صادق زیباکلام:

دیدگاه مخالفان «ندا» مانند دیدگاه مخالفان هاشمی در گذشته است

این‌‌ همان بدنه‌ای است حمایت از آیت ا... هاشمی در سال ۹۲ و حمایت از خاتمی را در آن سال پیش برد بنابراین قضاوت در مورد تشکل تازه تاسیس و تفکرات‌اش زود هنگام و پیش داروی است.

سرویس سیاسی - سعید سیف: دکتر صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در مورد تشکیل ندای ایرانیان و برخی مخالفت‌هایی که با تشکیل این حزب می‌شود به خبرنگار سایت «سلام نو » گفت: اصولا اصلاح طلب کسی است که بهترین راه حل را برای اصلاح امور بر می‌گزیند، نه الزاما آسان‌ترین راه را. بنابراین همان‌طور که این حزب در شرف تاسیس اعلام کرده است می‌خواهد اصلاح طلب باشد، از سید محمد خاتمی، آیت‌ا... هاشمی و سید حسن خمینی عبور نمی‌کند. چون خلاف تعریف دموکراسی خواهی و اصلاح طلبی است.

مشروح مصاحبه صادق زیباکلام با سلام نو را در ذیل می‌خوانید:

*بخشی از اصلاح طلبان درصدد هستند حزبی را با نام ندای ایرانیان تشکیل دهند. برخی از فعالین اصلاح طلب هم همانند جریان افراطی نسبت به تشکیل این حزب انتقاداتی دارند. حتی مسئله عبور از بزرگان خاتمی یا هاشمی را مطرح می‌کنند. نظر شما را راجع به تشکل در شرف تاسیس ندای ایرانیان چیست؟

بسیاری از قضاوت‌هایی که در مورد این تشکل جدید صورت می‌گیرد چیزی نیست جز پیش داروی. من از شما می‌پرسم آیا تاکنون اعضای ندا بحثی را در مورد عبور از بزرگان مطرح کرده‌اند؟ مسلما خیر. بدنه اصلاحات می‌داند که باید در کنار آیت‌ا... هاشمی و خاتمی بماند. اعضای ندای ایرانیان هم اتفاقا بدنه اصلاحات هستند. این‌‌ همان بدنه‌ای است حمایت از آیت ا... هاشمی و آقای خاتمی را در سال ۹۲ پیش برد. بنابراین قضاوت در مورد تشکل تازه تاسیس و تفکرات‌اش زود هنگام و پیش داروی است.

*پس چرا می‌گویند اعضای جوان ندای ایرانیان در حال عبور اصول اصلاح طلبی هستند؟

کدام اصول؟

*برخی معتقدند نباید از۸۸ عبور کرد و این حزب جدید با این هدف تاسیس شده است؟

ندای ایرانیان یک تشکل تازه تاسیس و درشرف گرفتن مجوز است. باید دانست که انقلابی‌گری با اصلاح طلبی متفاوت است. کسانی که می‌گویند اعضای ندای ایرانیان در حال عبور از آرمان‌های اصلاح طلبی هستند باید بدانند اصلاح طلبی با انقلابی‌گری متفاوت است. بیشترین کسی باید از موضوع ۸۸ و اتفاقات رخ داده در آن ناراحت می‌شد آیت ا... هاشمی بود. نامه تاجزاده به آیت ا... هاشمی را بخوانید متوجه می‌شوید که هدف این بوده است که هاشمی را از انقلاب دور کنند. اما آیت ا... هاشمی، صبر، اعتدال و تدبیر را کنار نگذاشت. اصلاح طلبی هم همین است. اصولا اصلاح طلب کسی است که بهترین راه حل را برای اصلاح امور بر می‌گیزند، نه الزاما آسان‌ترین راه را؛

این موضوع را در خصوص این حزب در حال تاسیس چطور ارزیابی می‌کنید؟

آن چنان که این تشکل اعلام کرده است می‌خواهد اصلاح طلب باشد. از سید محمد خاتمی، آیت ا... هاشمی و سید حسن خمینی هم عبور نمی‌کند. به نظر من این تشکل در طیف دموکراسی خواهی جای می‌گیرد. متاسفانه برخی از مخالفان تشکیل حزب در حال تاسیس ندای ایرانیان‌‌ همان تعریف و دیدگاهی را دارند که سال‌ها پیش در مورد آیت ا... هاشمی بکار برده می‌شد. به نظر من قضاوت در مورد عملکرد و کارنامه این دوستان زود هنگام است.

اخبار مرتبط

هیچ‌گاه با تشکیل حزب ندای ایرانیان مخالفت نکرده‌ام

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۱۰

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۱

قاسمی

|

۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸

3

15

پاسخ

درود بر زیباکلام. به جو نگاه نمیکنه و واقعیت رو میگه.

ناشناس

۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸

0

4

هرکه را در جان خدا بنهد محک مر یقین را باز داند او زشک

۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸

1

5

چند سال دیگه همینا میان میگن اشتباه کردیم که به ندا حمله کردیم. مشارکت قبلا هم یک بار همین کار رو با هاشمی رفسنجانی کرده بود.

۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸

من چند سئوال ابتدایی از اعضای این حزب به خصوص آقای صادق خرازی دارم

1- اگر در دولت جدید به شما پستی پیشنهاد می شد باز هم به دنبال ایجاد یک حزب جدید بودید.

2- چرا شما برای فعالیت به اصطلاح اصلاح طلبی خود به سایر احزاب اصلاح طلب نشانه دار مراجعه نمی کنید .

3- دلیل این همه مصاحبه و تشویق شما از سوی احزاب اصولگرا و رسانه های منتصب به آنان چیست ؟

4- چرا با وجود نظر مخالف آقای خاتمی نسبت به تشکیل این حزب جدید همچنان مشغول سو استفاده تبلیغاتی از نام وی هستید ؟

5- با وجود درخواستهای عدیده جهت تشکیل حزب در وزارت کشور که اغلب مسکوت مانده الویت یافتن صدور مجوز با فشار جریانات تندرو اصولگرا را چگونه ارزیابی می کنید ؟

شاید آقای خرازی اصولگرا بتواند با پیش کشیدن چند شعار پوپولیستی و ریخت و پاشهای کلان مالی موجبات فریب چند جوان تازه به دوران رسیده اصلاح طلب را فراهم کند ام هرگز قادر نخواهد بود در رهبران واقعی اصلاح طلب نفوذ پیدا کند

پاسخ ها

اصلاح طلب

۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸

راجع به بقیه سوالاتت خود اعضای این حزب باید جواب بدن. اما راجع به سوال اولت باید بگم که سطوح سیاسی روحانی و خرازی رو دقیق نمیدونی شما که این سوال رو میپرسی. این ذهنیت که روحانی به خرازی پست نداده حالا این میخواد حزب بزنه خیلی دور از واقعیته. لحن مودبانه ات نشون میده که آدم مغرضی نیستی احتمالا اما یحتمل تحت تاثیر تخریب هایی که صورت گرفته قرار گرفتی. مطمئن باش وقتی این حزب مجوز بگیره من خودم اولین نفر عضوش خواهم شد و شما هم دو سه سال دیگه عضو همین حزب خواهد شد. حتی همین تخریب کننده ها هم نظرشون عوض خواهد شد. همونطور که راجع به هاشمی اشتباه کرده بودند. سیاست ایران عرصه هیجانه متاسفانه و وقتی آدما متوجه اشتباهشون میشن که هزینه به بار آوردن.

۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸

خب برو از خود خرازی بپرس. مگه خرازی اینجا میاد که بهت جواب بده؟؟؟؟؟؟؟؟

۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸

خرازی نزدیک ترین چهره به خاتمیه...چجور میگی اصولگراست؟؟؟؟

محمد

۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹

ندای ایرانیان یک تشکله مشکوکه،لیدرشان که قالیبافیه.آقای زیبا کلام هم کسیه که میگفت باید به قالیباف رای بدیم و حتی یادداشت هم نوشت،هر چند که شما این کامنت رو منتشر نمیکنید،ندای ایرانیان شاخه اصلاح طلبان طرفداره قالیبافه!!

۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰

آقای خرازی تمام رشدش در جمهوری اسلامی را مدیون رانت خانوادگی بوده است .

حالا هم میخواد با رانتی که از فامیلی با اقای خاتمی و رهبری دارد کاری کرده باشد . اشکالی نداره اسم جریان اصلاح طلبی رو روی خودش نزاره . کسی که در جریان انتخابات اخیر که اتفاقا خیلی مرز بندی اصلاح طلبان شفاف بوده در اردوگاه مقابل بوده چطور ادعای اصلاح طلبی دارد؟

۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰

یباکلام که اولین منتقد ندا بود!!!

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید