یک نماینده مجلس:

مقصر بحران آب مهاجرین غیرقانونی افغان‌ هستند

خارجی‌هایی که در مملکت ما ساکن هستند و در هیچ بخشی از مصارف صرفه جویی نمی‌کنند از جمله افغان‌هایی که غیر قانونی در کشور باعث هدر رفتن بی‌رویهٔ آب می‌شوند. این‌ها دلشان برای آب نمی‌سوزد.

سرویس اجتماعی: کمبود آب آشامیدنی سالم و بهداشتی یکی از چالش‌های اصلی بسیاری از جوامع به ویژه کشور ایران است. بر اساس آمار رسمی وزارت نیرو در حال حاضر بیش از ۵۱۷ شهر از کشور در مرحله تنش آبی هستند که یکی از راهکارهای مواجهه با این مشکل و عبور از آن استفاده از سیستم‌های دوگانه توزیع آب و جداسازی آب شرب از مصارف غیرشرب است. در این خصوص سلام نو گفتگویی با حبیب برومند، نماینده اصولگرای مجلس انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفت: بحران آبی که در کشور ایجاد شده، بسیار جدی است و در طول ۴۰ سال گذشته چنین بحرانی را نداشتیم. این بحران تنها در آب کشاورزی نبوده بلکه در آب صنعتی و آب شرب هم کاملا مشهود است.

حبیب برومند داشقاپو به پایگاه خبری تحلیلی «سلام نو » گفت: باید این هشدار را به مردم داده و مردم را در جریان این بحران قرار دهیم تا به طور جدی در مصرف آب صرفه جویی کنند. در بسیاری از شهر‌های کشور از یک آب چندین بار بهره می‌گیرند و آب مصرف شده را به صنایع و بخش کشاورزی انتقال می‌دهند.

وی افزود: اکنون به نقطهٔ حساسی رسیده‌ایم. رودخانهٔ ارس و بسیاری از چشمه‌ها خشک شده است و مردم باید با این بی‌آبی بسازند. مادامی که کانال‌های خاکی به کانال‌های بتنی تبدیل نکردیم، مادامی که لوله‌های آب شهری را مرمت نکرده و نوسازی نکرده‌ایم هدر رفت آب ما بیش از ۳۰ الی ۴۰ درصد خواهد بود.

برومند در ادامه اذعان کرد: مقداری هم خارجی‌هایی که در مملکت ما ساکن هستند و در هیچ بخشی از مصارف صرفه جویی نمی‌کنند از جمله افغانیهایی که غیر قانونی در کشور باعث هدر رفتن بی‌رویهٔ آب می‌شوند. این‌ها دلشان برای آب نمی‌سوزد. در نتیجه باید به فکر ترمیم لوله‌ها، بتنه کردن کانال‌ها، اخراج افغانی‌های غیر مجاز و... باشیم وبا این اقدامات آب را ساماندهی کنیم.

وی در خصوص رویکرد مجلس در خصوص کمبود آب گفت: در کمیسیون آب و کشاورزی بحث این گونه مطرح است که ما برای جبران کمبود آب از کشور‌های پرآب همجوار مانند تاجیکستان و کشورهایی که رودخانه‌های پر آب دارند، آب خریداری شود و البته تصمیم جدی در این مورد گرفته نشده است.

برومند در پایان تصریح کرد: کشور مقابل گفته آب هر متر مکعب را دو دلار کمتر نمی‌فروشیم و ما هم بخواهیم آب را به مصارف کشاورزی ببریم صرفه اقتصادی ندارد زیرا قیمت محصولات کشاورزی پایین است. یعنی در واقع محصولاتی که از مزرعه خریداری می‌شود، کمتر از ۶ هزارتومان بوده و قیمت آب پیشنهادی برای کشاورزی بسیار زیاد است. اما این خرید می‌تواند برای آب شرب مورد استفاده قرار گیرد.

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۷

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۰

ناشناس

|

۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶

0

2

پاسخ

نظام توانایی عقلانی حکومت کردن را ندارد و اراده به سامان بردن کشور را نیز ندارد.عوامل حکومت نیز همچون کشور اشغال شده به غارتگری و به تاراج بردن ثروت ملی مشغول میباشند

اکبر

۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹

این آقا نماینده دلواپس که نماینده مغان است حتی در این سه سال یکبارنیز حاضربه دیدار با کشاورزان مغان نشده و بجای پیگیری مطالبات کشاورزان و منطقه زرخیز به عزل ونصب اطرافیان و طرفداران خود پرداخته و روز 22بهمن با توهین آشکار به رییس جمهور محبوب با عناوینی چون حسن کلیدساز، موجب رنجش مردم منطقه شد.

بلوط

۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۰

1

این نماینده اصول گرا اول دست از جابجا کردن مسئولین و سرایدارهای مدارس بردارد.

دوما رودخانه ارس بیشترش به دریای خزرمیریزد ازبیکفایتی این نماینده و مسئولین چون درزمانی نه چندان دور یک دریاچه اب کنار رودارس بود که به علت لایروبی الان کلا خشک شده ومردم درمظیقه اب هستند و این نماینده بکفایت ازکشور تاجیکستان میخاد اب وارد کند.

بابا تو دیگه کی هستی دست احمد بستی با این کارها.جناب برومند ببین میتونی اب را هم ازچین واردکنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

حسن

۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴

با سلام

واقعا مسخره است بحران آبی که با آن دست و پنجه نرم می کنیم توسط چندصد هزار نفری که مهاجر غیر قانونی هستند و اکثر اییشان در خانه های 50 متری که نه استخر دارد و نه فضای سبز به وجود امده باشد!

در ضمن خشک شدن دریاچه ارومیه کار چه کسانی است؟ و یا بقیه دریاچه ها و رودخانه ها

لطفا کم کاری خودتان را به عهده بقیه نندازین

هاشمی

۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴

مشکل پاره شدن لایه ازن، آلودگی هوای شهرهای بزرگ، گرانی قیمت ها، همه و همه شاید به نظر این آقای محترم مهاجرین افغانی باشند... دیواری کوتاهتر از اینها پیدا نکرده این آقا...

۰۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵

افغانی غیر مجاز رو باید اخراج کرد ولی اینکه اونارو مقصر بحران آب نشون بدیم یک جور فرا فکنیه. 90درصد اب تو بخش کشاورزی مصرف میشه به جای این حرفا باید فکر اساسی و مدیریت درست داشته باشیم. مثلا سیستم ابیاری کشاورزی رو اصلاح کنیم با لفاظی و فرافکنی و شعار کاری از پیش نمیره .

افغان

۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶

خاک بر سرش که از تاجیکستان یاد میکند ولی از آب هیرمند افغانستان که جنوب ایران را سیراب میکند یاد نمیکند, حق داریم آب هیرمند را بالای شما قطع کنیم تا قدر عافیت را بدانید

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید