۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 19292

حرف روز سلام نو/

زنان؛ فراموش شدگان دیروز

نگیزهٔ صاحب این قلم و بسیاری دیگر از برابری خواهان، قرار دادن زنان و مردان در مقابل هم نیست و آن‌ها قصد ندارند آتش جنگ جنسیتی را روشن کنند، بلکه دلسوزانه خواهان رسیدن زنان به حقوق سیاسی و مدنی در کنار مردان هستند.

مژان فدایی: امروزه مشارکت سیاسی زنان از جمله اموری است که از سوی محافل روشن‏فکری، بسیار مورد توجه قرار گرفته و از آن به عنوان یکی از مهم‏‌ترین شاخص‏های توسعه یاد می‌شود. همچنین عدم مشارکت زنان در عرصهٔ سیاسی، به عنوان یکی از نشانه‏‌های عقب‌‏ماندگی کشور‌ها عنوان می‌‏شود.

دیری است حقوق زن در ایران، موضوع بحث‌های جدی با ماهیت سیاسی-دینی شده است. در نشست‌ها و گفت‌و‌گوهایی که پیرامون مسایل کنونی ایران تشکیل می‌شود، حقوق زن حجم زیادی از گفتار و نوشتار را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین شاهد بوده‌ایم که تصویب قوانینی از سوی نهادهای قانون گذاری کشور در خصوص زنان، همواره تنش‌هایی را با خود همراه داشته است.

کسانی که در شرایط حساس کنونی، سخن گفتن دربارهٔ حقوق زن را، اساس فعالیت‌های خود قرار داده‌اند، این خطر را به جان خریده‌اند تا در زیر بار انتقادات قرار گیرند. اما این انتقادات نه تنها راه را برای آن‌ها سد نکرده، بلکه امید به برابری زنان و مردان در قانون اساسی، همتشان را مضاعف و تلاششان را چندین برابر کرده است.

سال‌ها است صدای فریاد اعتراض شیفتگان برابری در پس نقدهای به ظاهر خیرخواهانه سرکوب می‌شود. باید عزم راسخ داشت تا بتوان ثابت کرد انگیزهٔ صاحب این قلم و بسیاری دیگر از برابری خواهان، قرار دادن زنان و مردان در مقابل هم نیست و آن‌ها قصد ندارند آتش جنگ جنسیتی را روشن کنند، بلکه دلسوزانه خواهان رسیدن زنان به حقوق سیاسی و مدنی در کنار مردان هستند. باید اذعان داشت آتش افروز جنگ جنسیتی، آن دسته از قوانینی است که در ظرف زمانی و مکانیِ امروزِ ایران نمی‌گنجند. در واقع تقابل و رودرویی زن و مرد ناشی از عملکرد این قوانین است.

آگاهی زنان

جامعهٔ ایران به سمتی حرکت می‌کند که وجه مدرن آن بر وجه سنتی‌اش غلبه کرده است. در همین راستا تغییرات گسترده‌ای در زمینهٔ آگاهی زنان نسبت به فرهنگ مرد سالار ایجاد شده است. افزایش حضور زنان در دانشگاه‌ها، خواهی نخواهی باعث ورود این قشر به بازار کار و عرصه‌های سیاسی و اجتماعی می‌شود. هر چند که در سطوح بالای مدیریت کشور در برابر آن‌ها موانع و فشار وجود دارد.

از طرف دیگر با رشد آگاهی سیاسی و مدنی این قشر از جامعه دیگر نمی‌توان به انبوه زنان با سواد و تحصیل کرده گفت به خانه‌هایتان باز گردید و بی‌سواد باشید. نمی‌توان تلویزیون‌ها را خاموش و اینترنت را قطع کرد، روزنامه‌ها با بست و مقابل افزایش آگاهی این قشر از جامعه ایستاد. قشری که در طول تاریخ همواره جنس ضعیف شمرده شده‌اند و از اساسی‌ترین حقوق خود محروم مانده‌اند.

سال هاست زن در برخی قوانین نیمی از مرد است و این امر از فرهنگ مرد سالار این جامعه حکایت می‌کند. ناهم‌خوانی نیازهای زنان ایرانی با قوانین جاری وضعیت را بحرانی کرده و جمعی از فعالان حقوق زن با قبول درجات بالایی از خطر به برپایی اجتماعات مسالمت‌آمیز اقدام می‌کنند و اعتراض خود را نسبت به قوانین تبعیض‌آمیز با صدای بلند اعلام می‌دارند.

/سلام نو - مژان فدایی

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۷

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۰

ناشناس

|

۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰

4

0

پاسخ

به نظرم الان داریم از اون طرف بام می افتیم

تساوی حقوق خوبه ولی منظورم رو با یک مثال توضیح میدم , مثل اینه که تکنولوژی رو وارد می کنیم ولی فرهنگ استفاده رو آموزش نمی دیم.

دفاع از حقوق زنان و در کل همه انسانها خوبه ولی نباید باعث سوء استفاده و تضییع حق دیگران شود.

دکترحاتمی

۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱

3

پیشنهادهائی برای خانمهائی که می خواهند مدیرعالی یاانسان تاثیرگذار باشند:

مدیریت پدیده تصادفی نیست بلکه نیازمند ویژگیهای شخصیتی ،دانش وتجربه است.درمدیریت سن وجنس مهم نیست بلکه توان رهبری اهمیت دارد که آموختنی است وهرکس میتواندآنراکسب کند.زنان همانند مردان استعداد بالقوه ای برای مدیریت ورهبری دارندکه پیشنهاد می شود برای شکوفا کردن وبا لفعل نمودن آن استعدادها، اقدامات ذیل راانجام دهند:

1-اعتمادبنفس،اشتیاق وشجاعت لازم رابرای مطرح کردن اندیشه های خودداشته باشید.موقعیت امروزشما،نتیجه افکارواعمال گذشته تان است ،افکارواعمال امروزیت ،فردایت راخواهدساخت.

2-در این جهت کار کنید که رهبر بر جسته ای باشید نه صرفا" یک انسان مطیع وبی تاثیردرجامعه.

3-بلند پرواز ومتفکر باشید، برای پذیرش مسئولیتهای اجتماعی وتازه وقت بگذارید.

4-زیاده ازحد احساساتی و مهربان نباشید،مسائل کسب وکاررا شخصی نکنید وبه کمترازآنچه شایسته شماست رضایت ندهید،با یک لبخند قاطع باشید وازهویت خود دفاع نمائید.

5-بخاطر زن بودن تاوان بیش ازاندازه ندهید،تاوانی ازقبیل پذیرفتن ویژگیهای شخصیتی مردانه برای رقابت بامردان.جنسیت عامل تعیین کننده توانمندی نیست.

6-اگراطلاعات عمومی وآگاهی خودرابه روزنکنیدنقش موثری درجامعه نخواهیدداشت.برای ایفای نقش موثرمادری بایدباادبیات دوران جدیدآشناشوید،درغیراینصورت شکاف شمابانسل جوان زیادتر خواهدشد.

7-برای کسب دانش ومدارج بالااقدام کنید،سنجیده حرف بزنید،نگرش خلاق داشته باشید،علم وحقیقت راواردزندگی خودکنید.مطمئن باشیدتکامل آزادهرفردشرط تکامل آزادهمگان است.

8-روی این هدف کارکنید که برنامه ریزاستراتژیک بهتری باشید نه فقط یک فرد سختکوش ومطیع.

9-مراقب باشید رقابت شما با زنان دیگر به حسادت تبدیل نشود،بجای حرف پراکنی وپرداختن به حریم خصوصی دیگران،به آینده خود وجامعه بیندیشید.همواره استقلا ل مالی خودراحفظ نمائید.

10-صریح الهجه ومنعطف باشید،نگوئید من تغییر نمی کنم بلکه تغییر پذیروتحول گرا باشید.

11-به مسائل عمومی جامعه ومهارتهای زندگی مردم بپردازید.اطلاعات عمومی وبین المللی خودرابالا ببرید.برای ورودبه نهادهای تصمیم گیری وسیاستگذاری های کلان تلاش کنید.تنهاکسب تحصیلات عالی کافی نیست،تلاش کنیددانش ومطالبات خودرابه قانون تبدیل نمائید.

12-انتقاد راچه سزاوار باشد وچه نباشد همیشه وازهمه بشنوید،برای اینکه انتقاد به شما فرصت می دهد تا به درون باز گردید وبرای بهتر شدن مهیا شوید.

13-شهامت وجسارت داشته باشید،تنهایک فرزندکافی است؛خودشمانیزاززندگی لذت ببرید.

14-این رابدانید زندگی کردن مانند دوچرخه سواری است اگر حرکت رو بجلو نداشته باشد سقوط می کنید.

15-اینترنت وشبکه های اجتماعی بزرگترین دانشگاه هستند،حداقل روزانه یک ساعت ازآن استفاده نمائید،تکنولوژی(مثلIPAD،گوشی موبایل هوشمند) راواردزندگی روزمره خودکنید.

16-راههای خوشبختی راکسب کنیدومنتظرخوشبخت شدن توسط همسریاغیره نباشید.

17-نقض حریم خصوصی زنان دیگر،بروزدادن رفتارهای سبک کننده،حسادت وچشم هم چشمی ازموانع ارتقای جایگاه مدیریتی(مدیریت خانواده ،سازمان یا کشوری)زنان است.امروزه بسیاری ازرهبران موفق،هنرمندان،کارآفرینان ودانشمندان دنیازن هستند.11 /6/1391

دکترعباس حاتمی09122865368www.drhatamy.persianblog.ir

پاسخ ها

دانشجو

۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴

ببخشید شما از کجا میگی با چند تا فرزند آدم خوشبخته؟؟؟؟ بزرگترین و دوست داشتنی ترین مسئولیت زنان مادریه . اتفاقا با تجربیاتیکه من دارم زنانی که بچه های بیشتری داشتن احساس رضایت بیشتری دارن. خواهشا تزاتونو برای خودتون نگه دارین.

مادر بودن بزرگترین و مهمترین مدیریته . چه تاثیرگذاری بالاتر از پرورش یک انسان .

۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸

خدا خیرتون بده! کمتر مردی امروزه روز اینقدر مردونگی داره! همکاران مرد در اداره ما با حقوق و امکانات بیشتر و کار کمتر باز هم به زنان حسادت کرده و میخوان حذفشون کنن!

هاشم

۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲

به این میگند دکتر چه چرتیاتی تحویلمان میدهد

13-شهامت وجسارت داشته باشید،تنهایک فرزندکافی است؛خودشمانیزاززندگی لذت ببرید.!!!!!!!!!!!!

۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳

در طول تاریخ هر گاه زن می خواست از حق خود دفاع کند ابتدا مرد شد و سپس جامعه خود را نابود کرد به خدا قسم اسلام کامل و جامع در مورد حق زن و مرد پاسخ داده یک دلیل ان هجوم زنان اروپا و امریکا به مسلمان شدن اگر ظلمی هم در جامعه ایران یا دیگر کشورها برای زن ایجاد می شود به علت فرهنگ غلتی است که از دوران قبل از اسلام و یا فرهنگ قبایلی وجود داشت

۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴

هیچ چیز مثل فمینیسم ناقض حقوق زنان نیست. دنیا به این مسئله رسیده. وقنی نقش زن و مرد و ویژگی های خدادادی یکی نیست چطوری عرصه های فعالیتشون یکی باشه؟؟؟

خداوند با درنظر گرفتن نفقه ، همسرداری شغل در نظر گرفته.

این حرفها کهنه شده .سالهاست که زنان اروپایی دنبال حقیقت دیگه ای هستن. اگه به معنای واقعی قوانین اسلامی باشه زن به حقوقش میرسه.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید