۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 22241

رامین فخاری

نقدی بر قصاص پیش از جنایت حزب ندا

هفته‌های اخیر خبر تاسیس یک حزب سیاسی جدید اصلاح طلب که قرار است توسط گروهی از جوانان اصلاح طلب تشکیل شود، واکنش‌های مختلفی از جانب چهره‌های اصولگرا و اصلاح طلب را در پی داشته است که واکنش‌ها عموما تند بوده و لحن انتقادی داشته‌اند.

اخیرا خبر درخواست مجوز جمعی از جوانان اصلاح‌طلب و گروهی از دیپلمات‌های نزدیک به وزارت خارجه برای اخذ مجوز حزب «ندای ایرانیان» خبر ساز شده است. در همین رابطه رامین فخاری، یادداشتی را برای سلام نو ارسال کرده که در ادامه می‌خوانید:

سایت روزنامه کیهان ندا را متهم به عبور از خاتمی و هاشمی کرد. آقای احمد پورنجاتی و برخی دیگر نیز اتهامی با عنوان حضور آقای صادق خرازی در کمپین انتخاباتی قالیباف را ایراد کردند و این حزب را به حزب پاستوریزه تشبیه کردند. آقای سحرخیز در یاداشتی حزب ندا را به حزب حاکم پسند تشبیه کرد و ده‌ها انتقاد مختلف دیگر از جانب افراد مختلف عموما از جانب جریان اصلاح طلب متوجه ندا شد.

سوالی که در اینجا از حضراتی که تنها با شنیدن نام یک جریان سیاسی که هنوز تاسیس نشده است و قبل از تاسیس اعلام کرده است که با محوریت اندیشه خاتمی و جریان اصلاحات به کار خود ادامه خواهد داد به این شدت به مخالفت بر می‌خیزند و سعی در شرطی کردن جامعه نسبت به ندا دارند، این است که چگونه می‌توانند به این شدت یک ارزیابی شتاب زده از حزبی که هنوز نه تاسیس شده نه مانیفست آن مشخص است نه عملکرد آن را مشاهده کرده‌اند داشته باشند؟

موضوع دوم اینکه هیچ جامعه و حتی طرز تفکری نمی‌تواند بطور کامل یک صدا و یک رنگ باشد حتی در سایر کشور‌ها نیز بار‌ها احزاب سیاسی دچار انشقاق شده‌اند و یکی از مشخصه‌های یک جامعه دموکراتیک وجود احزاب سیاسی با ایده‌های شبیه به هم یا مخالف هم هست افرادی که ندا نیامده این گونه مرتکب قصاص قبل از جنایت می‌شوند باید پاسخگوی این سوال باشند که چه ایرادی دارد یک حزب جدید اصلاح طلب از درون جریان اصلاحات وارد عرصه سیاست ایران شود؟ آیا در دموکراسی آقایان هیچ حزب و طرز تفکری اجازه فعالیت ندارد و همه باید همرنگ باشند؟

علاوه بر آن یکی از منتقدین به بطور طعنه آمیزی به نسا و یا نسل سوم اصلاحات هم اشاره کرده بود باید این نکته را در نظر داشته باشد که جبر تاریخ بر این روال است که همیشه نسل دوم جایگزین نسل اول و نسل سوم جایگزین نسل دوم می‌شود و هیچ گریزی از این موضوع وجود ندارد. هیچ نسلی نتوانسته از ابتدای تاریخ تا به امروز خود را تثبیت نماید و به کار خود ادامه بدهد. در دنیای علم و تکنولوژی نیز همیشه نسل جدید ابزار‌ها و وسایل جایگزین نسل قبلی می‌شوند در نتیجه زندگی بشر در هر نسل جدید بهبود می‌یابد بی‌شک اجتماع و سیاست نیز وضعیتی مشابه علم و تکنولوژی دارد و باید برای بهبود شرایط در هر بازه زمانی نسل جدید وارد صحنه شود و همراه با نسل قبلی با استفاده از تجربیات نسل قبل برای بهبود اوضاع و جلوگیری از تکرار اشتباهات نسل قبل استفاده نماید و ناگریز در دهه‌های آینده نیز نسل‌های جدید‌تر فعالین سیاسی وارد صحنه سیاست خواهند شد.

موضوع سوم اتهامی است که از سوی برخی افراد بطور گسترده به آقای خرازی وارد می‌شود و آن اینکه با حاکمیت در ارتباط است. بد نیست این دوستان به این سوالات پاسخ دهند که از اول انقلاب کجا حضور داشتند و آیا بدون داشتن تعامل با حاکمیت و کشیدن یک دیوار بین اصلاح طلبان و سایر بخش‌های حاکمیت که قدرت غالب در دستان آن‌ها قرار دارد می‌توان اصلاحات را به پیش برد؟ واژه اصلاحات در حکومت‌های اقتدار گرا تنها با تعامل با حکومت معنی پیدا می‌کند و تنها در حکومت‌های ضعیف به معنی داشتن زاویه با حکومت است. اگر روال بر این باشد که جنبش اصلاحات بصورت یک اپوزیسیون فعال در داخل ایران حضور داشته باشد، به زودی نابود و متلاشی خواهد شد.

بی‌شک برخی رفتارهای تند باعث کشیده شدن دیواری بین حاکمیت و جنبش اصلاحات خواهد شد و در نتیجه اگر جنبش اصلاحات در هر دهه دست به نو سازی و احیای خود نزند به سرنوشت گروه‌هایی مانند جبهه ملی و یا نهضت آزادی که انسان‌ها و سیاستمداران برجسته‌ای در آن‌ها عضو بوده‌اند و تنها سعی در تعامل با حاکمیت را نداشتند دچار خواهد شد و بی‌شک ندا نیز می‌تواند یک احیا و پوست اندازی نو در بدنه جنبش اصلاحات برای ادامه حیات اصلاحات در حکومت ایران باشد و بسیاری از نقد‌های وارد شده به ندا از روی داوری‌های شتاب زده است.

هر چند تا آمدن کامل و آغاز فعالیت ندا هر گونه ارزیابی مثبت و منفی نوعی ارزیابی شتاب زده است ولی هدف از این نوشتار نقدی بر ارزیابی‌های شتاب زده و پیش از موعد است که در تمامی سطوح اجتماعی ایران و طبیعتا در سیاست وجود دارد. بی‌شک ایران قبل از هر گونه اصلاحات سیاسی نیازمند یک اصلاحات اجتماعی در طریقه نگرش افراد و خودداری از ارزیابی‌های شتاب زده است که در سطح زندگی اجتماعی آثار مخربی را داشته است و بی‌شک در عالم سیاست می‌تواند آثار بسیار مخرب تری را داشته باشد و بهتر است ارزیابی‌های عالم سیاست به زمانی موکول شود که یک حزب یا یک جریان سیاسی فعالیت خود را آغاز کرده باشد و مشغول فعالیت باشد.

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۱

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۰

ناشناس

|

۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹

0

1

پاسخ

یا سلام حزب بسیار خوب است بشرط انکه بنام دیگران و بگام دیگر دیگران نباشد سوئ استفاده از جریانات برای جریانات دیگر نباشد خیلی کارها شده که دیگران انجام دادند و بنام عده ای دیگر نوشتند این بازیهای سیاسی بی اخلاقی و غیر تفکر دینی چون انجام شده از ریسمان سیاه و سفید میترسند اگر چه ممکن است عده ای هم دراین جریانات با تفکر اصلی وارد شوند ولی جهت دهندگان و راهبردیها مشکل افرین میشود چپ میزنند زاست میروند و راست میزنند و چپ میروند اینست که تصادفات بوجود میاید بنام ندا و بکام صداها نمیشود درست است هنوز انجام نشده ولی بعضی ها مار گزیده اند و نمی خواهند افعی قورتشان دهد دور از برادران گرامی و بزرگوار و در اخر کل حزب بما لدیهم فرهون مکرو و مکرالله ان الله خیرالماکرین

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید