حرف روز سلام نو/

نگاه متفاوت رسانه ملی به تجاوز در ایران و تجاوز در آمریکا

بارها در انتهای بخش‌های مختلف خبری صداوسیما دیده‌ایم که به حوادث مختلف کشورهای غربی مانند تیراندازی، قتل‌های زنجیره‌ای، سقوط هواپیما، طوفان پرداخته می‌شود و هرازگاهی هم گزارش‌هایی با آب و تاب در خصوص تجاوز در کشور آمریکا پخش می‌شود.

حرف روز - مهدی جعفری: بارها در انتهای بخش‌ها

ی مختلف خبری صداوسیما دیده‌ایم که به حوادث مختلف کشورهای غربی مانند تیراندازی، قتل‌های زنجیره‌ای، سقوط هواپیما، طوفان پرداخته می‌شود و هرازگاهی هم گزارش‌هایی با آب و تاب در خصوص تجاوز در کشور آمریکا پخش می‌شود.

تصادفات پنسیلوانیا؛ جذاب‌تر از تصادفات چالوس

با این وجود اخباری از این دست که در کشور خودمان هر روزه اتفاق می‌افتند، مورد توجه سیاستگذاران بخش‌های خبری رسانه ملی نیستند. طبق آمارها مشخصا، آمار سالانه کشته شده‌های تصادفات جاده‌ای در ایران بسیار بیشتر از کشورهای دیگر دنیاست و گاها با آمار تلفات بسیاری از جنگ‌های بزرگ دنیا برابری می‌کند، اما باز هم تصادفاتی که در اتوبان‌های پنسیلوانیا اتفاق می‌افتد برای صداوسیما بیشتر از تلفات جانی تصادفات در جاده چالوس مورد توجه قرار می‌گیرند.

یکی از روش‌های رایج در تمام دنیا برای حل مشکلات و معضلات، پوشش رسانه‌ای آن است که باعث توجه افکار عمومی و مسئولین امر به آن موضوع می‌شود و مقدمه‌ای را برای حل و رفعش فراهم می‌کند. از همین زاویه رسانه‌های غربی به موضوعات خاص اجتماعی مانند تعرض و تجاوزات جنسی توجه ویژه نشان می‌دهند. همین تصاویر اما برای صداوسیمای کشورمان کارکرد دیگری دارند و با پخش آنها از تلویزیون ایران فقط سعی می‌شود که به لحاظ سیاسی و اجتماعی آمریکا و دیگر کشورهای غربی در حال زوال نشان داده شوند! حال اینکه همین توجه رسانه‌های غربی به این موضوعات باعث شده تا در کشور خودشان با جلب توجه اجتماعی به این مسائل، راهکارهای فرهنگی و قانونی بسیاری برای حل آنها چیده شود.

در مدارس ایران هم این اتفاقات رخ می‌دهند

اگر به آمارهای مربوط همین حوزه در کشور خودمان توجه کنیم، متوجه خواهیم شد که میزان تجاوز و تعرضات جنسی دختران و پسران جوان و کودکان دست کمی از کشورهای دیگر دنیا ندارد و ایران هم از این آسیب‌های اجتماعی به دور نیست.

هرچند که اخبار مربوط به تجاوز یا کودک‌آزاری برای انتشار در رسانه‌های کشورمان لزوما باید از فیلترهای گوناگونی بگذرند، اما اخیرا چند مورد خاص در خصوص تعرض جنسی به دانش‌آموزان شهر تهران بصورت محدود در صفحات حوادث برخی از رسانه‌های غیردولتی مانند پایگاه خبری تحلیلی سلام نو منتشر شده‌اند.

خبر اول به یک ماه پیش برمی‌گردد که پدر و مادر ۲ دانش‌آموز یک دبستان
پسرانه در شهرک دانشگاه تهران به دادگاه کیفری رفتند و از ناظم مدرسه
پسرشان شکایت کردند. آنها در شکایتشان گفتند متوجه شده‌اند که ناظم مدرسه،
پسرشان را آزار و اذیت جنسی داده است. بعد از آن معاون این مدرسه بازداشت
شد و حالا پرونده در شعبه ۷۹ دادگاه کیفری تهران در جریان است. پس از این اتفاق چند مورد شکایت دیگر نیز از این کارمند آموزش و پرورش صورت گرفت.

خبر دوم هم مربوط به معلم ورزش مدرسه‌ای در جنوب تهران می‌شود که با شکایت 14دانش‌آموز به‌اتهام کودک‌آزاری و سوءاستفاده از دانش‌آموزانش به دستور قضات دادگاه کیفری‌ استان تهران بازداشت شد. به گزارش خبرنگار ما، خانواده پسر بچه‌ای دو روز پیش متوجه آثار زخم روی بدن فرزندشان شدند وقتی این کودک مورد سوال قرار گرفت به مادرش گفت معلم ورزش که مربی فوتبال او نیز هست کتکش زده و او را مورد آزار جنسی قرار داده است. پس از پیگیری ماجرا توسط والدین این کودک، 13 کودک متولد 80 الی 84 دیگر نیز مدعی شدند که مورد آزار و اذیت این معلم قرار می‌گرفته‌اند. آنها اظهار کردند که در مواردی این معلم ورزش آنها را وادار می‌کردند تا عریان شوند و از آنها عکس تهیه می‌کرد.

صداوسیما احساس مسئولیت کند

سانسور این گونه اتفاقات که شاید در تعداد بالا و در متن شهرهای کشورمان در حال رخ دادن است، نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه تنها پاک کردن صورت مساله است. در صورتی که بایستی به رسانه‌ها اجازه داده شود تا درباره این مسائل به انتشار اخبار و محتوای روشنگرانه بپردازند تا جامعه اطلاعات بیشتری را جهت جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی به دست آورد و جسارت شکایت و پیگیری قضایی را هم پیدا کند.

کاش صداوسیمای کشور خودمان هم همانطور که با آب و تاب خبر رابط جنسی یک معلم با دانش‌آموزش را در یک شهر کوچک آمریکا یا انگلستان پخش می‌کند و وقتی گرانقیمت از آنتن این رسانه را به آن اختصاص می‌دهد، کمی دلسوزانه‌تر عمل می‌کرد و بصورت کارشناسی به اتفاقات مشابه در کشور خودمان هم می‌پرداخت. اگر گوشه‌ای از این فجایع اخلاقی و اجتماعی در کشور خودمان به تصویر رسانه‌های پرمخاطب کشیده شود، شاید حواسی جمع شود و مسئولان با همراهی اقشار مختلف جامعه برنامه‌ای عملیاتی را برای پیشگیری و بهبود این آسیب‌های اجتماعی در کشورمان تدوین کنند.

/سردبیر سلام نو

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۶

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۱

saaid

|

۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲

1

44

پاسخ

صدا وسیما=بیت المال حرام کن

امید

۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳

2

18

صدا و سیما میـــــلی است فقط به میــــــــل بعضی ها عمل می کنه وباعث ضربه زدن به اعتماد مردم شده است

علی

۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳

0

16

اشتباه کردید: بیت الحال درست تره.

ناشناس

۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴

اگر اینجوری که شما میگید بشه یعنی میخواید صدا و سیما تیشه به ریشه خود بزنه و این همه میگن که ما 30ساله داریم فرهنگ سازی می کنیم آخرش شده این. معلوم میشه کاری نکردن و بدتر هم شده وضع فرهنگی و اجتماعی ما

۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴

10

گویا شما شد مدافع منافع آمریکا ، چنان دفاعی می کنید و مقایسه می کنید .

پاکدست مهرورز

۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵

بنده منتقد جدی صدا وسیما هستم و صدا وسیما را ملی نمیدانم صدا وسیما باعث بسیاری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی کشور شده است.

اما صرف اینکه کسی متهم شدباید خودمان برایش حکم صادر کنیم که فلان معلم در فلان بخش از جامعه فلان کرد؟ این را نه عرف می پذیرد نه عقل و نه شرع

البته صدا وسیما هم نباید بنشیند نگاه کند که در آمریکا ماشین کسی پنچر شود تا در بوق و کرنا کند که متاسفانه چنین میکند

ولی ما که رویه صدا وسیما را نمی پذیریم هم نباید این کار را به شکل دیگرش انجام یا توقع انجامش را داشته باشیم.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید