۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 19070

حمید نجف

چرا خودرو در ایران گران است؟

با یک مقایسه عادی بین قیمت و کیفیت خودر و‌های تولید داخل با خارج از کشور به این نتیجه نا‌مبارک می‌رسیم که قیمت خودرو در ایران بسیار گران‌تر از سایر کشور‌های دنیاست حتی کشورهای همسایه.

حمید نجف، فعال اصلاح‌طلب یادداشتی را برای سلام نو ارسال کرده که در ادامه می‌خوانید:

با یک مقایسه عادی بین قیمت و کیفیت خودر و‌های تولید داخل با خارج از کشور به این نتیجه نا‌مبارک می‌رسیم که قیمت خودرو در ایران بسیار گران‌تر از سایر کشور‌های دنیا ست حتی کشورهای همسایه، دلیل اصلی این امر به چند فاکتور مهم بر می‌گردد.

اولین و مهم‌ترین عامل گرانی خودرو به نظر نگارنده سو مدیریت و فساد افسارگسیخته مالی در شرکتهای خودرو ساز داخلی به ویژه شرکتهای دولتی و نیمه دولتی است، از آنجائیکه این دو عامل باعث افزایش هزینه‌های تمام شده محصو لات تولیدی این شرکت‌ها می‌شوند مالا بر روی قیمت تمام شده خودرو، تاثیر گذار هستند.

نکته بعدی به نحوه محاسبه مالیا ت‌ها بر می‌گردد، خریداران خودرو معمولا رقمی بیش از ۸ درصد مالیات خالص ارزش افزوده را می‌پردازند البته آنان تنها‌‌ همان ۸ درصد را در فاکتور می‌بینند.

خریداران بدون آنکه خود بدانند، یکبار بابت نقل و انتقال مواد اولیه به کارخانه مالیات می‌دهند و بار دیگر در زمان خرید قطعات و لوازم یدکی از سوی کارخانه، این‌ها همگی مالیاتهای غیر مستقیمی است که نهایتا به خریداران تحمیل می‌شود.

مورد بعدی مربوط به سایر هزینه‌های تحمیلی قانونگذاران به فاکتورهای خرید است از جمله سهم آموزش و پرورش و غیره که بعضی از آن‌ها هنوزهم برای عموم مردم و رسانه‌ها نا‌معلوم است.

به هر حال آنچه دوستان شورای رقابت در قیمت گذاری‌های جدید و افزایش نا‌متعادل قیمت‌ها در این دوره کمتر به آن توجه کر د ه‌اند مورد خطر ناک رخنه رکود در صنعت خودرو سازی کشور است، موردی که قطعا با آلوده شدن این صنعت به آن به این راحتی‌ها قابل مداوا و درمان نیست.

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۳

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۰

علی

|

۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶

0

پاسخ

صنعت خوروسازی و فروش خودرو غیر استاندارد در ایران فقط برای سود جویی کلان حتی به قیمت کشتار مردم است.این یک خیانت بزرگ در حق مردم است.مردم باید صنعت خودروسازی را بکلی تحریم کنند.

حامد

۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶

3

خلایق هر چه لایق!

ناشناس

۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶

یکی از اصلی ترین دلیل را که یاد تان رفت من می گویم

شورای رقابت که وجودش بزرگترین دلیل گرانی خودرو در ایران است

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید