۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 22821

۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱

همین روحیه انقلابی پدر ما رو دراورده.بابا آروم تر اون موقعی که خاتمی دم از جامعه مدنی وحقوق شهروندی می زد آقایون کجا بودن،البته با ابراز نهایت احترام به مهندس موسوی عزیز

ایران زنده باد

۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱

امید جان سال 88 از دید آمریکاییها و روس ها قیام مردم ایران بود علیه آمریکا و روسیه.چون مردم میدونن که این شرایط اسفبار مملکت رو چند دهه است اینا بهشون تحمیل کردن و واسه همین بود که آمریکا از جنبش سبز حمایت نکرد تا به ثمر بشینه که همه میدونن اگه میخواست به راحتی می تونست خیلی کارا بکنه و قطع نامه فراوان علیه ایران صادر کنه که ایران مجبور بشه انعطاف نشون بده بماند که هنوز بهانه هسته ای و حقوق بشر هن دستش بود ولی هیچ عکس العملی نشون نداد و چهار سال پیاپی احمدینژاد رو به نیویورک دعوت کرد. منفعت آمریکا در اینه که ناکارامد ترین شکل حاکمیت تو تمامی کشورهای دنیا به وجود بیاد تا منافعش به خطر نیوفته. البته این رو هم بگم که موسوی و کروبی رو برای روز مبادا نگه داشته و ازشون اگه لازم بشه استفاده میکنه. تنها چیزی که میتونه شر این دشمنان خارجی و و در راس آنها عوامل داخلی شون رو از ما مردم زجرکشیده و عقب نگه داشته شده دور کنه آگاهی ما مردمه که با هم متحد باشیم و نزاریم هرجور که میخوان باهامون رفتار کنن.

جنگ آمریکا و روسیه بر سر تصاحب ایران پدر ما مردم رو در آورده و همچنان ادامه دره

ما مردم باید مبارزه کنیم بیشتر کار کنیم و از تنبلی فاصله بگیریم تا به این ابرقدرت ها نشون بدیم دیگه حق ندارین اینجوری با ما رفتار کنین ما مردمی هستیم که حاضر نیستیم آزادی مون رو به دلیل اینکه شما از نفوذ یکدیگر در این کشور هراس داریم نابودشده ببینیم و به هر خفت و شرایطی تن در دهیم.

ما باید سر حیثیت ایرانی خودمون بجنگیم.ننگ بر جیره خواران آمریکایی و روسی داخلی که به خاطر زندگی آسوده دو روز دنیا خودشون رو فروختن و هر روز بیشتر و بیشتر از خدا دور میشن و بیشتر تو کثافت فرو میرن.

۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱

3

منافع آمریکا را کسانی تامین میکنند که با عربده کشی بنام انقلاب در ایران انجام شود تا آنها بتوانند با فروش تسلیحات خود به کشورهای منطقه و نگهبانی آنها از ترس ایران باج بگیرد و کسانی مثل خاتمی و هاشمی و روحانی این منافع را تامین نمی کنند اگر بیاد داشته باشید در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی کشورهای منطقه به ایران اعتمادشان را افزایش داده بودن و کشورهای اروپائی روز بروز روابطشان را گسترش میدادند و آمریکا برای مقابله با خاتمی ایران را جزء کشورهای محور شرارت نامید و با راه انداختن واقعه 11سپتامبر خواست ایران را دوباره مقابل دنیا قرار دهند که نتوانست و توله های زائیده خود (مثل طالبان ) را برای رفع گرسنگی پاره نمود و با سیاست جناب آقای خاتمی نتوانستند هیچ گزندی بر ایران وارد نمایند و تلاش کردند تا با عوامل داخلی خود فردی مثل احمدی نژاد را روی کار بیاورند تا دوباره بساطت ایران هراسی را در جهان فریاد بزنند چقدر ما مردم ساده باید باشیم که کشوری مثل آمریکا که میتواند یکماه ایران را نابود کند دست به هیچ اقدامی نمیزند چون با نداشتن دشمن فرضی آمریکا نمیتواند در دنیا زندگی نماید باید یک دشمن ساختگی رو در روی خود بتراشد تا بتواند اقتصادش که تماما از فروش تسلیحات جنگی است بچرخان

علی

۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵

میرحسین و خاتمی نداره هردو بزرگوار رهبران اصلاح طلبنتد

حرف روز/

آیا خاتمی از خاتمی عبور کرد؟

در همان روزهایی که برخی اصلاحات تخیلی خود را هم در ذهنشان می‌ساختند و اعلام می‌کردند که گفتگو و تعامل به معنی توبه کردن و عدول از اصلاحات و عبور از خاتمی و میرحسین موسوی است، سید محمد خاتمی ضمن اشاره به ستم‌هایی که طی سالهای اخیر...

حرف روز - مهدی جعفری: تا همین چند روز پیش خبر جراحی رهبری و عیادت‌های سیاسیون تیتر اخبار سیاسی کشور را به خود اختصاص داده بود. در این میان شاید بحث‌برانگیزترین خبر را بتوان نامه حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی به آیت‌الله خامنه‌ای دانست که واکنش‌های مختلفی را در بین فعالین سیاسی و اجتماعی به دنبال داشت. حتی برخی از رسانه‌ها اخباری مبنی بر تمایل رئیس دولت اصلاحات برای ملاقات با رهبری را هم منتشر کردند. حالا که با گذر چند روز، این موضوع از آن تب و تاب افتاده و این سوژه خبری جای خود را در تیتر رسانه‌ها به اخبار مربوط به سفر حسن روحانی به نیویورک خواهد داد، شاید بتوان نگاهی بهتر به این موضوع داشت.

ایده‌آلیسم در عمل به جای آرمانگرایی در نظر

پیوستگی این رخداد با اظهارنظرها و تحلیل‌هایی که در رابطه با تشکیل حزب ندای ایرانیان در طی ماه‌های گذشته صورت می‌گرفت، می‌تواند سنجه‌ای باشد برای فهم بسیاری از مواضع و تحرکات. موسسین این حزب در شرف تاسیس متعاقب بازی رسانه‌ای خبرگزاری جریان افراطی که با انتشار مصاحبه‌های ساختگی و بی‌نام صورت می‌گرفت ناگزیر شدند تا در راستای شفاف‌سازی پیش از انتشار بیانیه رسمی، در مصاحبه‌هایی به بیان برخی از دیدگاه‌های خود بپردازند. علاوه بر تصریح و تاکید بر اصول اصلاحات و لزوم کار تشکیلاتی حرفه‌ای، یکی از مواردی که در اظهارنظرهای فعالین این تشکل بر روی آن تاکید می‌شد، اهمیت تعامل و گفتگو با تمام جریان‌های سیاسی و حاکمیت با حفظ هویت بود.

اما همین موضع بود که واکنش‌های قابل توجهی را در پی داشت. اساس پاپیش‌گذاشتن برای تعامل، محل ایراد برخی از فعالین سیاسی بود که آن را دستمایه نقد یا بعضا تخریب این گروه نوپا قرار می‌دادند و حتی نسبت‌هایی از جمله اصلاح‌طلب بدلی یا حزب حکومت‌ساخته را برای آن به کار می‌برند و مواضع این گروه را مخالف مواضع جریان اصیل اصلاحات و سیاست‌های اعلامی سید محمد خاتمی می‌دانستند و از همین زاویه هم سعی داشتند تا رئیس دولت اصلاحات را هم به سمت موضع‌گیری علیه این راهبرد سوق دهند.

وقتی خاتمی، خاتمی ساختگی را شکست

اما اقدام سید محمد خاتمی در نگارش نامه‌ای به رهبر نظام که با عبارت «محضر مبارک رهبر عالیقدر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله‌العالی» هم آغاز شده بود، سنگی بود که در آب تخیلات برخی از رویاپردازان افتاد. با همان تحلیل منتقدینی که موضع تعامل ندای ایرانیان را خودفروشی و عبور از خاتمی می‌دانستند، ارسال این نامه و شایعاتی که حول دیدار خاتمی و رهبری مطرح می‌شد، صد گام جلوتر از همان دستمایه «عبور از خاتمی» تعریف می‌شد.

جالب اینجا بود که مخالفین دیدگاه تعامل و گفتگو که تا هفته قبل، از سید محمد خاتمی برای تعیین جایگاه یک گروه نوپای اصلاح‌طلب دیگر استفاده می‌کردند، در مقابل این حرکت رئیس دولت اصلاحات دچار یک پارادوکس شدند؛ اگر حمایت از راهبرد تعامل و گفتگو عبور از خاتمی است، پس این اقدام اخیر خاتمی نیز آیا عبور از خاتمی است؟

پاسخ به این سوال را می‌توان از یک منظر مثبت دانست؛ بله، این اقدام رئیس دولت اصلاحات عبور از خاتمی بود. اما عبور از آن «خاتمی» بود که برخی در ذهن خودشان تخیل کرده بودند و کاراکتر آن را مطابق سلیقه خود طراحی و معرفی کرده بودند. اما باید در نظر داشته باشیم که این نامه خاتمی نه تنها عبور از اصلاحات نبود بلکه کاملا منطبق بر «خاتمی واقعی» بود.

اعلام استراتژی اصلاحات توسط نماد اصلاحات

سید محمد خاتمی در همین روزها در قامت رهبر اصلاحات هم ظاهر شد و به صراحت استراتژی جریان اصلاحات را اعلام کرد. در همان روزهایی که برخی اصلاحات تخیلی خود را هم در ذهنشان می‌ساختند و اعلام می‌کردند که گفتگو و تعامل به معنی توبه کردن و عدول از اصلاحات و عبور از خاتمی و میرحسین موسوی است، سید محمد خاتمی ضمن اشاره به ستم‌هایی که طی سالهای اخیر به اصلاحات شده است، به صورتی شفاف تصریح کرد که «استراتژی ما تعامل است؛ تعامل با حاکمیت و حتی جریان‌های مخالف با حفظ هویت. گوشزد من به دوستانی است که به رویکرد تعامل ایراد و اعتراض دارند؛ این تعامل به معنی توبه از هویت خود نیست.»

برخی از سیاسیون صادق، با این موضع‌گیری خاتمی، در اظهارنظرهای خود تعدیل کردند و البته برخی هم در کنشی کاملا منطبق با سوابق پیشینشان که در سالهایی طرح عبور از خاتمی را به صراحت مطرح و تئوریزه می‌کردند و پس از رای خاتمی در انتخابات مجلس به او هجمه‌های ناجوانمردانه‌ای را وارد می‌کردند، این بار که تصویر ساختگی‌شان از خاتمی شکسته شد، سعی کردند که این تاکید نماد جریان اصلاح‌طلبی را نادیده بگیرند و با بی‌اعتنایی به آن همچنان هر کس که دم از تعامل بزند را خائن فرض کنند.

راهبرد جریان اصلاحات از همان ابتدا هم تدریجی‌گرایی و تعامل و گفتگو با همه گروه‌ها در عین حفظ هویت بود و از همین جا هم بود که نمود عینی آن هم شعار «زنده باد مخالف من» بود. طبیعی است که اگر شعارمان با عملمان متفاوت باشد، تناقض‌های عملی نیز از هر جریان سیاسی بروز خواهد کرد و همین هم می‌تواند عاملی شود تا در مقاطعی راهبرد اصیل اصلاحات در مقابل راهبردهای دیگر مانند قهر و فشار بر حاکمیت یا راهبرد فشار از پائین و چانه زنی از بالا تضعیف شود.

آرمان‌های اولیه اصلاحات منطبق به شرایط امروز

آنچه خاتمی امروز از تعامل و گفتگو با حاکمیت می‌گوید، موضع جدید و تازه‌ای نیست. بلکه همان است که در اواخر دهه 70 می‌گفت، در سخنرانی‌های اواخر دولتش گفت، در نامه‌ای برای فردا گفت و این روزها هم مجددا در نشست‌های بنیاد باران قرائت کامل‌تری از آن را ارائه داده و شاید هم بصورت کامل‌تر در کتابی منتشر شود.

به تایید بزرگان معاصر و قدیمی، سیاست میدان احساس نیست و هرگاه که هیجان بر عقلانیت غلبه کند جبرا آن حرکت به شکست خواهد انجامید. از همین راستا باید در نظر داشته باشیم که در این میدان بر اساس واقعیات تحلیل و عمل کنیم. طبیعتا نباید از هیچ کس، شخصیتی غیرواقعی بسازیم؛ اقدامی که اخیرا در خصوص سید محمد خاتمی و حتی میرحسین موسوی نیز صورت گرفته است. بزرگان اصلاحات حتی در پرهیاهوترین و دشوارترین مقاطع نیز هیچ‌گاه از تاکیدشان بر فعالیت در چارچوب جمهوری اسلامی و راهبردهای اصیل اصلاحات کاسته نشد و اینکه امروز برخی راهبرد تعامل و گفتگو را خیانت به خاتمی، خیانت به میرحسین موسوی یا خیانت به اصلاحات بدانند، قطعا اقدامی اخلاقی و شایسته نیست.

لزوم دقت بیشتر اصلاح‌طلبان

در این بین جریان افراطی که زیست خود را در رادیکال و هیجانی کردن فضا می‌بیند همواره از تاکید اصلاح‌طلبان بر استراتژی‌های اصلی خود عصبانی شده‌اند. در این بین می‌توان به مواضع تند و تیز خبرگزاری‌های نزدیک به جریان افراطی اشاره کرد که چگونه با تلخی به نامه سید محمد خاتمی تاختند و حتی در حالی که با یک ترفند رسانه‌ای سعی داشتند به آرامی در بین اصلاح‌طلبان به ایجاد اختلاف دامن بزنند با مشاهده این حرکت خاتمی دیگر نتوانستند خونسردی خود را حفظ کنند. حتی برخی شنیده‌ها حکایت از آن دارند که طی دستورالعملی برخی از خبرگزاری‌های جریان افراطی موظف شده بودند که از فعالین سیاسی مواضعی علیه این اقدام خاتمی اخذ و منتشر کنند.

به نظر می‌رسد که جریان اصلاحات در حال حاضر بیش از هر چیز باید با در نظر داشتن اولویت منافع ملت در هر شرایطی و لحاظ کردن استراتژی و راهبرد اصلی و اصیل این جریان، ضمن توجه به واقع‌گرایی، انضباط در سازماندهی تشکیلاتی، صبوری و اجماع و تعامل، از هرگونه اقدامی که زمینه را برای سوء استفاده افراطیون منفعت طلب ببندند و با همدلی، یک نیروی فزاینده را برای پیشبرد جنبش اصلاحات و حرکت اصلاح‌طلبی در این کشور به کار بگیرد.

اخبار مرتبط

راهبرد مدنظر خاتمی برای اصلاحات

اصلاحات در یک نقطهٔ عطف حساس

دو خطر پیش روی اصلاح‌طلبی

جوانان وارث اختلافات بزرگان

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۱۱

در انتظار بررسی: ۱

غیر قابل انتشار: ۱

ناشناس

|

۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱

0

13

پاسخ

می گن اون چه هستی انقدر بلند فریاد میزنه که اونچه میگی رو نمی شنوم . برداشت مردم از تعاملی که خاتمی میگه و خرازی میگه متناسب با شخصیت هرکدوم متفاوت هست

بابک

۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱

8

هر جریان سیاسی، چه اصلاح طلبی و چه دیگران اگر اصول و نقشه ی راه مشخصی داشته باشد موفق خواهد بود و گر نه «حزب باد بودن» و تردید سیاسی به جایی نخواهد رسید.

در مورد نامه ی آقای خاتمی به رهبری هم فکر می کنم کمی بیش از حد هیاهو شده، یه عیادت ساده اون هم به صورت غیر حضوری و مکتوب، احتمالا تغییر محسوسی در روابط اصلاح طلبان و حاکمیت ایجاد نخواهد کرد.

۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱

14

بسیار عالی بود. مخصوصا پاراگراف آخر

۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱

71

همین الان کروبی از حزب اعتماد ملی خواسته که عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بشه. هنوز هم دیدگاه کروبی فعالیت در چارچوب نظامه. میرحسین هم همیشه در بیانیه هاش تاکید به قانون اساسی و جمهوری اسلامی داشته. اصلاحات در چارچوب نظام هم بدون سیاستورزی و تعامل نمیشه.

۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱

2

24

خاتمی تنها مرد صادق ایران است همین و بس

امید

۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱

22

5

من به عنوان یه اصلاح طلب از خاتمی عبور کردم واونو رهبر خودم نمی دونم رهبر ما مهندس موسوی واقای کروبی هستند. وشما به نیکی می دانید این دونفر هم اواخر خط شان را از خاتمی جدا کردند. خاتمی به دست بوسی هم برود کک ما جوانان اصلاح طلب نمی گزد چون اورا با خود یکی نمی دانیم.رسیدن به قدر ت به هر قیمتی وهر ذلتی در تفکر ما جایی ندارد حال شما میخواهید بگویید ما اصلاح طلب نیستیم ولی خاتمی هر چه هست تفکرش با ما فرق دارد واز او از سال 88 عبور کردیم.

پاسخ ها

۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱

تنها سیاست مدارانی که نه روسی هستند و نه آمریکایی در ایران کروبی بودند و میرحسین موسوی

نشون به اون نشون که ماجرای 88 اینا شکست خوردن و از جانب آمریکا حمایت نشدن چون پیروزی اینا منفعتی واسه آمریکا نداشت. منفعت آمریکا در اینه که کشور ما همیشه در ضعف بمونه واسه همینه که زیر پای شاه رو خالی کرد اینبار هم دیدید که تو تمامی انقلابای منطقه نقش ایفا کرد جز ایران

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید