۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 16230

حرف روز سلام نو/

فاصله حرف تا عمل سیاسیون

اگر اصلاح‌طلبان داعیه مدیریت عالی کشور را دارند، بهتر است که در داخل گروه‌ها و احزاب خود هم این مهم را تمرین کنند تا بتوانند ضمن رعایت اصول و قواعد کار تشکیلاتی، حرف متفاوت را هم با سعه صدر تحمل و درک کنند.

حرف روز: در مثل‌های فارسی طرح شده که فاصله ی حرف تا عمل بسیار است. این مثل بر این نکته تاکید دارد که در فرهنگ عامه ایرانی، بسیاری از مواقع افراد اظهاراتی را بیان می‌کنند که با عملشان در تضاد است. به عبارت دیگر، بسیار مشاهده می‌شود که برخی از ناصحین، خودشان آن کار دیگر می‌کنند.

مصداق بارز این مساله را در دوران دولت و مجلس اصلاحات، به وضوح در کشورمان مشاهده کردیم. اصولگرایانی که نتوانسته بودند رضایت و رای مردم  را در دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد کسب کنند، در عین تخریب جریان اصلاحات شروع به سر دادن شعارهای زیبا کردند. اظهارات محوری آن‌ها به این شکل بود که اگر ما بر سر کار بودیم چنین می‌کردیم و چنان و در پی این حرف‌ها هم شعارهای زیبا سر می‌دادند. اما چرخ روزگار چرخید و همان اصولگرایان مدعی به قدرت رسیدند و دیدیم که فاصله حرف تا عملشان چقدر زیاد بود.

این نقد نه فقط به عملکرد اصولگرایان در صحن علنی سیاست مربوط است، بلکه از زاویه داخلی به اصلاح‌طلبان نیز قابل طرح است. چنانکه امروز مشخصا در دل گروه‌های اصلاح‌طلب نیز بعضا عملکرد فعالین این جریان متفاوت از شعارهایشان در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها دیده می‌شود. گاها مشاهده می‌شود که برخی از سیاسیون باسابقه اصلاح‌طلب در اظهارات علنی خود شعارهای زیبایی را در خصوص فرهنگ تحزب سر می‌دهند، اما وقتی به پای عمل می‌رسد مشخص می‌شود که در برخی مقاطع در فردمحوری دست کمی از اصولگرایان ندارند.

هرچند که اوضاع اصلاح‌طلبان در حوزه کار تشکیلاتی و توجه به خرد جمعی تا حدی بهتر از اصولگرایان است، اما باید به این نکته توجه داشت که وقتی در سخنرانی‌ها از فرهنگ تحزب سخن می‌گوییم حداقل در عمل نیز به آن توجه اندکی داشته باشیم تا فاصله حرف و عملمان کمتر باشد.

اگر اصلاح‌طلبان داعیه مدیریت عالی کشور را دارند، بهتر است که در داخل گروه‌ها و احزاب خود هم این مهم را تمرین کنند تا بتوانند ضمن رعایت اصول و قواعد کار تشکیلاتی، حرف متفاوت را هم با سعه صدر تحمل و درک کنند. طبیعتا صرف اظهار مواضع زیبا کافی نخواهد بود و عمل افراد هم بایستی خوب و مناسب باشد تا شاید حرکتی را بتوان در مسیر سعادت کشور و ملت انجام داد.

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۲

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۲

ناشناس

|

۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱

0

1

پاسخ

آفرین

این حرف شما عین واقعیت است

۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱

2

اصولگرایان سنتی و اصولگرایان افراطی واصلاح طلبان سنتی ومحافظه کار گرچه زبان وادبیات متفاوتی دارند اما بنیان فکری واعتقادی هر 3 گروه بر دیــــــکتــــــــــاتـــــــوری استوار است.

وهر 3 گروه از مردم سالاری واقعی گریزان هستند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید