گزارشی از روند استیضاح فرجی دانا:

نه بزرگ نمایندگان به لاریجانی/ نمایندگان به «دانا» اعتماد نکردند

جلسه علنی بررسی استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم، صبح امروز برگزار شد. این جلسه در حالی آغاز شد که فضا سازی برخی موافقان استیضاح جهت تخریب وزیر علوم کاملا عیان بود.

جلسه علنی بررسی استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم، صبح امروز به ریاست علی لاریجانی برگزار شد. این جلسه در حالی آغاز شد که فضا سازی برخی موافقان استیضاح و عموما نزدیک به طیف پایداری، جهت تخریب وزیر علوم کاملا عیان بود.

این استیضاح درحالی موجب برکناری وزیر شد که پیش از رأی گیری علی لاریجانی تلویحا از فرجی دانا حمایت کرد و گفت که تشکر می‌کنم که خوب صحبت کردند و در فضای آرامی مطرح کردند. چون شما برخی مطالب را برای من فرستادید، وزارت اطلاعات به جز یک نفر بقیه را تایید را کرده است. تصور می‌کنم با جا به جایی چند نفر، مشکل برطرف شود. همین الان هم آقای جهانگیری را پیغام دادند که حتماً این اقدامات را انحام خواهند داد. با این حال اما نماینگان به حمایت تلویحی لاریجانی هم پاسخ منفی دادند و در نتیجه فرجی دانا را از ادامه کارش در وزارت علوم بازداشتند.

همراهان فرجی دانا بدون روحانی

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، گودرزی وزیر ورزش و جوانان، زنگنه وزیر نفت، طیب نیا وزیر اقتصاد، جنتی وزیر ارشاد و رحمانی فضلی وزیر کشور، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، سیف مدیرعامل بانک مرکزی، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش، مجید انصاری معاون پارلمانی دولت، قشقاوی معاون پارلمانی وزارت خارجه ونصیری قیداری معاون پارلمانی وزارت علوم، فرجی دانا را در این جلسه همراهی می‌کنند.

رئیس جمهور در جلسه استیضاح وزیر علوم حضور پیدا نکرد و به اردبیل می‌رود. اسحاق جهانگیری بجای حجت الاسلام و المسلمین روحانی به مجلس آمد و وزرا را همراهی می‌کند.

* تشریح روند استیضاح

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، در جلسه استیضاح، پس از بیانات استیضاح‌کنندگان، رئیس‌جمهور می‏‌تواند به دفاع از وزیر یا وزیران مورد استیضاح بپردازد، همچنین وزیر یا وزیران مورد استیضاح نیز می‏‌توانند به دفاع از خود بپردازند. حداکثر وقت دفاع از استیضاح برای رئیس‌جمهور یا چند وزیر پنج ساعت و برای یک وزیر سه ساعت خواهد بود.

وزیر یا وزیران مورد استیضاح می‏‌توانند حداکثر یک ساعت از وقت دفاع خود را در اختیار یک یا دو نفر از نمایندگان موافق قرار دهند.

بیانات استیضاح‌کنندگان و پاسخ آن‌ها در یک یا چند جلسه باید به طور متوالی صورت گیرد و استیضاح‌کنندگان مجاز نخواهند بود در ضمن ارائه دلایل و توضیحات خود، موضوعات دیگری را که به مورد استیضاح مربوط نیست مورد بحث قرار دهند.

پس از پاسخ وزیر یا وزیران مورد استیضاح و یا پاسخ رئیس‏‌جمهور از طرف هیئت وزیران مورد استیضاح، حداکثر ۲ نفر از نمایندگان استیضاح‌کننده حق دارند توضیحات تکمیلی بدهند، به شرطی که صحبت هر کدام از ربع ساعت تجاوز نکند. رئیس‌جمهور می‏‌تواند حداکثر یک ساعت به دفاع از هیئت وزیران بپردازد و وزیر مورد استیضاح هم می‏‌تواند حداکثر نیم ساعت مجدداً از خود دفاع کند.

در بخشی دیگر از آیین‌نامه آمده است که پس از انجام استیضاح، رئیس عدم اعتماد وزیر یا وزیران را به رأی می‏‌گذارد و در صورتی که وزیر یا هیئت وزیران مورد استیضاح در مجلس حاضر نشوند، استیضاح‏‌کنندگان مطالب خود را بیان می‏‌کنند و رئیس اعلام اخذ رأی عدم اعتماد می‏‌کند.

متن کامل طرح استیضاح وزیر علوم بدین شرح است:

احتراما‌‌‌ همان گونه که مستحضر هستید دانشگاههای کشور محل تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و دانشمند و کانون اصلی تولید علم و دانش در کشور است و به واسطه همین ارزش و اهمیت است که حضرت امام (ره) دانشگاه را کارخانه انسان سازی و ضامن استقلال کشور دانستند و رهبری معظم انقلاب اسلامی، اسلامی شدن آن را خواستار شده و تولید علم و تسریع در دانش اندوزی علم را از اولویت‌های ایران اسلامی برشمردند.

با عنایت به شرایط ویژه کشور و ضرورت عبور عزت مدارانه از مقابله با جنگ تحمیلی اقتصادی نظام سلطه به رهبری آمریکا، لزوم آرامش و دقت نظر در پرهیز از ایجاد تنش و افراط در محیط‌های علمی صد چندان می‌نماید با کمال تاسف شیوه مدیریت جناب آقای فرجی دانا وزیر محترم علوم، ‌تحقیقات و فناوری خلاف مصالح کشور و انتخاب رویه‌ای است که مانع رشد تولید علم و در عوض قرار دادن دانشگاه‌ها در راستای تندروی و افراط است که با شعارهای دولت یازدهم هم تعارض دارد و حاصلی جز عقب افتادگی علمی کشور و بی‌ثباتی در حوزه علم و فناوری و ایجاد زمینه تنش و التهاب آفرینی در جامعه نخواهد داشت.

که نشانه‌های آن کاملا آشکار است از این رو ما امضا کنندگان، مطابق اصل ۸۹ قانون اساسی به دلایل ذیل خواهان استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری به علت عدم پایبندی ایشان به رویه‌های قانونی مصالح کشور، مشی اعتدال و وعده‌های داده شده در زمان رای اعتماد مجلس و به تبع آن ایجاد و فراهم سازی بستر و ترویج افراطی‌گری در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی هستیم.

۱- عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفته شدگان قانونی بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی و متاسفانه ارائه مجوز پذیرش افراد رد صلاحیت شده در این دوره‌ها علی رغم تاکید مراجع ذی صلاح و قانونی در کشور و بازگرداندن برخی از اساتید اخراج شده توسط هیات‌های رسیدگی به تخلفات یا مراجع ذیربط دانشگاهی

۲- اعزام گروههای سیاسی بعضا دارای سوابق تندروی در قالب کار‌شناسان، ارزیابی عملکرد روسای دانشگاه‌ها که زمینه ایجاد تنش را در دانشگاه‌ها فراهم نموده و تغییر شیوه انتخاب روسای دانشگاه‌ها برخلاف رویه‌های جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی برخلاف دستور صریح ریاست محترم جمهوری

۳- منصوب نمودن عناصر دارای سابقه مشخص در فتنه ۸۸ در مسئولیت‌های مهم ستادی ‌وزارت خانه و عزل اشخاص عالم، متعهد و مدیر از برخی دانشگاه‌ها و نصب افراد دارای سوابق تند و افراطی به ویژه در مدیریت‌های میانی دانشگاه‌ها

۴- عدم مواجه درست با تحرکات سیاسی ضد انقلاب و ضد نظام برخی عناصر فعال در دانشگاه‌ها و میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضد دینی و گرایشات شدیدا قومی و تجزیه طلبانه در محیط‌های دانشگاهی و احیای برخی تشکل‌های افراطی و آشوب طلب.

* زاکانی؛ نخستین موافق استیضاح:

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه استیضاح‌کنندگان عمدتا از حامیان فرجی‌دانا در روز رای اعتماد وی بودند، گفت: آنان امروز راهی جز استیضاح برای اصلاح رویه وزارت علوم نیافتند.

علیرضا زاکانی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۲۹ مرداد) مجلس شورای اسلامی، به عنوان نخستین موافق استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی با اشاره به سنت ابتلا و آزمون الهی برای سنجش راست‌گویی بندگان خدا گفت: امروز این سنت شامل حال ما در مجلس شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از اینکه در آستانه هفته دولت راهی جز استیضاح وزیر علوم نمانده است گفت: با این استیضاح سعی داریم مانع ایرادات اساسی در دولت و آسیب‌هایی که به ایران عزیز وارد می‌شود را بگیریم.

زاکانی اولویت اول امروز کشور را بحث فرهنگ دانست و گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسئول جهت‌دهی علمی کشور در مسیر اقتصاد مقاومتی است و امروز برای رهایی از مشکلات باید کمر همت بست تا از موانع عبور کرده و به اهداف بالفعل و بالقوه خود برسیم.

زاکانی ادامه داد: بازگشت عناصر بی‌صلاحیت به دانشگاه‌ها دلیل دیگری برای استیضاح علوم است؛ وزیر محترم اطلاعات دولت یازدهم طی نامه‌ای رسمی به سران قوا به جذب برخی افراد محارب و آشوبگر توسط وزارتخانه علوم و دانشگاه آزاد اعتراض کرد و سند این نامه نیز هم‌اکنون پیش چشم نمایندگان قرار دارد.

* نامه انصاری در حمایت از روحانی:

انصاری در جلسه استیضاح نامه‌ای به رئیس مجلس داده و تاکید کرد که رئیس جمهور از بورس استفاده نکرده است.

لاریجانی پس از دریافت نامه انصاری و ویدئو چک گفت: من گفتم تحقیق کردند و مطالب آقای زاکانی چک شد که ظاهراً در فیلم از زبان آقای زاکانی آمده است «به نظرم بخش زیادی از وزرای محترم و معاونین ایشان و ریاست جمهوری از این موهبت استفاده کرده‌اند»، ظاهراً نطق لسانی بوده و نوشته‌شان غیر از بیانشان بود. اگر اشتباهی در بیان بوده است، تصحیح می‌شود.

* غضنفرآبادی، موافق استیضاح:

نماینده مردم بم در مجلس با بیان اینکه فرجی دانا فضای دانشگاه‌ها را آشفته سیاسی کرد، گفت: فرجی دانا در دوره مدیریت خود در دانشگاه‌ها مدیریت نکرد بلکه مدیریت شد.

موسی غضنفرآبادی در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۹ مردادماه) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، ‌تحقیقات و فناوری گفت: موضوعاتی که من امروز مطرح می‌کنم تخلفات قانونی است، اهمیت و حساسیت دانشگاه و وزارت علوم بر کسی پوشیده نیست دانشگاه‌ها محور همه پیشرفت‌ها به ویژه اقتصاد، فرهنگ، اخلاق هستند از این رو اگر فضای دانشگاه‌ها فضای علمی، ‌ فضای تحقیق و فضای اندیشیدن نباشد نه اقتصاد، نه اخلاق، نه فرهنگ، نه پیشرفت، ‌ نه منطق و نه سیاست داریم.

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من با توجه به این حساسیت‌ها دلایلی را برای استیضاح یافتم که طرح را امضا کردم و به دنبال این بودم که اگر این امور از سوی وزیر اصلاح بشود یا در بررسی‌های این دلایل را قابل اعتنا نبینم امضای خودم را پس بگیرم اما امروز متأسفم زیرا اعتمادم به وزیری که رأی دادم سلب شده است بنده به عنوان یک طلبه و حقوقدان و به عنوان یک قاضی و به لحاظ دو سوگند رعایت عدالت در قضاوت و سوگند به عنوان نماینده در دفاع از حقوق مردم ولله اظهاراتم و مواضعم از روی علم و آگاهی و مسئولیت شرعی و دینی است و نه سیاسی، حزبی، جناحی و گروهی و باندی و نه آنگونه که به غلط فضای سنگین رسانه‌ای آن را القا کرده است.

نقوی حسینی، موافق استیضاح:

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه این قدر در بوق روابط تیره دولت و مجلس کوبیده نشود، گفت: شاید بتوان ادعا کرد که یکی از همراه‌ترین مجالس با دولت‌ها مجلس نهم و دولت یازدهم است.

سید حسین نقوی حسینی در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۹ مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به‌عنوان موافق استیضاح گفت: همکاران محترم ما نسبت به هم یک‌شناختی داریم و طی کار در این دوره از مجلس همدیگر را شناخته‌ایم و مواضع همدیگر را نیز می‌دانیم و گرایشات و جریانات یکدیگر را هم خوب می‌دانیم و شما هم از بنده حتماً شناخت دقیقی دارید.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه روابط دولت و مجلس روابط بسیار خوبی است، گفت: شاید بتوان ادعا کرد که یکی از همراه‌ترین مجالس با دولت‌ها مجلس نهم و دولت یازدهم است.

* جعفری، موافق استیضاح:

قاسم جعفری، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در موافقت با استیضاح وزیر علوم با بیان اینکه امروز نگران رشد علمی کشور هستیم، گفت: نباید بگذاریم حرکت شتابی رشد علمی کشور کند شود.

وی با بیان اینکه امروز همگی در یک امتحان بزرگ قرار داریم اظهار داشت: دیروز فردی پیش من آمد و گفت می‌خواهم کاری بکنم که در حوزه انتخابیه‌ات ماندگار شوی؛ این فرد خود را منسوب به شما می‌دانست آقای فرجی‌دانا.

وی ادامه داد: البته من به این فرد گفتم که به خاطر وجود شخصی مثل تو به آقای فرجی دانا تسلیت می‌گویم؛ در ادامه نیز به او گفتم که من وزیر علوم را از گذشته می‌شناسم و شأن فرجی دانا این نیست که امثال تو خرابش کنید.

جعفری اضافه کرد: گروه‌هایی هستند که وعده می‌دهند و همین‌ها باعث شده نگرانی ما بیشتر شود.

* آصفری، موافق استیضاح:

محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه دشمنان اسلام پس از پیروزی انقلاب اسلامی سعی کردند دانشگاه را مقابل نظام و انقلاب قرار دهند، گفت: متاسفانه در زمان وزارت شما هیچ گونه مقابله‌ای با جریان‌های فتنه انجام نشده است ومنصوبان شما در فتنه ۱۸ تیر و ۸۸ دست داشته‌اند.

وی تصریح کرد: در سال‌های پس ازانقلاب به ویژه پس از جنگ تحمیلی و به خصوص در سال ۷۶ دشمنان سعی کردند دانشگاه را مقابل نظام قرار دهند به دلیل اینکه دانشجویان در زمان رژیم شاه مبارزات گسترده‌ای را داشته‌اند و دشمنان می‌خواستند در زمان کنونی نیز دانشجویان را به مبارزه با انقلاب بکشانند تا اهداف شوم خود را در کشور محقق کنند.

وی افزود: از سال ۷۶ به بعد دشمنان خواستند با استفاده ابزاری از دانشجویان کسب قدرت کنند، شعار دفتر تحکیم وحدت در انتخابات مجلس نیز شعار براندازی بود که نتیجه آن فتنه ۷۸ شد و عواقب آن نیز تا سه سال بعد ادامه داد، البته بسیاری از دانشجویان ایستادند و قدرت‌طلبان نتوانستند دانشگاه را در مسیر شوم اهداف خود قرار دهند.

* زارعی، موافق استیضاح:

ماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به علت استیضاح وزیر علوم گفت: بداخلاقی و فضاسازی در بحث بورسیه‌ها یکی از دلایل استیضاح وزیر علوم است.

علی اصغر زارعی در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۹ مردادماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان استیضاح وزیر علوم به عنوان موافق استیضاح با بیان اینکه من جزو تلاش کنندگان دریافت رأی اعتماد برای دکتر فرجی دانا بودم که خود نیز شاهد است گفت: بعد از رأی اعتماد طی ۶ ماه و بالاخص در ۴ ماه گذشته فرآیندی پیش آمد که حداقل ۶ جلسه در مجلس برای بررسی عملکرد وزارت علوم برگزار شد که در ۲ جلسه آن رئیس مجلس و برخی از روسای کمیسیون‌ها حضور داشتند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس با اشاره به بحث بورسیه‌ها با بیان اینکه ایرادات وارد شده به وزیر علوم موارد دیگری بود اما به یکباره دکتر صدیقی معاون دانشجویی وزارت علوم طی مصاحبه‌ای به ۳ هزار بورس غیر قانونی در دولت گذشته اشاره کرد افزود: کمیسیون آموزش از وزیر علوم برای حضور در جلسه فراکسیون جهت توضیح در مورد این مسائل دعوت کرد اما به جای وی صدیقی حضور یافت همچنین کمیسیون مسئولان قبلی سازمان امور دانشجویان را نیز برای حضور در جلسه فرا خواند.

* هروی، مخالف استیضاح:

ئیس کمیته آموزش عالی مجلس نهم در مخالفت با استیضاح وزیر علوم دولت یازدهم گفت: وزارت علوم در تحقق عدالت آموزشی کارآمد عمل کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، جواد هروی در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۹ مرداد) و در جریان استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مخالفت با استیضاح رضا فرجی‌دانا گفت: در روز بررسی رأی اعتماد به دکتر فرجی‌دانا نگران از این بودم که کشتی توسعه علمی کشور در ساحل بدنامی به گل ننشیند و ناخدایان علمی به خس و خاشاک تمسک نورزند.

نماینده مردم قائنات در مجلس نهم در ادامه افزود: ۹ ماه پیش از ترس این مسائل نمایندگان را به پرهیز از سراسیمگی در انتخاب وزیر فراخواندم و در آن روز به عنوان مخالف وزیر امروز سخن گفتم.

هروی با تاکید بر اینکه کارنامه کوتاه فرجی دانا قابل تقدیر است، گفت: جای آن دارد که بدون هیچ تعلل جناحی کارنامه کوتاه اما روشن وزارت علوم در دولت تدبیر و امید را بررسی کنیم.

وی با اشاره به فرمایش امیرالمومنین (ع) مبنی بر اینکه «نه زندگی آنقدر شیرین و نه مرگ آنقدر ترسناک که شرافت را زیر پا بگذاریم»، تصریح کرد: در ۹ ماه گذشته با توجه به حضور در کمیسیون آموزش از نزدیک با مسائل وزارت علوم محشور و با وزیر و معاونان به دفعات جلسه داشتیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از رفتار برخی رسانه‌ها در قبال وزارت علوم گفت: ارائه آمار و اطلاعات دقیق ساماندهی نحوه صحیح توزیع اعتبارات آموزش دولتی و تعامل بالا با کمیسیون از مهم‌ترین نکات مثبت وزارت علوم با کمیسیون آموزش است.

هروی با اشاره به اظهارات موافقان استیضاح پیرامون توزیع اعتبارات در لابلای سخن استیضاح‌کنندگان گفت: بنده به‌عنوان کار‌شناس اعلام می‌کنم که وزارت علوم در تحقق عدالت آموزشی کارآمد عمل کرده است.

رئیس کمیته آموزش عالی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برخی نمایندگان در زمان حضور در کمیسیون تلفیق دیدند که وزارت علوم و کیمسیون آموزش تلاش مصرانه‌ای برای تثبیت وضعیت نابسامان توزیع اعتبارات آموزشی برای دوری این مقوله از وضعیت ناعادلانه‌ای که داشت، اعمال کردند.

وی ادامه داد: برخی از دانشگاه‌ها متاسفانه سرانه دانشجوی بسیار بالا و بدون شاخصه و ضرایب می‌گیرند. بسیاری از افراد که در کمیسیون تلفیق آمدند، دیدند که این دلایل امروز برای کار‌شناسان قابل اعتنا است. از طرف دیگر یکی دیگر از کارهای وزارت علوم این بود که با رشد منفی و افسارگسیخته به‌عنوان یک مشکل قانونمند برخورد کرد. از این‌رو برخی دانشگاه‌ها که با رشد منفی نسبت به دانشگاه‌های هم‌سطح روبرو بودند، وزارت علوم به درستی و با عدالت با این موضوعات برخورد کرد.

هروی افزود: اکثر نمایندگان، ‌ نمایندگان مناطق محروم هستند، حال آیا آمده‌اند بپرسند که در بحث توزیع عادلانه سرانه دانشجویی و بودجه وزارت علوم آیا در دولت‌های گذشته اقداماتی با همین دقت داشته‌ایم؟ از این‌رو شاهدیم که دولت یازدهم در همین مدت کوتاه با دقت کار کرده است. بنابراین ما براساس وضعیت موجود دانشگاه‌های هم‌تراز در یک منطقه که بودجه‌های متفاوتی دارند، ‌ این مراکز را متفاوت می‌دانیم، بنابراین همه این امور انجام شد و در کمیسیون تلفیق تلاش کردیم که برای اولین‌بار وضعیت اعتبارات دانشگاه‌های کشور را سامان دهیم که این موضوع یک حرکت عملی و جدی بود که با تعامل وزارت علوم انجام دادیم تا این کار را عملیاتی کنیم.

وی ادامه داد: هر چند که تمام تلاش‌ها در کمیسیون تلفیق انجام شد، اما به علت تازه‌کار بودن دولت و وزارت علوم نتوانستیم این وضعیت اعتبارات و سرانه را پیاده کنیم، اما در همین چند ماه اندک وزارت علوم توانسته‌ است بحث اعتبارات را به صورت جدی پیگیری کند و انتظار داریم که در بحث کمیسیون تلفیق در سال آینده این موضوع کاملا عملیاتی شود. از طرف دیگر توزیع عادلانه اعتبارات دانشگاه‌ها در ماه‌های گذشته قابل تقدیر است و این اقدامات شعار نیست و آن دوستانی که می‌گویند در وزارتخانه شعار داده شده و از عدالت خبری نیست، این اقدامات نمونه عینی برقراری عدالت است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: کاری که در دولت گذشته با اغماض روبرو شده است، امروز تسریع شده و رویه خوبی گرفته است. یکی دیگر از کارهایی که در ۹ ماه گذشته انجام شده تلاش‌های کمیته عالی کمیسیون آموزش برای ساماندهی حوزه آموزش عالی بود، از این‌رو توسعه کمی آموزشی عالی قبل از انقلاب و بعد از انقلاب متاسفانه به صورت اصولی انجام نگرفته بنابراین از وزیر و معاونان وزارت علوم برای حضور در نشستی با عنوان ساماندهی آموزش عالی کشور دعوت کردیم که مورد استقبال وزیر قرار گرفت. از این‌رو تعجب می‌کنم که برخی استیضاح‌کنندگان گفتند که در این وزارتخانه پیوسته کارهای سیاسی و جناحی شده است! که در این رابطه معاونان وزیر حتی یک جلسه هم غیبت نکردند.

هروی افزود: دقت این افراد در حضور در جلسات و پیگیری بحث عدالت آموزشی قابل تقدیر است و دستیابی به نتایج مثبت این کمیته نشان از برنامه‌ریزی دقیق این وزارتخانه در پیگیری برنامه‌های فرجی دانا از آغاز است.

وی ادامه داد: مأموریت‌های آموزشی که اشاره کردم توسعه حوزه‌های علمی به جای حوزه نفتی است مگر ما قرارمان این نبود که به صدور انقلاب بپردازیم و امروز خط مقدم انقلاب ما حوزه‌های علمی است پس برای آموزش عالی کار لوکس و تجملی نیست و باید آستین‌ها را بالا بزنیم.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در همین مدت اندک این وزارتخانه آستین‌ها را مردانه بالا زدند؛ سه عامل تسریع در روند توسعه علم از منظر صاحب نظران، ‌ برنامه ریزی در راستای کاهش فرار مغز‌ها، افزایش عدالت آموزشی و افزایش استانداردهای آموزشی است.

این نماینده مردم در مجلس نهم تأکید کرد: این سه عامل دستور کار وزارت علوم در ماه‌های گذشته بوده و به صورت جداگانه از سوی مدیران جدید این وزارتخانه پیگیری شده بهتر است کمی انصاف داشته باشید که این کار‌ها در وزارتخانه‌ای که مأموریت پیگیری اینگونه امور است با جدیت صورت گرفته است لذا از نخستین روزهای دولت یازدهم وزارت علوم معرکه پایان ناپذیر فرار نخبگان را با جدیت دنبال کرده است.

هروی با بیان اینکه عدالت آموزشی در قالب طرح جامع آمایش سرزمین در حال پیگیری است یادآور شد: توزیع اعتبارات بر اساس سرانه دانشجویی در حال انجام است و استانداردهای آموزشی به شدت این ساماندهی را به سمت یکپارچگی می‌برد.

وی تأکید کرد: وزارت علوم در طی چند ماه گذشته به طور شفاف هنگامی که بسیاری از وزارتخانه‌ها در بحث اقتصاد مقاومتی با شعار برخورد کردند این وزارتخانه به صورت عملیاتی ورود پیدا کرد و گام عملی برداشته است؛ یکی از مهم‌ترین مباحثی که در سیستم آموزش عالی کشور معطل مانده بود بحث ارتباط دانشگاه با صنعت است که برای اولین بار فرجی دانا با شکل عملی به این قضیه ورود پیدا کرد و ما شاهد عملیاتی شدن ارتباط دانشگاه و صنعت بودیم.

نماینده مردم قائنات در مجلس نهم افزود: تفاهم نامه همکاری آموزشی و فناوری با وزارت علوم و وزارت دفاع، قرارداد فیمابین وزارت علوم و وزارت صنعت، تفاهم نامه مشترک میان وزارت علوم و وزارت نفت، تفاهم نامه جدی میان وزارت علوم و وزارت بهداشت و قرارداد وزارت علوم با معاون فناوری رئیس جمهور از مواردی است که همگی سندهای مهمی است که در تاریخ ماندگار خواهد بود.

وی یادآور شد: آنهایی که می‌گویند در این ۹ ماه گذشته کار عملیاتی انجام نشده است به این مستندات رجوع کرده و براساس آن حال چگونه می‌تواند آن‌ها را رد کند این‌ها در نوع خود و در شاخصه‌های آموزش عالی کشور و در سال‌های اخیر بی‌نظیر است لذا ارتباط دانشگاه با صنعت که منزوی و غریبانه همچون کاهگلی بر دیوارهای کوچه‌های آموزش عالی مالیده شده بود شکل عملی گرفت و تفاهم نامه‌های رسمی حکایت گر تلاش‌های مجدانه و معصومانه وزیر علوم است حال باید وزارت علوم داد می‌زد که این تفاهم نامه‌ها را انجام داده است؟ حال باید شاهد باشیم که عده‌ای معتقدند در وزارت علوم هیچ کاری انجام نشده است.

* نامه زاهدی در دفاع از خود:

پس از سخنانی که هروی علیه وزیر علوم سابق، اظهار کرد، زاهدی که هم اکنون نماینده مجلس است در نامه‌ای به ابوترابی از خود دفاع کرد.

نایب رئیس مجلس با یادآوری ارائه نامه‌ای از سوی محمدمهدی زاهدی، گفت: آقای زاهدی با ارسال نامه‌ای به هیات رئیسه تاکید کرد براساس آیین‌نامه ارائه و تنظیم شده در زمان وزارت وی اشراف کامل بر بورسیه‌ها انجام می‌شده است.

محمدحسن ابوترابی‌فرد با اشاره به تهمت‌هایی که هروی علیه زاهدی برزبان راند، افزود: با توجه به صحبت‌های آقای هروی مبنی بر اینکه در مورد بورسیه‌های سال ۸۵ و اینکه در این سال اشرافی بر آن وجود نداشته است آقای زاهدی نامه‌ای در این خصوص به بنده ارائه کردند.

نماینده مردم تهران، ری، ‌شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای زاهدی در این نامه عنوان کردند شورای بورس در زمان وزارت ایشان آیین نامه‌ای را تنظیم و ارائه کرده‌اند که آقای زاهدی براساس این یادداشت این آیین نامه را در آن زمان تأیید کردند.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: براساس گفته آقای زاهدی در این آیین نامه آمده است که براساس ذیل این آیین نامه عمل شود.

وی یادآور شد: نکته دومی که در نامه آقای زاهدی به آن اشاره شده آن است که در زمان وزارت ایشان در مقطع کار‌شناسی ارشد معدل را ۱۶ در نظر گرفته‌اند.

* جعفرزاده، مخالف استیضاح:

عضو کمیسیون برنامه، ‌ بودجه و محاسبات مجلس، گفت: افراطیون فراری خارج از کشور از استیضاح خوشحال می‌شوند.

غلامعلی جعفرزاده در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۹ مردادماه) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با استیضاح وزیر علوم گفت: موافقان استیضاح همکاران بسیار دلسوزی بودند که دلشان به حال انقلاب و شهدا و نظام می‌سوزد و دغدغه‌هایی دارند که قطع به یقین دغدغه همه همکاران ماست و من می‌توانم شهادت دهم که حتی جزء دغدغه‌های خود وزیر نیز هست و هیچ کس نمی‌تواند این دغدغه‌ها را منکر شود، اختلاف نظر بین موافقین و مخالفین استیضاح در شیوه عمل است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه‌ مشکلاتی وجود دارد افزود: کسی می‌تواند ادعا داشته باشد که وزیری که منصوب می‌شود ابداً مشکلی در کار او وجود نداشته باشد.

وی افزود: شیوه حل مشکلات در استیضاح نیست و به شدت بر این نکته تأکید دارم که برای برطرف کردن دغدغه‌های نمایندگان بد‌ترین گزینه یعنی استیضاح انتخاب شد در حالی که روش‌های مختلفی را در پیش رو داشتیم که می‌توانستیم آن را طی کنیم و به استیضاح نرسیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با طرح این سوال که چه کسی از استیضاح خوشحال خواهد شد گفت: بروید ببینید افراطیون فراری خارج از کشور چه بوق و کرنایی راه انداختند، ‌ چرا می‌خواهید از استیضاح چنین نتیجه‌ای را بگیرید؟ ما به دنبال این هستیم که چه کسی را از گردونه مدیریت در فرایند استیضاح خارج کنیم؟

جعفرزاده گفت: خود شما در جلسات متعدد گفتید که وزیر علوم از ولایتمداران است و نماز شب می‌خواند و مومن و معتقد است و ما بر این اساس به وزیر رأی دادیم.

نماینده مردم رشت در مجلس با اشاره به اینکه ما هم قبول داریم در عملکردش دچار اشکالاتی است افزود: چرا هفته دولت را برای استیضاح انتخاب کردید؟

وی افزود: چرا آبی به آسیاب افراطیون فراری خارج از کشور و داخل کشور و معاندین ضد انقلاب ریختید؟ گفت: فیلمی در اینجا پخش شد که کاملا درست بود اما برای چه زمانی بود؟ چرا نمی‌گویید برای چه زمانی بود؟ فیلم بعد از جریان بعد از روز کوی دانشگاه و به دستور مسئولین به آقای توفیقی بود تا جریان کوی دانشگاه را مهار کند.

عضو کمیسیون برنامه، ‌بودجه و محاسبات مجلس گفت: آقای فرجی دانا بداند اگر امروز ابقا شود مجلس اصولگرا به او رأی داده است که انشاءالله با همدلی بین نمایندگان پاسخ مثبت به دانشگاهیان داده خواهد شد.

جعفرزاده گفت: ‌ فرجی دانا از موسسین سپاه استان فارس است و در جریان جنگ قاطبه جبهه‌ها حضور داشته است.

جعفرزاده ایمن آبادی ادامه داد: انتظار داریم همین فرایند ادامه پیدا کند و اگر اشکالاتی دارد که قطعا دارد این قول را از وزیر علوم خواهیم گرفت که نسبت به رفع آن‌ها اقدام کند.

وی افزود: بحث بورسیه‌ها به عنوان یکی از بحث‌های داغ استیضاح مطرح شد که بر اساس آمار‌ها حدود ۳ هزار نفر در این کشور به هر دلیلی بورسیه شدند و وزیر علوم پس از اطلاع از این آمار‌ها گفت که وزارت علوم بر حسب وظایف قانونی و با احترام به دولت قبلی این گزارش‌ها را پیگیری می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه حدود ۷۰۰ نفر بدون هیچ قانون و دستورالعملی بورسیه شده‌اند گفت: در این پرونده حدود ۲۷۰ نفر نیز بدون حتی وجود یک برگه در پرونده‌شان بورسیه شده‌اند. حال چگونه می‌خواهید جواب مردم را بدهید، ‌‌‌ همان جوانانی که نخبه هستند و می‌خواهند بورسیه شوند.

جعفرزاده ایمن آبادی ادامه داد: از طرف دیگر در روند انتصابات استیضاح کنندگان از وزیر علوم ایراداتی گرفته‌اند، اشکالی ندارد شما روند انتصابات را به وزیر مربوطه تفویض بکنید و هر کسی که وزیر بود از آن پاسخ بخواهید. وقتی وزیر علوم نتواند درباره انتصابات صددرصد اظهارنظر کند و مراکز و مراجع دیگر باید پاسخگو باشد و در این رابطه دفاع کند چرا تنها یک نفر در این رابطه باید پاسخگو باشد. از طرف دیگر باید دقت داشته باشیم که ما هم اکنون درباره محیط دانشگاه تصمیم گیری می‌کنیم ما برای کسانی که درس خوانده هستند و دارای مدارک لیسانس، فوق لیسانس و دکترا هستند و مدارج عالیه دارند نمی‌توان انتصابی صفر عمل کرد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: کسی که امروز با متخلفان دوره دکترا برخورد کرده است باید از او تشکر کنیم که حافظ ارزش‌های انقلاب و نظام بوده است، چرا باید این فرد را امروز استیضاح کنیم.

وی تصریح کرد: وزیر علوم در بحث انتصاب‌ها ورود کرده و از جامعه دانشگاهی در این باره نظر گرفته و به شورای عالی انقلاب فرهنگی منتقل کرده است. در اینجا باید پرسید که چرا تا این حد در بحث انتصاب‌ها نظر می‌دهید، باید گفت که ۶۴ درصد افرادی که در این دوران از گردونه ریاست دانشگاه‌ها خارج شده‌اند پایان دوره ریاستشان بوده است.

جعفرزاده ایمن آبادی گفت: دراین بحث ۸ درصد استعفا داده و ۲۸ درصد هم برکنار شده‌اند و هر دولتی حق دارد که تیم خود را انتخاب کند، بنابراین باید پرسید که ما در چه چیزهایی داریم ورود پیدا می‌کنیم.

وی گفت: افرادی که تغییر کرده‌اند به طور متوسط ۶۷ ماه ریاست در پرونده آن‌ها وجود داشته است و دولت نهم در ۲ ماه آغاز فعالیت خود ۲۰ نفر از روسای دانشگاه‌ها را تغییر داد این در حالی است که در همین بازه زمانی در این دولت تنها ۴ نفر از روسای دانشگاه‌ها تغییر کردند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس افزود: در بحث تشکیلات دانشجویی و تشکل‌ها باید گفت مگر یک نفر می‌تواند مجوز صادر کند، بروید نهاد‌ها و مسئولانی که در ارائه مجوز برای نشریات دانشگاهی دخیل بودند را بازخواست کنید، چه کسی با شما مخالفت می‌کند، در جلسه‌ای با وزیر علوم بنده به وی گفتم که در جلسه استیضاح شما من با نیت قربت الی الله به این جلسه وارد می‌شوم و هیچ انتظاری نداشته و به هیچ کس نیازی ندارم. امروز تکلیف من این است که بگویم وزیر علوم مظلوم واقع شده است، به خدا قسم افکار عمومی به ما می‌گوید که کسی که سابقه انقلابی داشته و فرمانده سپاه بود چطور می‌تواند استیضاح شود.

* دفاع فرجی دانا:

رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در جلسه استیضاح خود در صحن علنی مجلس ضمن عرض ادب و احترام به نمایندگان و مردم گفت: امام خمینی (ره) مجلس را در رأس امور دانستند و حقیقت این است که درست است من برای پاسخگویی به دغدغه‌های برخی از نمایندگان که برای اصلاح امور خواستار استیضاح شده‌اند به مجلس آمده‌ام و حضور پیدا کرده‌ام اما فرصتی به دست آمده است که گزارشی از عملکرد ۹ ماهه خودم بدهم تا اگر نقطه ابهامی در آن وجود دارد روشن شود.

وی با یاد شهیدان رجایی و باهنر در هفته دولت خاطرنشان کرد: ‌امروز حملات گسترده‌ای به غزه شده است که با این حملات خون تازه‌ای برای مقاومت در غزه جاری شده است بنابراینجا دارد که در اینجا یاد این شهدای مظلوم غزه را گرامی بداریم.

فرجی دانا تصریح کرد: من برای پاسخگویی به دغدغه‌های نمایندگانی که با خلوص نیت دنبال حل مسائل هستند، اینجا حضور دارم. بعضاً ممکن است عملکردم نقاط ابهام و چالشی در ذهن‌ها ایجاد کرده باشد، امیدوارم بتوانم این نقاط تاریک را در ذهن‌ها روشن کنم. از خدا خواسته‌ام آنچه را خیر است بر زبان من جاری سازد.

اگر خطایی در سیاست‌گذاری‌های علمی رخ دهد، بعضاً ده‌ها سال بعد آثار او نمایان می‌شود. ازاین‌جهت می‌گویم که توجه دوستان را به یکی از موضوعات محوری استیضاح که کند شدن روند رشد علمی کشور است معطوف کنم. یک اسلایدی آماده کرده‌ام که ملاحظه کنید. بر اساس آمار سایت‌های اندیس کننده مقالات، ما به‌جای اینکه سهممان ۱ درصد باشد، بحمدالله در سال ۲۰۱۴ در هشت ماه اول به ۱. ۶ درصد رسیده است. این را می‌توان برداشت کرد که آنچه ما در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ۹ ماه گذشته انجام دادیم چنین اثر شگرفی به جای گذاشته. بنده قسمت اول عرایضم خدمت نمایندگان عزیز این است که نگذاریم سکه‌هایی به‌جای سکه‌های اصل رواج یابد. در سال ۲۰۱۴ آنچه اندیسش مشخص می‌شود ۶ ماه قبلش داوری شده و بعضاً نتیجه کاری است که ۲ تا ۴ سال قبل فرایندش آغاز شده است.

تازه این به خود فرآیند تولید علم برمی‌گردد. می‌خواهم نتیجه بگیرم آنچه الآن بنده با آن در صحنه آموزش عالی دست و پنجه نرم می‌کنم نتیجه سیاست‌ها و عملکردهایی است که ۴ تا ۶ سال قبل بعضاً آغاز شده. اگر رکودی می‌بینیم که هنوز دیده نمی‌شود، ولی بنده خوف آن را دارم که چنین رکودی ایجاد شود و تمامی سعی خود را می‌کنم که چنین رکودی را شاهد نباشیم، به‌واسطه سیاست‌ها و کارهایی است که سال‌ها قبل آغاز شده است.

من تازه درباره خود تولید علم صحبت کردم، کسانی که تولید علم را انجام می‌دهند در نظر بگیرید. دانشجویان تحصیلات تکمیلی، ۲ تا ۲ سال و نیم در فوق‌لیسانس و ۴ سال در دکترا. یک ورودی تحصیلات تکمیلی ۷ سال بعد جایی است که می‌خواهد استادیار باشد. ما درباره یک فرآیند ده‌ساله صحبت می‌کنیم، برای کسی که تولید علم را انجام می‌دهد به صحنه بیاید.

هرآنچه الآن انجام می‌دهیم به ۱۰ سال قبل برگردید، به دولت هفتم و هشتم برمی‌گردد. عزیزان بدانند ما در سال ۶۶ ــ ۶۵ به‌عنوان بورس شاگرد اول اعزام شدیم، بعد از برگشتن، ۱۰ سال از زمان اعزام، تازه توانستیم در صحنه علم و فناوری نقش‌آفرینی کنیم، سال ۷۷ ــ ۷۶. نگاه کنیم که چه می‌گیریم با این قضاوت‌ها، چه جهت‌گیری‌هایی را داریم تبلیغ می‌کنیم، نکند درگیر قضاوت‌های شتاب‌زده ناشی از برداشت‌های عامیانه شویم.

ــ اسلاید دوم را عرضه می‌کنم، استناداتی که به مقالات چاپ‌شده توسط ایرانیان در آی‌اس‌آی شده است. از سال ۲۰۰۰ که مقاله‌مان زیر یک استناد بوده، الآن رسیدیم به این‌که به هر مقاله‌مان نزدیک ۸ استناد می‌شود، غرورآفرین است. باید همه آنهایی که این کار را کردند قدرشان را دانسته و تخطئه‌شان نکنیم. من مدافع برخورد علمی با فضای تولید علم و فناوری هستم.

ــ آیا تمام زنجیره تبدیل علم به ثروت فقط چاپ مقاله است؟ رهبر انقلاب اخیراً فرمودند: درباره کاربردی شدن علم اهتمام کنید. ریاست جمهوری چندین بار در این باره تأکید کردند.

ما وظیفه داریم حلقه پتنت را اولویت دهیم، نتیجه آن باید تجاری سازی شود. در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بسیار فعالانه عمل کردیم، یکی از جامع‌ترین برنامه‌های مقاوم سازی را فراهم و برای اقتصاد دانش‌بنیان تلاش کردیم.

قانون مترقی که عزیزان در مجلس در سال ۸۷ به‌عنوان شرکت‌های دانش‌بنیان تصویب کردند سال‌ها خاک می‌خورد، معلق بود در اختلاف بین معاونت علمی و فناوری و وزارت علوم، دو شرکت تحت این قانون ثبت شده بودند. ما حکم و برنامه‌مان این است که باید به ۲۰ هزار تا پایان برنامه پنجم برسانیم. ما اختلاف را برداشتیم، شیطان که از میان رفت، درست شد. اختلاف شیطانی است نباید بگذاریم اختلاف رخ دهد.

اگر خطایی در اجرائیات از من فرجی دانا سر زده است، با اقرار به او و رفتن به‌سمت اصلاح، از نصایح مشفقانه نمایندگان عزیز استفاده می‌کنم.

در سال ۸۴ قریب ۹۵۰ موسسه آموزش عالی داشتیم که تبدیل شده به بیش از ۲۵۰۰ موسسه، این به خودی خود شاید رو به جلو باشد، خواهش می‌کنم دوستان نگاهی دیگر به آن بیندازند.

اگر نتوانیم گامهای خود را برای کیفیت بخشی به موسسات که تأکید رهبری و ریاست جمهوری است برداریم، در آینده دچار مشکل می‌شویم. در آینده ایران اسلامی خود را نشان خواهد داد. ما باید نگران آن آینده باشیم. ما مورد قضاوت تاریخ قرار خواهیم گرفت.

در غیرانتفاعی‌ها و در تعدادشان رشد بسیار زیادی داریم اما باید کیفی سازی شوند.

تعداد دانشجویان دکتری ما به‌ازای هر عضو هیئت علمی از ۴ به ۷ رسیده است، آیا می‌توانند اساتید این کار را انجام بدهند و برسند؟

همت می‌کنیم تا راه درست را برویم. مجموعه دانشگاه‌های ما نزدیک ۱۳۰۰ میلیارد تومان به‌واسطه عدم تخصیص جاری در سالهای ۹۰ و ۹۱ بدهی داشته و دارند، این اثر فوری‌تر دارد بر چرخه تولید علم. همه آنچه در آزمایشگاه‌ها مصرف می‌شده از روی می‌ز‌ها حذف می‌شود با این روند. بعضاً در دفتر کار من اشک در چشمشان حلقه می‌زند که یک دانشگاه کوچک ما ۳۰ میلیارد تومان بدهی دارد.

اجازه می‌خواهم با توجه به اینکه در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی از جانب رهبر معظم انقلاب لقب گرفته است، اولین بخش از پاسخ‌های خود به موارد استیضاح را درباره مسئله فرهنگ انجام دهم.

فرجی دانا با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در اول مرداد امسال در جمع دانشجویان گفت: از باب اینکه دوستان بدانند، می‌گویم، ۲ بیانیه از تشکلی که همه ما قبول داریم به‌عنوان تشکل اصولگرا در دانشگاه یعنی بسیج دانشجویی. بیانیه اول در ۳۱ تیرماه ۸۸ در دانشگاه علامه طباطبایی داده شده و گفته شده «از اخراج غیرقانونی مسئول سابق بسیج دانشجویی یکی از دانشکده‌های دانشگاه، تا کار گذاشتن شنود در خوابگاه دانشجوی بسیجی، تا بازنشستگی غیرقانونی استاد سر‌شناس اخلاق و معارف اسلامی دانشگاه، تا تمرّد از اجرای حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو حکم بازنشستگی غیرقانونی‌‌‌ همان استاد، تا تمرّد از دستور صریح رئیس‌جمهوری، تا به‌کارگیری متملّقان بدنام با سوابق سوء سیاسی و اخلاقی در مسندهای اجرایی، تا به کار بردن تهمت‌هایی که منافقین و امثالهم در مقابل مخالفینشان استفاده می‌کردند برای از میدان به در کردن منتقدین توسط رئیس دانشگاه، تا غیربسیجی خواندن بسیجیان منتقد از سوی ایشان و اطرافیان ظاهرالصّلاحش، تا کارنامه پُر‌اشکال دانشگاه در حوزه پژوهش، تا کارنامه پُراشکال‌تر در تهیه نقشه جامع علمی کشور در حوزه علوم اجتماعی، تا از بین بردن اندک نشاطی که از دوره پیشین سرِ سالم به در برده بود در محیط دانشگاه، تا نگاه امنیتی به محیط دانشگاه، تا تخلّفات ریز و درشت اداری، تا مباح دانستن و دست یازیدن به هر وسیله‌ای ــ ازجمله تهدید و ارعاب و تطمیع و تهمت‌ ــ برای خاموش کردن هر نوع انتقاد، تا انتقام‌گیری از هر منتقد، تا اعمال نفوذ در هر نهادی که امکانی داشته باشد برای کوتاه کردن دست تظلّم‌خواهی».

این فضایی است که این تشکل دانشجویی در سال ۸۸ درباره فضای دانشگاه علامه طباطبایی مطرح می‌کند.

اما بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در سال ۹۱ نیز در انتقاد به مدیریت دانشگاه می‌نویسد: محدودیت‌های اعمال شده نظیر محدود کردن مهمانان برنامه‌ها به اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران، سخت‌گیری در اعطای مجوز به برنامه‌های سیاسی، صدور بخشنامه مبنی بر ممنوعیت برنامه سیاسی در کوی دانشگاه در ایام انتخابات مجلس نهم و... تنها بخشی از محدودیت‌های اعمال شده و نتایج مدیریت محافظه‌کارانه و غیرانقلابی دانشگاه است که دامنگیر همه تشکل‌های دانشجویی شده است... در مقابل، آنچه رخ می‌دهد تسهیل برگزاری برنامه‌های مبتذل و سخیف توسط مسئولان دانشگاه را شاهدیم. برنامه‌هایی نظیر نمایش مختلط در برنامه آیین ورودی‌های سال ۹۰، تئا‌تر مبتذل «پابرهنه در پارک» در دانشکده ادبیات، برگزاری برنامه «شب چله» در دانشکده حقوق در ایام عزاداری سالار شهیدان، برنامه «رخدادهای بزرگداشت عید نوروز» در دانشکده علوم و برنامه مچ‌اندازی بین هواداران تیم‌های استقلال، پیروزی و تراکتور تنها بخشی از این برنامه‌هاست. و...

آنچه اینجا گفته شده است آیا یک تذکر و سوال دریافت کرده است از نمایندگان؟

ــ هماهنگی کامل با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در کمیته نظارت بر نشریات دانشجویی و... داشتیم.

ــ تلاش‌های جدی برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی داشتیم که مورد غفلت نمایندگان قرار گرفته است.

ــ عزیزی آمار داد ۴۰ تشکل مجوز گرفتند، این آمار ۱۸ تشکل است که ۹ تای آن بسیج و جامعه و... هستند و مسیر قانونی برای همه‌شان طی شده است.

ــ هیئت ۳نفره که مجوز می‌دهد فقط ۲۵ درصد اعضایش در دانشگاه‌های کشور عوض شده‌اند.

ــ روسای دانشگاه‌ها فقط ۵۸ درصدشان عوض شده‌اند.

چگونه ادعا می‌شود که ما به تشکل‌های آشوب‌طلب می‌خواهیم مجوز بدهیم؟ می‌شود کسی با میزان تعلق من به انقلاب، چنین رویکردی داشته باشد؟ این سیاه‌نمایی بیش از اندازه نیست؟

۲۵۰۰ دفتر بسیج ۲۳۱ تشکل جامعه اسلامی و جنبش عدالت‌خواه و انجمن اسلامی و... حضور داشته‌اند.

اسلایدی دارم که حراست دانشگاه برای اینکه مقایسه شود فضای حاکم بر دانشگاه در ۵ سال گذشته، این‌ها را مقایسه کرده است، درباره اعتراض‌های دانشجویی از سال ۸۸ تا پایان تیر امسال، اگر کل این‌ها را ۱۰۰ بگیریم در طول ۵ سال، که البته سال ۸۸ وضع ویژه‌ای بوده، اعتراضات دانشجویی در نیمه اول ۹۲، ۵ درصد بوده نیمه دوم ۴ درصد و نیمه اول ۹۳، سه درصد بوده است، این افزایش داشته؟ آیا نشان نمی‌دهد که تحولات دانشجویان را به‌سمت ساختارشکنی نمی‌برد؟

دانشجو در دوران جوانی است، ممکن است اشتباه کند اما نباید برخورد جزمی کرد. دانشجویی که در ۲۲ سالگی حکم سنگین انضباطی می‌گیرد می‌تواند ادامه حیات دهد؟

اسلاید بعد، نسبت تحرکات تنش‌زای افراد از ۸۸ تا ۹۳، در سال ۸۸، ۴۳ درصد تحرکات بوده در سال ۹۱، ۱۸ درصد، و در دولت یازدهم ۱۴ درصد بوده است، یعنی تحرکات تنش‌زا هم کم شده است. چرا ادعا می‌کنیم زیاد شده؟ از این سیاه‌نمایی چه حاصل می‌شود؟

نسبت تحرکات غیرقانونی بدون مجوز، در سال ۸۸، ۳۴ درصد بوده، در کل ۹۳ ــ ۹۲ به ۲۰ درصد کاهش یافته، سال ۹۱، ۲۶ درصد بوده است، نشان می‌دهد کمتر شده است. آقای رحمانی فضلی مصاحبه کرده و گفته: شهادت می‌دهم که آرام‌ترین فضا را در دانشگاه‌ها داریم.

ــ دانشگاه‌ها پشتیبان و نقطه قوت نظام هستند. استادان دانشگاه پشتیبان نظام هستند، چرا فضای امنیتی ایجاد کنیم و چرا القا کنیم که ضد ما هستند؟ در یک سال گذشته سالم‌ترین فضا با بیشترین نشاط در دانشگاه‌ها حاکم بوده است.

ــ دوستان تجمعی را مثال می‌زنند، کنارش فیلمی مربوط به سال ۸۸ پخش می‌شود، دکتر توفیقی فرمایشی دارند آنجا، صحبت‌های من در فیلمی که پخش شد هم ادامه دارد چرا قطع می‌کنید؟ ما از بی‌اخلاقی طرفی نمی‌بندیم، چرا بی‌اخلاقی می‌کنیم؟

افشاگری در دین ما هست؟ چه‌کسی گفته افشاگری حلال است؟ آبروی کسی را بردن وقتی مجال دفاع از خود ندارد کجای دین ماست؟ این تذهبون؟ در دین ما ستارالعیوب بودن حسن است.

حقیقتاً نمی‌خواستم این آمار را بگویم. تجمعاتی را داشتیم، توهین می‌شود به مسئولان عالی‌رتبه نظام. در سال تحصیلی گذشته نصف چهار سال قبل شده، چهار سال قبل متوسط ۱۰ مورد بوده‌، سال قبل ۵ مورد شده است.

نباید به‌خاطر یک بی‌نماز در مسجد را ببندیم.

هیچ کس تحمل نمی‌کند توهین به مسئولان عالی‌رتبه نظام را، ولی وقتی رخ داد باید چاره‌جویی کنیم.

در نشریات دانشجویی، آمار را ببینید. کل نشریات دانشجویی فعال ۳۶۸۱ نشریه است. عزیزان بسیج به ما می‌گویند یک‌سوم این‌ها متعلق به بسیج است، فعال است خدا را شکر. بیش از ۳۵۰۰ نشریه تخلف نداشته‌اند. قانون می‌گوید نشریات قبل از انتشار ممیزی نمی‌شوند. ما بیاییم یک نشریه‌ای را که ۵۰ تا ۱۰۰ شماره فقط از آن منتشر می‌شود و در هیئت رسیدگی با آن برخورد می‌شود ملاک سیاه‌نمایی عرصه دانشگاه‌ها در نشریات دانشجویی قلمداد کنیم؟ خدا به ما غضب می‌کند. فقط ۸۶ نشریه تخلف داشتند و با آن برخورد شده است.

می‌شود من در این باره دغدغه نداشته باشم؟ کسی واقعاً این حرف را می‌خرد؟

حقیقتاً برای بنده به‌عنوان وزیر علوم مایه تأسف و تأثر است که نتوانستم آن مایه از شناخت از خود را در نمایندگان ایجاد کنم که تعلقم به منافع ملی و مباحث دینی مورد تردید قرار نگیرد. میدان دادن من به نشریات تجزیه طلبانه اتهام بزرگی است، برای من بسیار تلخ است، به این فضای سیاه‌نما تن در ندهید، ما با همدلی جلو می‌رویم.

در صحنه علم و فناوری جهان که رقابت شدیدی برقرار است و اگر همه ما جمع شده به‌سرعت آن‌ها بدویم تازه فاصله‌مان حفظ می‌شود لذا باید بیشتر با هم همراه و همدل باشیم.

در همین ۱۰ روز گذشته آیا همه فعالیت‌های ما تعطیل نشده است؟ استیضاح حق قانونی نمایندگان است اما چقدر می‌توانیم توقف‌های لوکوموتیو را متوقف کرده بگوییم تند‌تر از بقیه می‌رویم و می‌رسیم، این‌ها نیازمند فضای اتحاد و همدلی است. وحدت کلمه رمز پیروزی است.

بنده با وجدان راحت اینجا هستم، چه بمانم و چه بروم می‌دانم از هیچ کوششی برای اینکه به عزیزان دغدغه‌دار پاسخ دهم، دریغ نکردم.

در دانشگاه‌ها بخشنامه دادیم برای جلوگیری از هرگونه اقدام غیرقانونی و توهین به مقدسات.

برخی دغدغه دارند که من در دانشگاه‌ها ترکه بردارم و راه بیفتم، این امکان پذیر است؟

درباره تغییرات روسای دانشگاه‌ها، این‌جور جلوه‌گر شد که ما برای اخلال در روند آموزشی و پژوهشی هیئت سه نفره اعزام کردیم، چه طرفی می‌برد وزارت علوم از اینکه دانشگاه شلوغ شود؟ مگر من پاسخگو نیستم؟ دولت تغییر کرده، تمامی دانشگاه‌ها مطالبه حداکثری داشتند که باید رئیس عوض شود. گفتیم: حرفتان را شنیدیم و هیئت‌هایی را با مراتب علمی بسیار بالا اعزام کردیم. ۵۰ درصدشان استاد و ۳۲ درصد دانشیار و بقیه استادیار بودند.

تجربه ریاست دانشگاه را ۴۲ درصدشان داشتند. ۲۲ درصد معاون دانشگاه بودند. ۱۷. ۵ درصد رئیس دانشکده و بقیه هم از مسئولیت‌های ستادی برخوردار بودند. یک ساختار نظارتی در قانون پیش‌بینی شده است. دفترچه را در کمیسیون به نمایندگان نشان دادم، که گفته شده: اول که به دانشگاه رفتید با رئیس و بعدش با معاونان و بعد با اساتید و بعد با رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و بعد تشکل‌ها.

پنهان نمی‌کنم چند مورد عزیزان به‌خاطر کثرت مطالبات، کنترل از دستشان خارج شده است. من مطلع هستم و می‌دانید مطلعم. ۵۴ هیئت رفتند، اگر ۱۰ درصد این‌ها رفتند می‌شود ۵ هیئت، آیا این مورد قبول نیست ما آرامشی را فراهم کنیم؟ نمی‌دانیم اگر در این چند مورد هم ملتهب نمی‌شد فضا، بعدش دانشگاه ملتهب‌تر نمی‌شد؟

ما ۳۶ حکم رئیس دانشگاه زدیم.

آیا این رویه نبوده در ابتدای دولت‌ها که همه روسای دانشگاه‌ها را عوض می‌کردند؟ تنها دولتی هستیم که مگر در موارد اقتضا، به تاریخ حکم روسای دانشگاه‌ها پایبندیم.

ما ذیل شورای انقلاب فرهنگی همه حرکاتمان را تنظیم می‌کنیم. اگر کسی می‌گوید در دانشگاه‌ها رئیس دانشگاه با انتخابات تعیین می‌شود، می‌گویم این‌گونه نیست. می‌گوییم از اعضای هیئت علمی خودتان معرفی کنید با این موازین و به ما مشورت دهید. من خودم اسامی را باز می‌کنم و می‌بینم مقبولیت فلان فرد بیشتر است.

بعد از مسائلی که درباره یکی از دانشگاه‌ها در شورای انقلاب فرهنگی رخ داد، گفتند باید عوض شود رأی ندادند. اخیراً جایگزینی را پیشنهاد کردیم. رویه‌ای گذاشتیم که بنده و مسئول بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، افرادی که تایید می‌شوند را به صحن شورا می‌بریم. شورا برای ما حجت است.

کجا در نفی شورای عالی انقلاب فرهنگی گامی برداشتیم؟ چرا باید این کار را بکنیم؟

شایعاتی که گفته می‌شود، واقعا اینچنین است که شورای انقلاب فرهنگی به هیچکدام از روسای پیشنهادی ما رای ندادند؟ به ۱۶ مورد رای داده‌اند. هیچ کار تقابلی با شورای عالی انقلاب فرهنگی نه شده است، نه می‌شود و نه خواهد شد.

در دولت قبل از ۷ تا ۹۰ ماه فردی سرپرست دانشگاه بوده است. خدمت آقای محمدیان هم این را گفتم. الان یک نفر که ۶ ماهش شده ۶ ماه و یک روز گویا ما صدمه جدی داریم به اسلام وارد می‌کنیم!! می‌خواهید بخوانم این فهرست را بخوانم؟ به هیئت رئیسه می‌دهم که بررسی کنند. آیا کسی سوالی از وزیری که این کار را کرد به عمل آورد؟ کسی به او تذکر داد؟

درباره انتصاب معاونین وزارت و مساله فتنه. ما ۷ معاون داریم و بیش از آن هم مدیران مراکز هستند. ۲ معاون که از دوره قبل ماندند و کارشان مقبول بوده. ۲ نفر دیگر نیز مقبول هستند و قبل از من حکم گرفته بودند. من کلا ۳ حکم زدم. یک معاون فرهنگی که رزمنده است که طلبه آقا هستند. سیدضیاءهاشمی. ۲ معاون دیگه و ۲ مدیرکل که من فکر نمی‌کردم مدیران کل هم استعلام بخواهند. در جلسه‌ای گفتم اگر همین الان وزارت اطلاعات بگوید هرکدام از این‌ها ارتباطی با فتنه داشتند. من خدمت آقای علوی نامه دادم در صحنه دولت. گفتم برای رفع دغدغه نامه دیگری به وزیر اطلاعات بنویسم. گفتم اگر در حوزه ستاد یا دانشگاه‌ها موردی از انتصاب فتنه گران هست اطلاع دهید. تعدادی از نمایندگان آمدند و گفتند قبول نیست یکبار دیگر استعلام بگیر. حال آنکه توافقی بود که کرده بودیم. گفتند این‌ها را در موقعیت شغلی خودشان استعلام بگیر. روز شنبه بعد ماه مبارک رمضان جلسه جمع بندی بود. آنجا عزیزان آمدند و گفتم بحمدالله پاسخ استعلام‌ها دارد می‌رسد. گویا خبر ناخوشایندی به‌شان دادم. لذت می‌بریم اگر کسی صلاحیت نداشته باشد؟

من شهادت شرعی می‌دهم در این زمینه که این‌ها پیرو رهبری و دلسوز نظام هستند. استعلام‌ها به دستم رسید. در‌‌‌ همان جلسه به دوستان گفتم. نامه به آقای علوی را به آقای رئیس می‌دهم. چون مهر محرمانه دارد و فردا ممکن است بگویند وزیر علوم اسناد محرمانه را افشا کرد! سه مورد از استعلام‌ها آمده و یکی در راه است.

عزیزان ما در دو طرف یک میز نیستیم. ما در یک طرف می‌زیم. می‌زی که علم و فناوری این کشور عزیز را رویش گذاشتیم همه باید با هم جلو ببریم. از این شایعه که تا فضاهای دانشجویی رفت. دانشجویان ما از کجا این‌ها را می‌گیرند؟ غیر از اینکه سیاسیون به آن‌ها می‌دهند؟

من به آقای زاکانی گفتم جریانی می‌خواهد وزارت علوم را فشل کند. اگر این پیشرانه فشل شود... چرا باید همه تشکلهایی که دغدغه نظام دارند به‌شان القا شود که وزارت علوم را جمعی فتنه گر دارند می‌چرخانند؟ من این مدارک را خدمت آقای لاریجانی می‌دهم.

فرجی دانا: همیشه در مسئولیت‌ها و مشی زندگی برایم مهم بوده که این انقلاب ساده و بدون هزینه به دست ما نرسیده است، مصلحت این انقلاب و نظام بر هر چیزی مقدم است. کسانی را از آن‌ها خواستم بیایند که می‌دانستم تجربه کار ستادی دارند. نمی‌شود لوکوموتیو، ببخشید پیشران، را دست آدم ناشی داد. آقای حداد هستند و من باید حرمت نگهدارم و بگویم پیشران به جای لوکوموتیو (خنده)

پایبندی مدیرانم به ولایت فقیه و علاقمند به سرافرازی اسلام و اثبات کارآمدی نظام را گواهی می‌دهم. من آن‌ها را با اصرار وادار به پذیرش کارهای ستادی دشوار کردم. امروز نیز این عزیزان که پس از طی فرآیند استعلامشان مشخص شده مشکل فتنه‌ای در کار نیست، اگر بدانند بودن آن‌ها بهانه‌ای برای انشقاق بین مجلس و دولت می‌شود با طیب خاطر و در جهت ایجاد تفاهم با مجلس حاضر به هرگونه گذشت و همکاری خواهند بود. من اختیارم در اینجا برای تصمیم گیری درباره این دو سه مورد را به آقای لاریجانی که خود دانشگاهی هستند، می‌دهم. ایشان حکم باشند و صحبت ایشان فصل الخطاب در این زمینه.

لاریجانی: آقای فرجی دانا شما خسته شدید آبی بخورید و استراحت کنید تا من عرضی کنم. چون بحث تمام نشده رای گیری از مجلس کنیم که جلسه را ادامه بدهیم تا به نتیجه برسد؟ ۲۷۰ نفر حضور دارند برای ادامه جلسه رای گیری می‌کنیم.

لاریجانی: زیادی رای آورد.

ادامه سخنان فرجی دانا: یکی از مسائلی که مطرح شده موضوع دانشجویان ستاره دار است. دانشجویان تحصیلات تکمیلی، پس از شرکت در کنکور یک مرحله گزینش دارند. سالهای سال است که این مصوب است. مصوباتش به ۶۴ برمیگردد. شورای انقلاب فرهنگی آئین نامه را نوشته و هیئت مرکزی گزینش دانشجو را مرجع صدور حکم قرار داده. مطمئنا قانونگذار این اشراف را داشته که حق ادامه تحصیل در قانون اساسی ما برای همه آحاد ملت تصریح شده و کسی را نمی‌شود محروم کرد مگر به حکم قانون.

این هیئت مرکزی، ترکیبش سالهای سال عوض نشده است. دبیرش هم عوض نشده. در آمدن دولت جدید هم‌‌‌ همان ترکیب سالهای قبل است. یکی از اعضای هیئت ۲۲ سال است که در این هیئت منشا خیر و برکت است. من هم در این هیئت هیچ تغییری ندادم چون دیدم آخرتشان برایشان مهم است و به هیچ چیز نمی‌فروشند. پس از استقرار دولت تعدادی درخواست رسید به ستاد. ۳۸۹ درخواست. پس از بررسی، هیئت مرکزی گزینش پس از اخذ استعلام، چون سه کلید واژه، درسال ۶۴ گفته شده اگر وزارت اطلاعات وابستگی آن‌ها را به گروه‌های محارب اعلام کند، و هیئت مرکزی نیز رای را بپذیرد ولی اگر علت چیز دیگری بود هیئت مجددا بررسی کرده و درباره وی نظر کند. این بعدا اصلاح شد و مصادیق واضح‌تر شد. در سال ۶۷ سه کلید واژه می‌آید که چه کسانی محرومند چه کسانی با قید تعهد به دانشگاه می‌روند. اگر فرد از زمره معتادین به مواد باشد بند الف است، اشتهار به فحشا داشته باشد، و نیازی به تحقیق نداشته باشد. بند ج معاندین با نظام و نه معترضین است. اگر وزارت در استعلام بگوید مردود و یکی از این سه کلید واژه را به کار ببرد، هیئت مرکزی گزینش آن را بپذیرد. در غیر اینصورت هیئت اجازه بدهد با تعهد بروند دانشگاه.

۱۲۶نفر مردودی‌های ۹۰ و ۹۱ با تصمیم هیئت به دانشگاه رفتند. دوستان نگران بودند. آقای لاریجانی در اسفند گفتند وزارت بررسی کند لیست را و اگر مواردی هست در ذیل این کلیدواژه‌ها به وزارت علوم برگرداند. مواردی که وزارت اطلاعات به ما اعلام کرده بود انجام شده بود. دوستان دغدعه داشتند که این ۱۲۶ نفر را هنوز معلوم نیست وزارت اطلاعات بررسی کرده باشد. من استعلام کردم که یک کپی را به ریاست محترم مجلس می‌دهم. جواب این است که عدم اعلام موارد به معنای عدم وجود مورد می‌باشد. این را وزیر محترم اطلاعات امضا کرده است.

عزیزان گفتند هیچ گامی برای برطرف کردن عزیزان دغدغه دار انجام ندادیم. همه این مسیر‌ها را پس برای چه رفتیم؟

مر قانون ملاک ما برای عمل و حرکت است. من از شما رای اعتماد گرفتم که کاری خلاف قانون نکنم.

عزیزان می‌پرسند این هیئت که عوض نشده چرا قبلا آن رای را داده؟ آیا من باید پاسخگوی عملکرد وزیر قبلی باشم؟ به‌شان گفتم شما نماینده بودید از وزیر قبلی می‌پرسیدید که چرا حق ۱۲۶ نفر را دو سال ضایع کردید؟ من باید پاسخ دهم؟

نکته دیگری که عزیزان فرمودند، درباره فردی که ایمیلی را برای ۴۰۰ نفر فرستاده. فکر می‌کنند محتوای ایمیل مورد تایید وزارت علوم یا فرجی داناست. این فرد چون هیئت بدوی در آن دانشگاه نبوده، پرونده‌اش آمده در هیئت بدوی وزارت علوم و اخراج شده. ما با کسی شوخی نداریم و به ضدانقلاب باج نمی‌دهیم. سندش را می‌دهم به آقای رئیس مجلس.

لاریجانی: امروز شدیم صندوقچه اسرار آقایان.

ادامه سخنان فرجی دانا: فردی حکم گرفته از مرجع بدوی و تجدید نظر، من اتفاقا این را از دوستان گرفتم. به بازخرید محکوم و در حقیقت اخراج شده است. دیوان عدالت اداری ایشان شکایت کرده و توقف اجرای حکم گرفته تا زمان رسیدگی. بازهم رئیس دانشگاه با توجه به اینکه مصلحت نمی‌دانسته وی در دانشگاه باشد به او گفته حقوقت را بگیر ولی حق نداری تا زمان صدور حکم نهایی در دانشگاه باشی. دفترش هست ولی آیا باید دفتر را با خاک یکسان کرد؟

درباره استادان اخراجی. از دو کمسیون برایمان نامه آمد. آموزش و کمیسیون امنیت ملی. دانشگاه‌ها از دیوان عدالت اداری اگر حکم بگیرند باید اجرا شود. به همه دانشگاه‌ها نامه نوشتیم و گفتیم فهرست استادان اخراجی برگشته را بدهید. دو کمیسیون به حرکت درآمدند که موضوع ضد امنیت ملی دارد رخ می‌دهد. ولی تعداد این استادان به انگشتان ۲ دست نرسید. این‌ها هم با حکم دیوان عدالت اداری به دانشگاه‌ها برگشته‌اند. این پرونده بازگشت استادان اخراجی آنقدر وسیع مطرح شده که من در نمازجمعه خودم شنیدم که خطیب محترم گفت که شکی نیست که وزارت علوم دارد این جور اساتید را برمیگرداند. من توضیحات را به خطیب محترم ارسال کردم.

عده‌ای گویا تکلیف شرعی می‌بینند که چهره وزارت علوم را مشوه جلوه دهند. چه سودی می‌برند؟ مگر می‌شود عده‌ای از یک قوه از تضعیف قوه دیگر سود ببرد؟

هر جا می‌روم مطالبی قبل از من رفته‌اند و گفته‌اند.

بله اشتباه داریم. من اشتباه دارم و محتاج راهنمایی هستم. درباره حکمی که دادم اینجور جلوه دادند که هیچکاری نکردیم.

ما روسای دانشگاهی داشتیم که حکم انفصال دریافت کرده بودند به خاطر عدم حکم قانون دیوان عدالت اداری. برای من هیچ افتخاری نیست که بگویم حکم دیوان را اجرا نمی‌کنم. ما باید خاضع باشیم.

* نوباوه، موافق استیضاح:

بیژن نوباوه نماینده مردم تهران در موافقت با استیضاح وزیر علوم پشت تریبون قرار گرفت.

در ابتدای نطق نوباوه گزارشی از تبلیغات رسانه‌های خارجی درباره موضوع استیضاح فرجی دانا به درخواست وی پخش شد، اما لاریجانی خواستار توقف پخش آن شد.

نماینده مردم تهران پس از پخش این گزارش گفت: یکی از مهم‌ترین مباحث من افشار جریان رسانه‌ای و هماهنگی ستاد داخلی وزیر علوم و جریانات رسانه‌ای خارج از کشور است.

بیژن نوباوه نماینده مردم تهران در مجلس و از استیضاح‌کنندگان وزیر علوم در صحن علنی مجلس پس از انتشار فیلمی از تبلیغ رسانه‌های خارجی در خصوص استیضاح فرجی‌دانا، گفت: این تبلیغات به صورت هماهنگ از سوی بعضی از رسانه‌های داخلی عنوان می‌شد و همین موضوع در خارج از کشور به آن پرداخته می‌شد و سپس به داخل کشور بر می‌گشت که ما آن را ردیابی کردیم.

وی افزود: ۲ هدف مهم این رسانه‌ها دنبال می‌کنند که اولین آن انحراف موضوع اصلی استیضاح از نگرانی عمیق نمایندگان مردم از انحراف وزارت علوم از مسیر اصلی انقلاب و تربیت نیروی انسانی مومن با موضوع بورسیه بود.

این نماینده مجلس دومین موضوع را نشان دادن ناکارآمدی وضعیت فعلی مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم دانست و گفت: در این نوع تبلیغ تلاش شده روحیه کاسب‌کارانه نمایندگان با ارائه آمار غلط و سرتاسر دروغ به تصویر کشیده شود که سرتاسر دروغ و جو‌سازی رسانه‌ای بود.

* نادران، موافق استیضاح:

الیاس نادران نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ظهر امروز چهارشنبه در جلسه علنی بررسی استیضاح وزیر علوم طی سخنانی به‌عنوان موافق استیضاح با بیان اینکه وزیر علوم پاسخی به موارد استیضاح نداد، گفت: در دانشگاه‌ها مسائل علمی و پژوهشی تحت‌الشعاع مسایل سیاسی انحرافی قرار گرفته است. چرا شب استیضاح دنبال این افتادند که معاونان وزیر استعفا دهند و استیضاح لغو شود؟ این سیاسی‌کاری است.

وی افزود: اخراجی‌ها و فتنه‌گران هیئت تشکیل دادند و برای دانشگاه‌ها تصمیم می‌گیرند. رسانه‌های بیگانه از استیضاح کنندگان حمایت می‌کنند یا به آن‌ها تهمت می‌زنند؟

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: اخراجی‌هایی که برگردانده شدند، مفاسد اخلاقی داشتند و برخی دانشجویان دختر از دست این‌ها خودکشی کردند.

نادران خاطرنشان کرد: آقای فرجی‌دانا! ما از شما دانشگاه و دانشکده خواستیم و چون ندادید، شما را استیضاح می‌کنیم؟ جریانات عقده‌دار از انقلاب در فتنه ۸۸ فرصتی پیدا کردند که امروز برای دانشگاه‌ها تعیین تکلیف کنند، این نگرانی ماست.

* بخش دوم دفاع فرجی دانا:

فرجی دانا در بخش دوم دفاعیات خود پس از سخنان دو موافق استیضاح با تشکر از نوباوه و نادران به واسطه ابراز صریح نظراتشان گفت: همچنان بر این موضع که ما محتاج راهنمایی و ارشاد هستیم تاکید می‌کنم ولی به نظر می‌رسد عدم اطلاع رسانی صحیح موجب بسیاری از سوء تفاهم‌ها شده است و امیدواریم در این نیم ساعت باقی مانده از وقتم برخی از دغدغه‌های این عزیزان را پاسخگو باشم.

وزیر علوم و تحقیقات و فناوری افزود: درگزارش بورسیه‌ها ما هدف از اعزام که برای دوستان مبین است تامین هیات علمی مورد نیاز دانشگاه‌ها که با هدف تامین هیات علمی در مناطق محروم و هدف اعزام بود. قانون اعزام در سال ۶۴ مبنای کار است و آئین نامه‌هایی که شورای بورس مرجع آن بوده است.

وی ادامه داد: از سال ۸۵ مبنای کار به تدریج به سمتی می‌رود که در سال ۸۷ با بندی مواجه می‌شویم که در آن بند می‌آید افرادی که دارای سوابق و خدمات برجسته درعرصه ایثارگری، فرهنگی، ‌آموزشی و فن آوری می‌باشند می‌بایست پس از تشکیل پرونده در اداره کل دانشجویان خارج برجسته بودن آن‌ها احراز گردد.

فرجی دانا اظهارداشت: حداقل معدل کار‌شناسی ۱۴ و کار‌شناسی ارشد ۱۶ در آنجا گفته شده است و عزیزانی که در کمیسیون حضور پیدا کردند گفتیم که در زمانی که این شرط‌ها برای بورسیه خارج از کشور اعلام می‌شود که ما متوسط معدل کار‌شناسی کل کشورمان ۱۵. ۵ است و معدل ارشد کل کشور ۱۷. ۲ است.

وی ادامه داد: یعنی اگر بخواهیم کادرسازی کنیم بین نخبگان قاعدتا باید از کف بالا‌تر باشد و حداقل بگذاریم به هر حال این چیزی است که گفته شده و ما هم به آن پایبند هستیم به عنوان مر قانون.

وی با تشریح روند معرف‌ها برای بورس گفت: روسا و دانشگاه‌ها، معاون فرهنگی و زارت علوم و مدیرکل بورس و تشکل دانشگاهی بودند که فراوانی تعداد معرفی شده‌ها در سال ۹۱ و ۹۲ از دانشگاه‌ها ۲۹۷ نفر بوده از معاونت فرهنگی وزارت علوم ۲۵۷ نفر و تشکل‌های دانشجویی ۱۱۷ نفر بودند، بورسیه‌هایی که انجام شد تبدیل به بورس خارج به داخل بوده یعنی فراخوان می‌دهیم افراد را می‌خواهیم بفرستیم به خارج بعد این‌ها را تبدیل می‌کنیم به داخل و۱۶۳ نفر آئین نامه بوده برای ایثارگران خود ستاد دانشگاه‌ها، ۱۰۸۰ نفر بورس مربیان بوده و ۷۲۹ نفر بورس خارج.

وی با اشاره به انتشار لیست بورسیه شده‌ها در فضای مجازی گفت: تنها نکته چالشی کار آنچه که در محیط مجازی منتشر شده بوده و در‌‌‌ همان لحظه که متوجه شدیم آنرا تکذیب کردیم هیچ کس از وزارت حق همچین کاری را نداشته و ما حتی نمی‌توانیم تاریخ تولد کسی را فاش کنیم.

وی ادامه داد: من موضع خود را در مورد افشاگری گفته‌ام و این را همه عزیزان از ما شنیده‌اند به هیچ وجه چنین کاری را تجویز نمی‌کنیم و این فهرست‌ها از دید ما مجعول و غیر قابل استناد است و حیثیت افراد برده شده و بعضی از این اسامی که در آن لیست است هیچ تطبیقی با هیچ کدام از پرونده‌ها نداشته است.

وزیر علوم گفت: ظاهرا سرمنشا این لیست در فضای مجازی گفته نشده است و ما از حراست و دوستان وزارت راه درخواست کردیم که در این خصوص تحقیق کنند و طرح شکایت هم کرده‌ایم. این اقداماتی بوده که ما برعلیه فردی که این لیست را داده است انجام دادیم و این وظیفه ما بوده است چرا که یک چنین کاری را اصلا مورد تائید ما نیست.

وزیر علوم گفت: برای اعزام هر دانشجو به خارج از کشور ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه دارد از این رو ۷۲۹ نفر اعزام شدند که در این‌ها ۷۳ نفر معدل لیسانس زیر ۱۴ و ۷۰ نفر معدل کار‌شناسی ارشد زیر ۱۶ دارند و علت اینکه چرا ما فرار مغز‌ها داریم باید مشخص شود و یکی از دغدغه‌های اصلی من همین موضوع می‌باشد.

فرجی دانا افزود: ما باید مغز‌ها را نگه داشته و مهاجرت مغز‌ها به صلاح ما نیست و متاسفانه ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین آمار مهاجرت در فرار مغز‌ها را دارد و این دلسردی که در فضای نخبگان ما حاصل می‌شود ناشی از این موضوع است که ما امتیازهایی را که باید به بهترین‌ها بدهیم به کسانی بدهیم که این امتیاز‌ها نباید به آن‌ها تعلق گیرد از این رو این موضوع باعث دلسردی می‌شود. البته در آئین نامه مربیان هم قبلا مربی که از آموزش خارج می‌شد و سه سال سابقه داشت در یک فرایندی بورس به آن داده می‌شد و در این مرحله پیمانی‌ها به او اضافه شده و با یک سال خدمت ۶۱۷ نفر از این افراد پیمانی‌هایی هستند که باید هیات امنا آن‌ها را تائید می‌کرد اما تائیدیه نداشتند.

فرجی دانا افزود: در مورد معدل هم باید گفت که ما از مربیان معدل زیر ۱۲ بین ۱۲ و ۱۳ و ۱۳ تا ۱۴ فراوانی آن‌ها را به دست آورده و ۲۵۵ نفر با معدل کار‌شناسی ارشد زیر ۱۶، زیر ۱۴ سه نفر، ‌بین ۱۴ تا ۱۵، ‌۳۹ نفر و بین ۱۵ تا ۱۶، ۲۱۳ نفر می‌باشد و در زمان فراخوان ۲۵۲ نفر از این افراد شرط سنی زیر ۴۰ سال را نداشتند.

وی ادامه داد: در تبدیل داخل از این افراد به عنوان روشی در صرفه جویی ارزی از آن نام می‌برند. هزار و ۷۴ نفر از هزار و ۸۶۰ نفر رشته‌های علوم انسانی داشتند، ‌۲۷۲ نفر فنی مهندسی و ۲۱۳ نفر علوم پایه هستند و ۲۱۸ نفر رشته‌های هنر می‌باشند. اگر به این رشته‌های نگاه کنیم می‌بینیم که این رشته‌ها عمدتا رشته‌هایی نیستند که بخواهند به خارج از کشور بروند آیا رشته ادبیات فارسی را باید به خارج از کشور اعزام کرد.

وزیر علوم تصریح کرد: ما در کشور ما ۳۵ درصد از ظرفیت دوره‌های دکترا از رشته‌های علوم انسانی هستند این‌ها از سه مزیت برخوردار هستند هم به دوره دکترا وارد شدند و شهریه آن‌ها توسط وزارت علوم پرداخته شده و طبق حکم بورس در مزیت سوم برای جایی جذب می‌شوند. طبق برخی از گفته‌ها شیوه اعزام بورسیه در حال حاضر طبق قانون نیست و اصطلاح تبدیل بورسیه به داخل حقیقت ندارد و راه حلی ارائه می‌شود که از آزمون دکترای غیر متمرکز استفاده شود که این راه حل عملیاتی نمی‌شود.

* رای گیری...

مجموع آرا ۲۷۹ رای، عدم اعتماد مجدد ۱۴۵ رای، رای اعتماد مجدد ۱۱۰ رای و ممتنع ۱۵ رای.

به این ترتیب حجت الاسلام و المسلمین روحانی، باید فرد دیگری را برای جایگزینی فرجی دانا به مجلس معرفی کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید