در گفتگوی سلام نو با احسان ارجمند حقیقی بررسی شد/

روایتی از آنچه بر ستاد جوانان روحانی گذشت

با اعلام کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات امیدهای بسیاری زنده شد و طیف معتقد به حضور در انتخابات را تقویت کرد اما رد صلاحیت ایشان باردیگر تردیدهای جدی را ایجاد کرد.

سرویس سیاسی: انتخابات ریاست جمهوری 92 پر از اتفاقات گوناگون بود. از عدم ثبت نام سید محمد خاتمی و کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی در دقایق آخر گرفته تا ماجرای انصراف محمدرضا عارف و پیروزی روحانی هرکدام پر از ماجراهایی هستند که پرداختن به آنها فرصت زیادی را می‌طلبد. ستاد انتخاباتی حسن روحانی هم حوادث گوناگونی را از سر گذراند و جوانان و دانشجویانی که در این ستاد فعال بودند هم بی‌تاثیر در این اتفاقات نبودند. در این رابطه سلام نو گفتگویی را با احسان ارجمند حقیقی، عضو ستاد ملی جوانان اصلاح طلب و قائم مقام ستاد جوانان و دانشجویان دکتر روحانی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

احسان ارجمند حقیقی در این رابطه گفت: انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در فضای مبهمی کلید خورد. این فضا متاثر از حوادث سال 88 و بدنبال آن حذف بخش بزرگی از اصلاح طلبان از فضای سیاسی کشور بود. با این حال از بخشی از جوانان که بعدها به عنوان جوانان اصلاح طلب شهرت یافتند معتقد بودند، تنها راه اصلاح امور کشور و برون رفت از فضای خسارت باری که 8 سال کشور را فراگرفته بود از صندوق های رای میگذرد. بنابراین با برگزاری جلساتی از اواخر سال 91 مقدمات ورود به انتخابات 92 را فراهم کرده بودند و به واقع من فکر میکنم همان جلسات تاثیر بزرگی در پیروزی دکتر روحانی داشت.

ردصلاحیت هاشمی تردیدهایی جدی ایجاد کرد

این فعال اصلاح‌طلب در ادامه به پایگاه خبری تحلیلی سلام نو گفت: با اعلام کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات امیدهای بسیاری زنده شد و طیف معتقد به حضور در انتخابات را تقویت کرد اما رد صلاحیت ایشان باردیگر تردیدهای جدی را ایجاد کرد.

این فعال سیاسی ادامه داد: در فضایی که کمتر از یک ماه مانده بود تا انتخابات برگزار شود و رقیب های اصولگرا همه گونه آماده پیروزی در انتخابات بودند بخشی از جوانان بار دیگر بر تردیدهای خود غلبه کردند و با پیوستن به ستاد یکی از کاندیداهای نزدیک به اصلاح طلبان، دکتر عارف و دکتر روحانی، مقدمات پیروزی بزرگی را فراهم آوردند. بخش دیگری نیز اعلام کردند که منتظر اعلام نظر آقایان هاشمی و خاتمی خواهند بود تا همراه با ایشان تصمیم نهایی خود را بگیرند. فردای روز رد صلاحیت آقای هاشمی من به دعوت آقای سعید الله بداشتی که ریاست ستاد جوانان و دانشجویان دکتر روحانی را بر عهده داشت به ستاد کتر روحانی پیوستم. البته همان موقع هم اعلام کردیم که حضور ما تا زمان اعلام نهایی آقایان هاشمی و خاتمی است و تصمیم نهایی خود را بعد از تصمیم گیری ایشان خواهیم گرفت اما نباید وقت را تلف کرد و تا آن زمان باید کارها را پیش برد.

مشکلات ساختاری و مالی ستاد کتر روحانی

قائم مقام ستاد جوانان روحانی گفت: من به عنوان دبیر ستاد در کنار سایر دوستان کار خود را آغاز کردیم. از همان ابتدا و از اولین روز فعالیت تلاش کردیم با دوستان جوانان اصلاح طلب ارتباط برقرار کنیم و از آنها خواهش کردیم به ستاد دکتر روحانی بپیوندند که بخشی از دوستان استقبال کردند. در همان روز نامه ای هم خطاب به آیت الله هاشمی نوشتیم و ضمن ابراز تاسف از رد صلاحیت ایشان خواستیم تا عرصه را خالی نکنند و با تصمیم تاریخی خود کمک کنند تا فضای انتخابات یکسره در اختیار رقیب قرار نگیرد.

وی افزود: البته از همان موقع ما معتقد بودیم توانمندی ها و پتانسیل ها و خصوصا خواستگاه آقای روحانی به ایشان این قابلیت را خواهد بخشید تا امور کشور را بهتر اداره کنند. ضمن آنکه طیف متنوعی در مجموعه ستاد های ایشان مشغول فعالیت بودند که از راست منطقی تا اصلاح طلبان را در بر می گرفت و این می توانست پیروزی را نزدیک تر کند.

ارجمند حقیقی با اشاره به سختی‌های کار ستادی گفت: از همان ابتدا مشکلات زیادی در ستاد داشتیم. از یکسو باید دوستان مان را قانع می کردیم تا بر تردید خود غلبه کنند از سوی دیگر فضا واقعا مبهم و فشارهای زیادی روی ستاد دکتر روحانی بود.

بیشترین هماهنگی با یونسی و ترکان بود

این فعال اصلاح‌طلب توضیح داد: بر اساس ظرفیت های موجود چارتی را برای ستاد جوانان و دانشجویان تنظیم کردیم و کمیته های مختلف راه اندازی شدند. هماهنگی های لازم در استان ها هم به عمل آمد تا هرچه سریعتر ستاد های جوانان استان ها نیز فعالیت های خود را آغاز کنند. اما مشکلات ساختاری ستاد مرکزی و همچنین مشکلات مالی باعث می شد که گاهی واقعا شک کنیم که دکتر روحانی تا چه اندازه با نیت پیروزی در انتخابات وارد شده اند. افرادی هم در ستاد مرکزی بودند که تمایلی به حضور جوانان اصلاح طلب نداشتند. در یک مورد یکی از همین افراد برخورد بسیار نا مناسبی با آقای الله بداشتی داشتند همین مساله سبب شد تا فعالیت ستاد را که در دفتر بهشتی متمرکز بود متوقف کنیم و با دوستان مرکزی ستاد جوانان به ستاد مرکزی برویم تا اگر عزمی برای حل مشکلات موجود نیست از ادامه کار خودداری کنیم. در آن روز دکتر روحانی در ستاد نبودند اما آقای یونسی به جمع ما آمدند و ضمن تقبیح کار آن فرد تاکید کردند که با هماهنگی دکتر روحانی شرایط مناسب را برای فعالیت فراهم خواهند آورد.

وی ادامه داد: به جرات می توانم بگویم در کل مدت فعالیت ستاد جوانان و دانشجویان بیشترین همکاری و هماهنگی را آقایان یونسی و مهندس ترکان داشتند و اگر حمایت ها و نوع نگاه آنان نبود شاید شرایط به گونه ای دیگر پیش می رفت. برای اینکه شرایط نا بسامان ستاد و خصوصا اوضاع مالی ستاد را بهتر درک کنید عرض می کنم که از بعد از بازداشت آقای الله بداشتی که بنده قائم مقام ستاد شدم تا روز انتخابات که 12 روز کار کردیم مبلغی در حدود 10 میلیون تومان در اختیار ما بود. البته خود جوانان به صورت خودجوش با جمع آوری کمک هایی اقدام به تهیه اقلام تبلغاتی می کردند که در مجموع 500 هزار کالای تبلیغاتی در ستاد جوانان و دانشجویان تولید و توزیع شد. دوستانی که کار ستادی کرده اند به خوبی می دانند این مقدار حتی برای یک استان متوسط هم کافی نیست چه برسد برای ستاد مرکزی در تهران.

همایش جماران و بازداشت رئیس ستاد جوانان روحانی

عضو ستاد انتخاباتی روحانی تصریح کرد: علیرغم همه مشکلاتی که وجود داشت به منظور بالا بردن توان سازمان دهی خود تصمیم گرفتیم همایش تجدید میثاق با آرمان های امام را در تاریخ 12 خرداد ماه در حسینیه جماران و با حضور دکتر روحانی و اعضای ستاد های جوانان در استان ها برگزار کنیم. دکتر روحانی هم از این همایش استقبال کردند. این همایش از همان ابتدا با حساسیت های ویژه ای روبرو بود چرا که اولین همایشی بود که بعداز اتفاقات سال 88 برگزار می شد بنابراین تدابیر بسیاری انجام شد تا اتفاق ناخوشایندی در این همایش رخ ندهد. اما علیرغم همه اقدامات ما و خصوصا تلاش های آقای الله بداشتی بعضا شعارهای پراکنده ای سر داده شد اما تا پیش از ورود آقای روحانی جو همایش آرام شد. دکتر روحانی نیز سخنرانی بسیار مطلوبی انجام دادند که نشان می داد هرچند ایشان ادعایی مبنی بر اصلاح طلبی نداشتند اما بسیاری از خواستها و مطالبات اصلاح طلبان در جهت بهبود اوضاع کشور و خصوصا پیشبرد برنامه هسته ای را در بردارند. به واقع بعد از این همایش دکتر روحانی توانست خود را در مرکز توجهات افکار عمومی که از شرایط 8 سال گذشته کشور ناراضی و ناخرسند بودند مطرح کند.

وی در این خصوص توضیح داد: متاسفانه سوء تفاهماتی که در این همایش بوجود آمد سبب شد تا حدود 10 نفر از اعضای مرکزی ستاد از جمله رئیس ستاد جوانان و دانشجویان آقای الله بداشتی بازداشت شوند. این اتفاق تلاش هایی که برای سازمان دهی ستاد شده بود را با مشکلات فراوانی مواجه کرد اما از آن بدتر اطلاعیه ای بود که ستاد مرکزی دکتر روحانی بلافاصله بعد از آن منتشر کرد و به نوعی موضع گیری کرد که اعضای ستاد جوانان را در معرض اتهام قرار می داد و دلخوری بسیاری را ایجاد کرد. در اعتراض به این نوع برخورد ستاد مرکزی فردای آن روز در محل ستاد مرکزی جمع شدیم و نامه محرمانه ای در 6 بند را خطاب به ایشان امضاء کردیم و اعلام کردیم که اگر اقدام ستاد مرکزی اصلاح نشود تصمیم دیگری خواهیم گرفت و از ادامه فعالیت خودداری خواهیم کرد. آن روز آقای روحانی برای یک سفر تبلیغاتی به اهواز رفته بودند اما با پیگیری هایی که به عمل آوردیم توانستیم اطلاعیه ای را تنظیم کنیم که همان اطلاعیه با اصلاحاتی جزیی روی سایت ستاد قرار گرفت و اطلاعیه اول حذف شد به این ترتیب امیدوار شدیم که دکتر روحانی می تواند فردی باشد که از حقوق جوانان دفاع کند. پس از آن اقدامات ستاد برای آزادی دوستان مان شدت گرفت و تا 48 ساعت بعد همه دوستان به جز آقای الله بداشتی که روز قبل از انتخابات آزاد شد مابقی دوستان مان آزاد شدند.

تغییرات ساختاری ستاد بعد از همایش جماران

ارجمند حقیقی با اشاره به تغییراتی که در ستاد روحانی ایجاد شد گفت: پس از اتفاقات همایش جماران تغییراتی در ساختار ستاد بوجود آمد اما ما تاکید داشتیم که آقای الله بداشتی همچنان باید رئیس ستاد جوانان و دانشجویان باقی بمانند. شورای سیاست گذاری ستاد با حضور 7 نفر از دوستان و به ریاست آقای شریف تشکیل شد و بنده نیز به عنوان قائم مقام ستاد پیگیری کارها را ادامه دادم. اما فضا به شدت سرد بود. تیم های تبلیغاتی که برای تبلیغات شهری سازمان دهی می کردیم عمدتا سرخورده و نا امید به ستاد بر می گشتند و مشخص بود که آقای قالیباف فاصله زیادی با سایر کاندیداها دارند و تنها امید ما برای ادامه فعالیت ائتلاف آقایان روحانی و عارف و حمایت آقایان هاشمی و خاتمی بود.

عدم اقبال عمومی به دکتر روحانی پیش از ائتلاف

ارجمند حقیقی به سلام نو گفت: در همان ایام کمیته های مختلف خصوصا کمیته هنرمندان ما فعالیت های بسیاری داشتند. بسیاری از هنرمندان به ستاد می آمدند اما حمایت رسمی خود را از آقای روحانی منوط به حمایت آقای خاتمی و هاشمی می کردند. در رابطه با ائتلاف جلسه ای به دعوت آقای سعید نورمحمدی از مسئولین ستادهای جوانان دکتر روحانی و دکتر عارف و با حضور خانوم اشراقی تشکیل شد. هرچند در آن جلسه از ستاد دکتر عارف کسی حضور پیدا نکرد اما من بازهم مطرح کردم که علیرغم حضور در ستاد دکتر روحانی ائتلاف اصالت بیشتری برای ما دارد و در صورت ائتلاف تمام توان خود را برای پیروزی فرد مورد نظر بکار خواهیم بست.

وی افزود: بحث دیگری که در آن جلسه مطرح شد بحث انتخابات شوراها و لیست مورد حمایت ائتلاف اصلاح طلبان و جوانان اصلاح طلب بود که طبیعتا چون خواستگاه من جوانان اصلاح طلب بود تلاش خودمان را برای این لیست می کردیم. این حمایت با اعتراض برخی از اعضای شورای جوانان ستاد که خود نیز کاندیدا و مورد حمایت حزب اعتدال و توسعه بودند مواجه شد. دوستان معتقد بودند با توجه به نزدیکی  دکتر روحانی به این حزب لیست شورای شهر این حزب باید تبلیغ شود که با مخالفت ما ستاد انتخابات جوانان و دانشجویان ستاد انتخابات ریاست جمهوری باقی ماند.

تغییر فضای انتخابات بعد از ائتلاف

احسان ارجمند حقیقی در ادامه گفت: مناظره سیاسی و جمله تاریخی دکتر روحانی خطاب به قالیباف از یکسو و ائتلاف و اعلام حمایت آقایان هاشمی و خاتمی و اصلاح طلبان از دکتر روحانی به یکباره شرایط انتخابات را تغییر داد. ستادهایی که بسیار سرد و کم فروغ بودند با اقبال مواجه شدند به گونه ای که دیگر تقریبا هیچ نوع کالای تبلیغاتی برای توزیع در اختیار نداشتیم. به واقع تکلیف انتخابات را ائتلاف اصلاح طلبان و جوانان اصلاح طلب روشن کردند. هرچند که عده ای تلاش می کنند این واقعیت را وارونه جلوه دهند اما قطعا آقای روحانی به خوبی به این مساله واقفند که اصلاح طلبان و به ویژه جوانان اصلاح طلب تا چه اندازه در پیروزی ایشان موثر بودند.

عدم حمایت کافی دولت از جوانان

وی با اشاره به لزوم حمایت جدی دولت از جوانان گفت: در ارتباط با جوانان و نقش آفرینی آنها بعد از پیروزی آقای روحانی همانطور که گفتم بعضی از اعضای ستاد و نزدیکان دکتر روحانی از ابتدا تمایلی به حضور جوانان نداشتند. اما تجربه بد 8 سال گذشته که کشور را عده ای بی تجربه اداره کردند و این مشکلات را برای کشور ایجاد کردند هم بی تاثیر نبوده تا دولت در استفاده از جوانان بسیار محتاطانه عمل کند.

احسان ارجمند حقیقی در پایان به سلام نو گفت: بنده هیچوقت علاقه ای به حضور در بخش های دولتی نداشته و ندارم و معتقدم بخش خصوصی فرصت بیشتری را برای ما فراهم می کند با این حال نمی توان مشی دولت را در عدم استفاده از توان مدیریتی جوانان توجیه کرد و امیدوارم با استقرار کامل دولت و تا حدودی به سامان شدن امور این فرصت برای جوانان متخصص و توانمند کشور فراهم شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید