صادق خرازی در گفتگو با الحیات:

خاتمی به ولایت فقیه در چارچوب نظام سیاسی اعتقاد دارد

وی با اشاره به انتخابات آینده در ایران اعلام کرد که «فکر می‌کنم که (حزب ندا) نقشی موثر در انتخابات آتی ایفا خواهد کرد» و در پاسخ به این سوال که لیست انتخاباتی ارائه خواهد داد گفت: قطعا اینطور است.

«محمد صادق خرازی» سفیر اسبق ایران در فرانسه و رئیس کنونی موسسه «ندا» اعلام کرد که آمریکایی‌ها در خصوص مبارزه با ترورسم (داعش) قصد داشتند که ایران به نیابت از آنان مبارزه کند، برای همین ایران همکاری با آمریکا را رد کرد و نپذیرفت.

به گزارش سلام نو صادق خرازی در گفت‌وگو با الحیاه، در پاسخ به این سوال که آمریکا درباره موضوع مبارزه با تروریسم (داعش) با ایران گفت‌وگو کرد، گفت «بله. این موضوع را با آنان بررسی کردیم. ما رد کردیم که تحت رهبری آمریکا همکاری کنیم. بدون هماهنگی با ما هیچ در طرحی در منطقه به موفقیت نمی‌رسد».

خرازی در این گفت‌وگو به سوالات متعددی در خصوص مسائل منطقه و مسائل داخلی پاسخ داد و بر تحقق خواسته‌های مردم منطقه از جمله یمن و بحرین تأکید کرد و گفت که ایران برای تقویت دموکراسی در منطقه تلاش می‌کند.

مسائل منطقه؛

خرازی در پاسخ به سوالی درباره رابطه ایران و عربستان گفت که دوری این دو کشور از هم به نفع ملت‌های اسلامی نیست و با ذکر اینکه از حیث نظری مخالف هرگونه اختلاف میان دو کشور است، خواستار برطرف کردن این اختلافات شد و افزود که جایگاه وی در جمهوری اسلامی این اجازه را به وی خواهد داد تا بگوید ایران آماده همکاری با کشورهای منطقه برای امنیت و استقرار ثَبات است.

خرازی با رد این شبهه که حمایت ایران از شیعیان به ضرر اهل سنت بوده است، تأکید کرد که «ایران شیعه را در منطقه ایجاد نکرده. شیعیان مردم همین منطقه هستند و بخشی از واقعیتهای امروز منطقه. ما مواضع آیت‌الله سیستانی در عراق در حمایت از حقوق اهل سنت را حمایت کردیم. ما از ایشان حمایت کردیم وقتی خواستار توزیع مراکز تصمیم‌گیری میان همه گروه‌های عراقی شد. داعش هم پدیده‌ای سُنی نیست؛ پدیده‌ای نژادپرستانه، جاهلی و عقب‌مانده است.

خرازی در پاسخ به سوالاتی درباره آنچه دخالت ایران در یمن، بحرین، سوریه و عراق نامیده می‌شود، نیز گفت: ما برای تقویت دموکراسی تلاش می‌کنیم. آیا ایران مردم بحرین را برای انقلابشان علیه نظامی مسلح کرده است؟ ما از انتخابات سراسری شفاف برای تحقق خواست مردم تلاش می‌کنیم... ما می‌گوییم باید حقوق اقلیت‌ها داده شود.. هیچ کس نمی‌تواند حقوق مردم بحرین را انکار کند. هیچ کس نمی‌تواند آن را نقض کند... ایران کشوری اسلامی است و این مسائل برایش مهم است. همانطور که امنیت ایران برایمان مهم است، امنیت عربستان نیز مهم است. چرا آمریکا این حق را به خود می‌دهد که در امور منطقه دخالت کند اما ما نمی‌توانیم دیدگاه‌مان را مطرح کنیم؟

خرازی در پاسخ به این سوال که شما از حقوق اقلیت‌ها حمایت می‌کنید پس چرا درمقابل اراده اکثریت در سوریه می‌ایستید پاسخ داد: ما در سوریه از اکثریت حمایت می‌کنیم. کوفی عنان (فرستاده سابق سازمان ملل در امور سوریه) شخصا به من گفت که بشار اسد حمایت اکثریت مردم سوریه را دارد و نمی‌توان با خرج کردن پول این واقعیت را تغییر داد. دموکراسی حق همه ملتهاست.

مذاکرات هسته‌ای؛

صادق خرازی در ادامه به سوالاتی درباره موضوع هسته‌ای ایران پاسخ داد و درباره آینده این مذاکرات گفت که این موضوع (مذاکرات) «بر پایه دو عنصر است. اراده و برنامه».

وی نمونه‌های عراق و لیبی را مثال زد و با بیان اینکه «عراق و لیبی در مذاکره هسته‌ای خود با غرب موفق نبودند» افزود که ایران تلاش می‌کند به فهم مشترک میان دو طرف برسد.

وی درباره اینکه «اما تحریم‌ها به قوت خود باقی‌ است»، گفت: ایران طرحی برای رفع این تحریم‌ها داده است و فکر می‌کنم اگر طرف مقابل در این خصوص اراده (کافی) داشته باشد، (موفقیت) این طرح عملی است.

مسائل داخلی ایران؛

خرازی در پاسخ به سوالاتی درباره اوضاع سیاسی داخل ایران و تشکیل موسسه ندا و وضعیت اصلاح‌طلبان در ایران، اعلام کرد که «کسی در ایران نمی‌تواند حرکت اصلاح‌طلبانه نادیده بگیرد... این مسئله به حزب یا شخص خاصی مرتبط نیست بلکه به اصل ایرانی بودن این جنبش بازمیگردد. اصلاح‌طلبی جریان فکری اجتماعی بزرگی در جامعه ایران است که شامل احزاب، شخصیت‌ها و جمعیت‌های سیاسی اجتماعی زیادی است و هر کس آن را در یک حزب یا گروهی معین محدود می‌کند اشتباه می‌کند... ما برای تشکیل حزب ندا بر جوانان فعال در بخش‌ها مختلف اتکاء کردیم و تلاش می‌کنیم مجوز آن را بگیریم.

خرازی در پاسخ به سوالی دیگر درباره بازگشت اصلاح‌طلبان (به عرصه سیاسی) پس از حوادث انتخاباتی سال ۱۳۸۸ نیز گفت: به دلیل پایه‌های فکری، اختلافات سیاسی در ایران کم نیست. برخی از این چارچوب‌های فکری خارج شدند و برخی دیگر از چارچوب سیاست‌های کشور خارج شدند. برخی در راه خود افراط کردند و بسیاری در باتلاق اتفاقات سال ۱۳۸۸ فرو رفتند... باید از این اتفاقات درس بگیریم و برای آینده تلاش کنیم. من فکر می‌کنم گزینه درست، عمل کردن در چارچوب سازمان‌های جامعه مدنی است نه گزینه (کف) خیابان.

صادق خرازی در پاسخ به این سوال که آیا با (محمد) خاتمی هماهنگی می‌کنید، اعلام کرد «بله، فکر می‌کنیم که آقای خاتمی رئیس بلامنازع جریان اصلاحات است»، ادامه داد که وی «رئیس جریان اصلاح‌طلبی است و تحت هر شرایطی اینگونه باقی خواهد ماند. چه بخواهیم چه نخواهیم او جایگاه خاصی در جامعه دارد. خاتمی به رهبری، قانون اساسی، ولایت فقیه در چارچوب نظام سیاسی اعتقاد دارد و بسیاری از اتفاقات سال ۱۳۸۸ را تایید نکرد... او به گفت‌وگو برای حل مشکلات اعتقاد دارد».

خرازی در ادامه در پاسخ به این سوال که بسیاری‌ها در ایران خواستار اعلام برائت محمد خاتمی از اتفاقات سال ۱۳۸۸ شدند و این‌ها قشر وسیعی از محافل سیاسی ایران هستند گفت: این درست است اما ما جامعه‌ای باز داریم. همه می‌توانند نظر خود را بیان کنند. ما به آینده نگاه می‌کنیم و اسیر گذشته باقی نمی‌مانیم.

خرازی در پاسخ به این سوال که «آیا این حرف، عبور از جریان اصلاح‌طلبی نیست؟» گفت: خیر. اصلا. ما همه برای ورق زدن صفحات گذشته تلاش می‌کنیم تا به آینده بیندیشیم.

خرازی در پایان در پاسخ به اینکه «شما خیلی امور را ساده می‌گیرید در حالی که مسائل اینقدر ساده نیست» گفت: ابدا اینطور نیست. مشکلات غیرقابل حل نیست. اگر اینطور بود (دکتر حسن) روحانی امروز در دفتر کارش (در ساختمان ریاست جمهوری) نمی‌بود.

الحیاه در پایان سوال کرد که «اما روحانی اصلاح‌طلب نیست» که خرازی تصریح کرد: اما او به برنامه‌های اصلاح‌طلبانه پایبند است و ما (برای همین) حمایتش کردیم.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید