حرف روز/

آیا سازمان اوقاف جزیره ممنوعه است؟

سوالی که می‌تواند مطرح شود این است که در مدیریت امور املاک وقفی، آیا تسلط به قوانین اراضی و املاک، قوانین شهرداری و ثبتی، قانون مدنی و... نقشی ندارند؟ هزاران پرونده مرتبط با وقف مطرح در مراجع قضایی، بیان گر چیست؟

حرف روز: علی جنتی چندی پیش در همایش دل آرامیم برای چندمین بار تاکید و تکرار کرد که همه در بیان نقد و نظرشان آزاد هستند.

وعده روحانی برای رفتن مدیران اتوبوسی

به بهانه این نقدپذیری درخور تحسین وزیر ارشاد، بخشی از سخنان دستور گونهٔ رئیس جمهور محترم دکتر حسن روحانی را یادآور می‌شویم که در اولین نشست خبری پس از اعلام پیروزی در انتخابات ۲۴ خرداد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا درست است شما قصد دارید مدیران دولت دکتر احمدی‌نژاد را درو کنید بیان داشت ما گفتیم کلید داریم نه داس، البته کسانی که اتوبوسی و بدون بلیط آمده‌اند باید بروند. از همان موقع بود که اصطلاح مدیران اتوبوسی رونق گرفت و این تعبیر رئیس جمهور، امید مضاعفی در دل جماعتی که مهم‌ترین مطالبه‌شان تغییر وضع موجود بود ایجاد نمود.

حزب اعتدال و توسعه نیز به عنوان مهم‌ترین حزب حامی دولت در اواخر سال ۹۲ با صدور بیانیه‌ای خواهان عدم دخالت نهادهای دیگر در موضوع انتصابات دولت شد و تاکید کرد که تغییر مدیران اتوبوسی و به کار گیری مدیران همسو با منویات دولت تدبیر و امید در راستای عمل به وعده‌ها و کارآمدی دولت یک ضرورت است.

اتوبوسی با رانندگی مصلحی

بر این اساس نقد و سوالی که از وزیر ارشاد مطرح است این است که ایشان در راستای اجرای این وعده رئیس جمهور و مطالبه ملت چه کرده وچه تدبیری اندیشه است؟ در مجموعه تحت مدیریت وزارت ارشاد سازمانی است با عنوان سازمان امور خیریه که به جرات می‌توان گفت بارز‌ترین مصداق موضوع فوق (روی کار آمدن مدیران اتوبوسی) قرار می‌گیرد. مصداقی که با تاسف، سابقه تاریخی آن به انتخابات ۸۴ و روی کار آمدن دولت عدالت محور مهرورز محمود احمدی‌نژاد باز می‌گردد. به زمانی که حیدر مصلحی از جانب وزیر وقت ارشاد به سمت سرپرست سازمان اوقاف منصوب شد. وضعیت امروز اوقاف به عنوان میراثی که مصلحی قبل از عزیمت به وزارت اطلاعات از خود بر جای گذاشت، شاید نمونه قابل تاملی برای اصلاحات اساسی مدیریتی باشد.

مصلحی که گویا با دلی پر از دوران اصلاحات پا به دولت احمدی‌نژاد نهاده بود پس از تکیه بر کرسی ریاست اوقاف، شروع به تعییر مدیران این سازمان نمود؛ نه فقط مدیران ارشد بلکه تمام مدیران. از معاونان سازمان تا مدیران کل ستادی، از مدیران کل استان‌ها تا روسای ادارت اوقاف شهرستان‌ها. به گونه‌ای که حتی در یک شهر دور دست کشور با جمعیت پنج هزار نفر نیز این تغییر صورت گرفت و نیروهای کم‌تخصص فقط بواسطه قرابت سیاسی این امانت‌های مردم را به دست گرفتند.

جایگزینی کامل رابطه به جای ضابطه در اوقاف

اما مصلحی در ایجاد این تغییرات، روشی نو، بی‌سابقه و به اصطلاح زیرکانه‌ای پیش گرفت او به بهانه اینکه وقف موضوعی فقهی و امری شرعی است و بایستی توسط اشخاص آگاه و مطلع به موازین شرع و اصول و قواعد فقه اداره شود، به استثنا برخی پست‌های سطح بالای سازمان، که به نظامیان (عمدتا از سپاه پاسداران) واگذار نمود، تمام پست‌های دیگر را در اختیار روحانیون قرار داد. این روحانیون عمدتا جوان و فاقد تجربه اما حامی احمدی‌نژاد بودند که یک شبه مدیر ارشد شدند! نخستین نتیجه مشهود و منفی این اقدام او، کنار گزاردن مدیرانی بود که سال‌ها تجربه اندوخته بودند و بصورت قاعده‌مند و گام به گام از رده‌های پایین به مدیریت رسیده بودند.

دولت از امید مردم پاسداری کند

فارغ از بحث فنی و تخصصی امر وقف، این اقدام مصلحی انگیزه کار را در کارکنان این سازمان به شدت کاهش داد. کارکنانی که به انگیزه پیشرفت با یکدیگر به رقابت می‌پرداختند و سعی در ارتقا دانش خود و تلاش برای کسب رضایت مردم و مدیران بالادستی خود داشتند دیگر فهمیدند که در صورت استمرار این وضعیت، حتی با داشتن دکتری و ارایه بزرگ‌ترین خدمات به مردم و دولت هم در خوش بینانه‌ترین حالت، تا بازنشستگی کار‌شناس باقی خواهند ماند و ارتقاء اداری فقط مختص مرتبطین با یک گروه سیاسی خاص است. آنان به درستی پی بردند که در این سازمان پست‌ها متعلق به دو قشر است؛ روحانیان و نظامیان. و در این مقوله، عدالت اداری، شایسته سالاری و قواعد و الگوهای مدیریتی، حرفی برای گفتن ندارند.

طبیعتا امید مردم اصلی‌ترین سرمایه دولت روحانی است که باید به خوبی از آن پاسداری کند. جریان افراطی نیز به خوبی متوجه این امر شده و تمام تلاش خود را می‌کند تا با دخالت در انتصابات باعث زوال این امید در دل جامعه شود و اینطور بنمایاند که روحانی هم نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. از همین رو شاید وضعیت نابسامان اوقاف نیازمند توجه جدی حسن روحانی و علی جنتی باشد.

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۱

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۰

کارمند اوقاف پاکدشت و از خوانندگان سلام نو

|

۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶

0

پاسخ

احسنت . شیر مادرت حلالت شیرمرد . ادامه دهید لطفا" تا رفع بی عدالتی . 4 روز پیش هم سایت پارسینه ترکونده بود .

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید