حرف روز سلام نو/

فقط راهپیمایی اصلاح‌طلبان نیاز به مجوز دارد؟

اخیرا کار از این هم فرا‌تر رفته و یک گروه نه چندان شناخته شده طیف تندرو اصولگرا یک راهپیمایی را در مرکز تهران برگزار کرد که حتی برای برگزاری آن یک برگ مجوز هم اخذ نشده بود!

حرف روز:
طبق اصل ۲۷ قانون اساسی کشورمان تشکیل اجتماعات و راه‏پیمایی‏‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است. ‏‏ از آنجا که قانون اساسی اصطلاحا یک قانون بالادستی به حساب می‌آید، قوانین بعدی نمی‌توانند آن را نقض یا محدود کنند.

ادامه محدودیت‌ها برای اصلاح‌طلبان

با این وجود طبق آئین‌نامه‌های موجود و عرف سیاسی کشور، برگزاری راهپیمایی احتیاج به اخذ مجوز از فرمانداری شهر مربوطه دارد. این مساله در عمل به شکلی درآمده که حتی برگزاری همایش‌های سیاسی در سالن‌های دربسته هم منوط به اخذ این مجوز شده‌اند.

طی سال‌های اخیر این محدودیت‌ها خصوصا برای اصلاح‌طلبان بیشتر احساس شده‌اند. گذشته از آنکه در ۸ سال دولت‌داری اصولگرایان، تقریبا مجوز برگزاری هیچ تجمع یا همایش سیاسی برای اصلاح‌طلبان صادر نشد، اکنون و با وجود روی کار آمدن دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان نیز این جریان برای برگزاری حتی نشست‌های داخلی خود نیز با مشکلاتی مواجه است.

در آخرین نمونه سازمان دانشجویی بود که برای برگزاری مجمع عمومی خود که یک نشست داخلی به شمار می‌رود مجبور به اخذ مجوز از فرمانداری شد. با وجود اخذ اجازه از نهادهای مختلف و از جمله فرمانداری، حتی نیروی انتظامی هم در ‌‌نهایت با گذاردن چند مامور پلیس جلوی درب سالن محل برگزاری این مجمع، کار را به نحوی پیش برد که برگزاری این برنامه احتیاج به صدور مجوز توسط پلیس امنیت نیز پیدا کند. نهایتا نیز لحظاتی قبل از شروع مراسم با پادرمیانی برخی بزرگان و مسئولین اجازه برگزاری این جلسه داخلی صادر شد.

تبعیض آشکار در وسط پایتخت

با این وجود به نظر می‌رسد که گروه‌های اصولگرا نه تنها برای اخذ مجوز همایش‌ها و میتینگ‌های خود با مشکلی مواجه نیستند، بلکه حتی برای برگزاری راهپیمایی هم مشکلی ندارند. اخیرا کار از این هم فرا‌تر رفته و یک گروه نه چندان شناخته شده طیف تندرو اصولگرا یک راهپیمایی را در مرکز تهران برگزار کرد که حتی برای برگزاری آن یک برگ مجوز هم اخذ نشده بود!

هرچند که برخی از حقوقدانان معتقدند بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برگزاری راهپیمایی احتیاج به اخذ مجوز ندارد، اما حداقل می‌توان این مطالبه را داشت که همه در برابر قانون مساوی باشند.

این وضعیت که اصلاح‌طلبان حتی برای برگزاری مجامع داخلی خود هم لازم باشد از هفت‌خان رستم بگذرند و اصولگرایان بدون داشتن مجوز، در شلوغ‌ترین ساعت روز و در پرترافیک‌ترین میدان تهران راهپیمایی برگزار کنند به هیچ وجه با انصاف و عدالت جور در نمی‌آید.

طبیعتا در خصوص برگزاری این راهپیمایی، وزارت کشور و فرمانداری تهران بایستی پاسخگو باشد. هرچند که فرماندار محترم تهران منصوب دولت احمدی‌نژاد بود اما لازم است که اکنون حداقل قانون را به نحو احسن اجرا کند و بین گروه‌های سیاسی مختلف فرق نگذارد.

*در این رابطه سلام نو آمادگی انتشار توضیحات وزارت کشور و فرمانداری تهران را نیز دارد.

اخبار مرتبط

استاندار تهران: تجمع حجاب و عفاف غیرقانونی است

تجمع بدون مجوز در میدان فاطمی

تجمع علیه بدحجابی در تهران/تصاویر

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۱۲

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۳

شاهد

|

۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸

2

39

پاسخ

همه با هم برابرند. ولی بعضی ها برابرترند

پاسخ ها

سید محمد خان

۲۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸

در مذهب سالاری مردمی

همه با هم برادرند بعضی ها برادرترند

نخود همه آش

۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸

1

18

به گفته سایت جمهوریت تعداد این افراد چهار هزار نفر بوده است؛ هر چند سایت های دیگر تعداد آن ها را هزار نفر ذکر کرده اند. حتی اگر چهار هزار نفر را بپذیریم، این افراد، سی و چهار هزارم از یک درصد جمعیت تهران هستند، البته اگر جمعیت تهران را 12 میلیون نفر بدانیم. بنده از مقامات مسئول می پرسم، ایا آن نود و نه و شش دهم در صد دیگر هم می توانند تجمع برگزار کنند.

ناشناس

۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹

به شرطی که بپذیریم

سازماندهی شده نبودند و با اتوبوس نیامدند و ماشین حمل ساندیس (هفت میوه) وتی تاپ (سایز درشت) همراهی نمی شده اند!!!

۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹

13

بهترین راهکار برای رفع تبعیض این است که هر موقع تندروها دست به راهپیمایی زدند طرف مقابل یعنی اصلاح طلبان هم در همان روز ولی در نقطه ای دیگر یا فردای همان روز دست به تجمع بزنند دراین صورت دیگر نمی توانند با تجمعات قانونی اصلاح طلبان مقابله نمایند چون در صورت برخورد با تجمعات اصلاح طلبان تبعیض انجام گرفته و به خاطر نزدیکی زمان تجمعات هر دو طرف این تبعیض در افکار عمومی بسیار نمایان تر از قبل خود را نشان میدهد

دکترحاتمی

۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹

طرفداران حجاب اختیاری نیزحق تجمع دارند.

۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹

17

رسانه‌هایی که اکنون سنگ قانون‌مداری و کسب مجوز از وزارت کشور را به سینه می‌زنند، در سال 88 نه تنها هرگز از لزوم "کسب مجوز و "قانون‌مداری" چیزی ننوشتند، که تنها نقش آن‌ها دمیدن در کوره فتنه و آشوب و تحریک بخشی از شهروندان غافل برای شورش در کف خیابان‌ها بود. حتی عده‌ای از عوامل این رسانه‌ها وقتی دیدند، فضای تاختن به قانون اساسی، امام راحل،‌ ولایت فقیه و انقلاب چندان فراخ نیست، سر از توپخانه‌های رسانه‌ای در لندن، آمریکا، بلژیک، کانادا و... در آوردند.

بی‌شک این رفتار متناقض و دوگانه این رسانه‌ها توهین بزرگی به افکار عمومی است. آنان گویا اندک حرمتی برای حافظه حتی کوتاه مدت مردم هم قائل نیستند و گمان کرده‌اند با یک بام و دو هوا، می‌توانند قبای بی‌قانونی خود را با عبای قانونمنداری پنهان کنند.

بابک

۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹

اتفاقا خواسته ی اصلی مردم هم، اینه که همه ی گروه ها اجازه ی برگزاری تجمع داشته باشند نه فقط گروهی که به اصولگرا موسوم هستند.

۲۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹

0

3

مرگ بر انجمن کثیف و اسرائیلی حجتیه

۲۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹

دوستان از چه نگرانند ؟ بگذارید بدون مجوز راهپیمایی کنند تا خودشان را بیشتر به مردم بشناسند .اصلاح طلبان نیز اگر بخواهند مانند اینها بدون مجوز راهپیمایی کنند پس چه فرقی با هم دارند.همه این حرکات بخواست خدا به نفع ملت ایران تمام خواهد شد . همه باید صبور باشیم و مطیع قانون.

آنچه بیشتر مرا رنج می دهد برخورد دوگانه صدا و سیماست.

ایراینی

۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰

توجه اصولگرایان ولایت مدار و سینه چاک به سخنرانی مقام معظم رهبری در سال 88 در رابطه با تجمع جلب می نمایم تا خود و ملت شریف ایران توجه داشته باشند این جماعت چقدر در گفتار و عمل صادق هستند قضاوت با خود مردم می باشد :قانون را فصل‏الخطاب بدانید. انتخابات اصلاً برای چیست؟ انتخابات برای این است که همه‏ی اختلافها سر صندوق رأی حل و فصل بشود. باید در صندوقهای رأی معلوم بشود که مردم چی میخواهند، چی نمیخواهند؛ نه در کف خیابانها. اگر قرار باشد بعد از هر انتخاباتی آنهائی که رأی نیاوردند، اردوکشی خیابانی بکنند، طرفدارانشان را بکشند به خیابان؛ بعد آنهائی که رأی آورده‏اند هم، در جواب آنها، اردوکشی کنند، بکشند به خیابان، پس چرا انتخابات انجام گرفت؟ تقصیر مردم چیست؟ این مردمی که خیابان، محل کسب و کار آنهاست، محل رفت و آمد آنهاست، محل زندگی آنهاست، اینها چه گناهی کردند؟ که ما میخواهیم طرفدارهای خودمان را به رخ آنها بکشیم؛ آن طرف یک جور، این طرف یک جور. برای نفوذیِ تروریست - آن کسی که میخواهد ضربه‏ی تروریستی بزند - مسئله‏ی او مسئله‏ ی سیاسی نیست؛ برای او چه چیزی بهتر از پنهان شدن در میان این مردم؛ مردمی که میخواهند راهپیمائی کنند یا تجمع کنند. اگر این تجمعات پوششی برای او درست کند، آنوقت مسئولیتش با کیست؟ الان همین چند نفری که در این قضایا کشته شدند؛ از مردم عادی، از بسیج، جواب اینها را کی‏ بناست بدهد؟ واکنشهائی که به اینها نشان داده خواهد شد - تو خیابان از شلوغی استفاده کنند، بسیج را ترور کنند، عضو نیروی انتظامی را ترور کنند - که بالاخره واکنشی به وجود خواهد آورد، واکنش احساسی خواهد بود. محاسبه‏ی این واکنشها با کیست؟ انسان دلش خون میشود از بعضی از این قضایا؛ بروند توی کوی دانشگاه، جوانها را، دانشجوها را - آن هم دانشجوهای مومن و حزب‏اللهی را، نه آن شلوغ‏کن‏ها را - مورد تهاجم قرار بدهند، آنوقت شعار رهبری هم بدهند

پدرام

۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶

همون بحث قدیمی خودی. و نخودی هست

خودی ها همه کار میتونند بکنند اما نخودی ها ....................

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید