۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶

از اینکه ایمیلت و همه جا می نویسی احساس خوبی بهت دست میده ؟ دوست داری بیای تو زیرزمین خونه امون ایمیلیتو رو دیوارش بنویسی ؟

۲۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱

کسی که تمامیت خواه است ذاتش همینه حتی اگرپشتوانه مردمی نداشته باشد

مسعود

۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵

امیدوارم از نیروهای فعال کمک بگیرید

حسن

۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵

اصلاح طلبان بیان سر کار. پشت بندش احمدی نژاد ی ها میان.. چون هیچ کدومشون عقلشون رو به کارنمیببندند...

۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶

سلام نو شما چه صنمی با ندای ایرانیان دارید؟ که کامنت من رو درباره شباهت ادبیات ندا به جبهه پایداری در مورد غرب وتجربیاتش رو منتشر نمیکنید؟ پیشنهاد میکنم به خوانندگان قسمت هایی از مقاله را که مربوط به غرب است را بخوانند.اینجا بذارید بهتره تا این کامنتو رو با ذکر منبع مقاله روی شبکه های اجتماعی بذارم

۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱

فعلا که حتی همین کامنتتم منتشر کرده. خوشم میاد کلا از این حرکتهای سلام نو

۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱

0

عجب رویی داره یاسین خان دلواپس

۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱

۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵

اسم اصلاحات رو به گند نکشید لطفا! منافعتون فعلا پشت کردن به اصلاحات طلبی واقعی ست و چشمتونو بستین روی اتفاقای 88. یادتون رفته چی کشیدن مردم. موضعتونو خوب عوض کردین . نون به نرخ روز چنده؟!

سبحان رضوی

۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵

دوست ناشناس عزیز. میشه بفرمائید که وقتی موسسین ندا در سال 88 زندان می‌کشیدند شما دقیقا کجا بودید؟

۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶

سبحان خان کدومشون زندان کشیدند. حتما شجاعی که تا دیروز نوچه عباس مقتدایی عضو پایداری تو اصفهان بوده زندون کشیده؟

این ها می خواهند پشت بزرگی خاتمی سنگر بگیرند و بزرگی کنند اما کور خوندند

۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶

تا همین الان که شاید فقط 10-15 نفر از اعضاش مشخص شده بیشترشون از زندانیان 88 هستند. شهاب طباطبایی، حسن یونسی، حجت شریفی، نورمحمدی، داوود روشنی، هادی حیدری و... شما نباید به این راحتی تهمت بزنید. اگه با کسی مشکل شخصی دارید نباید به خاطرش یه مجموعه رو زیر سوال ببرید. این اشتباه رو هم پورنجاتی کرد و هم ابطحی به خاطر مشکل شخصیشون با خرازی، که بعدش متوجه اشتباهشون شدند و موضعشون رو اصلاح کردند.

متن کامل/

اولین بیانیه راهبردی موسسین حزب «ندای ایرانیان»

ما عمل تشکیلاتی خود را بر پنج اصل واقع گرایی، صبوری، انضباط، اجماع و تعامل‌ بنا نهاده‌ایم و به آن پایبندیم و در این مسیر گام بر می‌داریم.

اولین موضع رسمی موسسین حزب ندای ایرانیان در قالب بیانیه‌ای منتشر شد. متن این بیانیه به شرح ذیل است:

به نام خدا

اکنون که فعالیت جمعی از نیروهای هم فکر و کوشا در عرصه سیاست ایران در قالب حزب ندای ایرانیان در آستانه شکل گیری است؛ با استعانت از پروردگار یکتا و یاری جستن از او بیانیه راهبردی شماره ۱ را که حاوی نگرش‌ها و روش‌هایی است که هیات موسس این حزب برای فعالیت‌های آتی در نظر دارد و مقدمه‌ای است بر اسناد آینده حزب، اعلام می‌دارد:

سیاست‌ورزی و بهره‌گیری از فرصت‌ها و منافذ قانونی برای ایجاد تغییر در سطوح سیاسی و پیشبرد آرمان‌ها و اندیشه‌ها، بخش جدایی‌ناپذیر از هرگونه استراتژی اصلاح‌طلبانه است که باوجود فراز و فرودهایی که در فضای سیاسی ایران رقم‌ خورده، همواره مدنظر اصلاح طلبان بوده‌است. راهبرد سیاست‌ورزی، بر لزوم مشارکت داوطلبانه در فرآیندهای سیاسی و تاثیر گذاری بر قدرت و اداره حکومت و اجتماع و دوری جستن از نگرشهای مبتنی بر تحریم و رکود سیاسی تاکید می‌کند. از سوی دیگر سازماندهی و ایجاد احزاب و نهادهای مدنی در راستای ایجاد گفتگو و مفاهمه بر سر منافع و ایده‌های‌گاه متضاد، برای نمایندگی کردن آن‌ها در نهادهای قدرت، وظیفه کنشگران اصلاح طلب است.

ما معتقدیم بهبود فضا و شرایط سیاست ورزی در ایران بیش از هر چیز نیازمند گفتگو و افزایش تعاملات فردی و گروهی و شکل گیری حوزه عمومی فعال و پویاست. از این‌رو بر این باوریم که استفاده از روشهایی که امکان ایجاد تنش و نزاع نسبت به آن وجود دارد، نه تنها کمکی به دموکراسی نمی‌کند بلکه به دلایل فراوانی که همه از آن آگاهند و در گذشته نیز فراوان تجربه شده است به سرعت موجب تعطیل شدن سیاست ورزی قانونی و انسداد در فضای سیاسی و حوزه عمومی می‌شود و نتیجه آن چیزی نیست جز هر چه بیشتر به محاق رفتن آزادی و دموکراسی.

تجربه انتخابات ۹۲ پیام‌های فراوانی داشت، یکی آنکه با وجود مشکلات فراوان و توسعه نایافتگی‌ها، امکان سیاست‌ورزی قانونی در چارچوب نظام جمهوری اسلامی وجود دارد و کماکان صندوق رای بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای اصلاحات و تغییر روش‌هاست. این انتخابات نشان داد که با حوادث تلخ سال ۸۸ مردم ایران کماکان به صندوق رای برای پیگیری مطالبات و نشان دادن گرایشات سیاسی و اعلام نظر خود دلبستگی و اعتماد دارند؛ و در این میان بی‌شک تدبیر و تاکیدی که رهبر معظم انقلاب بر «حق الناس بودن رای مردم» و ضرورت رعایت امانت توسط متولیان برگزاری انتخابات داشتند؛ در حضور و اعتماد مردم و شکل گیری یک رقابت فشرده و نفس‌گیر تاثیرگذار بود.

واقعیت این است که در ایران، اصلاحات گفتمانی متکی بر خواسته‌های تاریخی و تلاش‌های سیاسی است که نقطه آغاز و تکوین آنجامعه مدنی است و بیش از هر چیز نیازمند گفتگو و مفاهمه است و این گفتگو بایستی تا بدانجا ادامه پیدا کند که فهم جامعه از موضوعاتی مانند آزادی، عدالت، دموکراسی، توسعه و.... به هم نزدیک و نزدیک‌تر شود. در واقع اصلاحات و اندیشه‌های اصلاحی را می‌بایست به عنوان یک برساخته اجتماعی در گستره حوزه عمومی در نظر قرار دهیم؛ آن زمان است که دیگر نگرش‌های توده‌گرا بر پایه تهییج و تطمیع نمی‌تواند بر جامعه و سیاست حاکم شود و آینده ایرانیان را رقم بزند.

ما بر این باوریم که مردم سالاری در عرصه حیات سیاسی کم‌هزینه‌ترین و پرفایده‌ترین شیوه زندگی جمعی است که عرف بشری نیز درباره آن به اجماع رسیده است و اصلاحات، دموکراسی سازگار با دین را برای تحقق آرمان‌های تاریخی ملت ایران یعنی آزادی، استقلال و پیشرفت همه جانبه ممکن و ضروری می‌داند و بر حاکمیت انسان بر سرنوشت خود اهتمام دارد.

آنچه که امروز این افراد را در غالب حزب نوخاسته «ندای ایرانیان» در کنار یکدیگر جمع کرده است مجموعه‌ای از تجربیات تلخ و شیرین گذشته و آزمودن استراتژی‌ها و تاکتیک‌های متعددی است. در فضای سرد و سنگین اولین انتخابات پس از انتخابات ۱۳۸۸ یعنی انتخابات مجلس نهم که بخشی از تشکل‌های اصلاح طلب، ناامید و سردرگم، چندان رغبتی برای حضور نداشتند، تدبیر، مسئولیت‌شناسی و دوراندیشی حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی، با وجود مخالفت‌های بسیاری، آغازگر دوران جدیدی برای اصلاحات و اصلاح طلبان بود؛ در یک کلام خاتمی دوباره به ما یادآور شد که راه پیشبرد دموکراسی و توسعه کشور هنوز هم از صندوق رای می‌گذرد.

در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم که دیگر سخنی از نیامدن نبود او در قامت رهبری اصلاحات، اصلاح‌طلبان و بدنه اجتماعی آن را به میدان آورد. پس از رد صلاحیت بحث برانگیز آیت الله هاشمی رفسنجانی که موجب حاکم شدن موج جدیدی از ناامیدی و رکود بر فضای انتخابات شد، اینبار نسل جوان اصلاح طلب بودند که بر نومیدی غلبه کرده، دست بر زانوان نهاده و قامت برافراشتند و با محوریت سید محمد خاتمی، پروژه ائتلاف دو کاندیدا را پیگیری و توانستند زمینه گرم شدن انتخابات و انتخاب جناب آقای روحانی و استقرار دولت «تدبیر و امید» را فراهم آورند. انتظار می‌رفت که پس از استقرار دولت تدبیر و امید آثار وقایع پس از خرداد ۸۸ از کشور زدوده شود و از آن تجربه، چراغی برای راه آینده افروخته شود اما متاسفانه گشایش چندانی برای فعالیت مجدد احزاب اصلاح طلب صورت نگرفت و بسیاری از افراد و گروه‌ها نیز به دلیل هزینه‌های فراوانی که پرداخت کرده‌اند چندان قادر و یا مایل به شروع مجدد فعالیت‌های خود نیستند و نهادهای مربوطه نیز مساعدتی برای ایجاد گشایش در فضای سیاسی انجام نمی‌دهند.

موسسان حزب ندای ایرانیان که آغاز حیات و شکل‌گیری هویت سیاسی خویش را مرهون فضای پس از دوم خرداد ۷۶ هستند؛ در گذر از جوانی به می‌ان‌سالی، باورمندی و پایبندی به اهداف و آرمان‌های اصلاح‌طلبانه در طول این سال‌ها را افتخار خود می‌دانند. فعالیت به عنوان بدنه گروه‌های اصلاح طلب و قرار گرفتن در محور کمپین‌های انتخاباتی به این افراد تجربه‌ای ویژه بخشیده و آنان را در پیشبرد حزب و جریان جدید سیاسی بس توانمند و پرانگیزه ساخته است.

ندای ایرانیان در فضای سیاسی این روزهای کشور بیش از آنکه به افتراق‌ها و مرزبندی‌ها بیاندیشد در جستجوی شباهت‌ها است؛ شباهت‌هایی که ما را فارغ از قومیت، جریان و نسل، حول منافع ملی کشور گرد هم آورد. از این رو برای ارتقا و بهبود شرایط زندگی و منزلت شهروندان ایران اسلامی در تمام حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و همچنین تقویت مردم سالاری و نهادینه شدن هر چه بیشتر فصل سوم قانون اساسی و پیام ۸ ماده ایی حضرت امام خمینی (ره)، بر این باور است طی کردن همدلانه این مسیر، آینده‌ایی روشن برای نظام و مردم در پی خواهد داشت.

ما غفلت و خطای خود را در ناکامی‌ها و شکست‌های دیروز بی‌تاثیر نمی‌دانیم؛ و نسبت به گذشته عملکرد خود دچار تحجر و جمود نیستیم. از این رو نقد گذشته نه به منظور مچ گیری و مقصریابی بلکه برای اطمینان از عدم تکرار خطا‌ها و افزایش کارایی اصلاحات را امری ضروری می‌دانیم و در تمام ناکامی‌ها و کامیابی‌ها خود را شریک و مسئول می‌دانیم؛ از این رو بنا نداریم با نقد دیگران خود را مبرا نشان دهیم، ضمن آنکه بر این باوریم که به دور از تندروی و افراط و با دوری جستن از کنش سیاسی مبتنی بر هیجانات زود گذر و با عمل تشکیلاتی قدرتمند می‌توان به روندی که در سال‌های گذشته توسعه کشور را مختل و هزینه‌هایی را به طرفین تحمیل کرد، پایان داد. رویکردی که اینک از پس تجارب تلخ و سخت پدید آمده است ما را به سمتی و نقشه راهی هدایت می‌کند که در آنجامعه مدنی، شکل و مفهوم عینی پیدا کند تا آنجا که نسبت میان جامعه و حاکمیت، و مردم و دولت، با ارتباطی عمیق و گسترده آمیخته شود؛ جامعه‌ای که در آن احزاب و گروه‌های مختلف فکری، احساس نشاط و امکان مشارکت همه جانبه پیدا کنند و نهال اعتماد همگانی را به درختی تنومند مبدل سازند و یاس و ناامیدی را برای همیشه از میان بردارند.

ما در کنار آنکه انسداد سیاسی و وجود زندانیان سیاسی را خواست حاکمیت و مردم نمی‌دانیم؛ معتقدیم که ایجاد محدودیت در فعالیت آزادانه سیاسی و جریده‌های در توقیف، به شدت به توسعه سیاسی و اعتمادسازی عمومی لطمه می‌زند و هزینه‌ای همگانی بر دولت و ملت تحمیل می‌کند. ما در جهان پساجنگ سرد زندگی می‌کنیم، جهانی که از بستر واقع‌گرایی، گفتمان پدید می‌آید و نتیجه گفتمان به پارادایم تبدیل می‌گردد. در فرآیندی این چنین به جای آنکه مطالبات برحق را در روش‌های پر تنش تحمیل کنیم و جامعه و مردم و حاکمیت را با بحران ناخواسته روبرو سازیم، معیار حق‌خواهی و تجلی عینی عدالت‌خواهی را در مشارکت اجتماعی و صندوق‌های رای دنبال می‌کنیم. بر این باوریم که سازماندهی نوین و شکل‌دادن احزاب اصلاح‌طلب بر مبنای نگرش‌ها و روش‌های جدید، لازمه تداوم سیاست‌ورزی در فضای حال حاضر سیاست در ایران است. این تحلیل و تاکید بر شکل‌گیری احزاب نوین نه به دلیل به تعطیلی کشانده شدن احزابی است که روزگاری خود ما بدان‌ها دل بسته بودیم و هنوز هم با احترام و ستایش از آن‌ها یاد می‌کنیم، بلکه محصول نحوه نگرش ما به سیاست ورزی اصلاح‌طلبانه در ایران است.

روش و نگرش ما به مبانی اصلاح‌طلبانه سیاست در ایران توام با تعامل، آینده نگری و مسئولیت‌پذیری است. همان‌گونه که آزادی، مسولیت‌پذیری را در بستر خود ترسیم می‌کند، بدین نکته واقف هستیم که امنیت مردم و تامین منافع ملی و رجحان آن بر منافع حزبی لازمه جامعه مسوولیت‌پذیر و مدرن است که هم می‌خواهد پاسدار فضیلت‌های ملی و دینی باشد و هم پیشتاز عرصه‌های تجددخواهی. ما فرزندان نسل انقلاب و ایثار و حماسه هستیم. به یاد آوریم آن هنگام که پدران و نیاکانمان چگونه با همدلی و مشارکت، استقلال ایران را برای ایران به ارمغان آوردند و چگونه آزادی را با خون و تلاش خود متجلی ساختند. آری مهم‌ترین ضرورت امروز حرمت نهادن به اندیشه‌ها و احترام گذاردن به برداشت‌ها وسلیقه‌های گوناگون است. میراث تاریخ و تمدن و فرهنگ ایران عینیت بخشیدن به اخلاق در سیاست و همگانی سازی اخلاق در جامعه است..

ما واقع‌گرایانی هستیم که به مناسبات حقوقی در نظام جمهوری اسلامی واقف بوده و پتانسیل‌ها، محدودیت‌ها و فرصت‌های موجود را شناخته و با ارزیابی همه این ملاحظات به این نتیجه رسیده‌ایم که جز در سایه تعامل با نمایندگان تفکرات مختلف، جلب اعتماد صاحبان قدرت و فعالیت اصلاحی مسالمت‌آمیز در چارچوب نظام جمهوری اسلامی نمی‌توان تغییراتی پر ثمر، کم‌هزینه و ماندگار انجام داد که خیر آن به کشور و آحاد مردم برسد.

ما با آموختن از گذشته معتقدیم صبوری می‌بایست بخش جدایی‌ناپذیر از عمل اصلاح‌طلبانه‌مان باشد و به دور از هیجانات زودگذر از آزادی، دموکراسی و حقوق مردم دفاع ‌کنیم. ایجاد تغییرات سریع و عمیق نه ممکن است و نه پایدار. بلکه برای هر اصلاح و هر تغییری باید عناصر مختلف با تاکید بر ارتباط متقابلشان تغییر و اصلاح یابند.

انضباط تشکیلاتی و پایبندی به اصول و قواعد و تعهدات خود در مقابل سایرین و بارنکردن هزینه رفتارهای فردی بر دیگر اعضا می‌بایست سرلوحه عمل حزبی باشد. بر این اساس حزب و اعضای خود بر اساس تعهد و تکالیف متقابل فعالیت خواهند کرد؛ قواعد کار را رعایت و نسبت به برنامه‌های حزبی وفادار خواهند بود.

ما معتقدیم به اجماع رسیدن در امور، هنری است که می‌بایست در کنار رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی سرلوحه روابط بین حزبی و در ارتباط با نهادهای قدرت و نیروهای سیاسی قرار گیرد. اینکه در کشوری که مدعی تبدیل شدن به قدرت اول منطقه‌ای است بر سر ابتدایی‌ترین مفاهیم و روش‌ها اختلاف نظرهایی بس عمیق وجود داشته باشد قطعا زیبنده و کارساز نیست.

بر این باوریم که تعامل جزء لاینفک سیاست‌ورزی منطقی در ایران است؛ با تعامل و گفت‌و‌گو می‌توان هم از منافع حزبی دفاع کرد هم از میزان تنش در رقابت‌های سیاسی کاست ضمن آنکه به شفاف‌سازی مواضع و اهداف پرداخت. ایجاد فضای رعب سیاسی برای گروه‌های رقیب و بیم نابودی در صورت شکست انتخاباتی، سمی مهلک در مسیر دستیابی به دموکراسی و حاکمیت رای و نظر مردم است.

در این مسیر که اکنون در آغاز آن هستیم جز لطف لایزال خداوند مهربان و یاری و اعتماد دوستان همفکر و همیشه همراه که در سرد و گرم رقابت‌های سیاسی در گذشته همراهیمان کرده‌اند به چیزی دل خوش نداریم. ما آرمان‌های انقلاب اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را چون سرمایه ایی گران‌سنگ صیانت کرده و بر پیروی از امام راحل و تبعیت از رهبری معظم انقلاب تاکید می‌کنیم و به روح شهدا و کسانی که برای سربلندی این مملکت جان خود را خالصانه فدا کردند درود می‌فرستیم. برای پیمودن این راه دستان مهربان و یاری‌گرتان را به گرمی می‌فشاریم و نسبت به انتقاد‌ها و نامهربانی‌هایی که در این مدت کوتاه، کم از آن بهره نبرده‌ایم صبوری پیشه می‌کنیم و معتقدیم که گذشت زمان بسیاری از مشکلات و بیم‌ها را مرتفع، منتقدان را به همراه و دشمنی را به دوستی بدل خواهد ساخت.

ان ارید الا الاصلاح ما استطعت، وما توفیقی الا بالله، علیه توکلت والیه انیب. ‏

هیات موسسان حزب ندای ایرانیان

شهریور 93

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۲۵

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۳

ناشناس

|

۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴

9

44

پاسخ

بسیار عالی،جامع و متقاعد کننده

موفق باشید.

پاسخ ها

۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴

کلی گویی شاید جامع باشه ولی متقاعد کننده نه

۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴

54

34

زرشک

۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵

زپرشک

۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴

3

1

کلمه "مردم سالاری " در دست اصلاح طلبان پیرو سید محمد خاتمی همانقدر مظلوم است که کلمه "مردم "در دست اصول گرایانی چون سید احمد خاتمی !

۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴

7

اسامی هیات موسس چیست؟

بی نون

۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴

4

این بود انشای من

این روزا اصطلاح "اصلاح طلبی " هم شده دکان واسه بعضیها

میگن توش نونه!

والله و بالله و تالله ما فقط یه بار سال 76 رفتیم به اینا رای دادیم !

دیدیم آره توش نونه اما نه واسه ما (مردم ) بلکه واسه اینا!

پس همه دعواها سر نونه!

واسه همینه که همه دنبال نوننند!

ها والله! واسه نونه! واسه اصلاح مصلاح نیه!

واسه نونه!

بیابی منش

۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴

5

کسیکه میخواهد جامعه ای را اصلاح کند خودش باید اصلاح شده والگو باشد ایا اینه اینطورند؟

بنده خدا

۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴

2

این مطلب علی رغم اینکه کمی آشفته و غیر منسجم بود اما نسبت به مواضع پیشین اعضای آن در گذشته مقداری عقب نشینی منطقی کرده و دیگر از آن تهاجم به گذشته اصلاحات خبری نبود که در نوع خود خوب است. بخصوص که گفته اگر هم در گذشته ایرادی بوده همه با هم بوده ایم. این خیلی بهتر از مواضع از بالای برخی آقایان در ندا مانند آقای سالک و یادداشت آقای رضا شریفی و مواضع اولیه ای است که آقای شهاب طباطبایی مطرح می کردند.

در جایی گفته اید زندانیان سیاسی و انسداد نه خواست حاکمیت است و نه خواست مردم. یعنی چی؟ پس خواست چه کسی بوده؟ البته اینکه در اینجا ناخودآگاه بین حاکمیت و مردم خط مرز تعیین کرده اید نشانه این است که شما هم مانند بقیه می دانید که واقعیت سیاست در ایران چیست اما تقیه می کنید.

علی اکبررحیم فر

۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴

بسیار عالی بود .

بی نام

۱۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴

به امید موفقیت

ali

۲۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴

باید دید صاحبان قدرت اجازه پیمودن این مسیر هر چند مسالمت آمیز به شما خواهند داد ، چون انحصار طلبی در آنها نهادینه شده و حضور غیر خودی را بر نمی تابند .

یاسین

۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵

6

نفاق پوست اندازی می کند ولی از تخم نفاق است

yasintavassoli@yahoo.com

مرتضی

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید