حرف روز سلام نو/

انتخابات مجلس خبرگان و دلهره اصولگرایان

آیت‌الله احمد جنتی٬ کاظم صدیقی و محمدرضا تویسرکانی نیز علاوه بر آیت‌الله دری نجف‌آبادی در دو ماه اخیر نسبت به برنامه‌ریزی ویژه جریانی برای «تسخیر» مجلس خبرگان رهبری هشدار داده‌اند.

حرف روز - مهدی جعفری: آیت‌الله  قربانعلی دری نج

ف‌آبادی٬ عضو مجلس خبرگان رهبری گفته کسانی که با مقام معظم رهبری «زاویه» دارند به مجلس خبرگان رهبری راه نخواهند یافت.

دری نجف‌آبادی این مطلب را در گفتگو با روزنامه «جوان» بیان کرده و افزوده «بعضی از جناح‌های سیاسی با اهداف خاصی، تبلیغات زودهنگام خود را شروع کرده‌اند، اما بعید می‌دانم این‌ها چه در امر انتخابات موفق شوند.»

آیت‌الله احمد جنتی٬ کاظم صدیقی و محمدرضا تویسرکانی نیز در دو ماه اخیر نسبت به برنامه‌ریزی ویژه جریانی برای «تسخیر» مجلس خبرگان رهبری هشدار داده‌اند.

به نظر می‌رسد که منظور این روحانیون نزدیک به جریان اصولگرا، جریانی است که با حمایت خود در 24 خرداد حسن روحانی را به ریاست جمهوری رساند. مشخصا جریان اصولگرا مجلس خبرگان را دارای اهمیت بالا در شطرنج سیاسی کشور می‌داند و تلاش دارد که این نهاد مهم را در اختیار خود نگه دارد.

در حالی که جریانات سیاسی دیگر از جمله اصلاح‌طلبان هنوز بحث و تحرک چندانی در خصوص انتخابات آتی مجلس خبرگان در دو سال آینده از خود بروز نداده‌اند، روحانیون طیف اصولگرا به طور مرتب در این خصوص صحبت می‌کنند. با در نظر گرفتن این مساله می‌توان گفت که اگر هم جریانی زودتر از موعد بحث انتخابات را شروع کرده باشد، همین جریان اصولگرا است.

شاید این امر که هر جریان سعی در به دست آوردن کرسی‌های بیشتری در هر مجلسی داشته باشد، در قواعد سیاسی تا حدی طبیعی تلقی شود. اما روشی که اصولگرایان برای این مبارزه زودهنگام انتخاباتی استفاده می‌کنند جای نقد فراوان دارد. برخی از این سیاسیون سعی دارند که خبرگان بالقوه از جریانات سیاسی دیگر را در مقابل ولایت فقیه ترسیم کنند و از این جهت به شورای نگهبان برای عملکرد در راستای مطلوب آنها فشار وارد کنند. این در حالیست که طبیعتا اگر کسی به لحاظ فکری در مقابل ولایت فقیه و سیاست‌های کلان مقام معظم رهبری باشد اصلا وارد انتخابات خبرگان نیز نخواهد شد.

تاکتیک دیگری که این طیف اتحاذ کرده‌اند نیز استفاده از عبارات باردار سیاسی برای حمله به جریان رقیب است. بدیهی است که حق هر جریان سیاسی می‌باشد که اگر رای مردم را به دست آورد وارد مجلس خبرگان شود. اما استفاده از کلمه «تسخیر» مجلس خبرگان توسط آیت‌الله جنتی جای سوال دارد. مگر جریان اصولگرا که امروز اکثریت مجلس خبرگان را در اختیار دارد، این مجلس را تسخیر کرده که اگر جریان دیگری بر سر کار آید به معنای تسخیر این مجلس باشد؟

با این اوصاف به نظر می‌رسد که جریان اصولگرا با مشاهده وزن جریان‌های سیاسی در انتخابات 24 خرداد، دلهره انتخابات مجلس خبرگان را دارند و به طرق مختلف سعی دارند که از حالا زمینه را برای ورود پرقدرت نیروهای دیگر دشوار کنند.

/سلام نو - سردبیر

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۵

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۰

ناشناس

|

۲۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶

0

5

پاسخ

وظیفه مجلس خبرگان نظارت بر رهبری است، أیا کسانی که کوچکترین زاویه ای هم نداشته باشند از عهده وظیفه خود بر می ایند، نماینده بأید وکیل مردم بأشد نه برعکس

یاس

۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷

6

مگر نه اینکه امام مجلس خبرگان را تشکیل داد برای نظارت بر رهبری که امام بزرگوار فرمودند چون ما انسان هستیم و خطا کار بنابراین مجلس خبرگان ناظر بر اعمال رهبری است و قرار نیست که 85 نفر برای رهبری دست بر سینه بگذارند و چاکرم نوکرم کنند ..شما در طول این بیست و اندی سال کجا خوانده اید که خبرگان حتی به رهبری پشنهاد داده باشد و نه تذکر...پس آقایان حق دارند نگران باشند..

پاسخ ها

رضا

۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸

بهتر وقوی ترازایت الله خامنه ای برای اداره کشوروجود ندارد ایت الله هاشمی رفسنجانی

۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷

خبرگان رهبری طبق قانون اساسی ناظر بر رهبر منتخب و به نوعی تنها نهادیست که اختیارات بی حد و حصر رهبر را تحت قیدی هر چند اندک دارد اما این سخن که هر کسی که با رهبر منتخب نظام زاویه داشته باشد تایید صلاحیت نخواهد شد خبرگان رهبری که باید مهتر رهبر باشد تبدیل به کهتر خواهد کرد چه قبول کنیم یا نه خدایشان بیامرزد آیت الله شریعتمداری و مهندس بازرگان را که بدرستی به ضعف تئوری ولایت فقیه اشاره نمودن و در خشت خام دیدن که بکجاها خواهد کشید ...

۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷

والا ماکه هرچه ازتفکراصول گرایی مشاهده میکنیم اینه:یاما یاهیچ کس!!!!!!

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید