حسین رویوران:

داعش برای ایران هم می‌تواند خطرآفرین باشد

داعش برای تمامی کشور‌ها از جمله ایران می‌تواند خطر آفرین باشد. علت آن هم این است که امنیت منطقه و کشو‌ها، به هم مرنبط است و امنیت عراق برخی از امنیت کلی منطقه به حساب می‌آید و می‌تواند تهدیدی برای امنیت منطقه باشد.

سرویس سیاسی: وزیر کشور ایران از بازداشت چند تن از اتباع افغانستانی و پاکستانی که قصد عبور از مرزهای ایران برای رسیدن به خاک عراق و پیوستن به گروه «دولت اسلامی عراق و شامات» (داعش) را داشتند، خبر داد. این خبر تحلیل‌های بسیاری را در پی داشت و در ‌‌‌نهایت صحبت از نزدیک شدن خطر برای ایران به میان آمد. در همین خصوص سلام نو با حسین رویوران، تحلیلگر مسائل سیاسی گفت‌و‌گویی داشته که در ادامه می‌خوانید:

وی در این رابطه گفت: علت اینکه افراد جذب گروهی چون داعش می‌شوند این است که این افراد در مجموعه‌ای از سرخوردگی‌های سیاسی در کشورهای خاورمیانه را تجربه کرده‌اند. عمدتا این افراد سوار بر سرخوردگی‌ها و نا‌امیدی‌هایی که در جوامع حاکم است، شده‌اند. باید توجه داشت که این افراد گا‌ها از کشورهایی می‌آیند که علی‌رغم برخورداری از امکانات و درآمد‌های سرشار، نوع تبعیضی را شاهد هستند که آن‌ها را از لحاظ روانی مورد حجوم قرار می‌دهد. به همین دلیل این‌ها در داعش یک الگوی جدیدی دیده و سعی دارند از طریق آن اغنا شوند.

این کار‌شناس مسائل خاورمیانه به خبرنگار «پایگاه خبری تحلیلی سلام نو » گفت: یک مسئله دیگر هم اینکه نوع رفتار‌هایی که در غرب وجود دارد و انواع شرایط تبعیض آمیزی که برای بسیاری اقشار حاکم است، کمک کرده تا افرادی از کشور‌های غربی جذب گروهک داعش شوند. به طور کل هم در غرب و هم در شرق نوع رفتارهایی حاکم است که منجر به سرخوردگی برخی افراد شده و آن‌ها برای بالا بردن و نشان دادن خود گا‌ها دست به اقداماتی می‌زنند که چنین گروه‌هایی را تشکیل می‌دهد.

وی تاکید کرد: داعش برای تمامی کشور‌ها از جمله ایران می‌تواند خطر آفرین باشد. علت آن هم این است که امنیت منطقه و کشو‌ها، به هم مرنبط است و امنیت عراق برخی از امنیت کلی منطقه به حساب می‌آید و می‌تواند تهدیدی برای امنیت منطقه باشد. اکنون امنیت کشورها به هم پیوسته است.

این پژوهشگر حوزه سیاست خارجی در پایان به سلام نو گفت: عده‌ای از افغانستان و پاکستان می‌خواهند از ایران عبور کرده و خود را به عراق برسانند تا جذب این گروه شوند. این افراد چه اجازهٔ گذشتن از ایران داشته باشند و چه نداشته باشند برای ایران تهدید امیز بوده و باید مقابل آن‌ها ایستاد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید