رئیس ستاد دانشجویی روحانی در اردبیل:

موفقیت اصلاحات همان راه ندای ایرانیان است

بزرگان اصلاحات باید در کنار این‌ها نقش مشورتی خود را داشته باشند. امروز بزرگان به جوانان اعتماد کنند؛ کما اینکه این نسل روزی به آن‌ها اعتماد کردند و دنباله رو آن‌ها بودند.

سرویس اجتماعی: این روز‌ها صحبت از تشکیل حزبی با عنوان ندای ایرانیان به گوش می‌رسد که منتقدان و طرفدارانی هم یافته و شاهد موضع گیری‌های مختلفی چه از طرف اعضای هیئت موسس و چه از طرف سیاسیون صاحب نام از جناحهای مختلف مخصوصا خود اصلاحطلبان هستیم. این بحث‌ها از سطح خبرگزای‌ها و مقاله و یادداشت‌ها فرا‌تر رفته و پا فرا‌تر گذاشته و به بین مردم و نخبگان جامعه نیز کشیده شده است. در همین رابطه سلام نو گفتگویی با آرش بیک‌پور، رئیس ستاد دانشجویی روحانی در اردبیل انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

وی در این خصوص گفت: چیزی که از ندا می‌توان دریافت که آن را نسبت به سایر احزاب متمایز نموده تکیه بر دو موضوع می‌باشد. یکی اینکه ندای ایرانیان برخلاف بسیاری احزاب که بیشتر نام گروه برای آن‌‌ها برازنده است تا حزب، دارای روش یا مانیفست خاصهٔ خود است؛ روشی که آن را راهی برای موفقیعت جریان اصلاحات می‌دانند که اصلا هم بعید نیست که پس از تشکیل حتی روش مد نظر خود برای اداره کشور را نیز ارائه دهد.

بیک‌‌پور ادامه داد: دیگری اینکه به پیش برندگان این حزب نسلی هستند که خود جزو جوانان مشارکت و همچنین برخی چهره‌های تحکیم وحدتی بودند و اینبار این جوانان هستند که تئوری حرکت آیندهٔ اصلاحطلبان را یدک می‌کشند و نه ژنرال‌ها و تئوریسینهای اصلاحات که معمولا لیدر جریان اصلاحات بوده‌اند.

وی تصریح کرد: ندای ایرانیان می‌گوید قانون اساسی را تمام و کمال قبول دارد. می‌گوید از طریق روزنه‌ها به دنبال اصلاحات خواهد بود و به هیچ وجه قهر نخواهد کرد. می‌گوید از در نگذاشتند از پنجره وارد می‌شویم و قهر نمی‌کنیم و آنقدر می‌ایستیم تا بتوانیم تأثیرگذار باشیم. تعاریف و صحبتهایی که متنقدان بسیاری یافته است. سوأل اینجاست مگر تعریف اصلاحطلبی چیست؟! مگر اصلاحطلب به دنبال بهبود شرایط و رسیدن به اهدافش از طریق ساز و کارهای حاکمیتی نیست؟! چطور می‌شود اصلاحطلبی حاکمیت و نظام را قبول نداشته باشد و نامش اصلاحطلب باشد؟! دوستانی که با این تعاریف ندا را به یک حزب حاکمیتی توصیف می‌کنند فراموش نکنند که اصلاحات از درون حاکمیت انجام می‌شود و اگر از آن بیرون بیاید؛ دیگر نامش اصلاحات نیست.

آرش بیک‌پور در ادامه به سلام نو گفت: ندا تنها دوباره به باز تعریف اصلاحات پرداخته است و ولاغیر. ندای ایرانیان می‌گوید فشار از پایین را دنبال نخواهد کرد و این تئوری را موفق ارزیابی نمی‌کند.

عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه محقق اردبیلی تاکید کرد: اسم این نفی کردن گذشته نیست، درس گرفتن از گذشته است. بدون بررسی نتایج گذشته امکان چنین نتیجه گیری‌ای وجود نداشت. کمی واقع بین باشیم. بررسی کنیم چرا از ۲ خرداد ۷۶ به ۳ تیر ۸۴ رسیدیم؟ عملکرد آقای خاتمی را در انتخابات مجلس ۹۰ بررسی کنیم. شرایط کنونی را مرور کنیم و توجه کنیم که کشور در چه شرایطی قرار دارد. قشر متوسط اقتصادی جامعه که اصلیترین پشتیبان جریان روشنفکری و اصلاحات است، به شدت تضعیف شده است. تشکلهای دانشجویی انجمنهای اسلامی که می‌توان گفت تنها روزنهٔ اجتماعی در روزهای سخت بودند بسته شده‌اند و با سر کار آمدن دولت جدید به کندی در حال ایجاد هستند و فراموش نکنیم که تشکلی‌های امروز چون دیروز نیستند و بدون تبادل تجربه از انجمنی‌های دیروز تشکیل می‌شوند که این خود موجب عملکرد ضعیف و حتی شاید احساسی آن‌ها به دور از واقع بینی خواهد بود.

این فعال سیاسی ادامه داد: احزاب و تشکلهای اصلاحطلبی برای پیدا کردن یک سخنران مشکل دارند. شرایط پس از انتخابات ۷۶ را با امروز مقایسه کنیم و ببینیم از لحاظ تقسیم قدرت در کجا ایستاده‌ایم. ندا فقط اصلاحطلبان را به بازگشت به مسیر اصلاحات فرا خوانده است. ندا با تعامل به دنبال موفقیعت است. ندا به فکر حذف جریانی نیست. با ذهنیت حذف نمی‌شود بر کشور حکومت کرد ولی با تئوری نزدیکی و اصلاح مسلما این امر ممکن خواهد بود.

بیک‌پور افزود: کافیست ردهٔ سنی اصولگرایان و اصلاحطلبان مطرح را مقایسه کنیم. واقیعت تلخی مشاهده می‌شود و آن اینکه اصلاحطلب‌ها در دادن میدان به جوان‌ها بسیار ضعیف عملکرده‌اند. نه تلاشی در جهت تربیت مدیر برای آیندهٔ کشور انجام داده‌اند و نه اینکه به نسل جوان اعتماد داشته‌اند و همیشه خود را سزاوار‌تر و دانا‌تر برای حرکت دانسته‌اند. به جایی رسیده‌ایم که گزینه‌های وزارت همه دارای سنین بالا هستند و این برای ادامهٔ این جریان بسیار خطرناک است. ممکن است کار به جایی برسد که زمانی چهرهٔ شاخصی برای معرفی برای ریاست جمهوری و مجلس نداشته باشند و همچنان به دنبال گزینه‌های سنتی خود حرکت کنند. حال آنکه به پیش برندگان ندا اکثرا کسانی هستند که در حال عبور از جوانی به می‌انسالی هستند و هنوز فرصتی برای اعلام حضور نیافته‌اند.

وی در پایان به سلام نو گفت: بزرگان اصلاحات باید در کنار این‌ها نقش مشورتی خود را داشته باشند. امروز بزرگان به جوانان اعتماد کنند؛ کما اینکه این نسل روزی به آن‌ها اعتماد کردند و دنباله رو آن‌ها بودند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید