شهربانو امانی در گفتگو با سلام نو:

قدرتمندان نمی‌خواهند احزاب رشد کنند

جوانان موتور محرک احزاب می‌توانند باشند، این در حالیست که از سوی احزاب تامین نمی‌شوند. جوانان باید تحصیلات و تفکر سیاسی داشته باشند. جوانانی که بخش سیاسی و اجتماعی فعال هستند، یادشان می‌رود که باید بخش دیگر زندگی را هم رشد دهند.

سرویس سیاسی - مژان فدایی: بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که راه حل بسیاری از مشکلات کشورمان از مسیر تقویت تحزب و حزب‌گرایی از کشورمان می‌گذرد. اگر دولت و نمایندگان مجلس برآمده از احزاب باشند، طبیعتا به واسطه ریشه حزبی خود مسئولیت پذیر خواهند بود و پیش از همه، حزب ذی‌ربطشان بر آن‌ها نظارت خواهد کرد. اما تحزب در ایران امری بوده که تاکنون نتوانسته جای خود را پیدا کند. در همین رابطه سلام نو گفتگویی با شهربانو امانی، فعال اصلاح‌طلب انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

وی در این رابطه گفت: دیده می‌شود احزاب در دنیا پس از صد سال کار و فعالیت قدرت را در دست
می‌گیرند اما در کشور‌هایی مانند کشور ما شب انتخابات حزب تشکیل می‌دهند و
فردا منشعب یا تعطیل می‌شوند.

شهربانو امانی در ادامه به سایت سلام نو گفت: برخی از مشکلات احزاب به خود احزاب برمی‌گردد و یک بخش عمده به قوانین و فرهنگ جامعه باز می‌گردد. فرهنگ تحزب در کشور کار نشده است و فرهنگ سازی نداشته‌ایم.

وی افزود: احزاب قدرتمندارن را کنش گر و مسئولین اجرایی و حاکمان را پاسخگو می‌کنند و باعث می‌شوند فرهنگ کار کردن جمعی نیز تقویت شود. تاکنون به دلایل مختلف از تحزب در جامعه حمایت نشده است و بخشی از آن هم به دلیل پیشینهٔ تاریخی احزاب است و بخشی از آن هم به فرهنگ اعضای احزاب باز می‌گردد.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در ادامه توضیح داد: احزاب انتقال قدرت را قانونمند می‌کند. دلایل مختلفی وجود دارد که در کشور ما احزاب قدرتمند شکل نگرفته‌اند. به هر حال منابع مالی احزاب در کشورهای دیگر عمدتا از طریق اعضا تامین و یا از طریق فعالیت‌های اقتصادی تامین می‌شود. در کشور ما با این وضعیت احزاب تقویت نمی‌شوند چراکه قدرتمندان خیلی علاقه به تقویت احزاب ندارند. اگر حزب باشد باید رسانه داشته باشد، اعم از رسانهٔ مکتوب شنیداری و دیداری و یا حتی ماهواره‌ای.

امانی اذعان کرد: آموزش تشکیلاتی و فرهنگ حزبی در کشور نهادینه نشده است و دیده می‌شود که ما احزاب فراگیر نداریم و از طرف دیگر اقتصاد نفتی و دولتی داریم، لذا بخش خصوصی آنچنانی هم نداریم که احزاب را حمایت کنند.

وی تاکید کرد: احزاب اصلاح طلب در این دوره و پس از آن خزان بسیار سنگین که در سالهای دولت قبل با عدم اعتماد به احزاب به وجود آمد، را پشت سر گذاشته‌اند. متاسفانه ادامهٔ آن را هم مجلس هم دارد پی گیری می‌کند.

وی در پایان گفت: جوانان موتور محرک احزاب می‌توانند باشند، این در حالیست که از سوی احزاب تامین نمی‌شوند. جوانان باید تحصیلات و تفکر سیاسی داشته باشند. به یاد داشته باشید که جوان باید تحصیل و اشتغال داشته باشد و در کنار آن به فعالیت حزبی و سیاسی هم انجام دهد. یکی از دغدغه‌ها این است که جوانانی که بخش سیاسی و اجتماعی فعال هستند، یادشان می‌رود که باید بخش دیگر زندگی را هم رشد دهند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید