۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 21762

ساجد رحمانیان

انتخاب شایسته حزب ندا

تا اینکه تشکیلات ندا یک قدم فرا‌تر رفت و برای رفع این نارضایتی‌ها گام برداشت. صد درصد جوانان فعال اصلاح طلب به دنبال راهی برای برای بروز تمامی استعداد‌های خود هستند تا به نسل اول ثابت کنند که شاید در بعضی موقعیت ها و موضع گیر‌ها عملکرد بهتری دارند.

ساجد رحمانیان، فعال جوان اصلاح‌طلب در کرمان یادداشتی را برای سلام نو ارسال کرده که در ادامه می‌خوانید:

با یک نگاه اجمالی به نسل اول انقلاب به واقعیتی می‌رسیم که این روزها شاید کمتر به آن توجه می‌شود.

بعد از انتخابات ۹۲ با عوض شدن شرایط در ایران بحث اصلی دربین جوانان فعال سیاسی نارضایتی از شرایطی بود که عملا جوانان در زمان‌های مشخص به خصوص در زمان انتخابات فعالیت‌های را انجام می‌دهند و بعد از ان فراموشی سپرده می‌شوند و هیچ گونه جایگاهی را بعد از ان ندارند و فضا را انحصاری می‌دانستند بیشتر فعالین در انتظار باز شدن احزاب بودند تا شاید از این طریق بتوانند استعدادهای خود را بروز دهند و بتوانند برای اینده مملکت خود تاثیر گذار باشند افرادی که ماندند تا به امید فردای بهتر تا شرایط را برای افرادی که رفتند به امید فضایی بهتر برای نسل بعد از خود محیا کنند و...

تا اینکه تشکیلات ندا یک قدم فرا‌تر رفت و برای رفع این نارضایتی‌ها گام برداشت. صد درصد جوانان فعال اصلاح طلب به دنبال راهی برای برای بروز تمامی استعداد‌های خود هستند تا به نسل اول ثابت کنند که شاید در بعضی موقعیت هاو موضع گیر‌ها عملکرد بهتری دارند.

این استعداد‌ها زمانی بروز می‌کنند که در کنار نسل اول خود را ببینند. جوانان فعال اصلاح طلب بدون شک برای رسیدن به جایگاه واقعی خود باید اصولی را داشته باشد که این چیزی حرکت در راستای نظام، رهبری، قانون اساسی و سید محمد خاتمی نیست و در راستای این حرکت با مخالفت‌هایی مواجه هستند که باید در راستای رفع این نگرانی و مخالفت‌ها بکوشند.

دلایل اصلی مخالفت‌ها قاعدتا در سه بخش دسته بندی می‌شوند:

۱ نگرانی نسل او از کناز زده شدن و بی‌اخلاقی‌ها ناشی از آن و عواقب پس از آن. قاعدتا این حرکت به نظر من اگر با حفظ حرمت‌ها و قبول اینکه بدون شک نسل اول از نظر سیاسی در سطح بالاتری ایستاده است و کمک و فداکاری نسل اول اصلاحات برای بوجود امدن شرایطی که جوانان فعال اصلاح طلب به شکوفایی برسد نه تنها باعث اینده‌ای بسیار روشن برای اصلاحات در ایران بلکه باعث بالا رفتن احترام و درجه معنوی بیشتری برای این بزرگترها می‌شود و در عین حال که به نسل جوان این روند را به خوبی می‌اموزد تا زمینه را برای نسل‌های بعد از خود محیا کند.  نسل اول با ایجاد این فضا و در کنار خود قرار دادن جوانان فعال اصلاح طلب کنار زده نمی‌شود بلکه باعث نزدیکی بیش از پیش به جوانان فعال سیاسی می‌شود و هیمنطور باعث سرعت دادن به روند اصلاح طلبی و جبران هشت سال عدم ساخت نیرو برای جریان اصلاح طلبی می‌شود.

۲ از دست دادن پیکره تشکیلاتی و بدنبال ان کنار زده شدن احزابی که وزنه‌های اصلی ان شخصیت‌های نسل اول هستند. این ذهنیت شاید ذهنیتی باشد که نه فقط در نسل اول بلکه در برخی از جوانان فعال اصلاح طلب دیگر هم وجود دارد. بدون شک این امری طبیعی است که هر شاگردی روزی به مرتبهٔ استادی می‌رسد و شاید حتی از استاد پیشی بگیرد. چشم پوشی از این مسئله و نداشتن نگرانی استاد از اینکه شاگردانش به راه اشتباه نروند فقط و فقط از طریق بها دادن است و ایجاد این حس که بدون شک نسل‌های مختلف هستند. البته تشکیلات ندا در صورت گرفتن مجوز می‌تواند با گام برداشتن در جهت رفع این نگرانی‌ها شرایطی را فراهم کند که افراد با عضویت در دو حزب اصلاح طلب هم باعث رفع نگرانی احزاب و از دست ندادن بدنه آن‌ها باشد وهم زمینه اعتمادی دو طرفه را فراهم کند به طور حتم نشستن بر سر کلاس درس یک معلم و در کلاس دیگر جوانان فعال خود به اموزش یکدیگر مشغول باشند منافاتی ندارد بلکه باعث رفع نقاط ضعف هم می‌شود.

۳ نگرانی نسل اول از عدم کارایی جوانان با مستقل شدن. رهبر اصلاحات ایران سید محمد خاتمی با۳۷ سال سن به عنوان نماینده مجلس و ۳۹ سال سن به عنوان وزیر ارشاد و قبل از ان به عنوان نماینده مجلس. میر حسین موسوی با ۴۰ سال سن به عنوان وزیر خارجه و بعد به عنوان نخست وزیر حسن روحانی با ۳۲ سال سن به عنوان نماینده مجلس مصطفی تاجزاده با ۲۸ سال سن به عنوان معاون وزیر ارشاد (سید محمد خاتمی) بهزاد نبوی با ۳۷ سال سن به عنوان معاون نخست وزیر محمد جواد ظریف با ۳۳ سال سن به عنوان معاون وزیر امور خارجه بیژن زنگنه با ۳۰ سال سن به عنوان وزیر جهاد سازندگی فعالیت کردند. وجود چنین افرادی در سطوح مدیریتی عالی در اوایل انقلاب با مشکلات مربوط به زمان و نداشتن تجربه کافی با توجه به مدیریت مورد نظر انقلاب اسلامی نشان دهنده این است که اعتماد به جوانان باعث رکود نمی‌شود بلکه به عقیده من باعث انقلابی دیگر توسعه سیاسی و شکوفایی اقتصادی شد با توجه با ان شرایط.

با توجه به مساعدت‌های مدیران جوان گذشته و راهنمایی‌های سران اصلاحات ایران همچنین رهبر اصلاحات ایران سید محمد خاتمی خود و پشت سر گذاشتن روز‌های سخت و تجربیات ارزنده برای سیاستمداران جوان شاید بتوان گفت که حتی می‌توانند ازجایگاه بهتری نسبت به نسل اول انقلاب با توجه به شرایط مساعدی که ماحصل زحمات نسل اول است قرار بگیرند.

جوانان فعال اصلاح طلب الگویی چون سید محمد خاتمی دارند که به همراه تیم خودش توانست دولتی بر‌تر و الگو را ایجاد کند و حتی اگر در جوانان فعال اصلاح طلب کسی به خطا گام بردارد با این طرز فکر اخلاقی ارث رسیده از دولت خاتمی حتما مورد انتقاد شدید هم نسل‌های خود قرار می‌گیرد نسل اول بهتر است این موضوع را به یاد داشته باشند که روزی به ان‌ها اعتماد شد و حالا ان‌ها باید این فرصت اعتماد را به نسل بعد بدهند که هم باعث تقویت اصلاح طلبی شود و هم به جوانان فعال اصلاح طلب حال حاضر یاداوری کند که در مقابله با نسل‌های بعد از خود رفتاری یکسان و حتی بهتر داشته باشند با این منش بطور حتم نسل اول می‌تواند اثری ماندگار از خود به یادگار بگذارد.

اختلاف نظری که بیشتر در راستای حمایت آقای خرازی برای بدست گرفتن این جریان وجود دارد. این موضوع را نمی‌توان نقطه ضعف یا قوتی برای ندا دانست چون بستگی به عملکرد جوانان فعال اصلاح طلب موجود در ندا دارد اینکه به طور حتم افرادی باید ندا را مورد حمایت قرار دهند و عده‌ای از جوانان فعال اصلاح طلب اقای خرازی را انتخاب کرده است نوعی خرد جمعی است که شاید نکات مثبت و حتی منفی داشته باشد. اما در صورتی که فقط حمایت‌های مادی معنوی اقای خرازی را و در کنار ان استقلال خود را داشته باشد می‌تواند ثابت کند که هدفش فقط و فقط جوانان فعال اصلاح طلب است در غیر این صورت باز هم کاری مشابه احزاب دیگر انجام می‌شود که البته بد نیست ولی مغایر با هدف اصلاح طلبان جوان است.

یکی از دلایل عمده‌ای که تشکل ندا اقای خرازی را برگزیده است به طور حتم فردی است که در راستای فکر جوانان اصلاح طلب که چیزی جز نظام رهبری و خاتمی و اصلاح طلبی نیست. اقای خرازی بدون هیچ جانبداری این ظرفیت را دارد و می‌تواند تشکل ندا را در مقابل جناح مقابل که اصلاحات را تفکری مخالف با نظام رهبری جلوه داده است کمک کند و این انتخابی شایسته است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید