پیشرفته‌ترین دوربین فیلمبرداری جهان/تصاویر

علاوه بر فرمت ۶۵ میلیمتری ۵ پرفراژه، این دوربین قادر به ضبط با برش ۳۵ میلیمتری ۸ پرفراژه نیز می‌باشد.

کمپانی «آری» (ARRI) یکی از قدیمی‌ترین کمپانی‌های تولید دوربین‌های
فیلمبرداری است، که با توجه به پیشگام بودنش در بکاربردن فناوری‌های جدید و
همچنین کیفیت بالای غیرقابل مقایسه آن با برندهای دیگر این صنعت، به جرات
می‌توان گفت که بزرگ‌ترین نام در عرصه دوربین‌های فیلمبرداری است.

بسیاری
از شاهکارهای تاریخ سینما با دوربین‌های آری (ARRI) ساخته شدند و برای
بسیاری از سینماگران، آری یادآور خاطرات جاودانه آنهاست. پس از ورود
تکنولوژی دیجیتال به سینما و رواج فیلمسازی به روش دیجیتال، آری نیز وارد
این حوزه شده و به تولید دوربین‌های فیلم‌برداری دیجیتال پرداخت.

یکی
از مرام‌های کاری‌ که آری را از دیگر برندها متمایز می‌کند، تولید دوربین
دیجیتال در مختصات دوربین‌های نگاتیو است. آری در تمام دوربین‌های خود، سعی
دارد تمام خصوصیات دوربین‌های نگاتیو را وارد دوربین دیجیتال کند.

پس
از چند تجربه موفق از سری دوربین‌های الکسا(Alexa)، مدل جدید آری، برای پر
کردن جای دوربین‌های نگاتیو ۶۵ میلیمتری رونمایی شد. بعد از این خلاصه
تاریخ آری، بخوانید از اَبَر دوربین آری؛ الکسا 65:

ازسازی ۶۵ میلیمتری عریض

همانطور
که گفته شد، آری دوربین‌های خود را منطبق بر مختصات دوربین‌های نگاتیو
می‌سازد. آخرین مدل آری پیش از این مدل، یعنی الکسا ایکس تی، سنسوری ۳۵
میلیمتری با اندازه مشابه نگاتیوهای ۳۵ میلیمتری داشت. آری برای جایگزینی
دوربین‌های نگاتیو ۶۵ میلیمتری، الکسا ۶۵ را ساخته است. نگاتیوهای ۶۵
میلیمتری، با توجه به کیفیت بالا و قابلیت بزرگ‌نمایی زیاد و همچنین عریض
بودن نسبت تصویر، برای پروژه‌های عظیم و پروداکشن‌های بزرگ استفاده
می‌شدند. با وجود استفاده کمتر از دوربین‌های نگاتیو در سال‌های اخیر، به
دلیل نبود جایگزین دیجیتال مناسب برای دوربین‌های ۶۵ میلی‌متری، پروژه‌هایی
که نیازمند خصوصیات ۶۵ میلی‌متری بودند، همچنان از دوربین‌های نگاتیو
استفاده می‌کردند. معروف‌ترین نمونه‌ای که می‌توان از اینگونه فیلم‌ها نام
برد، «جاذبه» ساخته «آلفونسو کوران» بود که توانست در اسکار ۲۰۱۳، ۷ جایزه
از جمله بهترین فیلمبرداری را از آن خود کند.

الکسا ۶۵، با سنسوری
به اندازه نگاتیوهای ۶۵ میلیمتری ۵ پرفراژه، یعنی ۵۴.۱۲ در ۲۵.۵۸ میلیمتر،
طبق ادعای سازندگان، فرزند دیجیتالی خلف دوربین‌های ۶۵ میلیمتری خواهد
بود. با توجه به بالا رفتن اندازه سنسور نسبت به مدل‌های قبلی، تعداد پیکسل
بکار رفته در این سنسور افزایش پیدا کرده است. الکسا ۶۵ دارای ۶۵۶۰ پیکسل
در هر ردیف افقی و ۳۱۰۲ پیکسل در هر ردیف عمودی است. به عبارت دیگر سنسور
الکسا ۶۵، ۲۰ مگاپیکسلی بوده و دارای قدرت تفکیک 6.5K است. مانند مدل‌های
پیشین الکسا، سنسور الکسا ۶۵ هم با تکنولوژی CMOS ساخته شده است.

زاویه شاتر، حساسیت، فریم ریت

شاتر
الکترونیکی الکسا ۶۵، از ۵ درجه تا ۳۵۸ درجه، با دقت یک دهم درجه‌ای، قابل
تنظیم است. حساسیت سنسور الکسا ۶۵، بین ۲۰۰ تا ۳۲۰۰ قابل تغییر است که
البته حساسیت ذاتی سنسور ۸۰۰ تعریف شده است. همانطور که ملاحظه می‌کنید، با
توجه به اینکه این دوربین فقط برای پروژه‌های سینمایی حرفه‌ای ساخته شده،
از تعریف کردن حساسیت‌های بالا بر روی آن پرهیز شده‌است. به همین دلیل هم
فریم ریت آن، تنها در محدوده کوچک ۲۰ تا ۲۷ فریم بر ثانیه قابل تعریف است و
خبری از ۵۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه نیست.

داینامیک رنج (Dynamic range)

محدوده
ثبت تاریک‌ترین تا روشن ترین نقطه، یا همان داینامیک رنج، در الکسا ۶۵، ۱۴
استاپ اعلام شده‌است. البته این داینامیک رنج خیره کننده در مدل‌های قبلی
الکسا هم وجود داشت، ولی احتمال می‌رود که در ثبت جزییات در استاپ‌های اول و
آخر، الکسا ۶۵ نسبت به مدل‌های قبلی پیشرفت داشته باشد.

سیستم ذخیره‌سازی

فرمت
ذخیره سازی فیلم در الکسا ۶۵، Uncompressed ARRIRAW است که حافظه داخلی
۴۸۰ گیگابایتی آن، تنها قادر به ظبط ۱۱ دقیق تصویر با این فرمت است.
می‌توان گفت که استفاده از ریکوردر برای الکسا ۶۵ اجباری است. سرعت ذخیره
اطلاعات در الکسا ۶۵، ۸۵۰ مگابایت بر ثانیه است.

و همچنان اندازه بزرگ

با
وجود ادعای آری، در مورد راحت بودن استفاده پرتابل از الکسا ۶۵، این
دوربین همچنان با داشتن بیش از ۱۰ کیلوگرم وزن بدنه بدون لنز، و همچنین
نزدیک به ۴۰ سانتیمتر طول، برای فیلمبرداری بر روی دست کمی بزرگ و سنگین
است. می‌توان گفت که یکی از زمینه‌هایی که الکسا در آن از رقبای خود عقب
است، همین مساله اندازه و وزن است. البته بسیاری از فیلمبرداران، کوچک شدن
دورین را نه تنها حسن ندانسته، بلکه به دلیل دسترسی سخت و بدقلق شدن، آن را
عیب می‌دانند.

لنزها و مانت

مانت
الکسا ۶۵، مانند مدل‌های قبلی XPL با قابلیت انتقال اطلاعات دیجیتال بر
روی فایل است. برای این سنسور بزرگ، آری مجموعه لنزی را هم ارائه کرده است
که گفته می‌شود از تکنولوژی لنزهای دوربین عکاسی هسلبلاد در آنها استفاده
شده است.

با وجود اینکه در این متن به ستایش این دوربین پرداخته
شد، ولی همچنان بسیاری از فیلمسازان و مدیران فیلمبرداری بزرگ دنیا، کار با
نگاتیو را ترجیح می‌دهند و اعتقاد دارند که هیچ کدام از دوربین‌های
دیجیتال قادر به ارائه تصویری با کیفیت نگاتیو را ندارند. با این وجود آری
همچنان به دنبال جلب نظر این دسته از فیلمسازان است و به نظر می‌اید در این
کار، راه سختی در پیش دارد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید