دو اتفاق جدی برای شروع به کار مجدد احزاب باید رخ دهد. نخست آنکه متولی در این حوزه باید تکلیف خود را با توسعهٔ تحزب روشن کند. ما اتفاق جدی در این حوزه در وزارت کشور ندیده‌ایم.

سرویس سیاسی - مژان فدایی: با توجه به تحولات آرایش نیروهای سیاسی از یک سو و احتمال تشکیل احزاب سیاسی جدید از سویی دیگر، می‌توان گفت که امروز مساله رعایت قواعد کار تشکیلاتی در احزاب اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند تا بتواند مقدمه‌ای باشد برای تحقق توسعه سیاسی. همچنین آسیب‌شناسی تحزب در ایران نیز، مدت‌هاست که مورد توجه بسیاری از فعالان سیاسی در کشورمان قرار دارد. در همین رابطه سلام نو گفتگویی با عبدالله ناصری، فعال اصلاح‌طلب انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

عبدالله ناصری در این خصوص گفت: شرایط احزاب به هیچ عنوان شرایط ایده آلی نیست. با توجه به اینکه متولی پشتیبانی این امر در دولت وزارت کشور است و بر خلاف انتظار، در یک سال گذشته مدیریت اصلاح طلبانه‌ای نداشته، می‌توان گفت از این جهت اصلاح‌طلبان فعالیت حزبی مناسبی نداشته‌اند.

این عضو بنیاد باران در ادامه به خبرنگار سایت سلام نو گفت: متاسفانه برخی از نهادهای قدرت شرایطی را ایجاد کرده‌اند که جریان‌های اصلی اصلاح طلب و افراد موثر در این جناح، نتوانند کار تشکیلاتی را پیش ببرند تا بر انتخاباتی چون مجلس اثر گذار باشند. این یک واقعیت است و اما شاهدیم که جریان اصلاحات با‌‌‌ همان ظرفیت و توان هنوز در فضای بسته‌ای فعالیت می‌کند. خوشبختانه جریان اصلاحات از پشتوانه‌ای به نام دولت در یک سال اخیر برخوردار است.

ناصری توضیح داد: به یک معنا فعالیت احزاب اصلاح طلب در دولت جدید نسبت به گذشته تغییری نداشته است. به هر حال احزاب اصلی مخصوصا دو حزب اصلی اثر گذار به دلیل توقیف غیر قانونی و سیاسی فعالیتی ندارند و بقیه احزاب هم منفعل هستند. این وضعیت احزاب به هیچ عنوان شرایط ایده آل نیست.

این فعال اصلاح‌طلب تاکید کرد: دو اتفاق جدی برای شروع به کار مجدد احزاب باید رخ دهد. نخست آنکه متولی در این حوزه باید تکلیف خود را با توسعهٔ تحزب روشن کند. ما اتفاق جدی در این حوزه در وزارت کشور ندیده‌ایم. از طرف دیگر باید حوزهٔ امنیتی وابسته به دولت یعنی وزارت اطلاعات هم تا حدودی این بستر را تضمین کنند. اگر چه من معتقدم که تنها نهاد وزارت اطلاعات نیست ولی وزارت اطلاعات هم می‌تواند هماهنگ با وزارت کشور این نقش را ایفا کند. اما چون این اتفاق نیوفتاده است، خیلی نمی‌توان امیدوار بود. موضوع دوم این است که اساسا نگاه حاکمیت باید به بحث تحزب و توسعهٔ حزبی که خیلی دیدگاه مطلوبی نیست، تغییر کند.

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۱

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۰

سعید جعفری

|

۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶

0

پاسخ

درود.همه ی این مسایل و مشکلات وجود داره ولی به نظر من اصلاح طلب ها هم باید از یه جایی شروع کنن وقتی یه کار شروع بشه جون طرفداری از اصلاحات زیاده در کشور اونوقت از جانب مردم حمایت میشه و مخالفت باهاش سختره و گاهی هم امکان پذیر نیست .باید دوباره شروع کرد

در گفتگو با عبدالله ناصری بررسی شد/

وضعیت احزاب اصلاح‌طلب در شرایط فعلی کشور

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید