در گفتگوی سلام نو با الهه کولایی بررسی شد/

لزوم ایجاد ساختارهای جدید با درس گرفتن از گذشته اصلاحات

به نظر نمی‌رسد فعالیت در شرایط فعلی به معنای پشت کردن به آرمان‌های اصلاح طلبی و آرمان‌های گذشته باشد. ما باید با درس گرفتن از گذشته ساختارهای جدید را پدید آوریم.

سرویس سیاسی - سعید سیف: احزاب قلب تپندهٔ نظام دموکراتیک هستند. در عصری که تحزب به عنوان شرط اولیهٔ حکومت مردم سالار شناخته می‌شود، نحوهٔ فعالیت آن به یکی از مباحث بحث برانگیز جامعهٔ سیاسی ایران تبدیل شده است. از طرف دیگر چالش حضور جوانان در این نهاد مدنی نیز از مسائلی است که این روز‌ها به کرات شنیده شده و مورد بررسی قرار گرفته است. در همین رابطه سلام نو گفتگویی با الهه کولایی، استاد دانشگاه انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

الهه کولایی در این خصوص گفت: این نادیده گرفتن جوانان بی‌تردید غفلت از توانمندی‌های آنان است. البته نباید فراموش کرد بدون توجه به تجربیات و توانمندی‌های گذشته هم نمی‌توان حرکت مثمر ثمری را انجام داد.

این عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب تاکید کرد: نیاز کشور به وجود احزاب برای همهٔ فعالین سیاسی کاملا شناخته شده است. بی‌تردید فعالیت حزبی و تشکلاتی با توجه به تجربه ۱۵۰ سال گذشته، روند متفاوتی را تجربه کرده است. به ویژه پس از انقلاب اسلامی و فعالیت حزبی و تشکیلاتی رنگ دینی و مذهبی به خود گرفت. در واقع فرصت فراهم شد تا مطالبات و طرح نیاز آن‌ها برای اجرای دموکراسی و خواسته‌هایشان از طرق نهادهای مدنی فراهم آید.

الهه کولایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت «سلام نو» گفت: با روی کار آمدن دولت اعتدال و شعارهای این دولت در زمینهٔ فعالیت‌های حزبی و مدنی این فرصت فراهم شد تا احزاب اصلاح طلب فعالیت خود را از سر گیرند. اما با در نظر گرفتن اتفاقات سال ۸۸ و در نظر گرفتن مشکلاتی که برای ساختارهای تشکیلاتی عمده اصلاح طلبان فراهم آمد، فعالیت حربی و تشکیلاتی با مشکل روبه رو شد. اما اتفاقات گذشته نفی کنندهٔ فعالیت و تلاش اصلاح طلبان در زمینهٔ فعالیت سیاسی نیست.

این استاد دانشگاه اذعان کرد: به نظر نمی‌رسد فعالیت در شرایط فعلی به معنای پشت کردن به آرمان‌های اصلاح طلبی و آرمان‌های گذشته باشد. ما باید با درس گرفتن از گذشته ساختارهای جدید را پدید آوریم. این وظیفه نباید هیچ‌گاه تعطیل شود. فعالیت اصلاح طلبان باید ساختارهای سیاسی جدید را بپذیرد. عدم فعالیت حزبی برای اصلاح طلبان به معنای بی‌توجهی به تجربیات گذشته است.

کولایی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر عدم فعالیت اصلاح طلبان در ساختارهای جدید به معنای توجه نداشتن به تحولات منطقه و واکنش نداد به تحولات بین المللی است. به همین دلیل فعالیت احزاب و تشکل‌های مدنی می‌تواند مطالبات اصلاح طلبان را مطرح کند. در واقع تشکیل احزاب به توسعهٔ سیاسی و اجتماعی مشور کمک می‌کند.

وی افزود: جوانان بی‌تردید از بزرگ‌ترین سرمایه‌های اجتماعی اصلاح طلبان هستند و بیشترین فعالیت اجتماعی و سیاسی را جوانان پیش از انقلاب شکل داده‌اند. بنابر این نادیده گرفتن جوانان بی‌تردید غفلت از توانمندی‌های آنان است. البته نباید فراموش کرد بدون توجه به تجربیات و توانمندی‌های گذشته نمی‌توان حرکت مثمر ثمری را انجام داد. جوانان انرژی و توانمندی‌های فوق‌العاده‌ای را دارند.

کولایی در پایان تاکید داشت: تجربه‌های گذشته راه ارزشمندی را در مقابل جوانان قرار می‌دهد. بی‌تردید جدایی، شکاف و اختلاف موجب از میان رفتن انرژی جامعه خواهد شد. بنابراین انرژی جوانان با تجربه مسن‌تر‌ها باید هماهنگ باشد.

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۵

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۰

شاهد

|

۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴

2

4

پاسخ

تاسیس حزب ندا بهترین کار در شرایط ممکنه. الان خیلی ها فحشش میدن همونطور که وقتی خاتمی در انتخابات مجلس رای داد فحشش دادند. اما بعدش که انتخابات ریاست جمهوری اتفاق افتاد و نتیجه رای خاتمی هم مشخص شد همه از خاتمی معذرت خواهی کردند. چند سال دیگه همین آقایونی که به ندا فحش میدن خودشون میان دنبال ندا. درود بر خانوم کولایی که اسیر این جوسازی ها نشدند و بصورت علمی لزوم ایجاد ساختار جدید رو گفت

ناشناس

۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴

1

5

احسنت بر کولایی. نماینده واقعی مردم بودی در مجلس ششم

۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴

0

11

کولاک کردی کولایی.افرین حرف دلم منو نوشتی. کو ادم عاقل کو افلا تعقلون. همه این روزا افراطی شدن یا ازون طرف بوم افتادن یا ازین طرف.

طلا باش تا اگه روزگار آب ات کرد روز به روز طرح های زیباتری از تو ساخته شود سنگ نباش تا اگر زمانه خرد ات کرد تیپا خوردهء هر بی سر و پایی بشوی . . .

۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴

6

خانم علیع عالیه متعالیه بنده هم چندوقت پیش این طور چیزی تو سد داشتم که ی حزبی به این نام یا ششبیه تشکیل بدم اما اعضا میخواست پول میخاست که من بیکار نداشتم تو شهر ماهم ازین کارا قبح نیست ولی کسی حاضرنیست وقتشو وزندگیشو صرف این چرندیات کنه. مردم دنبال کار نون و آب داران .

۲۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴

سلام نو عزیز دکتر زیبا کلام شنبه میاد اردبیل!اگه میشه اطلاع رسانی کنید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید