حمله اصولگرایان به میرحسین موسوی به بهانه بزرگداشت آیت

مخالفان و دشمنان آیت طیف عجیب‌وغریبی بودند، از میرحسین موسوی مدعی انقلاب و جوراب مرگ بر آمریکا بپوش و ملی‌گرایان جبهه ملی و از نهضت آزادی و کمونیست‌ها و گروه فرقان و منافقان و امثال بنی‌صدرها همه در مقابل شهید آیت بودند...

اصولگرایان سنتی برای «آیت» مراسم گرفتند. نخستین بزرگداشت برای حسن آیت، ۳۰سال بعد از ترور او به میتینگ سیاسی جناح راست حزب جمهوری‌ اسلامی و موتلفه بدل شد. هم‌حزبی‌های متاخر در غیاب یاران سیاسی دوران جوانی آیت و اعضای جناح چپ حزب، تنها به روایت سه‌سال آخر زندگی سیاسی او اکتفا کردند. مراسم عصر روز سه‌شنبه در سالن اجتماعات حوزه‌هنری برگزار شد.

دونفر از سخنرانان از روسا و مدیران سازمان اسناد انقلاب اسلامی بودند؛ «روح‌الله حسینیان» و «جواد منصوری». «منصوری» نخستین فرمانده سپاه، عضو حزب جمهوری اسلامی هم بوده است. دو چهره شاخص حزب موتلفه یعنی «حمیدرضا ترقی» و «اسدالله بادامچیان» (که باز او هم عضو حزب جمهوری اسلامی بوده) هم در مراسم حضور داشتند. البته شرکت چندنفر از یاران سابق «آیت» نه به‌عنوان سخنران بلکه به‌عنوان مستمع بین حاضران در مراسم هم جالب‌توجه بود.

پوستر مراسم با زمینه رنگ قرمز و تصویر چهره آیت طراحی شده بود، آن‌هم در حالی که دونوشته با عنوان «اسرار آیت چیست؟ پرونده‌اش مفقود شد، کتابش محصور» در متن پوس‌تر خودنمایی می‌کرد.

پیش‌تر گفته شده بود که قرار است در مراسم از کتاب «اسرار آیت» رونمایی شود اما «منصور مهدوی» مدیر انتشارات «حکمت اشراق» با گفتن اینکه کتاب درباره «مواضع آیت درباره بنی‌صدر، میرحسین موسوی و ملی‌گرا‌ها و اینکه آن‌ها مظهر افراط بوده‌اند» است، گفت هنوز مجوز کتاب صادر نشده است. او کنایه‌ای هم به دولت فعلی زد و گفت: «الان دولت اعتدال است و قاعدتا کتاب باید از کانال اعتدال بگذرد اما متوقف مانده است.» او افزود: «به همین خاطر به احترام وزارت ارشاد از کتاب رونمایی نمی‌کنیم تا فرصتی مناسب». از سایت «حسن آیت» هم در همین مراسم رونمایی شد.

در طول مراسم، بین سخنرانی‌ها چندین‌بار بخش‌هایی از مستند «اسرار ترور آیت» که بعد از رخدادهای سال۸۸ ساخته شده به نمایش درآمد. این مستند مدعی است «میرحسین موسوی» عامل ترور «حسن آیت» بوده است.

آیت و ایده ولایت‌فقیه

«روح‌الله حسینیان» نخستین سخنران بود. او ابتدا شرح مختصری از زندگی «آیت» داد اما ادامه گفتارش به سخنرانی علیه «محمد مصدق» تبدیل شد.

رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اینکه آیت به خوبی درک کرد که ریشه همه مسایل ایستادگی در مقابل انقلاب اسلامی چیست، گفت: «آیت دریافته بود که جریان ملی‌گرایی به‌دنبال طرح مصدق به عنوان فردی فناناپذیر در مقابل امام‌خمینی (ره) و طرح جانشینی ملی‌گرایی به جای اسلام است و امام نیز به همین نتیجه رسیده بود که ملی‌گرا‌ها با طرح مصدق و ملی‌گرایی قصد دارند مقابل انقلاب اسلامی بایستند.»

او افزود: «آیت رسالت سنگینی در افشای جریان ملی‌گرایی در خود احساس می‌کرد و تمام هم‌وغم خود را گذاشت تا چهره واقعی مصدق را تبیین کند که در ‌‌نهایت کتاب مصدق‌السلطنه را به چاپ رساند و سند فراماسون‌بودن مصدق را در این کتاب منتشر کرد.»

«حسینیان» اضافه کرد: «دومین رسالت آیت تبیین نقش مصدق در نهضت ملی‌شدن صنعت نفت بود و احساس کرد که مصدق تا آذر سال۱۳۲۹ که نهضت ملی‌شدن صنعت نفت توسط آیت‌الله‌کاشانی فراگیر شد، هیچ‌گاه از ملی‌شدن صنعت نفت حمایت نکرد چرا که در طول تاریخ حتی یک دفاع از ملی‌شدن صنعت نفت نمی‌بینیم و حتی در مجلس چهاردهم که یکی از نمایندگان طرح ملی‌شدن نفت جنوب را مطرح کرد و انتظار داشت که مصدق از این طرح دفاع کند، گفت می‌دانید که یک قرارداد، طرفینی دارد و قرارداد را نمی‌توان یک‌طرفه و بدون موافقت طرف دیگر فسخ کرد و فقط در مجلس شانزدهم بود که پس از بیانیه، آیت‌الله‌کاشانی گفت نفت ایرانی برای ایرانی. یعنی زمانی که ملی‌شدن صنعت نفت تبدیل به یک خواست ملی شده بود، مصدق وارد صحنه شد.»

او افزود: «سومین مساله‌ای که شهیدآیت روی آن پافشاری کرد، تبیین نقش مصدق در شکست ملی‌شدن صنعت نفت بود و نشان داد مصدق نه آنچهره‌ای است که ملی‌گرایان قصد دارند او را جای امام‌خمینی به‌عنوان رهبر جامعه جا بزنند.» رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در خصوص طرح و پیگیری ایده ولایت فقیه «آیت» هم گفت: «شهید‌آیت از این موضوع دل‌نگران بود که انقلاب مانند صنعت نفت دست نامحرمان بیفتد و بر همین اساس به‌خوبی خواست دینی و مردمی ولایت‌فقیه را تشخیص داد.»، «حسینیان» ادامه داد: «آیت بر اساس خواست دینی و مردمی دریافت که تنها حافظ انقلاب ولایت‌فقیه است و بر همین اساس با شهیدبهشتی همراهی و همگامی کرد.»

ترورش را پیش‌بینی کرد

«جواد منصوری» دومین سخنران بود. با طرح این سوال که چرا بعد از ۳۳سال اولین بزرگداشت شهید آیت برگزار می‌شود، گفت: «پاسخ به این سوال ساده نیست و در جواب آن باید مسایلی را مطرح کرد که تاکنون گفته نشده است.» او با اشاره به سابقه آشنایی خود با آیت گفت: «بنده از فروردین سال۱۳۵۸ با ایشان در حزب جمهوری اسلامی آشنا شدم و اولین نکته‌ای که از ایشان برای بنده جالب بود، این موضوع بود که شهیدآیت تمام گروه‌ها، جریانات و افراد را به‌خوبی می‌شناخت و حافظه‌ عجیبی داشت که نظیر وی را ندیده‌ام و ملی‌گرا‌ها، التقاطی‌ها و غربگرا‌ها را به‌خوبی می‌شناخت.»

اولین فرمانده سپاه با بیان اینکه «شهیدآیت آینده‌نگری عجیبی داشت»، افزود: «شهید آیت در یکی از جلسات حزب جمهوری اسلامی مطلبی را گفت که کسی آن را باور نکرد و گفت ما به سرنوشت انقلاب الجزایر دچار می‌شویم که از جمعیت ۹میلیونی آن یک‌میلیون‌نفر در راه پیروزی انقلاب کشته شدند اما در ادامه غربگراهایی از اروپا و آمریکا به این کشور برگشتند و تمام مناصب را از انقلابیون گرفتند.»

منصوری گفت: «شهیدآیت از‌‌ همان ابتدا اصرار داشت که چرا نیروهای انقلابی در مناصب منصوب نمی‌شوند و نسبت به انتصاب بنی‌صدر، ابراهیم یزدی و قطب‌زاده و امثال آن‌ها در شورای انقلاب اعتراض داشت.»

او با بیان اینکه «خیلی‌ها صراحت لهجه آیت را تحمل نمی‌کردند»، گفت: «شهیدآیت اوایل سال۵۹ می‌گفت منافقان بالاخره کشور را به آتش می‌کشند اما عده‌ای گفتند شهیدآیت خیلی بدبین است؛ در‌‌ همان جلسه شهیدآیت خطاب به شهیدبهشتی گفت: شما اولین قربانیان آن‌ها خواهید بود و به‌دنبال شما من و امثال من قربانی منافقان خواهیم شد.» «منصوری» در ادامه گفت: «شهیدآیت نسبت به حذف نیروهای انقلابی و نفوذ جریان‌های غربگرا و التقاطی در مناصب حساس بود و انتقاد داشت و این موضوع از دولت موسوی بود که آغاز شد و در ادامه در دوران سازندگی کاری به نیروهای انقلابی نداشتند و در دولت اصلاحات نیز می‌گفتند تاریخ مصرف نیروهای انقلابی گذشته و ما باید توسعه سیاسی بدهیم و بعد از آن نیز تا به امروز نیز هر کسی که صحبت کرد، گفتند افراطی و اقتدارگراست. در حالی که اگر از‌‌ همان روز حرف‌های شهیدآیت را جدی گرفته بودیم، شاید امروز مسیر دیگری داشتیم.»

«میرحسین» مصدقی بود

«اسدالله بادامچیان» عضو شورای مرکزی حزب موتلفه، سخنران سوم مراسم بود که در حین سخنرانی‌اش اتفاق جالبی افتاد. او وقتی داشت درباره سیر سیاسی زندگی آیت می‌پرداخت در جایی گفت آیت به علت اینکه فهمید «بقایی فرصت‌طلب است از او جدا شد.» «حمید سیف‌زاده» پژوهشگر و از اعضای سابق حزب زحمتکشان که در مراسم حاضر بود، ناگهان فریاد کشید. دروغ است «بادامچیان» خطاب به او گفت آزادی بیان همین است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در ادامه سخنرانی خود گفت: «مخالفان و دشمنان آیت طیف عجیب‌وغریبی بودند، از میرحسین موسوی مدعی انقلاب و جوراب مرگ بر آمریکا بپوش و ملی‌گرایان جبهه ملی و از نهضت آزادی و کمونیست‌ها و گروه فرقان و منافقان و امثال بنی‌صدر‌ها همه در مقابل شهید آیت بودند، این‌ها مخالفان اصل ولایت فقیه بودند که با وجود اختلاف سلیقه در برابر آیت یک مشی را داشتند.»

او ادامه داد: «اکثر این گروه‌ها فرمایشی بودند تا در مقابل یاران حقیقی امام از جمله شهیدبهشتی، شهیدمطهری، شهید رجایی و شهید باهنر قرار بگیرند. اما آیت بدون هرگونه کوتاه‌آمدنی در مسیر روشنگری برای توده مردم و در خط اصیل انقلاب فعال ماند.»

بادامچیان در ادامه مدعی نقش آیت در ملی‌شدن صنعت نفت شد و گفت: «وقتی آیت دید که جریان‌های انحرافی مصدق را به‌جای آیت‌الله کاشانی که بحق رهبر اساسی نهضت ملی‌شدن صنعت نفت بود قرار می‌دادند ایستادگی می‌کرد. آری، ملی‌گرایان تبلیغ می‌کردند تا آمریکا محبوب کشورمان در مبارزه با انگلستان باشد اما شهید آیت در برابر این تفکر ایستادگی و برنامه‌ریزی کرد تا این توطئه‌ها را افشا کرد.» بادامچیان با بیان اینکه «میرحسین موسوی یک مصدقی بود و در روزنامه جمهوری‌اسلامی سخنان آیت را که در حمایت از آیت‌الله کاشانی بود سانسور می‌کرد»، گفت: «آیت معتقد بود که در انقلاب اسلامی مرجعیت باید چهره اصلی باشد و بر همین اعتقاد و تفکر خود پافشاری می‌کرد.»

او در بخش دیگری از سخنانش به جلسه شب هفتم‌تیر مبنی بر انتخاب میرحسین موسوی اشاره کرد و گفت: «آن شب وقتی بحث وزارت خارجه میرحسین موسوی مطرح شد آیت به‌شدت مخالفت می‌کرد و معتقد بود راه موسوی خط پیمان است و خط پیمان به آمریکا منتهی می‌شود و او شدیداً مخالف بود. بالاخره بحث‌ها درگرفت و در ‌‌نهایت با اکثریت مختصری تصویب شد که میرحسین موسوی برای وزارت خارجه پیشنهاد شود، اما آیت گفت من به‌عنوان نماینده ملت مخالف هستم و این مخالفت را دنبال می‌کنم.»

بادامچیان ادامه داد: «با مخالفت آیت، ‌دار و دسته موسوی مخالفت کردند و می‌گفتند این یک دستور تشکیلاتی است و هیچ‌کس نباید خلاف آن عمل کند و اگر آیت مخالفت کند او نیز تخلف کرده است.» او با بیان اینکه «مرحوم عسگراولادی و فرزاد رهبری نیز خواستار بررسی تخلفات میرحسین موسوی درباره روزنامه، حزب و سایر امور بودند و می‌گفتند اگر قرار است به تخلفات تشکیلاتی آیت رسیدگی شود باید به تخلفات موسوی هم رسیدگی کنید» گفت: «به هر حال شهیدبهشتی در پایان جمع‌بندی کرد که رسیدگی کند، هم به تخلفات موسوی و هم به بحث عدم پایبندی آیت به تصمیمات تشکیلاتی که پس از آن شب، آن حادثه پیش آمد و شهید آیت به شهادت رسید.»

شرق /

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۲۲

در انتظار بررسی: ۱

غیر قابل انتشار: ۹

فرد

|

۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶

4

61

پاسخ

روزی می رسد که بادام چیان و اذناب از بنی صدر هم در جهت اهداف خود تمجید کنند! من مرده و شما زنده!

ناشناس

۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶

3

52

واقعاتعجب است چرا مدتی است بادامچیان به مهندس موسوی تاخته شاید انتظار وزارت از دولت تدبیر داشت

۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶

من هم مصدقی هستم و افتخار میکنم یک ملی مذهبی نشان دهید که اختلاصی نموده باشد و یا رانتخواری نموده باشد آقای بادامچیان با نگاه به اعمال و رفتار شما و امثال شما انسان به وجود آخرت با تردید نگاه میکند آنانی که فریاد اسلامخواهیشان گوش فلک کر کرده است اما کوچکترین بدیهات دین مبین را هم رعایت نمیکنند...

۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶

21

اگر روح الله حسینیان و امثال او راست میگویند بذارید مهندس موسوی و یاران امام هم حرف خودشان را بزنند تا مشخص بشه که چکاره است . وقتی مهندس موسوی محصور و یاران امام اجازه حرف نزدن ندارند . ایشان باید به خوشان اجازه بدهند که اینجوری مانور بدهند .

تازه کی به کی میگه روت سیاهه

۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶

18

انسانهایی که منطق ندارند . به این و آن حمله می کنند . البته هرچه بیشتر فحش بدهند و بد بگویند ، بیشتر ماهیت پنهانشان را نشان می دهند . نگران نباشید

۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶

2

امثال مثل بادامچیان وافراد بالا جز تهمت ودروغ چیزی جدیدی ندارن همه مشکلات 8 سال کذشته ناشی از عملکرد همین افراد است

1

19

بد نیست بادامچیان یادش بیاد وقتی آیت بعنوان مخالف موسوی تو مجلس حرف زد مقام معظم رهبری بعنوان مدافع پاسخ آیتو داد....

پاسخ ها

هموطن

۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵

به نکته بسیار جالبی اشاره کردید.امید است کسانی که نادانسته و بدون تحقیق اظهار نظر می کنند از اینگونه موارد که خط بطلان بر همه یاوه گویی ها می کشد،درس بگیرند.تا دوران احمدی نژاد بحث شهید آیت و میرحسین موسوی مطرح نبود.

نیما

۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶

0

8

متوهمید دیگه

۲۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶

11

ملی مذهبی ها ومصدق ها این قدر اختلاس نکردند

۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸

اصلا اختلاس نکردند

۲۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸

اختلاس = دزدی بزرگ

۰۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷

علی

۲۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶

اقای بادامچبان بر عکس مرحوم عسکراولادی که اواخر عمر انصاف پیش گرفتند.اخرتی برای خود باقی نگذاشته و در پیری نقش کودکی را بازی میکنند که هر چه در دل دارند بدون فکر بر زبان می اورند.

۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷

10

و تمام مناصب را از انقلابیون گرفتند

خوب گرفتند پیش بینی درست است هشت سال گرفتند و هنوز ول نمی کنند

بهرام

۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷

15

تمام این سمینار و تشکیلات با هدف تخریب شخصیت آقای موسوی انجام شده است. دارند سناریوی تاریخ نگاری را درباره ایشان تئوریزه می کنند. اما راه را اشتباه می روند. خداوندی با تمام خوبیها اون بالا هست و شاهد مظلومیت ها. آخرتی هم هست. خدایا تو می دانی...

حسین رضائی

۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷

12

اینها همان کسانی هستند که انقلاب از وجودشان صدمه میخورد حدا میداند کی کنار میروند تا انقلاب بدست دلسوزان انقلاب و اسلام بیفادت.

حق طلب

۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷

13

هر چه این افراد بیشتر بر علیه آقای موسوی و ...حرف بزنند بضرر خودشان است.پس هر چه می خواهید فریاد بزنید شاید کمی دل سوخته تان آرام شود.

صادق

۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷

اقای بادامچیان چرا در طول 18 سال قبل از 88 شما گنگ بودید واین اطلاعات را در سینه تان نگه داشته بودید چرا زمانی که امام از میر حسین به عنوان نخست وزیر دفاع میکردلال بودید چرا زمانی که همین اقای جنتی اقای میر حسین در شورای نگهبان تایید میکرد این اطلاعات راداشت واو را تایید کرد پس نتیجه میگیرم تمام حرفهای که به میرحسین میدهید دروغ است

رضا

۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵

این شد پاسخ منطقی.ولی کو گوش شنوا!

شفا جو

۲۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹

7

پرو‍ژه های نخ نمای دوستان ... عظمت تاریخ

این تراوشات ذهن های مغرض را به سخره میگرد....

حسن ب

۲۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵

خودگویی و خود خندی...امییدوارم بادامچیان هم مثل عسگر اولادی توبه کندوبداند تهمت ودروغ وپشت سرکسی غیبت کردن ازگناهان کبیره است.البته اگربفهمند

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید