در گفتگو با قربان‌اوغلی بررسی شد/

وضعیت اسرائیل و فلسطین بعد از آتش‌بش

با یک جمع بندی می‌توان به این نتیجه رسید که نمی‌توان امید بست که جنگ دیگری در این منطقه به خصوص بین گروه‌های مقاومت و اسراییل رخ ندهد.

سرویس سیاسی - مژان فدایی: در پی توافق فلسطین و اسرائیل بر سر آتش‌بس تحلیل‌ها و بحث‌های بسیاری در خصوص آینده این منطقه مطرح شد. در همین رابطه سلام نو گفتگویی با جاوید قربان اوغلی، مدیرکل پیشین آفریقای وزارت خارجه و تحلیلگر مسائل منطقه انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

قربان اغلو با تاکید بر عدم رفع تمامی مشکلات میان دو کشور، به خبرنگار «سلام نو » گفت: با یک جمع بندی می‌توان به این نتیجه رسید که نمی‌توان امید بست که جنگ دیگری در این منطقه به خصوص بین گروه‌های مقاومت و اسراییل رخ ندهد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در همین رابطه گفت: در جنگ اخیر اسراییل و فلسطین که حدود ۵۰ روز طول کشید، تعداد بسیار زیادی از زنان و کودکان فلسطینی به همراه چندین اسرائیلی کشته شدند. ما در این ۵۰ روز شاهد چندین آتش بس شکننده بودیم که نهایتا با تلاش‌هایی که مصر و دولت خودگردان فلسطین و محمود عباس به توافقی که می‌گویند پایدار است، دست یافتند.

جاوید قربان اغلو ادامه داد: البته نمی‌توان انتظار داشت که جنگ بین اسرائیل و فلسطین، با این آتش بس پایان پیدا کند. علت آن هم این است که هم آن جنگ و هم آتش بس بخشی از منازعه‌ای است که مدت‌ها است در این منطقه جریان دارد. حماس در حقیقت بخش کوچکی از سرزمین‌های دولت خودگردان را در اختیار دارد و گروه‌های دیگر بر اساس صلحی که آقای محمود عباس و دولت خودگردان داشته استف همسویی ندارند و علت آن این است که دوره‌های جهادی و مقاومت به دنبال آزادی بخش اعظم و یا حتی تمام اسرائیل هستند، در صورتی که محمود عباس و دولت خودگردان از‌‌‌ همان زمان یاسر عرفات، به دنبال صلحی با اسرائیل بوده‌اند که بتوانند بخشی از سرزمین‌ها را پس گیرند و نهایتا به صلح برسند.

وی در ادامه تاکید کرد: با یک جمع بندی می‌توان به این نتیجه رسید که نمی‌توان امید بست که جنگ دیگری در این منطقه به خصوص بین گروه‌های مقاومت و اسراییل رخ ندهد. طبیعت این دو طبیعت ناهمگون و ناسازگار با هم است و حماس اعتقاد دارد باید کاملا محاصره غزه لغو شود و گذر‌گاه‌ها به خصوص رفح باز گردد. فرودگاه و امکان رفت و آمد‌های به غزه از طرق مختلف باز شود که اسرائیلی‌ها به این امر حساس هستند و اعتقاد دارند این آزادی و رفع محاصره درست نیست و خطر بیشتری را برای اسرائیل دارد.

قربان اغلو اذعان داشت: این آتش بس چندین دلیل داشت. اولین دلیل ان است که در مقابل دو جنگ قبلی که با حماس داشتند، تعداد کشته‌های صهیونیست‌ها خیلی بالا رفت. توجه داشته باشید که در جنگ ۲۲ روزه اسراییل تنها ۱۳ سرباز را از دست داد اما از فلسطینی‌ها ۱۰۴۱ نفر به شهادت رسیده بودند. در این جنگ ۵۰ روزه تعداد کشته‌های فلسطینی تقریبا دو برابر جنگ ۳۳ روزه بود اما تعداد کشته‌های اسراییل در برابر جنگ ۳۳ روزه ۵ برابر شد.

وی افزود: نکتهٔ دیگر این است که در این جنگ ماهیت کشتار به سمت غیر نظامیان و زنان کودکان پیش رفت و نزدیک به ۵۰۰ کودک کشته شدند و اسرائیل به شدت تحت فشار افکار عمومی حتی متحدان خود مانند آمریکا قرار گرفت. درست است که به اعتقاد آن‌ها اسرائیل حق دفاع از خود دارد اما در حقیقت به دلیل حملات وحشیانه‌ای که بیشتر به منازل، مساجد، مراکز عمومی و حتی اماکن تحت نظارت سازمان ملل را هدف قرار دارند، تحت فشار قرار گفتند. همین امر باعث شد فشار افکار عمومی بر روی اسرائیل فشار وارد کند. دلیل سوم هم آنکه اولین بار موشک‌های مقاومت جا‌ها و اماکنی را در اسرائیل هدف قرار داد که قبلا سابقه نداشت و این به اعتبار اسرائیل ضربات غیر قابل جبرانی را وارد کرد.

این کار‌شناس مسائل بین الملل در ادامه گفت: این جنگ باعث شد بر خلاف کشورهای غربی که مهاجر پذیر هستند، مردم اسرائیل خاک این کشور را ترک کنند و این اتفاق باعث فرار سرمایه‌ها از اسرائیل شد. در واقع دو طرف تن به این آتش بس دادند. چون فلسطینی‌ها احساس می‌کردند آتش بسی که اسرائیل قبول کرد، یک پیروزی به حساب می‌آید و آن هم با اسن دلیل است که اسرائیل به اهداف خود که خلع صلاح مقاومت و زدن ضربات مهلک به مقاومت بود، ناتوان ماند. البته نه اینکه هیچ ضربه‌ای نزد اما نتوانست به اهداف سیاسی خود در این جنگ ۵۰ روز برسد و از طرفی خود اسرائیل هم نیاز به این آتش بس داشت تا زیر فشارهای سنگین افکار عمومی و حتی متحدین خود بیرون آید.

وی در پایان گفت: توقع نمی‌رود این بتواند پایانی بر مخاصمات باشد، به این دلیل که نه مقاومت دست بردار است و نه اسرائیل از آن روحیهٔ خود کاسته است. می‌توان گفت آبی است در آتش منازعه‌ای که شش دهه طول کشیده است. می‌توان گفت فلسطینی‌ها سرفراز از این جنگ پیروز آمدند هر چند نمی‌توان نسبت به درد و رنجی که کشیدند بی‌تفاوت بود.

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۱

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۱

ناشناس

|

۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱

0

پاسخ

اقای قربان اوغلو از مطالب شما استفاده کردیم

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید