شیخ عباس قمی درباره دعای مقاتل بن سلیمان در کتاب مفاتیح الجنان از شیخ کفعمی مولف کتاب بلدالامین چنین نقل می کند که هرکس دعای عظیم الشان و مجرب مقاتل بن سلیمان را برای رفع گرفتاری و مشکلات و هر حاجت مهمی در یک نشست صد مرتبه بخواند دعایش مستجاب می شود.

دعای عظیم الشان و مجرب مقاتل بن سلیمان + فایل صوتی و تفسیر /ختم عظیم الشان و مجرب "الهی کیف ادعوک"

مرحوم حاج شیخ عباس قمی در کتاب شریف مفاتیح الجنان از شیخ کفعمی مولف کتاب بلدالامین چنین نقل می کند که این دعا را مقاتل بن سلیمان از حضرت زین العابدین علیه السلام روایت کرده است:هرکس دعای مقاتل بن سلیمان را برای رفع گرفتاری و مشکلات و هر حاجت مهمی در یک نشست صد مرتبه بخواند دعایش مستجاب می شود.

إِلٰهِی کَیْفَ أَدْعُوکَ وَأَنَا أَنَا ؟ وَکَیْفَ أَقْطَعُ رَجائِی مِنْکَ وَأَنْتَ أَنْتَ ؟ إِلٰهِی إِذا لَمْ أَسْأَلْکَ فَتُعْطِیَنِی، فَمَنْ ذَا الَّذِی أَسْأَلُهُ فَیُعْطِینِی ؟ إِلٰهِی إِذا لَمْ أَدْعُوکَ فَتَسْتَجِیبَ لِی، فَمَنْ ذَا الَّذِی أَدْعُوهُ فَیَسْتَجِیبُ لِی ؟ إِلٰهِی إِذا لَمْ أَتَضَرَّعْ إِلَیْکَ فَتَرْحَمَنِی، فَمَنْ ذَا الَّذِی أَتَضَرَّعُ إِلَیْهِ فَیَرْحَمُنِی ؟

معبود من چگونه تو را بخوانم و حال آنکه من منم و چگونه امیدم را از تو قطع کنم و حال آنکه تو تویی؟ خدایا! آنگاه که از تو نخواهم که به من عطا کنی پس کیست که از او درخواست عطا کنم؟ خدایا! آنگاه که تو را نخوانم تا مرا اجابت کنی، پس کیست که او را بخوانم تا اجابتم کند؟ خدایا! آنگاه که به‌سوی تو زاری نکنم تا به من مهرآوری، پس کیست که به‌ سوی او زاری کنم تا به من مهر آورد،

إِلٰهِی فَکَما فَلَقْتَ الْبَحْرَ لِمُوسیٰ عَلَیْهِ السَّلامُ وَنَجَّیْتَهُ، أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَأَنْ تُنَجِّیَنِی مِمَّا أَنَا فِیهِ وَتُفَرِّجَ عَنِّی فَرَجاً عاجِلاً غَیْرَ آجِلٍ، بِفَضْلِکَ وَرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.

خدایا! چنان‌که دریا را برای موسی (درود خدا بر او) شکافتی و نجاتش دادی، از تو می‌خواهم بر محمّد و خاندانش درود فرستی و از آنچه در آن گرفتارم مرا رهایی بخشی و بر من گشایش دهی گشایشی فوری نه دیر وقت، به فضل و مهربانی‌ات، ای مهربان‌ترین مهربانان.

ترجمه دعای مقاتل بن سلیمان/ختم "الهی کیف ادعوک"

ترجمه دیگری از دعای مقاتل بن سلیمان

«خدایا
چگونه تو را بخوانم و حال آنکه من منم، و چگونه امیدم را از تو قطع کنم‏ و حال
آنکه تو تویی، خدایا! آنگاه که از تو نخواهم، به من عطا می کنی پس کیست که از او
درخواست عطا کنم؟ خدایا! آنگاه که تو را نخوانم مرا اجابت می کنی، پس کیست که او
را بخوانم تا اجابتم کند؟، خدایا! آنگاه که به‏ سوی تو زاری نکنم به من مهر آوری،
پس کیست که به جانب او زاری کنم تا به من مهر آورد؟ خدایا! چنان‏ که دریا را برای
موسی (درود خدا بر او) شکافتی و نجاتش دادی، از تو درخواست می‏کنم بر محمّد و
خاندانش درود فرستی و از آنچه در آن‏ گرفتارم مرا رهایی بخشی، و بر من گشایش دهی
گشایشی فوری نه دیر، به فضل و مهربانی‏ات، ای مهربان‏ترین مهربانان.»

صوت دعای مقاتل بن سلیمان

در ادامه می‌توانید فایل صوتی دعای مقاتل بن سلیمان را گوش یا دانلود کنید.

آیا دعای مقاتل بن سلیمان و ثواب آن، که برای برآورده شدن حاجت نقل شده، معتبر است؟

روایت شده برای برآورده شدن حاجت، دعای مقاتل بن سلیمان را صد بار در روز بخوانید. آیا چنین چیزی درست است؟ و آیا باید صد بار را پیوسته خواند، یا ۵۰ بار خواند و ۵۰ بار باقیمانده را نیم ساعت بعد خواند؟
پاسخ اجمالی
شیخ کفعمی در کتاب «المصباح» از حضرت امام سجاد( علیه السلام ) این دعا را نقل کرده است:
«إِلَهِی کَیْفَ‏ أَدْعُوکَ‏ وَ أَنَا أَنَا وَ کَیْفَ أَقْطَعُ رَجَائِی‏ مِنْکَ‏ وَ أَنْتَ أَنْتَ إِلَهِی إِذَا لَمْ أَسْأَلْکَ فَتُعْطِیَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی أَسْأَلُهُ فَیُعْطِیَنِی إِلَهِی إِذَا لَمْ أدعوک [أَدْعُکَ‏] فَتَسْتَجِیبَ لِی فَمَنْ ذَا الَّذِی أَدْعُوهُ فَیَسْتَجِیبَ لِی إِلَهِی إِذَا لَمْ أَتَضَرَّعْ إِلَیْکَ فَتَرْحَمَنِی‏ فَمَنْ ذَا الَّذِی أَتَضَرَّعُ إِلَیْهِ فَیَرْحَمَنِی إِلَهِی فَکَمَا فَلَقْتَ الْبَحْرَ لِمُوسَی عَلَیْهِ السَّلَامُ وَ نَجَّیْتَهُ أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُنَجِّیَنِی مِمَّا أَنَا فِیهِ وَ تُفَرِّجَ عَنِّی فَرَجاً عَاجِلًا غَیْرَ آجِلٍ بِفَضْلِکَ وَ رَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ»؛[۱]
خدایا! چگونه تو را بخوانم و حال آن‌که من منم، و چگونه امیدم را از تو قطع کنم و حال آن‌که تو تویی. خدایا! آن‌گاه که از تو نخواهم که به من عطا کنی پس کیست که از او درخواست عطا کنم؟ خدایا! آن‌گاه که تو را نخوانم تا مرا اجابت کنی، پس کیست که او را بخوانم تا اجابتم کند؟ خدایا! آن‌گاه که به سوی تو زاری نکنم تا به من مهرآوری، پس کیست که به جانب او زاری کنم تا به من مهر آورد. خدایا! چنان‌که دریا را برای موسی( علیه السلام ) شکافتی و نجاتش دادی، از تو درخواست می‏کنم بر محمّد و خاندانش درود فرستی و از آنچه در آن گرفتارم مرا رهایی بخشی، و بر من گشایش دهی گشایشی فوری نه دیر، به فضل و مهربانی‏ات، ای مهربان‏ترین مهربانان.

آیا دعای مقاتل بن سلیمان معتبر است؟
آیا دعای مقاتل بن سلیمان معتبر است؟


شیخ عباس قمی(ره) در «مفاتیح الجنان» پیش از نقل این دعا می‌گوید: «شیخ کفعمی در بلد الامین دعائی از حضرت امام زین العابدین ( علیه السلام ) نقل کرده و فرموده این دعا را مُقاتل بن سلیمان از آن‌حضرت روایت کرده: و هم گفته هر کس صد مرتبه آن‌را بخواند و دعایش مستجاب نگردد لعنت کند مقاتل را».[۲]
اما در این زمینه باید گفت:
۱. متن این دعا تنها در کتاب «المصباح» کفعمی آمده است و در کتاب «البلد الامین» چنین دعایی وجود ندارد.
۲. اگر به کلام کفعمی هنگام نقل این دعا در «المصباح» بنگریم؛ این دعا را تنها با عبارت «مَرْوِیٌّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْن‏» روایت می‌کند بدون این‌که از مقاتل بن سلیمان نام ببرد و نیز در آن اشاره‌ای به تعداد خاصی از خواندن دعا و پاداش آن نشده است. مگر این‌که بگوییم شیخ عباس قمی نسخه دیگری از «البلد الامین» کفعمی را در اختیار داشته که این دعا در آن‌جا به همراه ذکر نام راوی؛ یعنی مقاتل بن سلیمان و نیز ثواب گفته شده، آمده باشد.
۳. نکته دیگری نیز وجود دارد مبنی بر این‌که مُقاتل بن سلیمان بلخی(متوفای ۱۵۰ق)[۳] از جهت زمانی نمی‌تواند به طور مستقیم از امام سجاد( علیه السلام ) نقل کند، بلکه او بنابر آنچه در منابع رجالی و روایی آمده، از اصحاب امام باقر( علیه السلام ) و امام صادق( علیه السلام ) بوده،[۴] ضمن این‌که از دیدگاه رجالی، وثاقت او ثابت نشده، و شخص ضعیفی به شمار می‌آید.
۴ . در نهایت با چشم‌پوشی از مباحث سندی؛ آنچه در محتوای دعا آمده، از مطالبی است که در ادعیه معتبر دیگر وجود دارد، و از این لحاظ مورد تأیید خواهد بود و اگر هم فردی این دعا را به نیت ثوابی که شیخ عباس قمی نقل کرده بخواند با توجه به دلایلی مانند «اخبار من بلغ» ان‌شاء الله به پاداش مناسب خواهد رسید.
[۱]. کفعمی، ابراهیم بن علی، المصباح (جنة الأمان الواقیة و جنة الإیمان الباقیة)، ص ۲۹۲ – ۲۹۳، قم، دار الرضی (زاهدی)، چاپ دوم، ۱۴۰۵ق.
[۲]. قمی، شیخ عباس، کلیات مفاتیح الجنان، ص ۱۱۳، قم، اسوه.
[۳]. زرکلی، خیر الدین، الاعلام، ج ۷، ص ۲۸۱، بیروت، دار العلم للملایین، چاپ پانزدهم، ۲۰۰۲م.
[۴]. علامه حلی، خلاصة الأقوال، ص ۲۶۰، قم، دار الذخائر، ۱۴۱۱ق؛ حسینی تفرشی، سید مصطفی بن حسین، نقد الرجال‌، ج ۴، ص ۴۱۲، قم، مؤسسه آل البیت(علیهم السلام)‌، چاپ اول، ۱۴۱۸ق.

تفسیر دعای مقاتل بن سلیمان

تفسیر مقاتل بن سلیمان، یکی از اولین تفاسیر ترتیبی و مختصر نوشته شده در قرن دوم هجری و آمیزه ای از تفسیر لغوی، نقلی، عقلی و اجتهادی است. جنبه ی لغوی این تفسیر از اهمیت بیشتری برخوردار است. درباره ی مذهب مقاتل اختلاف نظر وجود دارد و شخصیت رجالی او توثیق نشده است. ولی علمای اهل سنت برای تفسیر و اهمیت او اهمیت فراوانی قائل شده اند. برخی علمای شیعه نیز از آن نقل کرده اند. برجستگی های این تفسیر عبارتند از: اختصار، عدم نقل قول های متفاوت، عدم بیان ثواب قرائت سور و توجه کافی به مفردات. همچنین خدشه دار کردن عصمت پیامبران، سردرگمی در مسئله ی امامت، ادعای حضور جسمانی خداوند در قیامت و… از ضعف های آن است. روش این پژوهش توصیفی، جمع آوری اطلاعات بر اساس تحلیل محتوا است.

دعای مقاتل بن سلیمان کجای مفاتیح است؟

دعای مقاتل بن سلیمان در صفحه ۲۱۷ کتاب مفاتیح الجنان از چاپ سوده آورده شده است.

خواص و معجزه دعای مقاتل بن سلیمان

خواص و فواید دعای مقاتل بن سلیمان در منابع مختلف از جمله مفاتیح الجنان و المصباح آمده است. برخی از این خواص دعای مقاتل عبارتند از:

خواص دعای مقاتل برای بازگشت معشوق

یکی از بهترین دعاهایی که برای بازگشت معشوق موجود است همین دعای مقاتل بن سلیمان می‌باشد. آن را خوانده و به نتیجه آن اطمینان داشته باشید. انشاءالله که مستجاب می‌گردد.

فواید دعای مقاتل بن سلیمان برای خانه دار شدن

یکی از دعاهای موثر برای خرید خانه دعای مقاتل است. به این منظور نیت کرده و ۱۰۰ مرتبه دعای مقاتل بن سلیمان را بخوانید.

دعای مقاتل بن سلیمان برای ثروتمند شدن

یکی از خواص دعای مقاتل بن سلیمان افزایش رزق و روزی و ثروتمند شدن است.

فواید دعای مقاتل بن سلیمان برای شفای مریض

آنطور که منابع مختلف آمده است دعای مقاتل بن سلیمان به شفای سخت ترین بیماری‌های کمک می‌کند. به این منظور باید اطمینان قلبی ۳۰ مرتبه این دعا را به نیت شفای آن شخص بخوانید.

کد خبرنگار: ۱
۴۷دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 23
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
    خدا لعنت کند مقاتل بن سلیمان یا هرکس دعا رو به اسم اون نوشته.
  • ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
    من كه ٣ روز خوندم جواب نگرفتم اللهم العن مقاتل بن سليمان الي يوم القيامة
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
    80 33
    سلام من یه حاجت خیلی مهم دارم اگه این دعا رو بخونم میتونم به حاجتم برسم
  • محمد IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    27 0
    یکی از دوستامون ک حاجت خیلی مهم داشته، الحمدلله زود حاجت روا شده ،این دعا و باید با حالت تضرع و زاری بخونیم ان شاءالله حاجت هم میگیریم،واقعا خدای متعال از جایی که خبر نداریم به اجابت میرسونه
  • وحید IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    24 0
    هرکس که به دعا ونمازوالبته خدا وائمه اعتقادقلبی داشته باشه البته که حاجت میگیره بخدا که من خواندم وگرفتم
  • نسترن UA ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    28 0
    سلام منم میخوام بخونم اصلا یه طوری به دلم نشست که فکر می کنم بخونم حتما حاجت می گیرم انشاالله همه حاجت روا بشن منم بشم
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    39 0
    سلام به همه ی عزیزان من شاید 20سال هست با این دعا آشنا شدم بخدا قسم هر بار خواندم حاجت روا شدم والا قسم آدم خیلی خوبی هم نیستم
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    11 6
    ایا فارسیشو میشه خوند؟جواب میده؟
  • ناشناس IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    18 0
    من هم خوندم جواب گرفتم هرزمان از هر کسی و‌چیزی ناامید شدید و به خودش دل بستید.حاجتتون روا می شه که قسم به عزت و جلال خودش خورده،هروقت از دیگران ناامید شدید،خودم حاجتتونو‌ روا می کنم ان شالله
  • مردانخ IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    7 4
    این دعا آداب داره باید تا ۴۰ روز بدون وقفه خوانده شود
  • شریعتی IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
    7 1
    این دعا عالی .با سکوت کامل .با حس خوب در پناه خدا بتونید .واقعا حس کنید که خدا کنارتونه .قلبی بخونید .غیر مممکنه و رد خورنداره .🌷🌷🌷
  • صباح IR ۰۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    13 3
    سلام این دعا حتی بدون در نظر گرفتن حاجات ، خوندنش با توجه و تامل رابطه ای بین بنده و خدا ایجاد میکنند که عاشقانه ست
  • شفيعي IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    8 1
    سلام عرب ادب من خوانده ام به حاجتم رسیدم به خدا مریض ما خون تو سرش لخته شده بود خواستن ببرن ام آر آی خونم همه چیز سالم نشون داد از وقتی شروع کردم تا ام آر آی بردن ختم که تمام شد از بیمارستان خبر دادن خون لخته کی تمام شد
  • مریم IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    8 0
    من حدود بیست ساله میخونم وحاجت گرفتم البته باید حضورقلب داشته باشی
  • ریحانه دادفر IR ۰۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    10 0
    من این دعا رو بارها خوندم و هر بار هم حاجت گرفتم نمیدونم این دعا چه خاصیتی داره که حال دلمو خوب میکنه الهی که تک تک شما عزیزان هم به خواسته قلبیتون برسین انشالله 🙏
  • پریناز خضری IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    4 0
    دورود خداوند بر تمام ،نیک سیرتان باد ،به وحدانیت ،ایزدپاک سوگند میخورم ،من33 سال هست این دعای شریفه را برای هر حاجتی خواندم حاجت گرفتم حتی حاجات جزئی بشرطی از ته قلب باور داشته باشید ،آرزومندم تمام گرفتاران حاجت روا شوند با این دعای متبرکه آمین یا رب العالمین ،یاحق ،بدرود
  • ارزو IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    4 0
    این دعا بینظیره من چندین ساله برای تمام حاجات مهم زندگیم خوندم حاجت گرفتم حتی یک لحظه هم شک نکنید اولین بار برای مریضی خوندم که یک ماه توی کما بود و یک هفته بعد خوندنم از کما بیرون اومد و بارها بارها برای حاجتهای مهم زندگیم خوندم و به خود خدا قسم همیشه هم حاجت گرفتم التماس دعا
    • عاشق شهادت IR ۰۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
      2 1
      سلام میشه بفرمایید روزی چند بار خوندید که حاجت گرفتید
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
    4 1
    من خیلی به این دعا ایمان دارم،هر وقت خوندم حاجت گرفتم،خصوصا وقتی معنی فارسی اون رو میخونم و احساس می کنم خدا صدام میزنه و میگه نگران نباش و دلمو آروم می کنه
  • حسنا IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
    2 0
    عالییییییی من جوابببببببببببببببببببببببببببببببب گرفتممممممم
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    4 0
    سلام من دوساله این عا را یاد گرفتم هر وقت خوندم خدا حاجتم داد . خدا رو شکر
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    2 0
    سلام منم چند مرتبه این دعا را خواندم و هر دفعه جواب گرفتم امیدوارم این دفعه هم خدا کمک کنه و جواب بگیرم
  • ناشناس IR ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    0 0
    منم خوندم دعا کنید حاجتو بگیرم
  • مریم IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    0 0
    خداروشکرمنم خوندم وحاجت گرفتم من اول به معنی دعاتوجه کردم وباحضورقلب طوری که حس میکردم روبه روی خدانشستم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید