۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 20074

اصلاح طلبان و پیچ تند همبستگی

وجود اختلاف دیدگاه میان اصلاح طلبان، فرصت مناسبی برای رشد و توسعه سیاسی و تمرین دموکراسی است.

حرف روز:
وضعیت جریان‌های اصلاح طلب با روی کارآمدن دولت روحانی شرایط خاصی به خود گرفته است. همبستگی طیف‌های مختلف این جریان در انتخابات سال گذشته، موجی از امید و نشاط را میان بدنه این جریان ایجاد کرد تا بتوان امیدوار بود در انتخابات آتی مجلس نیز، جریان اصلاح طلب سهم زیادی از کرسی‌های بهارستان را نصیب خود کند.

بدیهی و پرواضح است که اختلاف نظر و اختلاف سلیقه از عادی‌ترین مسائل سیاست حتی در میان سیاستمداران و کنشگران نزدیک به هم است. اصلاح طلبان نیز از این قائده مستثنی نیستند. مساله مهم‌تر از اختلاف نظر را می‌توان در چگونگی کم کردن این اختلاف نظر‌ها و در ‌‌نهایت ایجاد یک جبهه متحد در انتخابات آتی مجلس دانست. اتفاقی که اگرچه ممکن است با بازی هوشمندانه رقیب، مورد خدشه قرار گیرد اما با توجه به تجربه سال‌های اخیر و در ‌‌نهایت انتخابات سال ۹۲، می‌توان امیدوار بود که اصلاح طلبان از پیچ تند همبستگی به خوبی عبور خواهند کرد. اصل اول در حل و فصل منازعات احتمالی، به رسمیت شناختن اختلاف دیدگاه است. در دنیای مدرن و رو به پیشرفت امروز، وجود اختلاف دیدگاه نه تنها امری مذموم نیست، بلکه نشانه بالندگی و پویندگی انسان توسعه یافته است.

اصلاح طلبان باید بپذیرند که ممکن است هر کدام از بزرگان جریان و حتی هرکدام از اعضای بدنه این جریان، ممکن است دیدگاه‌هایی متفاوت از جریان غالب داشته باشند، در این صورت است که می‌توان امیدوار بود اختلاف دیدگاه‌ها، به نقاط انفصال طیف‌های مختلف اصلاح طلبی منجر نمی‌شود. اصل دوم، دوری از خود بر‌تر بینی طیف‌های مختلف اصلاح طلب است. از آنجایی که معیار اصلی؛ رجوع به خرد جمعی است، لذا منطق حکم می‌کند که اصلاح طلبان تا زمان رسیدن انتخابات مجلس، گوش شنوایی برای شنیدن دیدگاه‌ها و آرای بدنه اجتماعی خود باشند. چه آن‌ها که خود را متعلق به جریان اصلاح طلبی دوم خردادی می‌دانند، چه آن‌ها که خود را نزدیک به جریان سبز می‌دانند و چه ان‌ها که فارغ از جریانی مشخص، اصلاح طلبان مستقل و «نو» نامیده می‌شوند. همگی باید توجه داشته باشند که برآیند جنبش تحول خواه ایران است که می‌تواند شرایط را برای توسعه مناسب‌تر اصلاح طلبی فراهم کند.

تجربه تلخ سال ۸۴ و عدم اجماع اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آن زمان، ضرورت علاج واقعه را گفتگو و هم اندیشی هرچه بیشتر نشان می‌دهد، امری که ممکن است در مواجهه با شادی و سرخوشی انتخابات سال ۹۲، فراموش شده باشد و اصلاح طلبان از اکنون خود را پیروز انتخابات مجلس بدانند.

وجود اختلاف دیدگاه میان اصلاح طلبان، فرصت مناسبی برای رشد و توسعه سیاسی و تمرین دموکراسی است. این جریان و طیف‌های مختلفش، باتوجه به شرایط خاص کشور و محدودیت‌های موجود باید با کمترین اشتباه ممکن، روند شکل گرفته برای اصلاح امور کشور را ساماندهی کنند. بدنه اصلاح طلب جامعه که لزوما عضو تشکیلاتی هیچ گروهی هم محسوب نمی‌شود، منتظر است تا برنامه ریزی اصلاح طلبان برای مدیریت کشور و همچنین انتخابات مجلس را مشاهده و رصد کند، اگر پاسخ مناسبی به این سطح از انتظارات بدنه اجتماعی اصلاحات داده نشود، شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که حاصل قطعی‌اش، شکست و ضعف پروژه اصلاح طلبی در ایران می‌شود.

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۵

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۰

ناشناس

|

۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶

0

پاسخ

اصلاح طلبها سه دسته هستند

یک دسته که در جهت اصلاح امور از هیچ کوششی دریغ نمی کنند و گاهی طعم تلخ تلاش خود را هم می چشند

دسته دوم اصلاح طلبهای اتو کشیده که معمولا در زمان پهن شدن سفره سر و کله شان پیدا می شود به این دسته اصلاح طلبهای مدیر هم گفته می شود اینها تنها به فکر منافع خود هستند و با هر دولتی دمساز و سازگار هستند البته اگر چهره شان لو نرفته باشد

دسته سوم جماعت همراه اصلاح طلبها هستند که در زمان انتخابات و برای رای دادن به صحنه می آیند و با رای خود معمولا همیشه سران اصلاحات را شرمنده خود می کنند

چرا شرمنده ؟ برای اینکه این سران همیشه در برابر اجرای خواسته های آنان نا توان هستند

۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷

1

"نو" جان ما یک جور اصلاح طلبی بیشتر نداریم شما برو یه تابلوی دیگه برای خودت پیدا کن هرروز به رنگی وبه نامی شما تازه اومدی ولی ما ازاین بازیها زیاد دیدیم وقتتو تلف نکن برادر باید زحمت بکشی تا بالا بشینی میون بر وزیرآبی آآ حالا دوتا بزرگوار حرمت جوونیتونو نگه میدارن شما رو هوا بر نداره اصلاحات ترک بر نمیداره انشاالله

۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸

احسنت. امیدوارم این نقدهای گذشته اصلاحات راهگشا باشد و دیگر اشتباهات گذشته مانند انتخابات 84 تکرار نشود. اصلاح طلبان اگه مغرور شوند مثل اصولگراهای در سال 92 شکست میخورند.

۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱

مردم با کسی عهد اخوت نبسته اند متاسفانه چه اصلاح طلبها و چه اصولگراها هر دو بد کردند هر دو خراب کردند حالا اصلاح طلبها با بیل و اصولگراها با بلدوزر ای کاش یک جریانی عاری از این دو طیف هم وجود داشت تا مردم آن را می ازمودند و تصمیم می گرفتند

۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱

تا زمانی که در ضمیر ما خودکامگی و خود خواهی وجود داشته باشد به هیچ کجا نمی رسیم

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید