آقای حاجی! برند همشهری را نابود نکنید

بسیاری از ما خاطرات زیادی با همشهری جوان، داستان و بسیاری دیگر از مجلات گروه همشهری داریم. تصور اینکه چه بلایی قرار است سر این موسسات بیاید برای شمار قابل توجهی از مخاطبان دیروز این مجلات ناراحت کننده است.

چند
سالی است که موسسه همشهری به عنوان بزرگترین کارتل رسانه ای کشور در مسیر افول
قرار گرفته است. مجموعه ای که تا سال 94 سودهی داشت از سال 95 با افزایش هزینه های
جدید زیان می دهد. عواملی که موسسه همشهری را به این روز انداخته است از حوصله این
چند سطر خارج است اما تردیدی نیست که ضعف مدیریتی مهم ترین مولفه این تنزل بوده
است. روزنامه همشهری با آن تیراژ بالای روزنامه خیلی روزها روی دکه ها می ماندو آن
همه نشریه مفید پرمخاطب هم این روزها یا تعطیل شده اند یا و هشتاد درصد برگشتی دارند.

بعد
از روی کار آمدن شورای شهر و سپس شهردار جدید این امید در دل ها زنده شده که شاید
حضور تیم مدیریتی جدید بتواند مسیر این
موسسه را که به سرعت به سمت ورشکستگی می رفت از انحراف دور کند. اما حضور مرتضی
حاجی 70 ساله در راس مدیریتی همشهری از همان ابتدا با انتقادات زیادی همراه بود.
اول از همه شعار گردش نخبگان و جوانگرایی که از جذب کننده ترین شعارهای اصلاح
طلبان در انتخابات بود در عرصه عمل در حد همان شعار باقی ماند. مرتضی حاجی دقیقا
بیست سال قبل زمانی که 50 ساله بود هم مدیریت این مجموعه را به عهده گرفته بود.
اگرچه مرتضی حاجی با دوجین سابقه اجرایی حداقل به لحاظ رزومه گزینه مناسبی به نظر
می رسید اما بسیاری معتقد بودند که حاجی نمی تواند در نقش یک مدیر بحران به داد
همشهری برسد. پیش بینی ای که امروز بعد ازگذشت یک سال کاملا بر ما مسجل شده است.
تیم جدیدی که نام جریان اصلاحات را یدک می کشید عملا نه تنها اوضاع را رتق و فتق
نکرد بلکه با عملکرد ضعیف خود همشهری را به سمت ورشکستگی هل داد.

همشهری
غرق در مشکلات دیروز و امروز

البته
همه این موارد توجیه گر ناکارآمدی های موجود در گذشته نیست. خرید چاپخانه 28 میلیاردی بدون طی شدن روال
قانونی ، عدم دقت در به کارگیری مناسب نیروی انسانی در مجموعه از جمله انعقاد
قرارداد میلیاردی با شش کارمند صدا و سیما، ابهامات موجود در قراردادهای موسسه
همشهری با برخی شرکت های خاص و ... مسائلی نیستند که به راحتی بتوان از آنها گذشت.
اما بیشترین دلیل دلسردی امروز ما به خاطر
امیدواری یک سال گذشته است.

تغییر و تحولات انجام شده در تیم رسانه ای
همشهری از دیگر نکات مورد انتقاد بود. تغییراتی که بسیاری از اصلاح طلبان آن را
غیرمسئولانه برشمردند. باز هم جوانان آن چنان که باید و شاید در انتصابات همشهری
دیده نشدند.

واقعیت
این است که بسیاری از مخاطبان پروپاقرص همشهری به خاطر آگهی های این روزنامه اقدام
به خریداری آن می کردند. در حالی که در حال حاضر آگهی های همشهری به شدت کاهش
یافته است. شاید یکی از دلایل آن فضای مجازی و ظهور اپلیکیشن های مختلف است که تا
حد زیادی نیاز مخاطب برای رجوع به آگهی های کاریابی و خرید و فروش را برآورده می
کند.

ابتدای
تابستان خبر استعفای مرتضی حاجی فضای رسانه ای را پر کرد. آقای حاجی در پاسخ به
انتقاداتی که نسبت به او مطرح شده بود خدا
را شاهد گرفته بود که به اجبار مسئولیت اداره این موسسه را قبول کرده است. گویی
انقدر کمبود مدیر داریم که راهی جز حضور یک مدیر 70 ساله در راس یک مجموعه پر از
معضل نبود. با این همه افشانی شهردار بازنشسته تهران استعفای مدیرعامل بازنشسته
همشهری را نپذیرفت. اتفاقی که خیلی دور از انتظار نبود

سقوط
آزاد مجلات همشهری

بسیاری
از ما خاطرات زیادی با همشهری جوان، داستان و بسیاری دیگر از مجلات گروه همشهری
داریم. تصور اینکه چه بلایی قرار است سر این موسسات بیاید برای شمار قابل توجهی از
مخاطبان دیروز این مجلات ناراحت کننده است. از این رو تصمیم گرفته شد تا برای حفظ
برند همشهری، مجلات این موسسه قراردادی به منظور برون‌سپاری امضا کند. هدف از این
قرارداد بقای نام و اعتبار همشهری بود. با این حال واگذاری این مجلات به شخصی که
آن چنان سابقه درخشانی درعرصه روزنامه نگاری ندارد بازهم موجب دل نگرانی اهالی
رسانه شده است.

از جدی ترین انتقادات وارده به علی رزاقی بهار 32 ساله که اکنون به
عنوان سرمایه گذار سردبیری هر هشت مجله تخصصی همشهری را به عهده گرفته است عدم
همکاری با نیروهای قدیمی این مجلات است. هرچند او در توییتی عدم علاقه بسیاری از
اعضای تیم قبلی را عامل این عدم همکاری دانسته است. رزاقی بهار که مدیرمسئول یک
روزنامه محلی است و خود را منتقد سینما می داند، سرمایه گذار و بودجه برای تامین
هزینه هایش را محرمانه خوانده و سرمایه گذاری در مجلات همشهری را به تنها به خاطر
عشق و علاقه به روزنامه نگاری و به ویژه مجموعه همشهری دانسته است. کار تا چایی
پیش رفته که بسیاری از اعضای شورای شهر هم نسبت به او موضع منفی گرفته اند و
احتمال تغییر رزاقی بهار را محتمل دانسته اند. باید منتظر ماند و دید تکلیف بقای
همشهری چه می شود. اهالی رسانه این روزها نگران نابود شدن برند همشهری هستند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید