داود سلیمانی در گفتگو با سلام نو:

وجود احزاب در ایران جدی گرفته نمی‌شود

یکی از ارکان اصلی جوامع مدرن و موکراتیک و تحقق جامعه مدنی وجود احزاب فعال است اما وجود احزاب در ایران به چند دلیل جدی گرفته نشده و نمی‌شود. اول رویکرد‌ها و نگاه‌ها به تحزب است.

سرویس سیاسی: با توجه به تحولات آرایش نیروهای سیاسی از یک سو و احتمال تشکیل احزاب سیاسی
جدید از سویی دیگر، می‌توان گفت که امروز مساله رعایت قواعد کار تشکیلاتی
در احزاب اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند تا بتواند مقدمه‌ای باشد برای تحقق
توسعه سیاسی. همچنین آسیب‌شناسی تحزب در ایران نیز، مدت‌هاست که مورد توجه
بسیاری از فعالان سیاسی در کشورمان قرار دارد. در همین رابطه سلام نو
گفتگویی با داود سلیمانی، فعال اصلاح‌طلب انجام داده که در ادامه
می‌خوانید:

این نماینده مجلس ششم در همین خصوص گفت: یکی از ارکان اصلی جوامع مدرن و موکراتیک و تحقق جامعه مدنی وجود احزاب فعال است اما وجود احزاب در ایران به چند دلیل جدی گرفته نشده و نمی‌شود. اول رویکرد‌ها و نگاه‌ها به تحزب است.

داود سلیمانی در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری تحلیلی «سلام نو » گفت: در تعاریف رایج در نظام‌های دموکراتیک احزاب برای توزیع قدرت و کسب آن فعالیت می‌کنند. درحاکمیت‌ها این امر پذیرفته شده که احزاب برای رقابت سیاسی و کسب قدرت رقابت می‌کنند. از این رو احزاب رقیب و حتی مخالف می‌توانند در عرصهٔ انتخابات‌های گوناگون به رقابت بپردازند. ولی در ایران این نگاه و رویکرد کمتر وجود دارد و احزاب را رقیب حاکمیت تلقی می‌کنند ونه جزیی از ساز و کار قدرت در حاکمیت.

وی افزود: دلیل دوم این است که در ساختار‌های حقوقی و حقیقی حاکمیت حزب جایگاهی متناسب ندارد. نقش احزاب در تعیین اعضای پارلمان از طریق نهاد انتخابات در قوانین حقوقی دیده نشده است. ما قانونمان در یک کمیسیون ماده ۱۰ خلاصه شده که هیچ تضمینی هم برای ثبات فعالیت در آن برای احزاب وجود ندارد و سازو کاری صرفا حکومتی پیدا کرده و در عین حال هیچ تضمین قانونی برای مصون ماندن احزاب مستقل از حاکمیت ویا منتقد وجود ندارد و در ساز و کار حاکمیتی و اجرایی نیز جایگاه احزاب بر اساس پایگاه مردمی و گستردگی آنان دیده نمی‌شود.

این عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی تاکید کرد: اگر حزبی ولو با پایگاه اجتماعی گسترده یک شبه منحل اعلام گردد، به دلیل آنکه در ساختار حقیقی و حقوقی دولت و حاکمیت عملا نقشی ندارد، هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد. برخلاف نظام‌های دموکراتیک که این امر هم پارلمان و هم دولت را شدیدا تحت تاثیر قرار می‌دهد. زیرا در ساختار حقوقی نقش تعریف شده و تضمین شده‌ای برای احزاب وجود دارد.

این سیاست مدار اصلاح طلب افزود: دلیل سوم آنکه در ایران رسیدگی به تخلف احزاب وداوری نسبت به آن‌ها توسط طرف دعوا‌گاه صورت می‌گیرد. هیات منصفه متشکل از نمانندگان احزاب ونهادهای مدنی در آن نقشی ندارند از این رو احزاب به راحتی تحت فشارهای گوناگون از پا درمی آیند.

سلیمانی در پایان اذعان کرد: البته هر حزبی نیاز به نیروهای آگاه و کارآمد دارد و این امر جز با مطالعه و شرکت در کارگاه‌های مهارت آموزی و پذیرفتن نقش‌های گوناگون اجتماعی در صحنهٔ عمل می‌سر نخواهد شد. اردو‌های آموزشی شرکت در امداد رسانی و فعالیت‌هایی که اعضا را با درد‌ها ورنج‌های مردم از نزدیک و به شکل زیست مشترک آشنا نماید و کسب تجربه در حین عمل در کنار مطالعه و بویژه بهره بردن از تجارب سیاسیون به شکل عملی و تقویت گفتمانی با مفصل بندی‌های حزبی و امثال آن می‌تواند در این جهت موثر باشد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید