قرایی مقدم در گفتگو با سلام نو:

جامعه ایرانی دچار آنومی فرهنگی شده است

پسران گذشته نگر هستند و هنوز فرهنگ مردسالارانه را حفظ کرده‌اند و زن را زیر دست خود و جزء اموال خود تلقی می‌کنند. زنان حال نگر هستند و با فرهنگ برابر خواهی امروزه زندگی می‌کنند. پس یکی از دلایل طلاق را می‌توان در تفاوت نگرش میان جایگاه زن و مرد دانست.

سرویس اجتماعی: فرهنگ ایرانی را می‌توان متاثر از سه منبع ایرانی، اسلامی و غربی دانست. واردات خرده‌فرهنگ‌های غربی که به تناسب جهانی شدن و توسعه کشور طی دهه‌های گذشته صورت گرفته باعث شده تا فرهنگ ایرانی-اسلامی گذشته تا حد قابل توجهی متاثر گردد. همین امر در کنار مزایا و محاسنی که داشته، معایبی چون افزایش برخی آسیب‌های اجتماعی چون طلاق را نیز در پی داشته است. در همین رابطه سلام نو گفتگویی با یک استاد جامعه‌شناسی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

امان الله قرایی مقدم در این رابطه گفت: می‌توان علل طلاق در جامعه را به دو بخش عمده تقسیم کرد؛ دلایل فرهنگی و اجتماعی و همچنین دلایل اقتصادی. دوگانگی فرهنگ اجتماعی و تفاوت نوع نگرش زنان و مردان، تفاوت در شیوهٔ زندگی دو جنس و... از عوامل گسترش پدیدهٔ طلاق در جامعهٔ ما هستند. در واقع پسران گذشته نگر هستند و هنوز فرهنگ مردسالارانه را حفظ کرده‌اند و زن را زیر دست خود و جزء اموال خود تلقی می‌کنند. زنان حال نگر هستند و با فرهنگ برابر خواهی امروزه زندگی می‌کنند. پس یکی از دلایل طلاق را می‌توان در تفاوت نگرش میان جایگاه زن و مرد دانست.

این استاد دانشگاه در ادامه به پایگاه خبری تحلیلی سلام نو گفت: از طرف دیگر مطابق آمار، طلاق در طبقه متوسط بیشتر است، چون زن و مرد هر دو احساس امنیت می‌کنند و خود را بر‌تر می‌دانند. اما در طبقهٔ پایین، عموما زن پذیرفته است که مرد بر‌تر است و با فرهنگ مرد سالار کنار آمده و چون نیاز اقتصادی به شوهر دارد، کمتر خود را درگیر اختلافات خانوادگی می‌کند. همچنین در طبقات بالا چون تحصیلات بالا‌تر است و زن از تمکن مالی بیشتری برخوردار است و مردهای این طبقه هم با فرهنگ برابری رشد کرده‌اند، طلاق کمتری را شاهد هستیم.

این جامعه‌شناس افزود: در واقع می‌توان گفت جامعه دچار آنومی فرهنگی گردیده، ارزش‌ها و هنجار‌ها دگرگون شده و تحت تاثیر فرهنگ غرب قرار گرفته است. تاثیر رسانه‌های غربی منجر به کمرنگ شدن معنویات و افزایش بی‌بند و باری شده و یکی دیگر از علل جدایی‌ها در جامعهٔ ما، عدم وفاداری زوجین است. از طرف دیگر ازدواج‌های بدون منطق و تصمیم گیری از روی ظاهر هم خود می‌تواند روند طلاق را صعودی کند.

وی افزود: علل مهم دیگر مسائل اقتصادی است. بیکاری و تورم باعث ضعیف شدن توان اقتصادی خانواده‌ها می‌گردد و همین امر می‌تواند باعث افزایش استرس و تنش خانوادگی گردد. از طرف دیگر هم فعالیت‌های بیش از حد اقتصادی و زمان طولانی مشاغل این روز‌ها باعث فراموش شدن عشق و محبت خانوادگی می‌گردد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید