سعید شریعتی:
در تیم رسانهای دولت با نوعی بخل اطلاعاتی مواجه هستیم
افراد رسانهای که با دکتر روحانی در شورای عالی امنیت ملی همکار بودند، متناسب با جایگاه سابق آقای روحانی در ساختار شورای عالی امنیت ملی، به دلیل الزامات آن نهاد، همواره نوعی خساست ویژه برای درز اخبار و اطلاعات داشتهاند.
رسانههای
گروهی، علاوه بر سهیم بودن در فرآیند ارتباطات و جابهجایی اطلاعات در جامعه، با
کارکرد خود در عرصههای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در دگرگونی باورها و ارزشهای
مسلم جامعه کار ساز هستند و از این راه میتوانند جامعه را به سمت و سوی مطلوب
هدایت کنند. در شرایطی که صداوسیما
به عنوان یکی از رسانههای گروهی نه تنها از دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران دفاع
نمیکند بلکه حتی منعکسکننده واقعی و منصفانه عملکرد دولت روحانی در بخشهای
مختلف نیست، به طوری که رئیس جمهور نیز از صداوسیما گله و شکایت میکند که: «رسانه
ملی حاضر نیست خدمات دولت را برای مردم تبیین کند و دولت از لحاظ تبلیغاتی دست
تنهاست». در چنین موقعیتی نقش سایر رسانهها
و به خصوص تیم رسانهای دولت در منعکس کردن اخبار و تحلیلهای دولت پررنگتر و مهمتر
خواهد بود. اما برخی تحلیلگران حامی دولت معتقدند تیم رسانهای دولت در یک سال گذشته
عملکرد قابل قبولی نداشته است. برای بررسی و ارزیابی نحوه عملکرد تیم رسانهای
دولت سراغ سعید شریعتی، فعال سیاسی اصلاحطلب و عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران
اسلامی رفتهایم. شریعتی در مصاحبه اختصاصی با پویش عملکرد تیم رسانهای دولت را
در سه سطح تیم رسانهای رئیس جمهور، رابطه تیم رسانهای دولت و صداوسیما و مطبوعات
مورد تحلیل و بررسی قرار داد. متن کامل گفتگوی پویش با سعید شریعتی را در ادامه میخوانید:
تلاش مخالفان
دولت جهت دادن به افکار عمومی بر خلاف برنامههای دولت است.
سعید
شریعتی در گفتگو با پویش در مورد عملکرد رسانهای دولت و نهاد ریاست جمهوری گفت: عزیزانی
که در کسوت همکاران رسانهای دولت هستند و خصوصاً در نهاد ریاست جمهوری مشغول به
کار هستند چنانکه باید و شاید نتوانستهاند این وظیفه را به جا بیاورند و آنطور که
به نظر میرسد دستاوردها، برنامهریزیها و عملکرد دولت و فضاسازی که برای پیشبرد
برنامههای دولت لازم است توسط تیم رسانهای به خوبی انجام نشده است و از این جهت
دولت دچار ضعف است. وی با تاکید بر ضرورت توجیه افکار عمومی و فضاسازی میان افکار
عمومی برای جا انداختن برنامهها و پیشبرد آنها افزود: تیم رسانهای دولت مجموعه
مجرب و با مهارت میخواهد، خصوصاً اینکه باید توجه داشت منتقدان دولت چه در داخل
نظام و چه مخالفان و دشمنان نظام جمهوری اسلامی به طور کلان در سطح رسانههای بینالمللی
تمام تلاششان این است که به افکار عمومی بر خلاف برنامههای دولت جهت دهند. حال هر
کسی در جهت برنامهها و ایدهها و منافع خود سعی میکند با افکار عمومی کار کند و
جهت دهد. شریعی ادامه داد: از این جهت به نظر میرسد یک مغز متفکر سرحال و پویا در
حوزه رسانه و هدایت افکار عمومی در دولت مستقر نیست و امور در این زمینه خاص به
صورت باری به هر جهت پیش میرود.
در تیم
رسانهای دولت با نوعی بخل مواجه هستیم.
دوستانی
که درتیم رسانهای دولت هستند چندان متوجه وظایف و نقش خودشان نیستند. عضو مرکزی
جبهه مشارکت ایران اسلامی با ذکر این نکته بیان کرد: مخالفان و منتقدان کار خود را
میکنند و از طرفی حامیان دولت در رسانهها هم محدودیتهایی دارند و هم دسترسی به
اطلاعات و اخبار به صورت وافی و کافی ندارند. شریعتی گفت: بنابراین تیم رسانهای
دولت باید اطلاعات، اخبار، تحلیلها و فضاسازیها را در فضای رسانهای کشور جریان
دهد و این اطلاعات را در اختیار سایر رسانههای حامی دولت قرار دهد تا آنها نیز
بتوانند به نفع دولت جریانسازی کنند اما متاسفانه در تیم رسانهای دولت با نوعی
بخل مواجه هستیم. وی تحلیل خود را از این نکته بدین صورت بیان کرد که افراد رسانهای
که با دکتر روحانی در شورای عالی امنیت ملی همکار بودند، متناسب با جایگاه سابق آقای
روحانی در ساختار شورای عالی امنیت ملی، به دلیل الزامات آن نهاد، همواره نوعی
خساست ویژه برای درز اخبار و اطلاعات داشتهاند. وی تاکید کرد: متوجه این خساست
در آن شورا هستیم زیرا اخبار و اطلاعاتی که در شورای امنیت ملی هست عمدتاً بنا
نیست منشر شود یا در سطح رسانههای عمومی مطرح شود و معمولاً اخباری که آنجا حمعآوری
میشود برای انتشار ندادن است. این فعال سیاسی اصلاحطلب افزود: افرادی با چنین
روحیه و ذهنیت از آن نهاد یا با آن شکل و شمایل و تحت تاثیر همان فضاها در سطح
امور سانهای دولت آمدهاند و مشاوران آقای روحانی نیز کم و بیش با همان ذهنیتها
درگیرند. شریعتی با بیان این نکته که تیم رسانهای باید متناسب با جایگاه جدید
آقای دکتر روحانی در موقعیت ریاست جمهوری کار کند گفت: آن همکاران و مشاوران و تیم
رسانهای که از آن نهاد تزریق میشوند نتوانستهاند خودشان را با فضای جدید در یک
سال گذشته و اقتضائات موقعیت جدید آقای روحانی منطبق کنند. افراد امنیتی و کسانی
که در شورای امنیت ملی کار میکنند همواره از درز کردن اخبار پرهیز دارند و میخواهند
اخبار و تحلیلها را نزد خود نگهدارند اما در موقعیت ریاست جمهوری، تیم رسانهای
ریاست جمهوری باید بیش از آنکه به بالا و سرویس دادن به بالا توجه کند به افکار
عمومی سرویس، گزارش و خبر و تحلیل دهد و جریانسازی و فضاسازی کند. شریعتی با
اشاره به عدم هماهنگی تیم رسانهای دولت اظهار کرد: خروجی تیم رسانهای شاید باعث
شود به زودی خود آقای روحانی نیز از این ماجرا گله کند.
گلایههای
مکرر دکتر روحانی از صداوسیما نشاندهنده عزم این نهاد برای ارائه نکردن خدمات رسانهای
به دولت است.
وی در
ادامه به بررسی همکاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی با تیم رسانهای ریاست جمهوری پرداخت
و گفت: متاسفانه آنچنان که باید و شاید این همکاری خوب نبوده است و صداوسیما در
این زمینه بیشتر کم کاری کرده و نتوانسته سرویس لازم را به دولت و ریاست جمهوری
اسلامی ایران دهد و گلایههای مکرر دکتر روحانی از صداوسیما نشاندهنده این است که
عزمی در صدا و سیما هست که سرویس لازم را به دولت ندهد. نکته اینجاست که تیم رسانهای
دولت در برابر ارادهی صدا و سیما برای عدم همکاری منفعل بوده و سعی نکرده فعال
باشد. ضمن اینکه در شورای نظارت بر عملکرد صداوسیما نمایندگان ریاست جمهوری شامل
آقای آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهور، و آقای رحمانی فضلی، وزیر کشور، حضور دارند. سعید
شریعتی اظهار کرد: این بزرگواران از این کسوت و جایگاه خود به درستی استفاده نکردهاند.
تذکر لازم نیز به صدا و سیما داده شده اما اندک و معدود بوده و به عنوان نیرو و
محرکی که بتواند صدا و سیما را در جهت برنامههای دولت هماهنگ کند استفاده نشده
است.
اعتدال
این است که صداوسیما پای حق مردم و برنامهها و تعهدات دولت بایستد.
عضو
شورای مرکزی جبهه مشارکت تاکید کرد: آنجا که امور دولت و ملت مطرح میشود اعتدال
این است که صدا و سیما پای حق مردم و برنامهها و تعهدات دولت بایستد و سایر اجزای
نظام را با برنامهها و خواست و مطالبات ملی هماهنگ کند. وی در پایان به بررسی
رابطه تیم رسانهای دولت و حوزه مطبوعات پرداخت و گفت: در این زمینه ضعفها جدی
است. وی ابراز امیدواری کرد در این زمینه تجدید نظر شود و از مشاوران و کارشناسان
رسانهای، افکار عمومی و افکار سنجی استفاده شود زیرا این حوزه، حوزه معناداری است؛
هم علمی است و هم عملی.
جوانان
خلاق و خوشفکر در حوزه رسانه میتوانند به دولت کمک کنند.
شریعتی
در پایان اظهار کرد: در این حوزه هم صاحبنظران آکادمیک و دانشگاهی و خبرگان در
حوزه رسانه و افکار عمومی و روابط عمومی وجود دارند و نیز افراد مجربی که در این
زمینه سالها سابقه و فکر دارند و نیز جوانان خلاق و خوشفکری که میتوانند به این
تیم کمک کنند تا دولت حالت پیشبرندهای در حوزه جریانسازی افکار عمومی داشته
باشد و نسبت به مخالفان داخلی و خارجی منفعل نباشد.