در گفتگو با سعید لیلاز بررسی شد/

عوامل اصلی فساد اقتصادی و مالی در ایران

سلط دولت بر اقتصاد علت العلل فساد مالی در اقتصاد است. تسلط دولت و سپس استبداد که خود استبداد هم از تسلط دولت بر اقتصاد به دست می‌آید.

سرویس اقتصادی: رستم قاسمی، فرمانده پیشین قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه و وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد، همان وزیری‌ بود که امضایش پای نامه تأییدیه «بابک زنجانی» ثبت شده بود اما حالا مدعی است که از جزئیات این معامله‌ها بی‌خبر بوده است؛ معامله‌‏ای که در ‌‌‌نهایت به فساد تاریخی گسترده منجر شده و از دیگر پرونده‌های فساد در ایران، گوی سبقت ربوده است.

سعید لیلاز، تحلیل گر مسائل اقتصادی در همین رابطه به خبرنگار سایت سلام نو گفت: اینکه ایشان در جریان نبودند خطایی را جبران نمی‌کند. این ننگ، ننگ بزرگی است و تا مدت‌ها دامن ساختار اداری در آن دوران و ساختارمدیریت سیاسی ایران را خواهد گرفت و‌‌‌ رها نخواهد کرد.

وی در همین رابطه گفت: باید فرمایش آقای قاسمی را حمل بر صحت کرد، هم به لحاظ سوابق و هم به لحاظ شخصیت و منش ایشان. اما باید گفت اینکه ایشان می‌گویند که از جزییات این همکاری بی‌خبر بودند، این خود یک خطای بزرگتری است. با توجه به حرف ایشان که جزییات را نمی‌دانستند، به این معنا است که کلیات را می‌دانند. این اصلا خوب نیست. اساسا نفت ایران را گروه‌هایی می‌بردند و به ایشان اطلاع نمی‌دادند. اینکه ایشان در جریان نبودند خطایی را جبران نمی‌کند. این ننگ، ننگ بزرگی است و تا مدت‌ها دامن ساختار اداری در آن دوران و ساختارمدیریت سیاسی ایران را خواهد گرفت و‌‌‌ رها نخواهد کرد.

سعید لیلاز در گفت‌و‌گوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی سلام نو افزود: هیچ راهی وجود ندارد و تا وقتی که اقتصاد ایران دولتی است و تا وقتی که ساختار سیاسی ایران خصوصی نشده و فعالیت مطبوعات و افشاگری رسانه‌ها با آغوش باز پذیرفته نشود، هیچ اتفاقی در زمینهٔ مبارزه با فساد اتفاق نخواهد افتاد. فاسد مالی دو عامل دارد. عامل اول تسلط دولت بر اقتصاد است و عامل دوم هم استبداد اقتصادی. تا وقتی چنین شرایطی در ایران هست شما شاهد بهبود اوضاع نخواهید بود. در فرمایش مقام رهبری دیدید که دولت را توصیه کرده‌اند که این بحث‌ها را تمام کند، خوب اگر توصیه این باشد و قرار باشد فراموش شود که هیچ وقت درست نخواهد شد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: این فساد اداری بسیار اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده است. اکنون هم که سیستماتیک هم شده است. فساد اداری قبل از انقلاب در سطح بالا بود، بعد انقلاب در سطح پایین و اکنون فراگیر شده است. یعنی بالا و پایین با هم است. قبح آن هم کاملا ریخته است. هیچ کس از خوردن بیت المال هیچ ابایی ندارد. از آن طرف هم که می‌گویند فراموش کنیم و تسلط دولت بر اقتصاد ایران ادامه پیدا کرده است. با این شرایط مسئله حل نخواهد شد.

لیلاز در پایان به سلام نو گفت: تسلط دولت بر اقتصاد علت العلل فساد مالی در اقتصاد است. تسلط دولت و سپس استبداد که خود استبداد هم از تسلط دولت بر اقتصاد به دست می‌آید. بنابر این علت العلل این فساد چه فساد اقتصادی و چه فساد اداری حتما و حتما به دلیل تسلط دولت بر اقتصاد است.

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۱

در انتظار بررسی: ۱

غیر قابل انتشار: ۰

رضا

|

۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱

0

پاسخ

می دونم دور می ریزید ولی بخونید: فساد از قبل از احمد ینژاد ریشه داشته. چرا باید شخصی مثل بابک زنجانی از دهه هفتاد وارد سیستم بانکی و نفتی کشور شود!!!! و از دست همه بزرگان از جمله رفسنجانی کادو بگیرد.؟؟؟؟؟؟؟؟ مگر خاوری رئیس بانک سپه دوران خاتمی نبود؟ مگر 170 نماینده از جمله تابش درسال 84 به رئیس جمهو روقت نامه ندادند که حتمن خاوری را به علت عملکرد خوب ابقاء کند؟!!!! مگر فساد 35 میلیون دلاری کرسنت (که قرارداد نگینش در زمان اصلاحات و ضررش در زمان دولت اعتدال رخ داده است ) فراموش شدنی است؟ چرا امثال زنگنه به دادگاه معرفی نمی شوند؟ فساد کرسنت شاید از ترکمنچای بدتر باشد؟ مگر همین شماها از فساد کرباسچی به علت خدمت حمایت نکردید؟ مگر زیباکلام که به لیبرالیسم غرب یاعتقاد داره متهم اعدامی فساد 3 هزار میلیاردی را کارا فرین نخواند؟؟؟؟؟ مگر شهرام جزایری و فسادش فراموش شدنیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا خاتمی دستگیر نمیشه؟ چرا رئیس بانک مرکزی فعلی و وزیر صنعت به خاطر رانت بزرگ معرفی ودستگیر نمی شند؟

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید