معاون بازرگانی دخانیات ایران مطرح کرد؛
افزایش فروش در تیرماه، با وجود رکود در بازار مصرف
افضلی معاون بازرگانی و اقتصادی شرکت دخانیات ایران در گفتگویی به بیان دیدگاه ها و برنامه ریزی های صورت گرفته حوزه بازرگانی شرکت پرداخت.
شرکت ملی دخانیات ایران، با چند تغییری که پس از
انتخابات ریاست جمهوری به آن دچار شد، شاهد تحولات مثبتی است که صاحبنظران
را به آینده آن امیدوار کرده است. با توجه به اهمیت دخانیات در صنایع
ایران و دنیا، به نظر میرسد که لازم است توجه بیشتری به این حوزه صورت
گیرد.
به گزارش سلام نو، وبسایت رسمی شرکت دخانیات ایران گفتگویی را
با سیاوش افضلی معاون بازرگانی و اقتصادی این شرکت دولتی انجام داده که در
ادامه میخوانید:
اهداف شرکت دخانیات از تولید سیگارت بهمن کتابی چه بوده است؟
سیگارت
بهمن کتابی از برندهای نسبتاً موفق شرکت دخانیات بوده است. این محصول پیش
از این در خودِ شرکت تولید نشده و صرفاً بابتِ آن «حق برند» دریافت
میکردیم: فقط در مقطعی توسط یک شرکت خارجی در داخل کشور تولید شده است که
از یک سال و نیم پیش، مهلت قراردادِ تولید این محصول به پایان رسیده بود و
در این اواخر با پیگیریهای معاونت بازرگانی و اقتصادی و اعلام موافقت
معاونت تولید مبنی بر توانایی و ظرفیتِ خودِ شرکت دخانیات برای تولید آن،
کارها ومقدمات لازم انجام گرفت. باید صادقانه عرض کنم که این مهم میسر
نشد مگر به لطفِ همراهی و حمایت مدیرعامل و هیئت مدیرهمحترم، و تلاشهای
ارزندهمعاونت تولید و مدیریت تحقیقات و پژوهش.
از اهداف مهم در
تولیدِ این محصول جدید، مدِ نظر قرار دادنِ این نکته بسیار حیاتی بوده که
بر حسبِ سیاستهای کلی شرکت حرکت کنیم. یعنی تولید این سیگارت مبتنی بر
نیازسنجیِ از بازار و پاسخگویی به نیازی مشخص بوده و نه اقدامی باری به هر
جهت. به واقع، اقدام جسورانه (و تا کنون موفقِ) سطوح عالیِ شرکت دخانیات در
قیمت گذاریِ رقابتی و خلاقانه محصولات، سبب شده بتوانیم خلاءهای موجود در
بازار را شناسایی و متناسب با آن محصولی خاص را تولید کنیم. در کل، تولید
سیگارت بهمن کتابی، دست کم، دو نکته را بر ما روشن کرد: اول اینکه با
همراهی و همیاری همه سطوح مدیریتی میتوان ایدههای نو و متناسب با شرایط
خاصِ بازار را عملی کرد و دوم آنکه، این مهم را در مدت زمان نسبتاً کوتاهی
به سرانجام رساند.
× تولید انبوه این محصول از چه زمانی آغاز میشود؟
تولید
آن از هفته پیش شروع شده و در مرداد ماه جزو سبد محصولات شرکت قرار خواهد
گرفت. این محصولِ جدید از دو طریق توزیع خواهد شد: از طریق (شرکای تجاریِ
متعهد به شرکت) عاملین وفادار به شرکت و دوم به روش توزیع مویرگی.
× مزیت توزیع مویرگی چیست؟ کمی بیشتر توضیح بدهید.
این
روش هم اکنون در شرکتهای بزرگ و موفق، روشی متداول و معمول است. توزیع
مویرگی از یک سو قدرت نظارت بر توزیع محصولات و اطلاع دقیقِ شرکت از وضعیت
بازار را افزایش میدهد و از سوی دیگر با ایجادِ مسیری مستقیم برای عرضه
محصولات هم موجب معرفیشان به بازار میشود و هم با حذفِ واسطههای کاذب در
چرخه توزیع (و جلوگیری از افزایش کاذب قیمتها) قیمتِ نهایی را برای مصرف
کنندگان کاهش میدهد. اجرای این طرح به صورت آزمایشی از پانزدهم تیرماه
امسال، دراستانهای تهران، البرز و چهار محال و بختیاری شروع شده و استقبال
خوبی که در همین مدتِ کوتاه از آن به عمل آمده، ما را به آیندهٔ این طرح
بسیار امیدوار کرده است.
در واقع توزیع مویرگی، سیاستی است
همبستهدیگر سیاستهای عمده شرکت، که سعی میکنم پیوستگی و ارتباط درونیشان
را به اختصار بیان کنم. همسویی مدیرعامل و هیئت مدیره محترم و دیگر سطوح
مدیریتی، امکانِ نوعی سیاستگذاری کلان را فراهم آورده است. هدف عمده شرکت،
تولید هدفمند وافزایش سهم محصولاتمان از بازار مصرف است. شکی نیست که به
سبب افزایش رقابت در بازار فعلی و نبود انحصار، تحقق این هدف کلان، مستلزم
سیاستهای مکمل دیگری نیز هست. احیای امر مبارزه با قاچاق یکی از این موارد
است. مورد دیگر قیمت گذاری مناسب و رقابتی محصولات است. با بررسی شرایط
بازار و شناسایی خلاءهای قیمتی، قیمت محصولاتمان را به نحوی تعیین کردهایم
که هم محصولاتِ رقابتیِ جدیدِ متناسب با بازار تولید کنیم و هم از این راه
ضمنِ ایجاد جذابیت برای محصول داخلی، تا حدی زمینه را برای کالای قاچاق از
بین ببریم. مدیریت صحیح به واقع چیزی جز هماهنگ سازی سیاستهای ریز و درشت
نیست بنحوی که هر یک بر سایر سیاستها تاثیری مثبت داشته باشد. از منظری
دیگر، هماهنگی کامل بخش تولیدو بازاریابی و فروش از مهمترین الزامات هر
شرکت موفق است. یعنی باید به سمتی حرکت کنیم که شرکت دخانیات ایران، چه در
سطح مدیریت، چه در سطح سیاستهای کلی و چه در اجرای این سیاستها، همچون کلی
منسجم و یکپارچه عمل کند و همه این اجزا به نحوی یکدیگر را تقویت کنند. در
غیر این صورت نه فقط از پیش بینی نیازهای آتی بازار عاجز میشویم، حتی
قادر به تامین نیازهای حداقلی بازار نیز نخواهیم بود. خوشبختانه این
یکپارچگی به لطف مدیرعامل و هیئت مدیره محترم تا حد قابل قبولی محقق شده
است. در ماههای اخیر به مدد این همراهی و دیگر عوامل ذکرشده (قیمت گذاری
رقابتی محصولات، توزیع مویرگی و توجه به نیازهای بازار...) شاهد تغییر نسبی
شرایط و خروج از رکود بودهایم. تا حدی که با اجرای این سیاست، در تیر ماه
سال جاری، علی رغم کسادی نسبی بازار به دلیل ماه مبارک رمضان، شاهد فروش
چشمگیری بوده و نسبت به فروش ماه گذشته روندی افزایش دارد، بنحوی که حتی
رقبای ما نیز به موفقیت نسبی سیاستهای شرکت معترف بودهاند. در کنار این
موارد ذکر این نکته هم ضروری است که این مهم به لطف تلاش شبانه روزی
نمایندگی استانی ما عملی شده است. البته متاسفانه شمار اندکی از مدیریتهای
استانی هنوز با برنامهها و سیاستهای کلان شرکت همراه نشدهاند و از همین
فرصت استفاده کرده و همه آنها را به تحقق اهداف عالی شرکت دعوت میکنم،
تردیدی نیست که در غیر این صورت تغییرات فوری، اجتناب ناپذیر خواهد بود.
× در پایان اگر صحبت دیگری هست بفرمایید.
واقعیت
تلخی است که اقداماتِ صورت گرفته در این چند ماه اخیر هنوز هم برای رساندن
شرکت دخانیات به نقطهٔ ثبات، کافی نیست. اینها حداقلهایی بودهاند که
البته محقق کردنشان هرگز سهل و ساده نبوده است. حجم نابسامانیهای به ارث
رسیده، چنان نظرگیر است که هر ادعایی مبتنی بر موفقیت باید این حقیقت را از
نظر دور ندارد که در مرحلهٔ کنونی، توفیق چیزی نبوده مگر به سامان رساندن
امور داخلی شرکت، برداشتن بار اضافی از دوش دولت محترم و کمکهایی هرچند
کوچک برای رفع مشکلاتِ اقتصادیِ کلانتر دولت و نکته آخر اینکه ماه مبارک
رمضان فرصت خوبی است برای اندیشیدن به یکی از توصیههای امیرمومنان حضرت
علی (ع) در خصوص مسئولیت پذیری. هر انسان آزاده و متدینی باید مسئولیت
کارهایش را بپذیرد و بدون هیچ فرافکنیای عواقب عملکردهایش را قبول کند.
این امر در سیره حضرت امیر و توصیههای ایشان به منسوبین خود بسیار
تاکیدشده است. فرار به جلو و انکار مسئولیت گذشته، بدترین راه ممکن برای
مبراجلوه دادن خود است. همگان از جمله خودِ من از این امر مستثنی نیستیم و
قدم اول برای بهبود امور، چیزی نخواهد بود مگر قبول اشتباهات گذشته و آنگاه
تلاش برای برگرداندن امور به مسیر درست و اصلاح سیاستهای نادرست.