طبیعتا رفتار و کنش سیستم‌های امنیتی در حوزه سیاسی بایستی با دقت بیشتری صورت گیرد. صحنه سیاست فضایی حساس است که جابجایی یک مهره حتی کوچک ممکن است تبعات و آثار بزرگی داشته باشد. متعاقبا تحولات سیاسی نیز عامل تعیین کننده‌ای بر زندگی و معیشت یکایک شهروندان خواهند بود و همین مساله نشان می‌دهد که سیستم‌های امنیتی بایستی در این حوزه با دقتی دوچندان رفتار کنند.

در کشور ما عمده عملکرد امنیتی توسط سیستم‌هایی چون وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و پلیس امنیت صورت می‌گیرد. بدیهی است که وجود چند سیستم امنیتی در کشور تنها در شرایطی می‌تواند آثار و برکات مثبتی داشته باشد که تفکیک حوزه‌های فعالیتی به دقت صورت گرفته باشد. لازم است که برای جلوگیری از سردرگمی سیاسیون این سیستم‌ها با هماهنگی با یکدیگر عمل کنند که عملکردشان با یکدیگر تعارض پیدا نکند.

همچنین نکته مهم دیگر این است که هر سیستم امنیتی بایستی فعالیت خود را با محوریت منافع ملی تنظیم کند. یکی از آسیب‌های ممکن در این حوزه این است که سیستم امنیتی به مرور جهت‌گیری جناحی پیدا کند و با جریان‌های سیاسی بصورتی تبعیض آمیز برخورد کند. اگر مصالح سیاسی در این حوزه پررنگ شوند و به مرور جای ضوابط قانونی و مصالح ملی را بگیرند، عملا سیستم امنیتی از کارکرد اصلی خود خارج خواهد شد.

در این زمینه مقام معظم رهبری هم در موارد بسیاری تاکید کرده‌اند که این سیستم‌ها بایستی نسبت به این مساله دقت نظر داشته باشند و به این آسیب دچار نشوند. همچنین وزیر اطلاعات دولت روحانی نیز اخیرا در اظهارات متعددی تاکید کرده که وزارت اطلاعات جناحی عمل نخواهد کرد و صرفا منافع ملی را در نظر خواهد داشت که این اظهارات وزیر مربوطه هم با استقبال فعالین سیاسی و گروه‌هایی از جامعه مواجه شد. طبیعی است که اگر این نکته به نحو احسن لحاظ و اجرا شود، جایگاه و اعتبار سیستم‌های امنیتی کشورمان نیز در نزد مردم افزایشی دوچندان پیدا خواهد کرد.

حرف روز سلام نو/

سیستم‌های امنیتی در خط منافع ملی

در کشور ما عمده عملکرد امنیتی توسط سیستم‌هایی چون وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و پلیس امنیت صورت می‌گیرد. بدیهی است که وجود چند سیستم امنیتی در کشور تنها در شرایطی می‌تواند آثار و برکات مثبتی داشته باشد که...

حرف روز: طبیعتا هر کشوری لازم است که سیستم‌های دفاعی خود را با توجه به تهدیدات و خطرات ممکن به شکلی توانمند طراحی و پیاده‌سازی کند تا بتواند از کشور و مردم در مواقع لزوم دفاع کند. همانطور که لزوم وجود یک ارتش قوی برای یک کشور امری بدیهی است، سیستم امنیتی و اطلاعاتی نیز جزئی لازم برای حفظ امنیت یک کشور است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید