۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 19958

شکست انحصارگرایی در حمایت از غزه

مساله واکنش به خشونت‌های اسرائیل و خارج شدن آن از انحصار راست افراطی، می‌تواند نشانه‌ای از رشد و توسعه فرهنگی، کنشگران منتقد باشد.

حرف روز: چند سالی می‌شود که واکنش‌ها به مساله فلسطین و خشونت‌های اسرائیل، دیگر در انحصار صدا و سیما و راست افراطی نیست.

این مساله با توسعه فضاهای مجازی در کشور رنگ و بوی جدی تری به خود گرفته است. بزرگ‌ترین منتقدان سیاست‌های کشور نیز، در حمایت از مردم غزه و خشونت رژیم اسرائیل، واکنش نشان داده و آن را محکوم می‌کنند، این درحالی است که تا همین چند سال قبل، حمایت از مردم غزه در میان افکار عمومی، نشانه همراهی با سیاست افراطیون و قشر خاص سیاستمداران ایرانی بود. اما امروز به مدد رسانه‌های جمعی و خارج شدن انحصار اطلاع رسانی، همه مردم می‌توانند با حفظ مواضع سیاسی داخلی، واکنش‌های خود به مساله خشونت در خاورمیانه را بروز دهند. ح

جم این واکنش‌ها و همبستگی‌ها به قدری بالاست که سبب می‌شود، جمعی از منتقدان نیز، برای اعتراض به خشونت‌های اسرائیل در مقابل نمایندگی تهران در سازمان ملل تجمع کنند. اتفاقی که انحصارگرایی در نفی خشونت و دفاع از مردم غزه را امری جهان شمول‌تر کرده است.

این مساله در حالیست که نفی خشونت اسرائیل، جز لاینفک دیدگاه‌های راست افراطی محسوب می‌شد و به این ترتیب نفی خشونت علیه غزه و فلسطین، همراهی با جناح راست درنظرگرفته می‌شد.

اما بالندگی کاربران شبکه‌های اجتماعی مجازی سبب شد، کنشگران و طرفداران صلح و آرامش، بتوانند با حفظ فاصله از مخالفان سیاسی خود در داخل، دیدگاه‌های خود پیرامون فلسطین و به طور کلی خشونت در خاورمیانه را ابراز کنند.

مساله واکنش به خشونت‌های اسرائیل و خارج شدن آن از انحصار راست افراطی، می‌تواند نشانه‌ای از رشد و توسعه فرهنگی، کنشگران منتقد باشد. اتفاقی که در بلندمدت به تساهل و تصامح اجتماعی و سیاسی منجر شده و آستانه تحمل مخالف را بالا می‌برد.

رصد این روزهای وبلاگستان و شبکه‌های اجتماعی مجازی نشان می‌دهد، می‌توان طرفدار ورود زنان به استادیوم یا حجاب اختیاری بود و از خشونت‌های اسرائیل هم اعلام انزجار کرد. می‌توان طرفدار حق انسان‌ها در انتخاب اندیشه و خط مشی سیاسی و اجتماعی بود و همینطور از مظلومیت مردم غزه هم دفاع کرد.

راست افراطی اگر اندکی هوشمندانه رفتار کند، می‌تواند برای دفاع از آرمان‌های مورد وثوق فلسطین نیز از سرمایه اجتماعی بیشتری استفاده کند. همانطور که در راه پیمایی امسال روز قدس هم مشاهده شد، بسیاری از مردم عادی و مخالفان تفکر راست افراطی هم در راهپیمایی حضور داشتند که این مساله شکست انحصار در دفاع از صلح را نشان می‌دهد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید