بنده نمی دانم علت این هجمه ها به میرحامد چه هست؟ مگر ایشان هم عضو ندا هستند که ایشان را تخریب می کنید؟ بنده در کلاس ایشون که در سازمان دانشجویی برگزار شده بود شرکت کردم و بعد از آن هم با ایشان دوست شدم ، ایشان انسان بسیار رک و شجاع و صادقی هستند و از لحاظ علمی بسیار بالا هستند و من به دوستی با ایشان افتخار می کنم.

۰۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱

15

جناب اکبری مجموعه ای از خودبزرگ بینی کاذب هستن که نیاز به درمان دارن. ولی برادر حد و اندازه را چیز دیگه ای تعیین میکنه.

رضا

۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳

5

در طول ده سال گذشته حتی یک مقاله ویا مطلب در حمایت از احزاب اصلاح طلب و یا شخصیت هایی چون موسوی و کروبی و یا سابقه فعالیت وهمکاری در احزاب رسمی اصلاح طلب را نداشته ایشان سابقه مثبت اصلاح طلبی نداشته

در گفتگو با حامد اکبری بررسی شد/

لزوم ایده‌محوری در احزاب، به جای فردمحوری

آفت فعالیتهای سیاسی در ایران این است که ما احزاب را به اسم فلان شخص حقیقی می‌شناسیم، یعنی اگر آن شخص خاص از حزب مورد نظر حذف شود عملا کل حزب مختل می‌شود.

سرویس سیاسی: بسیاری از مشکلات اقتصادی، نابرابری‌های اجتماعی و دشواری‌های سیاسی که در ایران وجود دارد را می‌توان ناشی از عدم وجود احزاب واقعی و حرفه‌ای در ایران دانست. در موضوع چرایی ضعف تحزب در ایران بحث‌های فراوان صورت گرفته، اما با توجه به اهمیت این موضوع به نظر می‌رسد که جامعه ایران و فعالین سیاسی لازم باشد بیش از این به این موضوع بپردازند. در همین رابطه سلام نو گفتگویی با میر حامد اکبری، فعال اصلاح‌طلب، نویسنده، رئیس ستاد جوانان اصلاح‌طلب استان فارس در انتخابات 92 و مدرس دانشگاه در شیراز انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

یکی از ارکان اصلی جوامع مدرن و موکراتیک و تحقق جامعه مدنی وجود احزاب فعال است. اما در جامعه ما انگونه که باید کار حزبی و تحزب جا نیوفتاده است. علت این امر را در چه چیزی می‌دانید؟

آنچه مسلم است، در جوامعی که پلورالیسم یا کثرت گرایی سیاسی حاکم است، افراد در قالب احزاب سیاسی فعالیت کرده و از راه تشکیلات سازی به مدارج بالای سیاسی دست می‌یابند. اما در جوامعی که پوپولیسم یا توده گرایی (عوام گرایی) غلبه داشته باشد، احزاب کارکرد اصلی خود را از دست داده و کارآیی چندانی ندارند. از جهتی دیگر ساختار احزاب در کشورما، بیشتر از بالا به پایین است، یعنی شوراهای مرکزی در رأس آنان قرار گرفته و اعضای ملی و مسئولین استانی حزب را منصوب کرده و آنان نیز به همین ترتیب ارکان حزب در استان‌ها و شهرستان‌ها را به صورت سلسله مراتبی منصوب می‌کنند. پس چینش اعضا در احزاب ما به صورت انتصابی است نه انتخابی و روحیه دموکراتیک در آن وجود ندارد. در صورتی که در تحزّب مدرن معمولا ارکان حزب از محلی گرفته تا ایالتی و ملی از پایین به بالا و توسط اعضا انتخاب می‌شوند.

عملکرد احزاب ایرانی در ایام انتخابات چگونه است؟

اکثر احزاب در ایران کارکرد موسمی دارند و در ایام انتخابات یا مناسبت‌ها فقط بیانیه‌ای صادر کرده یا از کاندیداتوری اشخاصی حمایت می‌کنند و عنصر مداومت فعالیت حزبی که از مهم‌ترین کارکردهای احزاب مدرن است را به کلی از یاد برده‌اند که البته با توجه به نظام سیاسی نیمه ریاستی – نیمه پارلمانی ایران، نمایندگان مجلس اکثراً با توجه به گرایش‌های سیاسی فردی به مجلس راه می‌یابند و انتخابات با سیستم لیستی چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. این عوامل و برخی عوامل دیگر موجب شده که نظام احزاب سیاسی در کشور ما رشد محسوسی نداشته باشد.

همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات احزاب ایرانی به ضعف در آموزش و تربیت کادر اشاره می‌شود. شما این مساله را چطور ارزیابی می‌کنید؟

یکی دیگر از کارکردهای مهم احزاب سیاسی، بحث آموزش دانش سیاسی است، آموزش درون سازمانی و برون سازمانی، یعنی احزاب می‌بایست به اعضای خود فن تشکیلات محوری، گفتمان سیاسی، انضباط تشکیلاتی و دانش سیاسی را در قالب کارگاه‌ها و کنفرانس‌های آموزشی تعلیم دهند و از جهتی دیگر با تلاش برای آموزش افراد جامعه برای آشنایی با نظام سیاسی و مفاهیم آن و حق و تکلیف آنان در اجتماع، آگاهی سیاسیشان را گسترش دهند تا از این رهگذر اهداف جامعه مدنی و دموکراسی حقیقی محقق گردد.

آیا احزاب اصلاح طلب تاکنون آنگونه که باید در کار حزبی حرفه‌ای عمل کرده‌اند؟ به نظر شما چطور می‌توان وضعیت را بهبود بخشید؟

در جواب این سوال باید گفت که نه تنها احزاب اصلاح طلب بلکه هیچ حزبی در ایران در کار حزبی به صورت کاملا حرفه‌ای عمل نکرده است. چرا که نه ساختار احزاب در ایران به صورت مدرن و حرفه‌ای بوده و نه نگاه سیاسی اعضای آن به مسائل سیاسی حرفه‌ای است. احزاب اصلاح طلب هم هرچند عملکردشان بسیار بهتر از احزاب اصولگرا بوده اما از این قاعده مستثنی نیستند. آفت فعالیتهای سیاسی در ایران این است که ما احزاب را به اسم فلان شخص حقیقی می‌شناسیم، یعنی اگر آن شخص خاص از حزب مورد نظر حذف شود عملا کل حزب مختل می‌شود.

چطور باید این مشکل را حل کرد؟

ما اگر احزاب سیاسی را به جای فرد محوری به سمت ایده‌محوری سوق دهیم، آن زمان می‌توانیم در بحث تحزب پیشرفت کنیم. احزاب سیاسی اصلاح طلب که در قالب یک شورای هماهنگی با هم تشریک مساعی دارند، هر کدام دارای گرایشهای مختلف و بعضاً مخالف هستند. پس لازمه موفقیت یک جبهه سیاسی که متشکل از احزاب مختلف است، هماهنگی ساختاری و تشکیلاتی در اصول کلی است و احتیاجی نیست که در جزئیات با هم کاملا هماهنگ باشند. مهم‌ترین آسیبی که احزاب اصلاح طلب با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، عدم وحدت لازم، پافشاری تعدادی از احزاب بر مواضع غیر اصولی خود و عدم پذیرش برخی از نقدهای سازنده و دلسوزانه منتقدین منصف و عدم تلاش برای همگرایی بیشتر، میدان ندادن به جوان تر‌ها و عدم قبول اشتباهات گذشته و عدم تلاش کافی برای تقویت نقاط قوتشان است.

برخی معتقدند که فعالین سیاسی جوان لزوما باید تابع بزرگان باشند تا کار را بیاموزند. آیا لزوما باید اینگونه باشد یا اینکه می‌توان در صورتی که صلاحیت وجود داشته باشد، جوانان هم در کنار نسل قبل خود قرار گیرند؟

قطعا می‌توانند که در کنار هم باشند. از اقتضائات دوران جوانی، شور و نشاط فراوان است که روحیه محافظه کاری را بر نمی‌تابد. باید به جوانان میدان داد تا وارد عرصه شده و توانایی‌های بی‌شمار خود را به رخ همگان بکشند. هرکجا به جوان میدان داده شده حماسه آفریده، مگر همین جوانان نبودند که با رشادتهای خود پوزه دشمن را در هشت سال جنگ تحمیلی به خاک مالیدند، مگر همین جوانان نبودند که در دوران جنگ فرمانده لشکر بودند و با خون پاک خود از کیان مملکت دفاع کردند؟ حال چه شده که برخی خیال می‌کنند که جوانان نمی‌توانند در عرصه‌های سیاسی و اجرایی پا به میدان بگذارند، آیا بزرگان جوانان را فقط برای ابواب جمعی، پیاده نظام در کارزارهای انتخاباتی یا پر کردن صفوف طرفداران خود می‌خواهند؟؟ پس این جوانان کی باید به عرصه فعالیت‌های اجرایی وارد شوند؟ آیا بزرگان از به عرصه وارد شدن جوانان واهمه دارند؟

آیا نمونه موفقی هم از این مدل وجود دارد؟

همین جوانان اصلاح طلب بیش از ۱۷ سال است که این عنوان را یدک می‌کشند، بعضی از آنان پا به مرحله می‌انسالی گذاشته‌اند ولی هنوز جوان اصلاح طلب خوانده شده و در دید برخی از بزرگان هنوز خام و ناپخته جلوه داده می‌شوند!!! مگر ۱۷ سال کار تشکیلاتی، انتخاباتی، سیاسی و فرهنگی انجام دادن کم است تا جوانی به مرحله پختگی سیاسی برسد؟! بزرگان باید دید خود را به این مقوله عوض کنند، چشم‌ها را باید شست جور دیگر باید دید!!! مگر پیامبر اسلام اسامه ابن زید جوان ۲۰ ساله را به فرماندهی سپاه اسلام در جنگ با روم روانه شام نکرد؟ مگر در ممالک پیشرفته دنیا جوانان مشاغل حساس سیاسی را تصاحب نکرده‌اند؟ نمونه‌اش وزیر امور خارجه ۲۷ ساله اتریش.

اخبار مرتبط

قدرتمندان نمی‌خواهند احزاب رشد کنند

جوانان موتور محرک فعالیت‌های سیاسی هستند

وضعیت احزاب اصلاح‌طلب در شرایط فعلی کشور

لزوم ایجاد ساختارهای جدید با درس گرفتن از گذشته اصلاحات

بستر مناسب برای فعالیت احزاب باز شود

اصلاحات نیاز به بازسازی دارد

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۱۹

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۵

احمدی

|

۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵

1

40

پاسخ

اقای اکبری به هیج وجه صلاحیت رئیس ستاد جوانان اصلاح‌طلب استان فارس رو ندارند . نمیدونم چطور به این پست رسیدند!

پاسخ ها

محمدرضا

۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷

چشم آقای احمدی .. از این به بعد از شما سوال می کنند اگر تأیید فرمودید اطاعت امر می کنند ، شما خودتو ناراحت نکن عزیزم

ناشناس

۰۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶

3

تحلیل ایشون خیلی خوبه ولی این دوره باز هم اصولگرایان اکثریت مجلس رو کسب خواهند کرد.

محمدی

۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶

0

بزرگان اصلاح طلب به نظر من میدان دادن به جوانان را تا حدودی برای خودشان خطرناک می دونند.

سارا

۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶

36

الکی این ادمُ بزرگ نکنید! استاد دانگشاه و فعال سیاسی ! من که نفهمیدم چی میگه !

۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷

سارا خانم شما لطفا اول برو کمی دیکته یاد بگیر تا به جای دانشگاه ننویسی دانگشاه بعد بیا و نظر بده... بعد هم نفهمیدن شما مشکل خودتون هست برید و دانشتون رو زیاد کنید ، این همه آدم متوجه شدند ولی شما متوجه نشدید... سایت سلام نو لطفا نظر من رو هم بدون سانسور منتشر کنید

۰۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷

2

تحلیل پخته و خوبی بود.

۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸

سالها باید که تا یک سنگ اصلی ز آفتاب لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن.

شرایط داره عزیزم با تمثیل که مشکل حل نمی شه. نمره شما آقا سید جان 7

مصطفی نظری

۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸

بنده به عنوان یک روزنامه نگار در بخش سیاسی لزوم به کار بردن اصولی که آقای اکبری گفته اند را برای احزاب ضروری می دانم و با توجه به مطالبی که از ایشان در سایتهای مختلف دیده ام آگاهی نامبرده در بخش مطالعات احزاب سیاسی را کاملا تایید می کنم.

۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸

اقای دکتر اکبری ذره ای نقد پذیری تو وجودشون نیست، اگه ایشون مسئول اصلاحات شیراز اند، باید تاسف خورد ، نقد پذیری اولین خصوصیت اصلاح طبه، من از نزدیک بااین اقا بارها بحث داشتم ، چون نمیتونه دفاع کنه توهین میکنه!

_راست میگید این رو منتشر کنید

ایل قشقایی

۲۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸

41

درود بر میرحامد عزیز که قصد داره برای انتخابات مجلس شرکت کنه و نماینده عشایر بشه در شیراز ... ما قشقایی ها حمایتت می کنیم مرد خوب و با غیرت

امینی قشقایی

۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰

عشایر نیاز به نماینده ی قدرتمند دارند !؟ نه این اقا

۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹

28

خدارا شکر که حامد اکبری راهش جدا شده.در اینده اعضای هیات موسس می فهمند چه کسانی عضو حزبشون هست.

ناصری

۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹

آقای احمدی میشه بفرمایید حامد اکبری راهش از کی جدا شده و اعضای هیات موسس و حزب که نوشتید منظورتون چه کسانی هستند؟

۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰

چه ربطی به مصاحبه داشت ؟ از کجای مصاحبه به این رسیدی ؟ خوبی ؟

بنیامین

۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹

ای بابا کجای کاری داداش

دولت ما میانگین وزرایش بالای 50 ساله اونوقت چطور انتظار داری به جوانان بها داده بشه؟

آرش

۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید