۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 21696

ساعده سیما:

باید این فضا تغییر کند

در آن موقع برخی از احزاب بزرگتر اصلاح‌طلب حتی موضع شرکت در انتخابات را تایید هم نمی‌کردند. در حالیکه جوانان در انتخابات نقش‌آفرین شدند و با حمایت آقایان هاشمی و خاتمی و شرایط خاصی که پیش آمده بود، دیدیم که شرکت در انتخابات امر درستی بود.

سرویس سیاسی: سیاست داخلی ایران در زمان دولت‌داری اصولگرایان را به

واقع می‌توان خزان احزاب دانست. در این دوره بصورت پایه‌ای زمینه کار حزبی در کشور مورد هجمه افراطیون و اقتدارگرایان قرار گرفت و حالا پس از پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری، بارقه‌های امیدی در زمینه بازسازی این بنای تخریب شده شکل گرفته است. در همین رابطه سلام نو گفتگویی با ساعده سیما فعال جوان اصلاح‌طلب انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

این فعال اصلاح‌طلب در این خصوص با اشاره به وضعیت نامناسب چند سال گذشته گفت: در ۸ سال گذشته با توجه به شرایطی که در کشور حاکم شد، احزاب تا حد زیادی به حاشیه رانده شدند و اگر نگوییم که کار حزبی در کشور تعطیل شد، خوشبینانه می‌توانیم بگوییم که کمرنگ شد و این رکود را در انتخابات مجلس دیدیم. نهایتا در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ باز هم یک قشری از جامعه فعال شد و توانست موتور محرکهٔ احزاب باشد.

ساعده سیما در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری تحلیلی «سلام نو » توضیح داد: علت این رکود هم یکی اینکه در کشور ما احزاب به درستی کارکردشان تعریف نشده و خانهٔ احزاب آنطور که باید کار خود را به خوبی انجام نمی‌دهد. از طرف دیگر با توجه به اتفاقات پس از سال 88، فعالیت سیاسی به ویژه فعالیت حزبی با خطرات و هزینه‌هایی مواجه شد که این امر تاثیر زیادی در فعالیت احزاب گذاشت و منجر به آن رکود شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی برون‌رفت از این وضعیت گفت: راه برون رفت از این رکود این است که افکار جدید و ایده‌های نو در بدنهٔ اجتماعی دمیده شود. مانند آن روح امیدی که در سال ۹۲ مردم را به پای صندوق‌های رای آورد. ایده نو و امید لازم است تا با توجه به آن مردم بتوانند به نیاز کار تشکیلاتی و کار گروهی پی ببرند و افراد خودشان به احزاب روی آورند.

سیما تاکید کرد: کار دیگر این است که دولت باید فعالیت حربی را در عمل به رسمت بشناسد و دستیابی به احزاب و کار تشکیلاتی را سهل کند. آن موقع است که ما می‌توانیم از این رکود خارج شویم و یک فضای امیدوارانه را در جامعه ایجاد کرده و آن نشاطی که در ۸ سال گذشته از دست رفته است را مجددا به فضای سیاسی جامعه باز گردانیم.

این عضو باسابقه سازمان دانشجویی تصریح کرد: در سال ۹۲ قبل از اینکه احزاب فعالیت خود را آغاز کنند، این جوان‌ها بوند که پیش قدم شدند و با حرکت جمعی خود احزاب را با خود همراه کردند.  در آن موقع برخی از احزاب بزرگتر اصلاح‌طلب حتی موضع شرکت در انتخابات را تایید هم نمی‌کردند. در حالیکه جوانان در انتخابات نقش‌آفرین شدند و با حمایت آقایان هاشمی و خاتمی و شرایط خاصی که پیش آمده بود، دیدیم که شرکت در انتخابات امر درستی بود.

وی در پایان به سلام نو گفت: اکنون جوانان به این نتیجه رسیده‌اند که علاوه بر دستاوردهای مهم دوران اصلاحات، اشتباهاتی هم در گذشته وجود داشته کار حزبی را به بن بست و رکود کشانده است. اکنون باید این فضا تغییر کند و بخشی از عوامل موثر بر این موضوع هم در دست خود نیروهای سیاسی است. جوانان اکنون در راهی که گام برداشته‌اند، امید و جدیت دارند و امیدواریم بزرگان هم همراهی کنند و تجربیات خود را به آن‌ها انتقال دهند.

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۱۴

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۴

ناشناس

|

۱۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸

2

پاسخ

تورو خدا این ادم ها رو الکی بزرگ نکنید! الهه راستگوی جدیدتونه ؟

میدونم که کامنتم میره جزو حذفی ها :))))

با سایقه تر از خانم راستگو هم دارید ؟

پاسخ ها

سپهر

۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹

الان دیگه تقریبا همه میدونن که کمالی و شورا هماهنگی جبهه اصلاحات راستگو رو گذاشت تو لیست. سازمان دانشجویی از قبلش هم مخالفت کرد ولی کسی گوش نداد. آخرش هم همین سازمان دانشجویی بود که راستگو رو افشا کرد. این خانم هم اگه اشتباه نکنم از شورا مرکزی سازمان دانشجوییه. باید به خاطر این کارشون تقدیر بشن نه اینکه اشتباه و سوجویی بعضی های دیگه رو به نام اینا بدونیم. منصف باشیم

جوان

۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰

مواضع و مصاحبه ها هنوز موجوده. سازمان دانشجویی کاملا مخالف راستگو بود از یک سال قبلش ولی چون راستگو و کمالی همشهری بودند رفت تو لیست اصلاح طلبا

۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸

0

شما با امید و جدیت و هم به جایی نمیرسی

چون آدمای منفعت طلب نمیذارن

یک پیرمرد اصلاح طلب

۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹

5

با دیدن فعالیت این جوانها انسان به آینده کشور امیدوار میشود سخنرانی ایشان رو که در کانون توحید شنیدم بسیار تحسین کردم

۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹

17

امثال همین جوونا بودند که در دوران خفقان احمدی نژادی کار تشکیلاتی کردند و از زندگیشون گذشتند.

۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹

4

این روزها جهان نیوز و فردا نیوز قالیباف شدن رسانه ندا

۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰

اتفاقا جهان نیوز و فردا نیوز همه اش دارند فحش میدن و میگن اینا فتنه گرن. تحلیل سایت بسیج رو بخون برادر یا خواهر عزیز که چطور اعلام خطر کرده راجع به حزب ندا

۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰

لطف لینک مطلب سایت بسیج رو بذارید دوست محترم.چون مطلب فردا نیوز قالیباف سراسر دفاع از ندا بود و حمله بر بزرگان اصلاحاتوننگ بر اونایی که به اسم اصلاح طلب سر سفره قالیباف نشستن

۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰

1

چطور برای دولتی که خیلی از وزراش برای رای اعتماد کلی حرف راجع به فتنه! زدند کف میزنیم ولی برای این جوونا همش مانع درست میکنیم. باعث تاسفه

۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰

http://basijnews.ir/political/1393/06/08/index.html:id=2916309

کاتب

۱۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳

22

درود بر این جوان اصلاح طلب که حتی دیدن صلابت چهره اش در این تصویر به آدم انرژی میده

۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴

31

نسل دوم اصلاح طلب اگر می خواهند راه درست اصلاح طلبی را طی کنند باید حتما" وحتما" از یوغ و دیکتاتوری نسل اول اصلاحات فاصله بگیرند.

در غیر اینصورت آنها هم راه اشتباه نسل اول را خواهند رفت.

علی

۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷

احزاب به معنای واقعی در ایران وجود ندارد

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید