اصلاح‌طلبان با محوریت سید محمد خاتمی به وحدت می‌رسند

پایان محاق اصلاح‌طلبی با استراتژی «همه با هم»

مخالفان اصلاحات تلاش می کنند وانمود کنند این دو نگاه در جریان اصلاحات امروز روبه‌روی هم ایستاده اند. اما فصل مشترک طرفداران هر دو نظریه سید محمد خاتمی است. او می تواند و می خواهد تمام اصلاح طلبان را زیر یک چتر جمع کند.

ایجاد تشکل های جدید اصلاح طلب با حضور جوانان اصلاح‌طلب و خرازی و همچنین محمد رضا عارف این روزها بحث اول محافل اصلاح طلب است. آیا عارف و خرازی منادیان اصلاحات جدید هستند؟ آیا اصلاح طلبان بی خبر از همه جا قرار است پرچم اصلاحات را به دست تشکل های جدید و جوان بدهند تا راهی برای بازگشت به نظام پیدا شود؟ شاید هم جریانی بیرون از اصلاحات در پی خنثی کردن تلاش های خاتمی و بزرگان اصلاح طلب است. این سوالات و گمانه زنی هایی است که این روزها بیش از همیشه مطرح شده است. اما سوی دیگری هم وجود دارد. بزرگان اصلاح?طلب باید فکر فعالیت با عنوان جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب را از سر بیرون کنند. نخبگان این جریان به دلیل احکام قضایی موثر امکان فعالیت تشکیلاتی ندارند. در این شرایط وظیفه دلبستگان اصلاحات و جوانان این جریان چیست؟ آیا باید آنها را رها کرد تا جذب جریانات شبه اصلاح طلب شوند یا با سرخوردگی بی انگیزگی عطای فعالیت سیاسی را به لقایش ببخشند؟

اصلاح‌طلبان پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری بار دیگر به متن قدرت بازگشته‌اند. هر چند این بازگشت از دید برخی فعالان سیاسی به معنای نقش‌آفرینی تمام و کمال آنها در مدیریت اجرایی کشور نیست اما به هر روی نمی‌توان از تاثیرگذاری آنها چشم پوشید. آنها در دولت روحانی پایگاه نسبتا محکمی دارند. حضور اسحاق جهانگیری و محمد علی نجفی از حزب کارگزاران سازندگی و مجید انصاری از مجمع روحانیون در میان حلقه اول تصمیم‌سازان دولت وزن آنها را به خوبی در دولت روحانی نشان می‌دهد.

در کنار این سه عضو ارشد دولت روحانی، برخی وزرا و منصوبین رییس‌جمهور نظیر محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی و فرجی دانا وزیر علوم تحقیقات و فناوری، سید صفدر حسینی، رییس صندوق توسعه ملی نیز از مدیران دولت اصلاحات بوده‌اند. اما حتی اگر اصولگرایان همین اندازه را هم تحمل نکنند این سقف خواسته اصلاح‌طلبان نیست. آنها این روزها جلسات و نشست‌های خود را برای انتخاب استراتژی واحد جهت شرکت در انتخابات مجلس پی می‌گیرند.

اصلاح‌طلبان برای این کار چندین بازوی اجرایی دارند که اگرچه هر یک می‌تواند آغاز‌گر یک اختلاف باشد اما پایبندی همه آنها به اخلاق سیاسی و مقبولیت سید محمد خاتمی نه تنها اختلاف برانگیز نخواهند شد که شاهد هم‌افزایی توان نیروهای استخوان خرد کرده و جوان خواهند بود.

در کنار ادامه فعالیت دو شورای مشورتی و هماهنگی اصلاحات این روزها افراد و تشکل‌های دیگری هم در راه هستند. حزب اعتماد ملی چراغ‌های خود را روشن کرده و برای آغاز فعالیت مجدد آماده می‌شود. آن‌طور که رسول منتجب‌نیا، قائم مقام این حزب طی روزهای گذشته عنوان کرد اکثریت شورای مرکزی با فعالیت مجدد حزب خواستار همراهی اعتماد ملی با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات شده اند.

حزب کارگزاران سازندگی نیز که شاید بتوان آن را نزدیک‌ترین حزب اصلاح‌طلب به دولت روحانی نامید با تغییرات جدی در هرم مدیریتی خود به نوعی پوست‌اندازی کرده و با گسترش حوزه‌های فعالیت خود می‌خواهد روزهای نقش آفرینی جدی در قدرت را تجربه کند. این حزب با جذب افرادی نظیر سعید لیلاز، محمد قوچانی و علی جمالی نشان داده برای حوزه‌های اقتصادی، رسانه‌یی و تشکیلاتی برنامه‌های زیادی دارد.

اما در کنار این دو حزب تشکیلات جدیدی نیز با محوریت صادق خرازی، دیپلمات ارشد دولت خاتمی و سفیر ایران در فرانسه تا سال 84 درصدد ورود به عرصه سیاسی است. آنها نام خود را «ندای ایرانیان» انتخاب کرده‌اند و تلاش می‌کنند تا جوانانی را که روزگاری در نقش پیاده نظام اصلاحات فعالیت می‌کردند به تصمیم سازی برسانند. ندای ایرانیان چهره‌های سرشناس ملی ندارد اما فعالان سیاسی اعضای موسس این تشکیلات را به خوبی می‌شناسند.

اما در میان این تشکل‌ها باید به نام محمد رضا عارف نیز اشاره کرد. او شاید یکی از مهم‌ترین بازوهای جریان اصلاحات برای انتخابات مجلس باشد و دور از ذهن نیست اگر بشنویم این روزها به تکیه زدن بر صندلی علی لاریجانی، در مجلس شورای اسلامی فکر می‌کند.

عارف در کنار وزن و جایگاه شخصی خود به سازماندهی نیروهای تشکیلاتی اصلاح‌طلب نیز می‌اندیشد و سازمان سیاسی جوانان را راه‌اندازی کرده است. عارف که پیش‌تر پایبندی خود را به اخلاق سیاسی و پیروی از نظرات سید محمد خاتمی نشان داده این بار نیز تلاش می‌کند تا نه تنها بخشی از منازعات و اختلافات نباشد بلکه لولای متصل کننده برخی جوانان اصلاح‌طلب به نخبگان سیاسی این جریان باشد. با این حال تمام این جریانات به خوبی می‌دانند اگر حمایت واضح و علنی سید‌محمد خاتمی را نداشته باشند در نهایت کاری از پیش نخواهند برد.

انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته نشان داد این حمایت بزرگان اصلاح‌طلب از یک کاندیداست که می‌تواند رییس‌جمهورساز باشد بنابراین اگر همین حمایت در انتخابات مجلس نیز شکل گیرد حتی در صورت رد صلاحیت‌های قابل پیش‌بینی مجلس آینده دور از تندروی‌های این روزها به فعالیت می‌پردازد.

سازوکار جدید خاتمی

خاتمی نیز این روزها با گسترده شدن شورای مشورتی و گذر اعضای آن از 80 نفر، چتر اصلاح‌طلبی را وسیع‌تر از پیش، بر سر نیروهای سیاسی گسترانده است. اما این پایان کار تشکیلاتی نیست. تشکیل سازمانی با محوریت نخبگان اصلاح‌طلب که مورد قبول تمامی اشخاص و گروه‌های اصلاح‌طلب باشد در دستور کار اصلاح‌طلبان قرار گرفته است.

آنها به این جمع بندی رسیده‌اند شورای مشورتی در ظرف زمان و مکان خود بهترین بستر برای اجماع روی حمایت از حسن روحانی بود اما فضای سیاسی امروز ایران هرگز با آنچه در سال 90 و 91 می‌گذشت قابل مقایسه نیست، بنابراین اصلاح‌طلبان می‌توانند از جلسات چراغ خاموش در دفتر خاتمی عبور کرده و با رسمیت یافتن شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات اظهار وجود دوباره‌یی داشته باشند.

آنها در مقایسه با رقیب از یک شانس بزرگ برخوردارند و آن شانس چیزی جز رییس‌جمهور دوران اصلاحات نیست. مقبولیت اجتماعی و نفوذ خاتمی در میان نخبگان سیاسی اصلاح‌طلب در جناح مقابل هیچ همتایی ندارد. نخبگان سیاسی و جریان‌های اصلاح‌طلب نیز به خوبی می‌دانند بدون حمایت خاتمی نمی‌توانند رای مردم را کسب کنند. جایگاه خاتمی امروز در میان اصلاح‌طلبان اگرچه ویژه و دست نیافتنی است اما او خود اولین نفری است که از استبداد رای دوری می‌کند. به همین دلیل هم او این روزها به دنبال مکانیزم جدیدی برای حکمرانی خرد جمعی است تا بتواند دست تندروهای جریان مقابل را از کرسی‌های سبز مجلس دور نگه دارد و نیروهای معتدل را جایگزین آنها کند.

/اعتماد

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۴

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۰

مهندس محمدی از ملایر

|

۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹

1

2

پاسخ

خاتمی در دل مایی بخدا

اکبر

۰۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰

0

مرگ بر خاتمی درود بر خامنه ایی

ایرانی

۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰

سید تمام قد از تو دفاع میکنیم وبه انانی که کوچکترین وابستگی نداریم اجازه هتک حرمت نمی دهیم ای کابوس کج اندیشان وحقیران همیشه سالم وبا شکوه باشی

نداسادات

۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰

خاتمی مردی برای تمام فصول

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید