رئیس شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به دیدگاههای مطرح شده در خصوص
اجرای طرح پیاده راه سازی بخشی از خیابان خیام اظهارداشت: همه اعضاء شورا
باید توجه داشته باشند که تنها در محدوده اختیارات شورا می توانیم اظهار
نظر و دخالت کنیم و مسئولیت حقوقی اجرا با شورای ترافیک خواهد بود.

عباس ظاهری یادآورشد: شورای شهر چه در قبل و بعد از اجرای طرح ها همواره
حامی حقوق شهروندان است و تلاش می کند کارهای رفاهی و خدماتی با کمترین
چالش و نارضایتی اجرا شود تا بتوانیم حمایتهای مردمی را همواره با خود
داشته باشیم.

وی با اشاره به مشکلات بالقوه طرح های شهری از جمله طرح هایی از این دست،
اظهار داشت: نکته مهم آن است که از تجربه شهرهای بزرگ که این گونه طرح ها
را اجرا کرده اند مطلع شویم و آن را بکار گیریم بویژه از اشکالات ایجاد شده
در سایر مناطق درس بگیریم و با رعایت آن میزان مشکلات و چالش ها و
نارضایتی را به حداقل برسانیم.

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین گفت: دسترسی کوچه های محدوده طرح و نیز تامین
آرامش و رضایت مجموعه کسبه و پاساژ الغدیر که دارای پارکینگی با ظرفیت 100
دستگاه خودرو است باید مورد توجه قرار گیرد و مشوق لازم برای همراهی
صاحبان اصناف نیز داده شود.

طرحی با ایده مناسب؛ اجرایی شتاب زده

پس از بسته شدن مسیر خودرویی شاهد نصب تابلو و احداث ورودی جدید برای
پارکینگ سرچشمه و تعریض کوچه کنار پارکینگ هستیم که این موضوع نیز مشکل ساز
شده و می توانست قبل از بسته شدن مسیر عملیات آن انجام شود.

همچنین تردد میهمانان منازل مسکونی واقع در طرح برای حضور در محدوده از دیگر مشکلاتی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

در این محدوده چنددفتر رسانه ای نیز قرار دارد که هرچند با صدور کارت موقت
مشکل تردد خبرنگاران حل شده اما به نظر می رسد برای این طرح و سایر طرحهای
ترافیکی صدور کارت دائمی برای تردد خبرنگاران در هنگام اجرای طرح ضروری
است.

اصل طرح و ایده پیاده راه سازی خیابان خیام با نگاهی اصولی می تواند به
زیبایی، رونق کسب و کار، ارتقای فرهنگ شهری و البته دستاوردهای دیگری برای
شهر بسیار مفید باشد با این حال معضلات یادشده همچنان برجا هستند و حکایت
از آن دارند که اجرا کنندگان پروژه، بوجود آمدن پاره ای از مشکلات را در
برنامه پیش بینی نکرده بودند و پس از اجرای طرح با آن مواجه شده اند که
باید برای رفع آن اقدام کنند،  معضلاتی که به نظر می رسد بیشتر متوجه اجرای
زود هنگام و شتاب زده طرح می شود و می تواند در کوتاه مدت باعث مختل شدن
زندگی روزمره بخش قابل توجهی از همشهریان و البته زیر سئوال رفتن کارآیی
ایده آل طرح شود.

البته مرتفع نمودن پاره ای از این معضلات متوجه یک ارگان و سازمان خاص
نیست؛ بلکه باید مجموعه ای از سازمان ها و ارگان های دخیل با یکدیگر همکاری
نمایند تا مشکلات طرح را در کوتاه مدت مرتفع کنند تا ضمن تحقق کارآیی ایده
آل پروژه مناسب شهری، شاهد رفع اختلال های بوجود آمده در زندگی روزانه
شهروندان باشیم.

اجرای این طرح که در کشورهای اروپایی و برخی استانهای کشور البته با وسعتی
بسیار بیشتر موفقیت آمیز بوده با رفع مشکلات ایجاد شده در اسرع وقت می
تواند و در صورت پذیرش مردم و  بازگشت آرامش به محدوده و استقبال شهروندان و
رونق گرفتن بازار کسب و کار می تواند مورد توجه و الگوبرداری در سایر
مناطق هم قرار گیرد.

امید است در طول اجرای طرح ضمن توجه به دیدگاهها و نظرات شهروندان و رفع
موانع زمینه موفقیت این طرح در محدوده خیابان خیام بخوبی فراهم شود.

این طرح می خواهد مردم را فارغ از زندگی ماشینی کمی هم به پیاده روی، دور
شدن از صدای خودرو و موتورسیکلت و آلودگی های صوتی، به نظم و آرامش و پارک
نکردن وسایل نقلیه در کوچه ها و پس کوچه ها و کمی سکوت و زندگی سالم دعوت
کند پس می توان کمی سخت نگرفت و با آن همراهی کرد، همه ما امروز کمی هم به
سکوت، پیاده روی، دورشدن از خودرو و قدم زدن و صحبت کردن در معابری زیبا و
بدون دود و خودرو نیازمندیم پس می توان با طرح پیاده راه خیام همراهی کرد.

اجرای شتابزده یک پیاده‌راه در قزوین

با اجرای طرح "پیاده راه سازی خیابان خیام" در شهر قزوین و محدودیت های ایجاد شده مشکلاتی به شهروندان تحمیل شده است که در صورت عدم اتخاذ تدابیر لازم، مزایای مثبت و کارآمدی طرح زیر سوال خواهد رفت.

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، سرانجام پس از مدت ها کش و قوس و البته تعویق و
تردید، طرح پیاده راه سازی خیابان خیام در محدوده چهارراه شهرداری تا سه
راه خیام به اجرا درآمد تا مردم شهر قزوین برای اولین بار در تاریخ این
شهر، شاهد خیامی بدون خودروهای عمومی و شخصی (البته به استثنای خودروی
ساکنین) باشند.

در عوض از این پس تمام طول 240 متری این قسمت از خیابان خیام با پای پیاده
طی خواهد شد، هر چند طرح یاد شده با اختصاص کارت تردد به اهالی منطقه و
کوتاه بودن طول مسیر، علی الظاهر موانع موجود را از پیشرو برداشت و با
موفقیت افتتاح شد با این حال اجرای این پروژه شهری تا چند روز پس از افتتاح
آن به گواهی شهروندان مشکلاتی رابه آنها تحمیل کرده است که پیش تر در این
طرح پیش بینی نشده بود و اکنون با افتتاح پروژه شاهد بروز آن هستیم.

دلایل توجیهی طرح پیاده راه سازی خیام

اما پیش از پرداختن به معضلات طرح پیاده راه خیام ابتدا لازم است نگاهی به
دلایل توجیهی این طرح مناسب شهری داشته باشیم، به گفته مدیرعامل سازمان
ترافیک شهرداری قزوین این طرح با توجه به نیازسنجی های متعدد صورت گرفته و
اقدامات اولیه برای اجرای هرچه بهتر طرح پیاده راه خیام پیش بینی شده است.

اسماعیل عرشیان، دلایلی توجیهی متعددی برای طرح پیاده راه سازی خیابان
خیام برمی شمارد، دلایلی چون: کاهش آمار تصادفات، نقش پیاده روی در سلامت و
نشاط افراد، جلوگیری از آلودگی شهر، توزیع عادلانه دسترسی به امکانات
شهری، صرفه جویی در هزینه ها، گذران اوقات فراغت شهروندان و توسعه مراکز
خرید، دسترسی آسان تر به این مراکز و کاهش ازدحام که از جمله مهم ترین و
البته ظرفیت های مثبت طرح یادشده است.

وی همچنین لزوم توجه بیشتر به نقش عابر پیاده در راهکارهایی که برای ارتقا
کیفیت حمل و نقل شهری مطرح است و تسهیل فضاهای شهری، تامین امنیت عابر
پیاده که خود موجب ارتقای تعامل اجتماعی در فضای شهری می شود را از دیگر
دلایل توجیهی طرح ذکر می کند.

موضوعاتی که البته همگی حاکی از مقرون به صرفه بودن ایده و طرح پیاده راه
سازی خیابان خیام برای شهر است با این حال همان گونه که ذکر شد بسیاری از
شهروندان معتقدند که مرتفع نشدن برخی از مشکلات پیش از اجرای طرح، نقاط
مبهمی را در اجرای این پروژه برجای نهاده است که توجه به آنها ضروری است.

بی توجهی به بیماران مراجعه کننده به مراکز پزشکی

گرچه بسیاری در قزوین از جمله طراحان پیاده راه مذکور، خیام را با مراکز
تجاری آن می شناسند اما این منطقه به عنوان یکی از  اصلی ترین مراکز درمانی
سطح شهر و از آن فراتر تمام استان قزوین و شهرستان های مجاور نیز محسوب می
شود.

بگونه ای که همه روزه تعداد بی شماری از مراجعه کنندگان این خیابان
بیمارانی هستند که برای انجام آزمایشات، درمان، تهیه دارو، ویزیت پزشک و
سایراقدامات درمانی به این خیابان مراجعه می کنند.

ویژگی که بی توجهی به آن در حال حاضر یکی از مهم ترین نقاط ضعف اجرای این
طرح است چنانکه "حاجی آغاسی" یکی از پرسنل فعال در ساختمان پزشکان این
منطقه به خبرنگار مهر می گوید: اجرای طرح پیاده راه از آن جهت که از آلودگی
صوتی وسایل نقلیه به شدت کاسته، برای این منطقه بسیار مفید بود اما باید
توجه داشت که بسیاری از بیمارانی که به مراکز پزشکی این پیاده راه مراجعه
می کنند نیاز دائم به استفاده از وسایل نقلیه دارند.

وی ادامه می دهد: بیمارانی به این مراکز مراجعه می کنند که به لحاظ جسمی
در شرایطی نیستند که بتوانند 200 متر را پیاده روی کنند و نیازمند وسیله
نقلیه عمومی یا شخصی هستند تا آنها را دقیقاً مقابل مراکز پزشکی پیاده کند
حال آنکه با اجرای این طرح اکثر این خانواده ها نمی توانند مریض بدحال خود
را با وسیله نقلیه به در ورودی مراکز درمانی منتقل کنند.

جا ماندن اهالی از دریافت کارت تردد

پیش از افتتاح این طرح یکی از برنامه های پیش بینی شده در آن برای سهولت
شهروندان، تهیه کارت عبور و مرور برای خودروهای ساکنین این خیابان بود که
همانگونه که وعده داده شده بود این کارت به بسیاری از اهالی منطقه تعلق
گرفت، با این حال هنوز تعدادی از اهالی و کسبه ای که نیاز به دریافت کارت
دارند در این کار ناموفق بوده اند.

برخی از این شهروندان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشته اند که اطلاع
رسانی ضعیف و شیوه نه چندان مناسب در اختصاص و رساندن کارت به اهالی منطقه،
موجب شده تا دست آنها از دریافت کارت تردد کوتاه باشد در حالی که چند روزی
نیز از افتتاح طرح می گذرد.

کمبود پارکینگ

یکی دیگر از مشکلات طرح کمبود پارکینگ است به گونه ای که پس از اجرای این
طرح میزان پارک خودرو در کوچه های منتهی به مسیر به میزان قابل توجهی
افزایش داشته مسئله ای که با اختلال عبور و و مرور روزانه خود مشکل دیگری
را به این ناحیه از شهر تحمیل کرده است.

یکی از ساکنین این ناحیه به خبرنگار مهر می گوید: تعداد زیادی از واحدهای
مسکونی اهالی این محله و محلات مجاور دارای پارکینگ نیستند و پیش تر اهالی
از حاشیه خیابان به عنوان پارکینگ استفاده می کردند که صرف نظر از غلط بودن
این کار چاره دیگری نیز وجود نداشت؛ چرا که این منطقه گنجایش این حجم از
خودروهای پارک شده را ندارد و حالا با اجرایی شدن این طرح محل پارک خودرو
از حاشیه خیابان به داخل کوچه ها منتقل شده است.

تشدید ترافیک خیابان های اطراف و معضل بازگشایی مدارس

غالب خیابان ها و کوچه های منتهی به خیابان خیام حتی پیش از اجرای طرح
پیاده راه سازی، شاهد ترافیک نیمه سنگین و در ساعتهای پررفت و آمد شاهد
ترافیک سنگین بودندواکنون با اجرای طرح بر بار ترافیکی مسیرهای یاد شده
بیشتر شده است.

این مسئله زمانی حادتر می شود که با پایان یافتن فصل تابستان وارد فصل
بازگشایی مدارس شویم؛ چرا که منطقه خیام با دارا بودن تعداد فراوانی مدرسه
در مقاطع مختلف، یکی از نواحی شهری است که به ترافیکی بسیار روان و بدون
گره نیازمند است در صورتی که با اجرای این طرح  ترافیک این منطقه شدیدتر از
گذشته شده است.

به نظر می رسد مسئولان شهرداری تا پیش از پاییز و آغاز فصل بازگشایی مدارس، تنها دو ماه و نیم برای رفع این مشکل فرصت داشته باشند.

عظیمی از کسبه باسابقه خیابان خیام در این مورد به خبرنگار مهر گفت: ما
فروشنده وسایل جهیزیه، روتختی و پتو و سایر وسایلی هستیم که حجم زیادی دارد
و معمولا خانواده ها با خودرو برای خرید و حمل وسایل به درب مغازه می
آمدند که با محدودیت ورود وسایل نقلیه شخصی، حتی تاکسی تلفنی ها فروش بسیار
پائین آمده و برای ما مشکل ساز شده است.

وی گفت: امیدواریم این طرح در آینده با رفع مشکلات بهتر شود اما پیشنهاد
می کنیم اگر قرار است در این مسیر خودرو برقی یا طرح دیگری برای جابجایی
اجرا شود با سرعت بیشتری عملیاتی شود تا کسبه و اصناف محدوده دچار زیان
نشوند.

عظیمی بیان کرد: ما هم علاقمند هستیم طرح هایی که به سلامت مردم و زیبایی
شهر کمک می کند در قزوین اجرا شود اما بهتر است آسیب های آن با تدبیر و
تفکر قبل از اجرا و در نظر گرفتن همه جوانب به حداقل برسد.

مهرانفر از داروخانه داران محدوده اجرای طرح هم در خصوص مشکل دسترسی
بیماران به ساختمان پزشکان و خرید دارو اشاره کرد و افزود: تخلیه دارو و
آمدن بیمارانی که یا ناراحتی قلبی دارند و یا برخی برای فیزیوتراپی باید
وارد محدوده طرح شوند از مشکلاتی است که باید برای آن چاره اندیشی شود ضمن
این که این محدودیت در کسب و کار داروخانه های منطقه نیز تاثیر منفی گذاشته
است.

باید مشکلات طرح را به حداقل رساند

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید