در گفتگو با یک مددکار اجتماعی بررسی شد/

لزوم آموزش در رسانه‌ها برای کاهش آمار ابتلا به HIV

آموزش به موقع، درست، مناسب و به اندازه کافی در رسانه ملی و سایر رسانه و برای گروه‌های نوجوان و جوان بسیار اندک است. همچنین در مدارس هم آموزش مهارت‌های زندگی و اجتماعی داده نمی‌شود.

سرویس اجتماعی: بیماری ایدز در ابتدا با انتقال فرآورده‌های خونی آلوده در کشورمان رواج پیدا کرد. با گذشت زمان و با بالا رفتن آمار اعتیاد در کشور، اعتیاد تزریقی به عنوان عامل اصلی انتقال بیماری ایدز در ایران شناخته شد. اما روند شیوع انتقال این بیماری از طریق اعتیاد تزریقی پایدار نبود به طوری که از دو سال گذشته این انتقال از طریق ارتباط جنسی کنترل نشده جایگاه اول را در این زمینه به دست آورده است. این روند که به سرعت شیوع پیدا کرده، آمار به شکل نگران ‌کننده‌ای مبتلایان به ویروس HIV بویژه در بین جوانان را گسترش داده است. رشد انتقال ایدز از طریق روابط جنسی غیر متعارف و مصرف روانگردانهایی مثل شیشه که تمایلات جنسی را ۸ تا ۱۰ برابر می‌کند، اگر به همین روال ادامه پیدا کند، در آینده گسترش بیشتری نیز خواهند یافت. در همین خصوص سلام نو با لیلا ارشد، مددکار اجتماعی گفتگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

لیلا ارشد در این رابطه گفت: ایران دو موج انتقال ویروس اچ‌ آی وی را پشت سر گذاشته و اکنون موج سوم آن آغاز شده است. موج اول انتقال ویروس از طریق خون‌های آلوده بود و در طی چندین سال بعد توسط تزریق مشترک در زندان‌ها امکان ابتلای معتادان را افزایش می‌داد.

این مددکار اجتماعی در گفت‌و‌گو با «پایگاه خبری تحلیلی سلام نو » تاکید کرد: اکنون طبق نظر کار‌شناسان، این بیماری در مسیری پیش می‌رود که روابط جنسی محافظت نشده و پر خطر باعث ایجاد انتقال این ویروس می‌شود. بخشی از این به خاطر سوء مصرف مواد مخدر و محرک به خصوص شیشه است که ارتباط جنسی پر خطر و محافطت نشده را افزایش می‌دهد.

وی افزود: برای گروهی که روابط پر خطر جنسی دارند نمی‌توانیم آموزش استفاده از کاندوم را متوقف کنیم. ممکن است سیاست گذاری‌هایی شود اما نه برای کسانی که رفتار‌های پر خطر دارند. برای کاهش انتقال ویروس اچ‌ای وی تبلیغ برای استفاده از کاندوم و ترویج آن بسیار کار درستی است. در واقع سیاست افزایش جمعیت را نباید با مسائل مربوط به افرادی که رفتارهای جنسی پر خطر دارند، همسو دانست.

ارشد تاکید کرد: آنچه مسلم است در طول تاریخ و سن بشر، روابط جنسی خارج از چهاچوب خانواده برای گروهی وجود داشته و محدود به کشور ما نمی‌شود. در زمانی که به دلایلی سن ازدواج افزایش می‌یابد، ازدواج کمتر می‌شود، طلاق رشد کرده، شرایط اقتصادی مناسب نباشد، شغل کم بوده و مهاجرت به دلیل فقر زیاد می‌شود، باید به اینکه فکری اندیشیده شود تا خطرات به حداقل برسد، اندیشید. در چنین شرایطی می‌توان به رشد روابط جنسی خارج از خانواده که یکی از عومل انتقال ویروس است، کمک کند. اما اینکه برای مقابله کنترل و به حداقل رساندن با چه سازوکاری باید انجام شود نیازمند بررسی و برنامه ریزی است.

مدیرعامل خانه خورشید اذعان کرد: یکی از روش‌های انتقال ویروس زنان روسپی هستند که از این راه امرار معاش می‌کنند. متاسفانه بخشی از این زنان یا فاقد هویت بوده یا اینکه امکان مالی کافی برای مراجعه به پزشک را ندارند و از استفاده از بیمه خدمات درمانی محرومند. بنابراین داشتن کارت یا هر برگه‌ای که بتواند امکان استفاده از خدمات درمانی را در مراکز دولتی و یا موسسات که خدمات درمانی را برای این افراد فراهم کند، بسیار موثر است، چون در کشور ما درمان رایگان نیست و هزینه بر است.

ارشد در پایان گفت: نکتهٔ دیگر این است که آموزش به موقع، درست، مناسب و به اندازه کافی در رسانه ملی و سایر رسانه و برای گروه‌های نوجوان و جوان بسیار اندک است. همچنین در مدارس هم آموزش مهارت‌های زندگی و اجتماعی داده نمی‌شود تا باعث آگاهی افراد جامعه نسبت به این بیماری و رفتارهای جنسی پر خطر باشد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید