برای رسیدگی به مطالبات بحق و قانونی اقلیت‌ها در راستای عدالت محوری و رفع تبعیض دایر گردیده و این اقدام گامی باشد جهت نیل به سوی تعالی و انسجام ملی ایران و ایرانی.

البته سخنرانی دکتر روحانی در سیستان و بلوچستان که فرمودند ما شهروند درجه ۲ نداریم باور مردم را به دولت تدبیر و امید را صد چندان کرد و باز هم این بارقه امید را در دل مردم روشن کرد که می‌توان دوباره با تجربه دولت اصلاحات برای اقوام و مذاهب که جزء لاینفک ایرانی اسلامی است کاری اساسی کرد.

در پایان ضمن سپاس از دولت محترم و تلاش‌های آقای علی یونسی برای تحقق اهداف عدالت محور دولت در این حوزه به عنوان شهروند کرد سنی مذهب ایرانی تبار خواستار تصدیگری این معاونت و زیر مجموعه‌های آن توسط نیروهای قومی و مذهبی بومی و دردآشنای مرتبط با این حوزه می‌باشیم. هرچند باور دارم موانع سختی وجود دارد که باید از آن‌ها عبور کرد اما بعضی وقت‌ها دوستان ناآگاه موانعی بوجود می‌آورند که عبور از آن‌ها از موانع افراطی گر‌ها سخت‌تر است به قول ضرب المثل دوستی خاله خرسه در می‌آورند. اما همه ما به امید زنده‌ایم.

بیا تا گل بر افشانیم و می‌در ساغر اندازیم ... فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم

اگر غم لشکر انگیزد که خون عاشقان ریزد ... من و ساقی به هم سازیم و بنیادش براندازیم

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید