۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 19833

حمید نجف

خودرو در لبه پرتگاه رکود!

فساد چون چتری بر پیکره تولید ملی و درمانده کشور سایه انداخته، هزینه‌های تمام شده کالا را به فلک رسانده، و رمق مردم را بریده است.

حمید نجف، فعال اصلاح‌طلب یادداشتی را برای سلام نو ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید:

در آشفته بازار اقتصادی، دیگر تاخت و تاز قیمت‌ها هم سود آور نیست، اینروز‌ها دکان دلالی و واسطه‌گری هم دیگر رونقی ندارد، چند سالی است که سود بردن از طول و عرض کالا‌ها قاپ سرمایه مولد تولید را دزدیده است، نیروی بی‌کار را سر کار گذاشته و بده، بستان بر چرخش بیشتر پول کثیف افزوده.

اکنون گرانی به ایستگاه آخر رکود رسیده، جایی که دیگر کسی قادر به رسیدن آن نیست، رکود فلج کننده پس از مسکن این بار صنعت کشور را نشانه گرفته است به ویژه صنعت عظیم خودرو سازی ملی را که این اواخر تاخت و تاز زیادی در افزایش قیمت‌ها از خود نشان می‌داد. شکارچی رکود فارغ از شکار مسکن این روز‌ها به دنبال سوژه دیگری است، سوژه‌ای که متاسفانه خود خودرو سازان در حال نشان دادن آدرس آن هستند.

خودرو سازان به جای ایجاد بهداشت مالی، انقدر برکوره گرانی خودرو دمیدند که دیگر کسی را یارای خرید نماند، فساد سیستماتیک و منافع فردی جایگزین منافع ملی شد و رمق چرخه اقتصادی نیمه جان کشوررا گرفت.

گزارش دیر هنگام اما تکانده مجلس شورای اسلامی از وضعیت وخیم صنعت خودرو سازی کشور نشان از سو مدیریت داشت و سو استفاده، وجود شرکتهای کذایی و اقماری گوناگون که این روز‌ها نه تنها در صنایع خودرو سازی بلکه در سایر مراکز اقتصادی و تجاری به چشم می‌خورد نشان از دور زدن قانون دارد و هموار کردن مسیر دست درازی بیشتر به بیت لمال نکته‌ای که هرچند چیز جدیدی نبود اما پرداخت به آن از اهمیت بالایی برخوردار بود.

عدم شفافیت در حساب‌ها و گل آلود بودن فضای کسب و کار تهدید کننده همه صنایع کشور است تهدیدی که نهایتا دود ناشی از آن چشمهای مردم درمانده را خواهد سوزاند.

سالهاست که هزینه‌های زائد ناشی از سو مدیریت و فساد مالی شرکت‌ها خودرو ساز بر دوش مشتریان سنگینی می‌کند، تا کجا باید این روند غلط ادامه پیدا کند تا رسیدن به پرتگاه رکود، مبنای قیمتگذاری چیست؟ هزینه‌های تمام شده واقعا چه میزان است؟ رقم اختلافی، میان هزینه‌های تمام شده واقعی با هزینه‌های تمام شده اعلامی از سوی خودرو سازان دقیقا چقدر است؟

به هر حال تنها توصیه به بزرگان و دست اندر کار صنعت خودرو کشور این است که هر چه سریع‌تر با ارزیابی دقیق جایگاه امروز خود، تدابیر لازم را برای دور شدن از پرتگاه رکود اتخاذ نمایند والا فردا خیلی دیر است.

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۱

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۰

ناشناس

|

۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱

0

پاسخ

رکود کمر دولت را خواهد شکست

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید